Pisanie_skutecznych_ofert_i_reklam(1).pdf

(199 KB) Pobierz
13177369 UNPDF
Pisanie
skutecznych ofert
i reklam
6 kroków do sukcesu w
sprzedaży
Dariusz Puzyrkiewicz
Wydanie z dnia 25.06.2008
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 2
Publikacja „Pisanie skutecznych ofert i reklam – 6 kroków do sukcesu
w sprzedaży” jest całkowicie darmowa.
Możesz ją udostępniać za darmo w dowolny sposób oraz dowolnych ilościach w
niezmienionej postaci – bez przekształcania, publikowania we fragmentach lub
innej niż elektroniczna formie bez mojej indywidualnej pisemnej zgody.
Jeśli zwierzę nie szczeka…
…to nie jest pies, jeśli tekst nie sprzedaje, to nie jest reklama.
Gdy czytam porady mistrzów reklamy, takich jak Claude C. Hopkins, John
Caples, Robert Collier, David Ogilvy, Robert W. Bly, Clayton Makepeace, Eugene
M. Schwartz, Mark Joyner, Joe Vitale - wciąż natrafiam na jedno, niezmienne
stwierdzenie:
Pisanie ofert i reklam to nic innego jak sprzedaż.
Dobra reklama to taka, która dobrze sprzedaje.
Reklama nie jest poezją, formą zabawy, czy żonglowaniem skojarzeniami.
Reklama to realny, poddany twardym regułom rynku biznes. Musi przynosić
konkretne efekty i… zyski.
Słowa więc są tylko narzędziem. I tu jest miejsce na kreację i sprawne
posługiwanie się językiem. Ale wszystko musi być podporządkowane
sprzedaży. Poezja powinna wzruszać, gry słowne zabawiać, a dobra reklama
ma generować zyski.
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
13177369.001.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 3
6 kroków do napisania dobrego tekstu reklamowego
Pisanie ofert i reklam, to jest nie wypełnianie formularza podatkowego, gdzie
uzupełniamy poszczególne pola ściśle, według określonych zasad. Nie da się
więc stworzyć uniwersalnego przewodnika, który krok po kroku, powie co,
gdzie i jak napisać, aby osiągnąć zamierzony rezultat.
W tworzeniu skutecznego tekstu reklamy, musimy jednak trzymać się pewnych
zasad. To tak samo, jak ze zwykłą sprzedażą. Żaden handlowiec nie osiągnie
sukcesu, napadając na przypadkowe osoby z ulicy z propozycją zakupu mostu
na Wiśle. Trzeba w odpowiedni sposób dotrzeć do klienta, który będzie
zainteresowany zakupem konkretnego produktu.
Podobnie jest ze sprzedażą za pomocą tekstów reklamowych i ofert. Będą one
skuteczne tylko wtedy, gdy skierowane będą do właściwego klienta i w
dopasowany do odbiorcy sposób zaoferują mu ważną dla niego korzyść.
Jest wiele metod pisania skutecznych tekstów. Jedną z najbardziej znanych jest
model AIDA, który opiera się na 4 elementach reklamy: Attention (Zwrócenie
uwagi), Interest (Zainteresowanie), Desire (Pragnienie), Action (Wezwanie do
działania). Model ten doczekał się wielu rozszerzeń.
W tym krótkim poradniku opisuję swój własny model, który oparty jest na 6
podstawowych elementach oferty sprzedażowej. Nie twierdzę, że jest on
najlepszy. Ma on tę zaletę, że jest praktyczny i łatwy w użyciu. Zachęcam Cię
do samodzielnego przetestowania mojej metody.
Jeśli masz jakieś uwagi, sugestie czy pomysły na ulepszenie tego poradnika, to
śmiało pisz na adres: darek@dynanet.pl
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
13177369.002.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 4
1. Z pustego i Salomon nie naleje
Podanie konkretnych informacji na temat oferowanego produktu lub usługi to
pierwszy krok ku ofercie, której trudno będzie się oprzeć.
Od tego powinniśmy zacząć tworzenie tekstu promocyjnego. Fakty na temat
produktu stanowią szkielet wyrafinowanej konstrukcji, jaką jest skuteczna
oferta. Sprawiają one, że budowla ta ma swój fundament, nie jest zawieszona
w próżni i posiada konkretne kształty.
Prezentacja konkretnych informacji w ofercie daje czytelnikowi poczucie że nie
ma do czynienia z jakąś ściemą, czy pustymi obietnicami, lecz z realnym i
namacalnym produktem.
Ile to razy spotykaliśmy się z ofertami epatującymi napuszonymi
przymiotnikami typu: najlepszy, rewelacyjny, bezkonkurencyjny, a które
sprawiały wrażenie nadmuchanego balonu?
Istotą skutecznej oferty jest podanie faktów w taki sposób, by czytelnik sam
wyciągnął odpowiednie wnioski.
Klient nie jest idiotą, choć czasem bywa tak traktowany. Nie można faszerować
go pustymi słowami i oczekiwać, że szybko wypełni formularz zamówienia i
natychmiast zapłaci. Trzeba mu dać powód, by zechciał oddać swoje ciężko
zapracowane pieniądze. Konkretny i wiarygodny powód.
Jakich informacji na temat oferowanego produktu oczekuje potencjalny klient?
Co to jest i do czego służy?
Jak to działa?
Co nowego, unikatowego wprowadza produkt?
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
13177369.003.png
Pisanie skutecznych ofert i reklam - 6 kroków do sukcesu w sprzedaży Strona 5
Jakie rezultaty przynosi korzystanie z produktu?
Odpowiadając na powyższe pytania powinieneś stworzyć pierwszy szkic oferty.
Na tym etapie jej tworzenia skup się na samych faktach. Możliwie najpełniej
opisz produkt i postaraj się użyć do tego liczb, które uwiarygodnią
prezentowane informacje. Wielokrotnie zauważyłem, że etap ten pozwala na
skupienie umysłu na stworzeniu przekonującego tekstu, i pozwala wydobyć z
przedmiotu oferty to, co najcenniejsze dla potencjalnych klientów.
Jeżeli nie jesteś w stanie napisać niczego konkretnego, lub jest tego niewiele,
to znaczy, że za wcześnie jeszcze na pisanie. Musisz najpierw lepiej zapoznać
się z produktem.
A co z sytuacja, gdy naprawdę niewiele konkretów można napisać, bo produkt
jest nieciekawy lub prosty jak cep? Wtedy należy skupić się na kontekście
używania produktu, trzeba poszukać informacji w otoczeniu, środowisku, w
którym używany jest przedmiot.
2. Korzyści – klucz do umysłu i portfela klienta
Na pierwszym etapie tworzenia skutecznej oferty reklamowej spisywałeś
wszystkie możliwe fakty na temat oferowanego produktu. Dziś przemienisz te
fakty w złoto. Dlaczego w złoto? Bo przyciąga wzrok swoim blaskiem, jest
cenne i każdy chce go mieć jak najwięcej! Tak właśnie trzeba zaprezentować
reklamowany produkt: by przyciągał wzrok i wzbudzał pragnienie posiadania.
Jak sprawić, by produkt błyszczał jak cenne złoto? Co przyciąga wzrok
klientów? KORZYŚCI. Konkretne, wymierne i ważne korzyści. Podstawowa
zasada pisania ofert reklamowych to zebranie cech produktu i zamiana ich na
korzyści. Wszyscy (na pewno?) o tym wiedzą, jednak mało kto w
rzeczywistości realizuje ten postulat.
© 2008 Dariusz Puzyrkiewicz http://www.dynanet.pl
13177369.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin