Bogdanowicz RW.doc

(608 KB) Pobierz

Marta Bogdanowicz Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym

V. PARCJALNE ZABURZENIA ROZWOJU RUCHOWEGO

– PROCESÓW WYKONAWCZYCH U DZIECI

1. Motoryka i jej zaburzenia

Dorosły i dziecko funkcjonują w środowisku dzięki nieustannym procesom regulacji swoich stosunków z otoczeniem: m.in. pro­cesy instrumentalne.

J. Reykowski zalicza do nich:

a) procesy orientacyjne,

b) procesy intelektualne (tradycyjnie zwane proce­sami poznawczymi),

c) procesy wykonawcze (reakcje motoryczne i werbalne).

Motoryka jest ściśle powią­zana z psychiką, bo uczestniczy w regulacji stosunków człowieka z otoczeniem. Rozwój fizyczny stwarza podstawy dla rozwoju motoryki.

Poziom rozwoju ruchowego zale­ży od:

-rozwoju układu kostnego,

-mięśniowego,

-układów zwią­zanych z przemianą materii i wydzielaniem wewnętrznym,

-układu nerwowego (koordynuje działalność wszyst­kich układów i steruje funkcjami organizmu).

Neurofizjologicznym podłożem motoryki jest analizator kinestetyczno-ruchowy.

Wyróżnić w nim można:

a)      część uczuciową (analizator skórno-kinestetyczny) - odbiera informacje z powierz­chni skóry (dotyk, ucisk) oraz od poruszających się części ciała, kończyn, narządów mowy (czucie ruchu). Zbudowany jest z: receptora (odbiór bodźców), drogi dośrodkowej (włókna nerwowe przewodzące impulsy do kory mózgowej) oraz ośrodka korowego, do którego docierają impulsy z obwodu (pola pierwszorzędne - uświadomienie wrażeń dotyku i ruchu, pola drugorzędowe - analiza i synteza odebranych bodźców skór­nych i kinestetycznych )

b)      część ruchowa.

Złożone ruchy dowolne wymagają wykonywania łańcucha ruchów prostych swobodnie następujących po sobie. Po zautomatyzowaniu ciągu ruchów dowolnych powstaje tzw. stereotyp ruchowy o płynnej „melodii kinetycznej". (warun­ek ukształtowania - prawidłowe współdziałanie okolic korowych: czuciowej i ruchowej.)

Schemat ośrodków korowych (A. Delmas: Drogi i ośrodki)

Ośrodki korowe mowy, pisania i czytania w lewej półkuli mózgu (A. Delmas: Drogi i ośrodki)

 

Pole 4 ruchowe (tzw. pole piramidowe) daje początek drodze odśrodkowej (droga piramidowa), która przewodzi impulsy nerwowe z kory mózgowej do mięśni i umożliwia wyko­nywanie prostych ruchów dowolnych.

Pola drugorzędowe - ru­chowe biorą udział w wykonywaniu złożonych i precyzyjnych czynności ruchowych, ich organizowaniu się, nadawaniu im płynności („melodii kinetycznej"), tworzeniu się złożonych na­wyków ruchowych.

Obie części ściśle ze sobą współpracują na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Traktując je jako analizator kinestetyczno-ruchowy można wyróżnić w nim dwa układy ruchowe:

a) układ piramidowy (pole 4 i drogi piramidowe), który realizuje ru­chy dowolne,

b) układ pozapiramidowy (pozostałe pola czuciowo-ruchowe i drogi pozapiramidowe oraz powiązane z nimi części mózgu), który realizuje ruchy półautomatyczne, towarzyszące ru­chom dowolnym.

Płaty czołowe mózgu, szczególnie ich przednie części - trze­ciorzędowe pola - są ściśle związane z pozo­stałymi okolicami kory i częściami mózgu, integrują one czynności mózgu i odgrywają istotną rolą w planowaniu dzia­łania, porównywaniu wyników z zamierzeniami, ich kontrolowaniu i korygowaniu.

 

Symptomy zaburzeń rozwoju ruchowego

Zaburzenia rozwoju ruchowego mogą wiązać się z:

- nieprawidłowym rozwojem fizycznym,

- uszkodzenie c.u.n.

Uszkodzenie dróg czuciowo-ruchowych i ośrodka korowego analizatora kinestetyczno-ruchowego może być przyczyną poważnych zaburzeń

Uszkodzenie

Konsekwencje

pola projekcyjnego analizatora skórno-kinestetycznego

niemożność odczuwania dotyku i ruchu

pól drugorzędowych

niemożność rozpoznawania przedmiotów za pomocą do­tyku

ośrodka korowego

zaburzenia precyzyj­nych czynności ruchowych (apraksja kinestetyczna) oraz mylenie głosek zbliżonych pod względem sposobu artykulacji w czasie mó­wienia (afazja kinestetyczna) i pisania.

pola ruchowego 4

ściśle zlokalizowane niedowłady

drugorzę­dowych pól ruchowych

zaburzenie ruchów dowolnych- zdezorganizowane, zaburzeniu ulega ich płynność, niemożność wyko­nywania złożonych aktów ruchowych, czynności wymagających ruchów naprzemiennych (apraksja kinetyczna)

ognisko uszko­dzenia w tzw. ośrodku ruchowym mowy (ośrodek Broca)

zaburzenia obejmują czynności narządów mowy, osoba rozumie mowę, ale nie może mówić (afazja ruchowa).

tzw. ośrodka Exnera

zaburzenia ruchów ręki podczas pisania (brak płynności, zachowania kolejności ru­chów, przestawianie elementów, zaburzenia „melodii ruchów"), konsekwencje: niemożność rysowania i pisania (agrafia) lub ni­ski poziom graficzny pisma i rysunku (dysgrafia).

trzeciorzędowych okolic w płatach czołowych in­tegrujących czynności ruchowe

zaburzenia celowych działań ludzkich oraz przebieg wyższych procesów psychicznych

 

Istnieją również mikrozaburzenia rozwoju ruchowego.

Opisane symptomy występują w zespołach powiązanych ze so­objawów. W wieku przedszkolnym najczęściej spotykane zespo­ły zaburzeń to:

a) niezręczność ruchowa całego ciała,

b) niezręcz­ność manualna.

Objawy ogólnej niezręczności - H. Nartowska:

a) opóźnienia w rozwoju ruchowym w okresie niemowlę­cym i poniemowlęcym oraz mała aktywność ruchowa,

b) ogólna nie­zręczność ruchowa i mała wyćwiczalność w zakresie dużych ruchów związana z zakłóceniami napięcia mięśniowego (napięcie nadmierne lub za małe),

c) brak koordynacji ruchów przy współdziałaniu róż­nych grup mięśniowych, dający wrażenie ogólnej niezręczności,

d) osiąganie z opóźnieniem w porównaniu z rówieśnikami różnych umiejętności ruchowych w czynnościach codziennych, zabawowych i sportowych,

e) ogólne spowolnienie ruchowe,

f) unikanie zabaw ruchowych,

g) zakłócenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w zaba­wach i zadaniach, w których ruch odbywa się pod kontrolą wzroku (rzut piłką, gra w klasy) oraz w naśladowaniu demonstrowanego ruchu Niezręczność ruchowa całego ciała to fragmentaryczne opóźnienie rozwoju ruchowego, które wyraża się brakiem precyzji ruchów, wzmożonym napięciem mięśniowym i współruchami. Dzieci zaczynają biegać, skakać z opóźnieniem. Po schodach chodzą niezręcznie, niezgrabnie, wspinają się na meble, przeplotnie, huśtawki. Z trudem uczą się jeździć na rowerkach, łyżwach. Gdy opóźnienie rozwoju ruchowego nie ulega wyrównaniu do wieku dojrzałego, wówczas mówimy o niedorozwoju ruchowym (tzw. debilizm rucho­wy według E. Dupre).

Objawy zakłócenia motoryki manualnej - H. Nartow­skiej:

a)      opóźnienia w rozwoju praksji (umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku),

b)      mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśni oraz brakiem koordyna­cji ruchów palców, dłoni i przedramienia,

c)       zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontro­lą wzroku (niski poziom graficzny oraz trudności w innych zada­niach plastycznych),

d)      szybkość ruchów rąk niedostosowana do zada­nia,

e)      niechętne podejmowanie czynności manualnych. Zakłócenia te mogą występować na tle ogólnej niesprawności ruchowej lub są zaburzeniem izolowanym

Dzieci z opóźnieniem zdobywa­ją umiejętność samoobsługi, są mało samodzielne! Codzienne czyn­ności wykonują wolno i niezręcznie. Nieprawidłowo trzymają ołówek, rysują niechętnie, nie kończąc pracy. Ich rysunki mają uproszczoną formę i niski poziom graficzny. Niechętnie budują z kloc­ków, często psują i niszczą zabawki lub przedmioty codzien­nego użytku. Nadmierne napięcie mięśniowe powo­duje zbyt silny nacisk ołówka lub długopisu, łamanie kredek. Ru­chy ręki są gwałtowne, mało płynne. W rzadszych przypadkach -zbyt małego napięcia mięśniowego, linie rysunku są nikłe, czasem ledwie widoczne. Linie proste są nierówne - faliste lub przerywane.

Niewłaściwa koordynacja obu rąk powoduje, że dzieci chętnie posługują się jedną ręką Współruchy (synkinezje) u dzieci za­burzonych ruchowo bywają bardzo nasilone i obejmują duży za­kres grup mięśniowych.

Zaburzenia motoryki mogą w dość wszechstronny sposób zaburzyć rozwój osobowości dziecka.

 

Metody badania motoryki

a)      Wywiad, gł. z matką - ustalenie historii dotychczasowego rozwoju ruchowego dziecka: kiedy zaczęło utrzymywać głowę w pozycji pionowej, siedzieć, stać i chodzić (tempo rozwoju). Czy rozwój dziecka był harmonijny, czy dziecko rozwijało się równie dobrze pod względem ruchowym jak np. pod względem umysłowym (rytm rozwoju) i czy obserwowano okresy przyspieszenia lub za­hamowania rozwoju (dynamika rozwoju).

b)      Obserwacja dziecka podczas codziennych zajęć dowolnych, zabaw manipulacyjnych, konstrukcyjnych, czynności samoobsłu­gowych .

c)       Analiza wytworów

d)      Badania testowe i eksperymenty:

·         testu N. Ozjereckiego (wieku i iloraz rozwoju ruchowego) - psycholog

·         Ocena motoryki rąk - test „Kre­skowanie" Miry Stambak, w którym miarą sprawności ruchowej jest liczba kresek wpisanych w kolejne kratki (1 cm x 1 cm) w ciągu jednej minuty, oraz test „Karty" Renę Zazzo (czas wyło­żenia 32 kart pasjansowych).

·         polską adapta­cja testu N. Ozjereckiego, dokonana przez Barańskiego - pedagog

·         Rozwój sprawności ruchowych - orientacyjna ocenia z porównania z re­zultatami badań przeprowadzonych w Instytucie Naukowym Kul­tury Fizycznej w Warszawie.

·         Próby wybrane z pracy Zapisy do klasy pierwszej, jak również z albu­mu Edwarda Franusa.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin