ZGE Sobieski Jaworzno III Sp. z o.o. Jaworzno, dnia 15. 01. 2003 r.
Instrukcja nr
Dla pracowników zatrudnionych przy konserwacji, przeglądach i wymianie podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”
I. Postanowienia ogólne:
1. Niniejsza instrukcja określa zasady bezpiecznego wykonywania prac konserwacyjnych, przeglądowych i w czasie wymiany podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”
2. Do wykonywania w/w prac może być zatrudniony pracownik, który:
· został przeszkolony w zakresie konserwacji, przeglądów i wymiany podstawowych podzespołów przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”,
· posiada pisemne aktualne upoważnienie,
· został wyznaczony do tej pracy przez dozór,
· zna sposoby ratowania porażonych prądem elektrycznym, zaznajomiony jest z rodzajami sprzętu gaśniczego, jego rozmieszczeniem i warunkami posługiwania się tym sprzętem,
· zna drogi ucieczkowe i sygnały alarmowe,
· został zapoznany z dokumentacją techniczno-ruchową producenta przenośnika.
3. Pracownik powinien posiadać komplet narzędzi i kluczy niezbędnych do wykonywania prac.
4. Zabrania się wykonywania jakichkolwiek prac przy przenośniku będącym w ruchu. Wszystkie prace mogą być wykonywane w czasie postoju przenośnika i przy zabezpieczonym stanie wyłączenia.
5. Pracownik powinien znać instrukcję obsługi przenośnika zgrzebłowego PZG-180/440 „NOWOMAG”, a szczególnie w zakresie wyłączenia przenośnika z ruchu i zabezpieczenia stanu wyłączenia, jak również sposoby rozpinania i spinania łańcucha.
II. Konserwacja i smarowanie:
1. Wytyczne i zalecenia ogólne:
· do smarowania zespołów przenośnika należy używać olejów i smarów zalecanej jakości i w określonych ilościach.
Nie należy mieszać różnych gatunków oleju.
· przed odkręceniem korka wlewowego należy miejsce koło niego oczyścić z zanieczyszczeń tak, aby po odkręceniu korka nie dostały się one do wnętrza przestrzeni smarowej. Po wlaniu oleju korek należy natychmiast wkręcić w otwór.
· wlewanie oleju powinno odbywać się przez odpowiednie sitko gwarantujące czystość wlewanego oleju.
2. Smarowanie przenośnika:
W przypadku przenośnika wyposażonego w jedną jednostkę napędową należy smarować:
· przekładnię,
· łożyskowanie bębna napędowego,
· bęben zwrotny.
Do przekładni należy wlać ok. 5 dm3 oleju gatunku Transol-80. Wymiany oleju należy dokonywać co 6 miesięcy. W
przypadku zabudowy nowej przekładni , pierwszej wymiany oleju należy dokonać po 200 godzinach pracy przekładni, a
następne wymiany jak wyżej. Po pierwszej wymianie oleju przekładnię należy przepłukać olejem wrzecionowym
podgrzanym do temp. 700C. Łożyska pierwszego wałka przekładni powinno smarować się smarem ŁT-43 w ilości 0,5 kg
raz na 2 tygodnie, Łożyska bębna napędowego smaruję się smarem ŁT-43 przynajmniej 1 raz na miesiąc.
Łożyska bębna zwrotnego smaruje się co 6 miesięcy smarem ŁT-43
W tym celu należy poprzez smarowniczkę i kanały w osi wtłoczyć do komór łożyskowych smar. W razie stwierdzenia, że
do komór łożyskowych dostał się miał węglowy, bęben należy rozebrać , a łożyska przeczyść w celu usunięcia
zanieczyszczeń.
Przy montażu bębna komory smarowe wypełnić nowym smarem.
III. Przeglądy bieżące i okresowe:
1. Przegląd bieżący.
Przegląd bieżący powinien być wykonywany codziennie przez pracowników obsługi. Polega on na kontroli przenośnika wzdłuż całej jego długości, a w szczególności na sprawdzeniu stanu:
· naciągu łańcucha zgrzebłowego,
· ogniw, zamków, zgrzebeł oraz stopnia dokręcenia śrub łączących zamki ze zgrzebłami,
· bębna łańcuchowego, wyrzutników oraz śrub łączących połówki bębna,
· dokręcenia śrub mocujących przekładnię i silniki napędowe,
· sprzęgła i jego osłony,
· zwrotni, a zwłaszcza bębna, blachy ślizgowej i osłon,
· jezdni, wózków i cięgien w przenośniku podwieszonym,
· przetarcia rynien,
· temperatury przekładni i silników napędowych.
Zauważone usterki i nieprawidłowości należy natychmiast usunąć.
2. Przegląd tygodniowy:
Należy sprawdzić stan napełnienia przekładni olejem.
3. Przegląd miesięczny:
Polega na skontrolowaniu całego przenośnika a szczególnie napędu i zwrotni. Poza kontrolą wykonaną w ramach przeglądu bieżącego należy sprawdzić:
· stan przekładni z uwzględnieniem stanu łożysk tocznych i kół zębatych,
· stan zużycia gniazd bębna łańcuchowego,
· stan trwałego wydłużenia i wytarcia ogniw łańcucha zgrzebłowego.
4. Przegląd półroczny:
Przegląd półroczny należy przeprowadzić bardzo szczegółowo, a napęd i zwrotnię przekazać do warsztatu.
IV. Wymiana podstawowych podzespołów przenośnika Skat E 180 W.
1. Przenośnik składa się z następujących głównych podzespołów:
· napęd jednosilnikowy lub dwusilnikowy,
· zwrotnia,
· rynnociąg,
· zastawki,
· łańcuch zgrzebłowy,
· podstawa ( tylko dla przenośnika układanego na spągu ),
· urządzenie do spinania łańcucha zgrzebłowego,
· wyposażenie do podwieszania przenośnika,
· wyposażenie elektryczne.
2. Wymiana elementów podzespołu napędu polega na demontażu który przebiega odwrotnie niż montaż. Aby wymienić:
· przekładnię, należy po rozpięciu łańcucha rozsprzęglić sprzęgło elastyczne pomiędzy przekładnią a silnikiem, zdemontować półbębny bębna napędowego. W dalszej kolejności należy zdemontować śruby mocujące przekładnię do kadłuba napędu.
· silnik elektryczny, należy zdemontować osłonę sprzęgła elastycznego, rozsprzęglić sprzęgło elastyczne, oraz z demontować śruby mocujące silnik do ramy.
· bęben napędowy, należy rozpiąć łańcuch, a następnie zdemontować śruby mocujące obie połówki półbębnów i zdjąć je z czopów,
· bęben zwrotny, należy po rozpięciu łańcucha i po wykonaniu luzu pomiędzy bębnem z łańcuchem zdemontować zabezpieczenia w zwrotni w postaci połączeń śrubowych , a następnie cofnąć bęben w kierunku osłony bębna,
· aby wymienić zwrotnię , po wyjęciu łańcucha należy zdemontować połączenia śrubowe pomiędzy zwrotnią, a ostatnią rynną rynnociągu, oraz zdemontować stojaki rozporowe lub kotwy.
· kadłub napędowy, należy po rozpięciu łańcucha przystąpić do demontażu przekładni, silnika elektrycznego, bębna napędowego wg sposobów opisanych wyżej, w następnej kolejności należy zdemontować połączenia śrubowe pomiędzy kadłubem napędu a pierwszą rynną rynnociągu, odkręcić śruby pomiędzy kadłubem a podstawą lub też zdemontować odpowiednie zawiesia przy zastosowaniu rozwiązania z napędem podwieszonym.
V. Postanowienia końcowe:
1. Zobowiązuje się pracowników do stosowania:
· osobistych ochron słuchu, stosowanie do wykonanych pomiarów przeprowadzonych na stanowisku pracy i oznakowania stanowiska znakami bezpieczeństwa,
· okularów ochronnych,
2. W przypadku niezrozumienia niniejszej instrukcji zabrania się przystępowania do prac.
...
SEXTRA-XXX