Marta Bogdanowicz „Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym”
V. PARCJALNE ZABURZENIA ROZWOJU RUCHOWEGO
– PROCESÓW WYKONAWCZYCH U DZIECI
1. Motoryka i jej zaburzenia
Dorosły i dziecko funkcjonują w środowisku dzięki nieustannym procesom regulacji swoich stosunków z otoczeniem: m.in. procesy instrumentalne.
J. Reykowski zalicza do nich:
a) procesy orientacyjne,
b) procesy intelektualne (tradycyjnie zwane procesami poznawczymi),
c) procesy wykonawcze (reakcje motoryczne i werbalne).
Motoryka jest ściśle powiązana z psychiką, bo uczestniczy w regulacji stosunków człowieka z otoczeniem. Rozwój fizyczny stwarza podstawy dla rozwoju motoryki.
Poziom rozwoju ruchowego zależy od:
-rozwoju układu kostnego,
-mięśniowego,
-układów związanych z przemianą materii i wydzielaniem wewnętrznym,
-układu nerwowego (koordynuje działalność wszystkich układów i steruje funkcjami organizmu).
Neurofizjologicznym podłożem motoryki jest analizator kinestetyczno-ruchowy.
Wyróżnić w nim można:
a) część uczuciową (analizator skórno-kinestetyczny) - odbiera informacje z powierzchni skóry (dotyk, ucisk) oraz od poruszających się części ciała, kończyn, narządów mowy (czucie ruchu). Zbudowany jest z: receptora (odbiór bodźców), drogi dośrodkowej (włókna nerwowe przewodzące impulsy do kory mózgowej) oraz ośrodka korowego, do którego docierają impulsy z obwodu (pola pierwszorzędne - uświadomienie wrażeń dotyku i ruchu, pola drugorzędowe - analiza i synteza odebranych bodźców skórnych i kinestetycznych )
b) część ruchowa.
Złożone ruchy dowolne wymagają wykonywania łańcucha ruchów prostych swobodnie następujących po sobie. Po zautomatyzowaniu ciągu ruchów dowolnych powstaje tzw. stereotyp ruchowy o płynnej „melodii kinetycznej". (warunek ukształtowania - prawidłowe współdziałanie okolic korowych: czuciowej i ruchowej.)
Schemat ośrodków korowych (A. Delmas: Drogi i ośrodki)
Ośrodki korowe mowy, pisania i czytania w lewej półkuli mózgu (A. Delmas: Drogi i ośrodki)
Pole 4 ruchowe (tzw. pole piramidowe) daje początek drodze odśrodkowej (droga piramidowa), która przewodzi impulsy nerwowe z kory mózgowej do mięśni i umożliwia wykonywanie prostych ruchów dowolnych.
Pola drugorzędowe - ruchowe biorą udział w wykonywaniu złożonych i precyzyjnych czynności ruchowych, ich organizowaniu się, nadawaniu im płynności („melodii kinetycznej"), tworzeniu się złożonych nawyków ruchowych.
Obie części ściśle ze sobą współpracują na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Traktując je jako analizator kinestetyczno-ruchowy można wyróżnić w nim dwa układy ruchowe:
a) układ piramidowy (pole 4 i drogi piramidowe), który realizuje ruchy dowolne,
b) układ pozapiramidowy (pozostałe pola czuciowo-ruchowe i drogi pozapiramidowe oraz powiązane z nimi części mózgu), który realizuje ruchy półautomatyczne, towarzyszące ruchom dowolnym.
Płaty czołowe mózgu, szczególnie ich przednie części - trzeciorzędowe pola - są ściśle związane z pozostałymi okolicami kory i częściami mózgu, integrują one czynności mózgu i odgrywają istotną rolą w planowaniu działania, porównywaniu wyników z zamierzeniami, ich kontrolowaniu i korygowaniu.
Symptomy zaburzeń rozwoju ruchowego
Zaburzenia rozwoju ruchowego mogą wiązać się z:
- nieprawidłowym rozwojem fizycznym,
- uszkodzenie c.u.n.
Uszkodzenie dróg czuciowo-ruchowych i ośrodka korowego analizatora kinestetyczno-ruchowego może być przyczyną poważnych zaburzeń
Uszkodzenie
Konsekwencje
pola projekcyjnego analizatora skórno-kinestetycznego
niemożność odczuwania dotyku i ruchu
pól drugorzędowych
niemożność rozpoznawania przedmiotów za pomocą dotyku
ośrodka korowego
zaburzenia precyzyjnych czynności ruchowych (apraksja kinestetyczna) oraz mylenie głosek zbliżonych pod względem sposobu artykulacji w czasie mówienia (afazja kinestetyczna) i pisania.
pola ruchowego 4
ściśle zlokalizowane niedowłady
drugorzędowych pól ruchowych
zaburzenie ruchów dowolnych- zdezorganizowane, zaburzeniu ulega ich płynność, niemożność wykonywania złożonych aktów ruchowych, czynności wymagających ruchów naprzemiennych (apraksja kinetyczna)
ognisko uszkodzenia w tzw. ośrodku ruchowym mowy (ośrodek Broca)
zaburzenia obejmują czynności narządów mowy, osoba rozumie mowę, ale nie może mówić (afazja ruchowa).
tzw. ośrodka Exnera
zaburzenia ruchów ręki podczas pisania (brak płynności, zachowania kolejności ruchów, przestawianie elementów, zaburzenia „melodii ruchów"), konsekwencje: niemożność rysowania i pisania (agrafia) lub niski poziom graficzny pisma i rysunku (dysgrafia).
trzeciorzędowych okolic w płatach czołowych integrujących czynności ruchowe
zaburzenia celowych działań ludzkich oraz przebieg wyższych procesów psychicznych
Istnieją również mikrozaburzenia rozwoju ruchowego.
Opisane symptomy występują w zespołach powiązanych ze sobą objawów. W wieku przedszkolnym najczęściej spotykane zespoły zaburzeń to:
a) niezręczność ruchowa całego ciała,
b) niezręczność manualna.
Objawy ogólnej niezręczności - H. Nartowska:
a) opóźnienia w rozwoju ruchowym w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym oraz mała aktywność ruchowa,
b) ogólna niezręczność ruchowa i mała wyćwiczalność w zakresie dużych ruchów związana z zakłóceniami napięcia mięśniowego (napięcie nadmierne lub za małe),
c) brak koordynacji ruchów przy współdziałaniu różnych grup mięśniowych, dający wrażenie ogólnej niezręczności,
d) osiąganie z opóźnieniem w porównaniu z rówieśnikami różnych umiejętności ruchowych w czynnościach codziennych, zabawowych i sportowych,
e) ogólne spowolnienie ruchowe,
f) unikanie zabaw ruchowych,
g) zakłócenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach i zadaniach, w których ruch odbywa się pod kontrolą wzroku (rzut piłką, gra w klasy) oraz w naśladowaniu demonstrowanego ruchu Niezręczność ruchowa całego ciała to fragmentaryczne opóźnienie rozwoju ruchowego, które wyraża się brakiem precyzji ruchów, wzmożonym napięciem mięśniowym i współruchami. Dzieci zaczynają biegać, skakać z opóźnieniem. Po schodach chodzą niezręcznie, niezgrabnie, wspinają się na meble, przeplotnie, huśtawki. Z trudem uczą się jeździć na rowerkach, łyżwach. Gdy opóźnienie rozwoju ruchowego nie ulega wyrównaniu do wieku dojrzałego, wówczas mówimy o niedorozwoju ruchowym (tzw. debilizm ruchowy według E. Dupre).
Objawy zakłócenia motoryki manualnej - H. Nartowskiej:
a) opóźnienia w rozwoju praksji (umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku),
b) mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśni oraz brakiem koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramienia,
c) zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku (niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych),
d) szybkość ruchów rąk niedostosowana do zadania,
e) niechętne podejmowanie czynności manualnych. Zakłócenia te mogą występować na tle ogólnej niesprawności ruchowej lub są zaburzeniem izolowanym
Dzieci z opóźnieniem zdobywają umiejętność samoobsługi, są mało samodzielne! Codzienne czynności wykonują wolno i niezręcznie. Nieprawidłowo trzymają ołówek, rysują niechętnie, nie kończąc pracy. Ich rysunki mają uproszczoną formę i niski poziom graficzny. Niechętnie budują z klocków, często psują i niszczą zabawki lub przedmioty codziennego użytku. Nadmierne napięcie mięśniowe powoduje zbyt silny nacisk ołówka lub długopisu, łamanie kredek. Ruchy ręki są gwałtowne, mało płynne. W rzadszych przypadkach -zbyt małego napięcia mięśniowego, linie rysunku są nikłe, czasem ledwie widoczne. Linie proste są nierówne - faliste lub przerywane.
Niewłaściwa koordynacja obu rąk powoduje, że dzieci chętnie posługują się jedną ręką Współruchy (synkinezje) u dzieci zaburzonych ruchowo bywają bardzo nasilone i obejmują duży zakres grup mięśniowych.
Zaburzenia motoryki mogą w dość wszechstronny sposób zaburzyć rozwój osobowości dziecka.
Metody badania motoryki
a) Wywiad, gł. z matką - ustalenie historii dotychczasowego rozwoju ruchowego dziecka: kiedy zaczęło utrzymywać głowę w pozycji pionowej, siedzieć, stać i chodzić (tempo rozwoju). Czy rozwój dziecka był harmonijny, czy dziecko rozwijało się równie dobrze pod względem ruchowym jak np. pod względem umysłowym (rytm rozwoju) i czy obserwowano okresy przyspieszenia lub zahamowania rozwoju (dynamika rozwoju).
b) Obserwacja dziecka podczas codziennych zajęć dowolnych, zabaw manipulacyjnych, konstrukcyjnych, czynności samoobsługowych .
c) Analiza wytworów
d) Badania testowe i eksperymenty:
· testu N. Ozjereckiego (wieku i iloraz rozwoju ruchowego) - psycholog
· Ocena motoryki rąk - test „Kreskowanie" Miry Stambak, w którym miarą sprawności ruchowej jest liczba kresek wpisanych w kolejne kratki (1 cm x 1 cm) w ciągu jednej minuty, oraz test „Karty" Renę Zazzo (czas wyłożenia 32 kart pasjansowych).
· polską adaptacja testu N. Ozjereckiego, dokonana przez Barańskiego - pedagog
· Rozwój sprawności ruchowych - orientacyjna ocenia z porównania z rezultatami badań przeprowadzonych w Instytucie Naukowym Kultury Fizycznej w Warszawie.
· Próby wybrane z pracy Zapisy do klasy pierwszej, jak również z albumu Edwarda Franusa.
...
aliensda30