Amorth Gabriele - Wyznania Egzorcysty.pdf

(926 KB) Pobierz
Amorth Gabriele - Wyznania Egzorcysty
Gabriele Amorth
WyznaniaEgzorcysty
połoŜenia kresu mrocznemu panowaniu szatana nad
ludźmi.
Księgi Pisma świętego zapewniają nas, Ŝe szatan
sprawuje swą władzę nad światem takŜe przez
fizyczne opętanie. Wsród władz, jakich Jezus udzielił
Apostołom i ich następcom, jest parę razy wymieniona
moc wypędzania złych duchów (por. Mt 10,8; Mk
3,15; Lk 9,1).
Unesorcistaracconta
Przektad z włoskiego:
O. Franciszek Gołębiowski. op
Projekt okładki - Andrzej Oczkoś
Za zezwoleniem Kurii Metropolitalnej w Częstochowie Nr
511 z dnia 23 maja 1997 roku
ISBN 83-7168-068-6
@ Edizioni Dehoniane. Roma. 1993
@ Edycja Świętego Pawła. 1997
ul. Siwickiego 7.42-221 Częstochowa
tel. (034) 620.698. fax (034) 620.989
Bielskie Zaktady Graficzne Sp. Z 0.0.
tel.(033) 123051+52
Jeśli więc Bóg dopuszcza, aby niektórzy ludzie
doswiadczyli dręczenia przez złego ducha, to
jednocześnie przewidział dla nich potęŜną pomoc.
WyposaŜył Kościół w moce sakramentalne, które są
bardzo skuteczne dla osób znajdujących się w
potrzebie. Przeciwko niecnej działalności szatana Bóg
wybrał jako trwałą pomoc Najświętszą Dziewicę ze
względu na nieprzyjaźń, jaką wprowadził od samego
początku między tymi dwoma przeciwnikami.
Większość współczesnych pisarzy, nie wykluczając
teologów katolickich, chociaŜ nie zaprzecza istnieniu
szatana i innych zbuntowanych aniołów, jest jednak
skłonna do pomniejszania wagi ich wpływu na sprawy
ludzkie.
Twierdzą oni, szczególnie w rozwaŜaniach
dotyczących fizycznych opętań, Ŝe podwaŜanie tego
wpływu jest ich obowiązkiem i dowodem mądrości.
Cała współczesna kultura uwaza, Ŝe dopatrywanie się
przyczyny zjawisk, które zachodzą wokół nas, i
przypisywanie ich czynnikom odmiennym od
porządku naturalnego jest wywodzącym się z
pierwotnych epok złudzeniem.
Jest rzeczą oczywistą, Ŝe zły duch ma wówczas bardzo
ułatwione zadanie, zwłaszcza wtedy, gdy taką postawę
przyjmują ci, którzy z racji swego posłannictwa mają
obo -
WPROWADZENIE
Z wielką radością piszę te słowa, aby przygotować
czytelnika do lektury ksiąŜki ks. Gabriela Amortha,
który od wielu lat jest moim nieocenionym
pomocnikiem w pełnieniu posługi egzorcysty.
Niektóre wydarzenia tu opisane przeŜywaliśmy razem,
wspólnie dzieląc troski, trud i nadzieje, by nieść
pomoc wielu osobom cierpiącym.
Bardzo cieszę się z wydania tej ksiąŜki między innymi
dlatego, Ŝe chociaŜ w ostatnich dziesięcioleciach wiele
napisano we wszystkich dziedzinach teologii i
moralności katolickiej, to jednak zagadnienie
egzorcyzmów zostało niemal catkowicie zaniedbane.
Być moŜe brak opracowań i zainteresowania tym
zagadnieniem jest powodem, Ŝe jedyną częścią
rytuału, która dotychczas nie została odnowiona
według zaleceń Soboru Watykańskiego II, jest właśnie
część dotycząca egzorcyzmów. A przecieŜ posługa
wypędzania złych duchów ma wielkie znaczenie w
ewangelizacyjnej misji Kościoła, jak o tym mówi
Ewangelia, działalność Apostołów i historia Kościoła.
I Zob. c. Amantini.II misterodi Maria [Tajemnica
Maryi].NeapoI1971.
6
wiązek i władzę przeszkadzać szatanowi w jego
niecnej działalności. Biorąc pod uwagę Pismo święte,
teologię i codzienne doświadczenie, naleŜałoby raczej
uwaŜać opętanych przez diabła za osoby
nieszczęśliwe, którym nauka niewiele potrafi pomóc,
chociaŜ otwarcie się do tego nie przyznaje. Właściwe
rozpoznanie demonopatii - tak moŜna nazywać kaŜdy
złośliwy wpływ złego ducha – jest w większej części
przypadków moŜliwe jedynie dla osoby, która potrafi
rozpoznać objawy diabeIskiego działania.
Gdy św. Piotr, kierując się nadprzyrodzonym
natchnieniem, przybył do domu setnika Korneliusza,
aby głosić mu wiarę chrześcijańską wskazał, Ŝe Bóg
był rzeczywiście z Jezusem i podkreślił, w szczególny
sposób, moc, z jaką Jezus uwalniał opętanych przez
diabła (por. Dz 10,1-38).
5
Ewangeliści często podają konkretne przykłady
nadzwyczajnej mocy, z jaką Jezus wyrzucał złego
ducha. Był to najbardziej wymowny znak BoŜej woli
Choroba pochodzenia diabelskiego, jeśli nawet jest
Iekka, nie ustępuje nawet po zastosowaniu wszelkich
1
WyznaniaEgzorcysty
Unesorcistaracconta
Tytut oryginału:
Unesorcistaracconta
WPROWADZENIE
57297289.001.png
znanych lekarstw; natomiast choroby bardzo powaŜne,
uwaŜane za śmiertelne, w tajemniczy sposób znikają,
aŜ do całkowitego wyleczenia, dzięki zastosowaniu
czysto religijnych środków. Ponadto ofiary złego
ducha uwaŜają, Ŝe są ciągle prześladowane przez zły
los: ich Ŝycie jest jednym pasmem nieszczęść.
Wielu uczonych poświęca swoje badania zjawiskom
podobnym do tych, które występują w podmiotach
dotkniętych przez działanie diabła.
O. Candido Amantini!
2 Hierofant (gr. hierophantes) - kapłan w staro Ŝ ytnej Grecji
wprowadzaj ą cy adeptów w kult misteryjny lub osoba
wtajemniczaj ą ca, wprowadzaj ą ca w tajniki czego ś (przypis
redakcji).
8
WSTĘP
Gdy kardynał Ugo Poletti, wikariusz papieski dla
diecezji rzymskiej, niespodziewanie przekazał mi
władzę egzorcysty, wówczas nie przypuszczałem, jak
ogromny świat się otworzy dla mojego doświadczenia
i jak wielu ludzi będzie korzystać z mojej posługi. Co
więcej, zadanie to zostało powierzone mi początkowo,
abym słuŜył pomocą o.Candido Amantiniemu,
pasjoniście, bardzo znanemu i doświadczonemu
egzorcyście, który sciągał na Święte Schody w
Rzymie (La Scala Santa) potrzebujących pomocy z
całych Włoch, a często nawet z zagranicy. Była to dla
mnie naprawdę bardzo wielka łaska. Nikt się nie
staje egzorcystą z własnej woli, gdyŜ wówczas
napotyka wielkie trudności i popełnia nieuniknione
błędy ze szkodą dla wiemych. Sądzę, Ŝe o. Candido
był jedynym egzorcystą na świecie, który miał 36 lat
doświadczenia w tej dziedzinie. Nie mogłem więc
mieć lepszego mistrza i jestem mu wdzięczny za
cierpliwość, z jaką mnie wprowadził w tę zupełnie dla
mnie nową posługę.
Rozpoznając wyraźnie ich nienormalny charakter i
okreslając je jako paranormalne.
Nie podwaŜamy w najmniejszym stopniu postępów
i osiągnięć nauki. Jednak sprzeczne z rzeczywistoscią,
której ciągle doświadczamy, jest przekonanie, Ŝe
nauka potrafi wyjaśnić wszystko. Podobnie nierealne
jest pragnienie sprowadzenia wszelkiego zła, jak
choroby i nieszczęścia, jedynie do zwykłych przyczyn
naturalnych.
Niewielu jest uczonych, którzy myślą powaŜnie o
moŜliwości wpływania i działania sił obcych,
inteligentnych i bezcielesnych, jako o przyczynie
pewnych zjawisk.
Niewielka jest równieŜ liczba lekarzy, którzy stając
wobec przypadków chorób z zadziwiającymi
objawami i niewytłumaczalnymi klinicznie skutkami,
sądzą spokojnie,
7
Ŝe mają do czynienia z pacjentami tego drugiego
rodzaju.
Wielu spośród nich powoluje się w podobnych
przypadkach na Freuda, jako na właściwego hierofanta
(2).
Z tego względu często doprowadzają tych
nieszczęsnych ludzi do jeszcze gorszych stanów, gdy
tymczasem ich działalność, połączona z pracą kapłana
egzorcysty, mogłaby się okazać takŜe w tych
przypadkach bardzo zbawienna.
KsiąŜka ks.Gabriela Amortha ukazuje czytelnikowi
w sposób bezpośredni, krótki i jasny, działalność
egzorcysty. Opracowanie to cechuje się logicznym
wątkiem opowiadania, nie zatrzymuje się jednak nad
teoretycznymi załoŜeniami (istnienie diabła,
moŜliwość opętania fizycznego itd.) ani nad
doktrynalnymi wnioskami. Autor woli, aby
przemawiały fakty i stawia czytelnika przed tym, co
egzorcysta dostrzega i czyni. Wiem doskonale, jak
bardzo Autorowi leŜą na sercu ludzie Kościoła, będący
uprzywilejowanymi powiernikami władzy udzielonej
przez Chrystusa po to, aby wypędzali złe duchy w
Jego imię.
Ufam więc, Ŝe ksiąŜka ta przyniesie wiele dobra i
będzie bodźcem do podjęcia innych opracowań z tej
dziedziny. ,!
Podczas sprawowania posługi egzorcysty dokonałem
takŜe innego odkrycia, mianowicie iŜ we Włoszech
jest - niewielu egzorcystów, a przygotowanych do
pełnienia tej posługi naprawdę bardzo mało. Jeszcze
gorszy stan rzeczy, jest w innych krajach. Musiałem
więc błogosławić osoby ~
10
które przybywały z Francji, Austrii, Niemiec,
Szwajcarii, Hiszpanii, Anglii, gdzie - zdaniem
proszących - nie udało się im znaleźć egzorcysty.
CzyŜby to było niedbalstwo ze strony biskupów i
kapłanów?
Prawdziwa i rzeczywista niewiara w konieczność i
skuteczność tej posługi? Czułem w kaŜdym razie, Ŝe
rozpoczynam pełnienie apostolstwa wśród osób bardzo
cierpiących, których nikt nie rozumie: ani domownicy,
ani lekarze, ani kapłani.
Duszpasterstwo na tym polu jest dzisiaj w świecie
katolickim całkowicie zaniedbane. W przeszłości tak
nie było i muszę przyznać, Ŝe w niektórych konfesjach
wywodzących się z reformy protestanckiej
egzorcyzmów dokonuje się często i skutecznie. KaŜda
2
WSTĘP
katedra powinna mieć swojego egzorcystę, tak jak ma
specjalnego spowiednika; i tym liczniejsi powinni być
egzorcyści, im bardziej się ich potrzebuje: w
większych parafiach, w sanktuariach.
właściwego kierunku ich modlitwom o uwolnienie. Na
wzmiankę zasługuje takŜe ksiąŜka napisana przez R.
Allegriego pt. Cronista all'inferno [Reporter w piekle],
Milano 1990.
Tymczasem, poza małą liczebnością, egzorcyści są źle
widziani, zwalczani, trudno im znaleźć miejsce do
pełnienia swojej posługi. Wiadomo, Ŝe opętani przez
złego ducha niekiedy krzyczą. To wystarcza, aby
przełoŜony domu zakonnego lub proboszcz nie
zechciał mieć egzorcystów w swoich
pomieszczeniach; spokojne źycie i unikanie wszelkiej
wrzawy mają większą wartość niŜ miłość lecząca
opętanych.
TakŜe piszący te słowa musiał przebyc swoją drogę
krzyŜową, chociaŜ nie w takim stopniu jak inni
egzorcyści, bardziej godni i cenieni. Jest to refleksja,
do której zachęcam wszystkich biskupów, którzy są
niekiedy mało wraŜliwi na to zagadnienie. A chodzi
przecieŜ o posługę powierzoną wyłącznie im: tylko oni
mogą ją pełnić lub wyznaczać egzorcystów.
Nie jest to opracowanie systematyczne, ale zbiór
wywiadów, mówiących o przypadkach krańcowych.
Są one na pewno prawdziwe i przedstawione z wielką
powagą, lecz autor koncentruje się na przypadkach
najbardziej uderzających i pomija objawy
zwyczajnych przypadków, a te egzorcysta musi brać
zawsze pod uwagę.
11
W tej ksiąŜce staram się wypełnić niektóre luki i
przedstawić poruszany problem z róŜnych punktów
widzenia.
Dlatego jest to opracowanie skrótowe, mające na celu
dotarcie do większej liczby czytelników. W
następnych ksiąŜkach zamierzam bardziej pogłębić ten
temat i mam nadzieję, Ŝe równieŜ inni autorzy zajmą
się tym zagadnieniem ze znajomością rzeczy i
wraŜliwością, by zostało ono przedstawione w
moŜliwie dokładny sposób, tak jak to miało miejsce w
ubiegłych wiekach w nauczaniu Kościoła katolickiego,
a obecnie spotyka się w Kościołach protestanckich.
Na początku pragnę zaznaczyć, Ŝe nie zatrzymują się
nad uzasadnieniem pewnych prawd, które uwaŜam za
ogólnie znane i powszechnie przyjęte: istnienie złych
duchów, moŜliwość opętań diabelskich oraz władza
wypydzania złych duchów udzielona przez Chrystusa
tym, którzy wierzą w orędzie ewangeliczne. Są to
prawdy objawione, wyraźnie zawarte w Piśmie
świętym, pogłębione przez teologię, ustawicznie
nauczane i przypominane przez urząd nauczycielski
Kościoła. Sądzę, Ŝe zostały one juŜ wystarczająco
omówione w innych opracowaniach. Chciałbym raczej
pójść dalej i zatrzymaćc się nad tym, co jest mniej
znane, mianowicie nad wnioskami praktycznymi,
które mogą być poŜyteczne dla egzorcystów i dla tych,
którzy pragną dokładniejszych wiadomości
dotyczących tego zagadnienia. Proszę mi więc
wybaczyc niektóre powtórzenia podstawowych pojęć.
Jak powstała ta ksiąŜka? Zrodziła się z pragnienia
podzielenia się z osobami zainteresowanymi owocami
10
długiego i bogatego doświadczenia, doświadczenia
raczej o.Candido niŜ mojego. Moim zamierzeniem jest
wyświadczyć przysługę przede wszystkim
egzorcystom i wszystkim kapłanom. Tak jak kaŜdy
lekarz ogólny, powinien umieć wskazać swoim
pacjentom odpowiedniego specjalisty (laryngologa,
ortopedy, neurologa... ), do którego ewentualnie
powinni się udać, podobnie kapłan powinien mieć to
minimum rozeznania, by wiedzieć, czy jakaś osoba
potrzebuje pomocy egzorcysty, czy teŜ nie.
Dodaję inny powód, dla którego wielu kapłanów
zachęcało mnie do napisania tej ksiąŜki. Rytuał
egzorcyzmów wśród wielu zasad podanych
egzorcystom zaleca, aby studiowali oni liczne i
poŜyteczne opracowania godnych zaufania autorów.
Kiedy się jednak poszukuje powaŜnych ksiąŜek
dotyczących tego zagadnienia, niewiele ich moŜna
znaleźć.
Wymieniam trzy spośród nich. Autorem pierwszej jest
ks. C. Balducci: II diavolo [Diabel] , Casale
Monferrato 1988; jest ona poŜyteczna w części
teoretycznej, ale nie w części praktycznej, w której
zawiera braki i błędy; autor jest demonologiem, a nie
egzorcystą. Druga to ksiąŜka egzorcysty, o.M. La Grua
pt. La preghiera di liberazione I [Modlitwa o
uwolnienie], Palermo 198?; jest to ksiąŜka napisana
dla grup Odnowy w Duchu Świętym z myślą nadania
Niech Dziewica Niepokalana, Nieprzyjaciółka szatana,
juŜ od pierwszej zapowiedzi zbawienia (Rdz 3, 15) aŜ
do jej wypełnienia (Ap 12) i zjednoczona ze swoim
Synem, w walce zmierzającej do pokonania szatana i
zmiaŜdŜenia mu głowy, pobłogosławi to opracowanie,
owoc wyczerpującej pracy, którą wykonuję ufny w Jej
wsparcie i opiekę.
12
Pragnę dodać parę uwag do poszerzonego wydania tej
ksiąŜki. Nie przewidywałem, Ŝe rozejdzie się ona tak
3
szybko i trzeba będzie dokonać nowych wydań. Jest to
potwierdzenie - moim zdaniem - nie tylko
zainteresowania poruszanym problemem, ale takŜe
braku ksiąŜki katolickiej, która by omawiała
egzorcyzmy w sposób pełny i to nie tylko we
Włoszech, ale w całym świecie katolickim. Jest to, jak
sądzę, fakt wielce znaczący i przykry. Wyjaśnia on
niewytłumaczalny brak zainteresowania tym
zagadnieniem lub, być moŜe, prawdziwą niewiarą w te
prawdy.
Dziękuję za liczne pochwały, za wyrazy uznania,
zwłaszcza ze strony egzorcystów, wśród nich
najmilsza była pochwała mojego "mistrza" o.Candido
Amantiniego, który uznał moją ksiąŜkę za wierną jego
pouczeniom. Nie przesłano mi takich uwag
krytycznych, które domagałyby się wprowadzenia
zmian i poprawek, dlatego w nowym wydaniu
rozwinąłem jedynie te treści, które uznałem za
waŜne dla pełniejszego przedstawienia omawianego
zagadnienia. Sądzę równieŜ, Ŝe osoby lub grupy osób,
o których mówię w ksiąŜce, zrozumiały właściwą
intencję moich uwag i nie poczuły się obraŜone.
Dzięki moŜliwości wydania tej ksiąŜki pragnę słuŜyć
szerszemu gronu osób, tak jak w mojej działalności
chcę być pomocny kaŜdego dnia tym wszystkim,
którzy pragną skorzystać z mojej posługi egzorcysty.
Za wszystko składam podziękowanie Panu. Oby mi
pozwolił dokonać dalszych uzupełnień tej ksiąŜki z
okazji jej dziesiątego wydania (1993 rok). Muszę teŜ
przyznać, Ŝe w ciągu ostatnich dwóch lat wiele się
zmieniło: wyszły waŜne dokumenty biskupów,
wzrosła liczba egzorcystów, wielu biskupów dokonuje
egzorcyzmów, do moich ksiąŜek dołączyły nowe
opracowania. MoŜna zauwaŜyć większą
13
o.Candido jako egzorcysty, działającego dla dobra
osób potrzebujących. I to jest jeden z powodów, dla
którego ją napisalem. Bardzo się ucieszyłem oceną
o. Candido Amantiniego, mówiąc o mojej wierności
jego długiemu doświadczeniu.
ks. Gabriele Amorth
14
CENTRALNEMIEJSCE
CHRYSTUSA w BOśYM DZIELE
CHRYSTUSA w BOśYM DZIELE
STWORZENIA
STWORZENIA
Szatan byt aniołem, stworzonym przez Boga, który na
skutek upadku stał się złym duchem. Nie moŜna
mówić o nim i o egzorcystach bez uprzedniego
przedstawienia, przynajmniej w skrótowy sposób,
kilku podstawowych pojęć i prawd o BoŜym dziele
stworzenia. Zapewne nie powiem tutaj nic nowego, ale
moŜe umozliwię jakiemuś czytelnikowi inne
spojrzenie na to zagadnienie.
Zbyt często zwykło się pojmować dzieło stworzenia
w sposób błędny i mylnie przyjmować następstwo
wydarzeń. WyobraŜa się, Ŝe pewnego pięknego dnia
Bóg stworzył aniołów; Ŝe poddał ich próbie, nie
wiadomo nawet dokładnie jakiej, ale w jej wyniku
doszło do podziału na aniołów dobrych i złych
duchów: aniołowie zostaIi nagrodzeni przebywaniem
w niebie, złe duchy - natomiast -strącone do piekła.
Potem, innego dnia, jak się sądzi, Bóg stworzył świat,
królestwo minerałów, roślin, zwierząt i w końcu
człowieka. Adam i Ewa zgrzeszyli dlatego, Ŝe
posłuchali szatana, a odmówili posłuszeństwa Bogu.
Wtedy Bóg pomyślał o posłaniu swego Syna, aby
w ten sposób dokonać zbawienia ludzi.
Nie taka jest nauka Piśma świętego i Ojców Kościoła.
Pojmując w taki sposób świat aniołów i świat
stworzony wyklucza się ich związek z Chrystusem.
Tymczasem
15
wraŜliwość na te tematy. Nie przypisuję sobie Ŝadnej
zasługi z tego powodu, a tylko stwierdzam fakty.
Konczę pełnym wzruszenia wspomnieniem o.Candido
Amantiniego, którego Pan powołał do siebie po
nagrodę 22 września 1992 roku. Był to dzień jego
imienin; współbraciom, którzy składali mu Ŝyczenia,
powiedział: "Prosiłem ś w. Candida, aby sprawił mi
dzisiaj podarunek".
O.Candido urodził się w 1914 roku. W wieku 16 lat
wstąpił do zakonu pasjonistów. Jako profesor Pisma
świętego i teologii moralnej poświęcał się przede
wszystkim posłudze egzorcysty (przez 36 lat).
KaŜdego poranka przyjmował 60-80 osób, ukrywając
zmęczenie za usmiechniętą twarzą. Rady, które dawał,
często były wprost natchnione. o.Pio tak o nim
powiedział: ,, O.Candido jest kapłanem według
Serca Bo Ŝ ego".
Niniejsza ksiąŜka, której braki naleŜy przypisać tylko
niŜej podpisanemu, jest świadectwem o doświadczeniu
naleŜy przeczytać uwaŜnie prolog do Ewangelii św.
Jana i dwa hymny chrystologiczne, które rozpoczynają
List św. Pawła do Efezjan i Kolosan. Chrystus jest
Pierworodnym wobec wszystkich stworzeń; wszystko
przez Niego i dla Niego zostało stworzone. Nie mają
Ŝadnego uzasadnienia rozwaŜania teologiczne, w
których stawia się pytanie, czy Chrystus przyszedłby
na świat, gdyby nie było grzechu Adama. On jest
centrum całego stworzenia.
W Nim znajdują dopełnienie wszystkie byty
stworzone: zarówno niebieskie (aniołowie), jak i
ziemskie (ludzi i całe stworzenie). Słusznie stwierdza
się, Ŝe po grzechu pierwszych rodziców przyjście na
4
CENTRALNEMIEJSCE
CHRYSTUSA w BOśYM DZIELE
STWORZENIA
57297289.002.png
świat Chrystusa nabrał szczególnego znaczenia: zstąpił
On jako Zbawiciel. Cała istota Jego posłannictwa i
dzieła zawiera się w tajemnicy paschalnej: Chrystus
przez śmierć na krzyŜu pojedna
z Bogiem wszystkie byty stworzone - w niebie i na
ziemi.
Widac równieŜ odnowienie zamysłu BoŜego, którego
dokonał Chrystus przez swoją krew przelaną na
krzyŜu.
Ukazuje się takŜe w wyraźny sposób potęga szatana.
Jezus nazywa go władcą tego świata (J 14,30); św.
Paweł przedstawia go jako boga tego świata (2 Kor
4,4); św. Jan stwierdza, Ŝe cały świat leŜy w mocy
Złego (I J 5, 19), i rozumiejąc przez świat to wszystko,
co się przeciwstawia Bogu. Szatan był
najwspanialszym stworzeniem wśród aniołów, a stał
się najgorszym ze złych duchów i ich przywódcą.
Złe duchy są takze powiązane między sobą bardzo
ścisłą hierarchią i zachowują stopnie, jakie mieli, gdy
byli aniołami: Zwierzchnosci, Trony, Panowania... Jest
to jednak hierarchia oparta na zniewoleniu, a nie na
miłości,
Od takiego chrystocentrycznego ujęcia zaleŜy rola
kaŜdego stworzenia. I dlatego nie moŜemy tutaj
pominąć roli Maryi Dziewicy. Jeśli Pierworodnym z
wszelkiego stworzenia jest Słowo Wcielone, to nie
mogło zabraknąć w myśli Boga, przed wszelkim
innym stworzeniem postaci Tej, w której Wcielenie
miało się dokonać. Stąd Jej jedyny w swoim rodzaju
związek z Trójcą Przenajświętszą.
NaleŜy takŜe rozwaŜyć oddziaływanie i władzę
Chrystusa nad aniołami i złymi duchami. W
odniesieniu do aniołów niektórzy teologowie są
zdania, Ŝe zostali oni dopuszczeni do
uszczęśliwiającego oglądania Boga tylko dzięki
zwycięskiej mocy tajemnicy krzyŜa Chrystusa.
2 -Wyznania gzorcysty
17
jaka istnieje wśród tych aniołów, których przywódcą
jest św. Michał Archanioł.
Widać równieŜ bardzo wyraźnie dzieło Chrystusa,
który zniweczył królestwo szatana, a zapoczątkował
królestwo BoŜe. Z tego względu szczególnego
znaczenia nabiera wydarzenia, w których Jezus
uwalnia opętanych: gdy św. Piotr mówi Komeliuszowi
o zbawczym dziele Chrystusa nie przytacza innych
cudów, lecz podkreśla, Ŝe uzdrawia wszystkich, którzy
byli pod władzą diabła (Dz 10, 38).
Rozumiemy więc, dlaczego pierwszą władzę
przekazaną przez Jezusa Apostołom, jest władza
wypędzania duchów nieczystych (Mt 10, 1).
Tę samą władzę mają wszyscy wierzący: Tym zaś,
którzy uwierzą, te znaki towarzyszyć będą: w imię
moje złe duchy będą wyrzucać (Mk 16,17)
Wielu Ojców Kościoła wypowiada na ten temat
ciekawe stwierdzenia. Na przykład u św.Atanazego
czytamy Ŝe równieŜ aniołowie zawdzięczają swoje
zbawienie krwi Chrystusa. Natomiast gdy chodzi o złe
duchy, to w Ewan -
16
geliach znajdują się bardzo liczne uwagi na ich temat:
Chrystus przez swój krzyŜ pokonał królestwo szatana i
dał poczqtek królestwu BoŜemu. Opętani z Gadary
wołają:
„Czego chcesz od nas, Jezusie, Synu BoŜy?
Przyszedłeś tu przed czasem dręczyć nas? (Mt 8,29).
Jest tutaj wyraźnie ukazanie mocy szatana, który
będzie przez Chrystusa stopniowo obezwładniany,
chociaŜ wciąŜ jeszcze trwa i będzie trwać dalej, aŜ
dokona się w pełni zbawienie, gdy oskarzyciel braci
naszych zostanie strącony (por. Ap. 12,10).
Dla pogłębienia tych myśli i zrozumienia roli Maryi,
Nieprzyjaciółki szatana juŜ od pierwszej zapowiedzi
zbawienia, odsyłam do pięknej ksiqzki o. Candidola
Amantiniego pt. II mistero di Maria [Tajemnica Maryi
Neapol 1971.
W ten sposób Jezus przywraca i odnawia BoŜy
porządek zniszczony przez bunt części aniołów i
grzech pierwszy rodziców.
Powinno by ć zatem oczywiste, ze zło, cierpienie,
piekło, (czyli wieczna m ę ka, która nigdy nie b ę dzie
miała konca) nie s ą dzielem Boga.
Pewnego dnia o.Candido wypędzał złego ducha. Pod
koniec egzorcyzmu zwrócił się do niego z drwiną:
"Wyno ś si ę st ą d! Pan ci przygotował pi ę kne
mieszkanie, dobrze nagrzane!" Zły duch mu
odpowiedział: "Ty nic rozumiesz. To nie On [Bóg]
stworzył piekło. My sami je uczyniliśmy. On o nim
nawet nie pomyślał". Gdy w podobnej sytuacji
zapytałem złego ducha, by się dowiedzieć czy
współpracował przy tworzeniu piekła, usłyszałem
w odpowiedzi: "Wszyscy wnie ś li ś my swój wkład".
W świetle centralnego miejsca Chrystusa w dziele
stworzenia moŜna wyraźnie dostrzec plan Boga, w
którym wszystkie rzeczy dobre zostały stworzone
przez Niego i dla Niego. MoŜna takŜe zauwaŜyć
działanie szatana, nieprzyjaciela, kusiciela,
oskarŜyciela, z którego namowy na świat stworzony
weszło zło, cierpienie, grzech i śmierć.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin