26.02.2009
Wczesna interwencja – zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych. Podmiotem obu oddziaływań jest małe dziecko o zaburzonym rozwoju psychoruchowym oraz jego rodzina. (System zdrowia, zaburzenia rozwojowe i dzieci z „grupy ryzyka”, oligo – terapeuta, wymiar pracy: 37 godzin tygodniowo.)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – wczesne oddziaływanie rewalidacyjno – wychowawcze stymulujące rozwój, obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka z uwzględnieniem potrzeb jego rodziny. (System edukacji, deficyty rozwojowe, oligofrenopedagog – nauczyciel, wymiar pracy: 18 godzin tygodniowo.)
· Wczesna
· Wielospecjalistyczna
· Kompleksowa
· Skoordynowana
Dziecko jest kierowane do ośrodka wczesnej interwencji przez lekarza pierwszego kontaktu.
We wczesnym wspomaganiu dziecko dostaje skierowanie od poradni psychologiczno – pedagogicznej (ale rodzic musi się do niej sam zgłosić).
Dane epidemiologiczne:
· Występowanie skrajnego wcześniactwa
· Występowanie wad wrodzonych
· Inne zaburzenia (np. porażenia)
· Urazy i ciężkie powikłania chorobowe
· Dzieci zagrożone niepełnosprawnością „dzieci ryzyka”
· Dzieci opóźnione w rozwoju psychoruchowym lub upośledzone umysłowo lub/i z niepełnosprawnością sprzężoną w przebiegu różnych jednostek chorobowych:
- wrodzonych wad rozwojowych układu nerwowego
- zespołów chorobowych uwarunkowanych genetycznie w tym z aberracjami chromosomowymi (zespół Downa)
- chorób metabolicznych układu nerwowego
- jednostek chorobowych gdzie głównym objawem są trwałe dysfunkcje aparatu ruchu
- zespołów mikrozaburzeń czynności mózgu o ciężkim przebiegu
- wielorakich niepełnosprawności
· całościowe zaburzenia rozwoju (zaburzenia autystyczne)
0-3 – opóźnienie w rozwoju
3-7- niedorozwój
kody ICD – kody rozpoznań klinicznych
P – zaburzenia w okresie niemowlęcym
Q – wady genetyczne
· Q05 – przepukliny (rozszczepy kręgosłupa)
· Q90 – zespół Downa
· Q90.1 – zespół Downa, postać mozaikowa
G – zaburzenia, uszkodzenia neurologiczne
· G40 – padaczka
· G80 – porażenia mózgowe
F – psychiatria
· F70 – upośledzenie, stopień lekki
· F71 – upośledzenie, stopień umiarkowany
· F72 – upośledzenie, stopień znaczny
· F73 – upośledzenie stopień głęboki
· F84.0 – autyzm dziecięcy
· F84.1 – autyzm atopowy
· F84.2 – zespół Retta
· F84.4 – zespół Aspergera
R62 – opóźnienie rozwoju psychoruchowego
Powody zbyt późnego rozpoczęcia rehabilitacji:
· Zbyt późno stawiana diagnoza (2-5 lat, mimo iż objawy są widoczne wcześniej)
· Lekarze, którzy badają dzieci w pierwszym okresie życia, niedostatecznie reagują na niepokojące objawy i nie kierują dzieci np. na specjalistyczne badania
· Dostęp do opieki społecznej jest utrudniony (lekarze zgrupowani w dużych centrach, klinikach, jest ich niewielu), a informacja dla rodziców niewystarczająca.
Potrzeby dziecka o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
· Potrzeba wczesnej rehabilitacji e domu
· Potrzeba interwencji skoncentrowanej na rodzinie
· Potrzeba świadczeń uwzgledniających wszystkie aspekty rozwoju dziecka
· Potrzeba przeprowadzenia dziecka z programu realizowanego w domu do programu szkolnego
Miejsce realizacji świadczeń
· Dom
· Placówki NFZ
· Placówki edukacyjne (np. przedszkola specjalne)
Wychowanie dziecka opiera się na czujności nad jego rozwojem:
· Jego życie – rozwój psychiczny jak i fizyczny w dużej mierze uwarunkowane jest jakością opieki i kontaktów z rodzicami
· Czy można przewidzieć, zaplanować rozwój osoby z niepełnosprawnością?
· Rozwój: dojrzewanie, dorastanie, rozwijanie się, wzrastanie
· Każdy człowiek bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności jest jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny – jest indywidualnością
· Nigdy nie wiemy jaki byłby poziom rozwoju gdybyśmy nie podjęli działań
Kontakt – najmniejsza reakcja dziecka na bodziec (zabarwienie skóry, napięcie mięśni, zmiana tempa oddechu)
Rozwój człowieka składa się z wielu sfer – wieloprofilowość -> ścisłe powiązanie tych sfer między sobą
Osiągnięcia rozwojowe zależą od:
· Wrodzonych zadatków i tendencji rozwojowych
· Wpływów i warunków środowiska naturalnego
· Własnej aktywności dziecka
· Sposobów i metod wychowania/terapii dziecka oraz ich wyniki
Dzieci z niepełnosprawnością przechodzą przez te same etapy rozwoju co dzieci zdrowe, tylko osiągają je w swoim tempie i dochodzą do takiego etapu jaki umożliwia im ich organizm. Dziecko musi przechodzić z jednego etapu na drugi (żaden etap nie może być pominięty.
Zmiany sa wynikiem:
· Zmiany etapów życia (dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość)
· Zmieniająca się rzeczywistość – rozwój techniki, nowe osiągnięcia, udogodnienia, nowe wyzwania, nowe możliwości)
· Zmieniające się otoczenie społeczne, związane z rolami, (dziecko – uczeń – pracownik) oraz wymagania, które ze sobą niosą
Agnes22_84