MATERIAŁY DLA UCZNIA-woda i sól- pracownia.doc

(53 KB) Pobierz
MATERIAŁY DLA UCZNIA

         MATERIAŁY   DLA   UCZNIA

 

1.     Problem badawczy:        Co dzieje się z temperaturą wody podczas

                                                  rozpuszczania soli?

 

2.     Hipoteza:

·        Temperatura wody nie zmieni się.

·        Temperatura wody zmaleje.

·        Temperatura wody wzrośnie.

     3. Zadanie:   Rozpuść sól w wodzie i zmierz przy tym temperaturę.

 

    4. Materiały:   2 gwintowane probówki, 1 pojemnik 100ml, 1 lejek,

                              termometr, łyżeczka z łopatką, sól, woda.

    5. Wykonanie:

·        Napełnij gwintowaną probówkę do połowy wodą.

·        Zmierz za pomocą termometru temperaturę wody i zanotuj wynik.

·        Wsyp łyżeczkę soli do probówki za pomocą lejka i przykryj ją zakrętką.

·        Zakręć probówkę i wstrząsaj mocno, aż sól się rozpuści.

·        Zanotuj co się dzieje.

·        Przytrzymując probówkę za górną krawędź, zmierz jeszcze raz temperaturę wody z solą. Zanotuj wynik.

·        Porównaj otrzymane wyniki.

6. Obserwacje:

       Co wyczuwasz podczas wstrząsania?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Temperatura wody bez soli:

………………………………………………………………………………

Temperatura wody z solą:

………………………………………………………………………………

7. Co możesz wnioskować ze swoich obserwacji. Oceń prawdziwość hipotez.

……………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………

8. Dlaczego tak się dzieje?

 

………………………………………………………………………………

 

………………………………………………………………………………

 

………………………………………………………………………………

 

1.     Problem badawczy:  Jak można pokonać lód

 

2. Zadanie:  Zmierz temperaturę podczas topnienia kostek lodu.

                     Z wykorzystaniem soli i lodu przygotuj mieszaninę chłodzącą.

 

3.Hipoteza:

·        Temperatura mieszaniny nie zmieni się

·        Temperatura mieszaniny obniży się

·        Temperatura mieszaniny wzrośnie.

·         

        4. Materiały:   2 pojemniki 100ml, 1 pojemnik 250ml, 2 termometry, 

                                łyżeczka z łopatką, sól, kostki lodu, rozbity lód.

        5. Wykonanie:

·        Do dwóch pojemników dajemy po 3 kostki lodu, umieszczamy w nich termometry i odczytujemy temperaturę. Zapisujemy ją.

·        Następnie dodajemy po równo do każdego pojemnika pokruszony lód. Ponownie odczytujemy temperaturę.

·        Do jednego z pojemników dodajemy 5 łyżek soli. Mieszamy.

·        Mierzymy temperaturę w pojemniku lodu z solą. Zapisujemy wynik

6. Obserwacje:

 

Co obserwujemy podczas topnienia lodu w obu pojemnikach:

…………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………

Temperatura w pojemniku bez soli:

……………………………………………………………………………

Temperatura w pojemniku z solą :

……………………………………………………………………………

 

7. Wnioski:

 

a) Co powoduje mieszanina lodu i soli?

 

……………………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………

b) Dlaczego służby drogowe używają soli?

 

…………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………

1.     Problem badawczy:  Jak można zmierzyć twardość wody?

 

2.     Zadanie:  Określ twardość różnych próbek wody: destylowanej, wodociągowej, źródlanej, mineralnej.

 

3.     Materiały: probówki z zakrętkami, menzurka, różne próbki wody, pasek wskaźnikowy, pisak.

 

4.     Wykonanie:

 

·        Do probówek nalej po 20 ml wody z różnych próbek

·        Zanurz w probówkach na 1 sekundę paski wskaźnikowe, po wyjęciu z wody strząśnij z nich nadmiar wody.

·        Opisz paski z każdej próbki

·        Porównaj paski testowe z tabelą barwną od nauczyciela

·        Nanieś obserwacje do tabeli.

 

5.     Obserwacje:

 

Próbka wody

Kolor paska wskaźnikowego

Twardość wody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     Wnioski:

 

a)     Wypisz próbki wody w kolejności wg twardości.

 

…………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………

b)    Gdzie woda twarda może wyrządzać szkody?

 

………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………

c)     Czy woda twarda jest pożyteczna?

…………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………

 

  1.Problem badawczy :

                                        Jak pokrytą powierzchnię wody doprowadzić do

                                         „rozerwania”?

 

2.     Zadanie:      Zbadaj, jak płyn do mycia naczyń działa na pokrytą pyłem

                                powierzchnię wody.

 

3.     Materiały:       1 pojemnik 250ml, zakręcana probówka z pyłem

                                korkowym, zakraplacz, płyn do mycia naczyń.

 

4.     Wykonanie:

 

·        Napełnij pojemnik do oznaczania 250ml wodą

·        Ostrożnie posyp powierzchnię wody cienką warstwą pyłu korkowego

·        Umieść kroplę środka myjącego pośrodku pojemnika

·        Obserwuj i opisz, co się dzieje.

 

5.     Obserwacje:

 

a)     Co dzieje się z warstwą korkowego pyłu:

 

……………………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………

 

6.     Wnioski:

 

a)     Co powoduje środek myjący na powierzchni wody?

 

     ……………………………………………………………………………….

 

   ………………………………………………………………………………..

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin