TEMAT: Dodawanie, odejmowanie i porównywanie liczb w zakresie 10
- dodawanie, odejmowanie i porównywanie liczb w zakresie 10;
- kształcenie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.
1. Liczenie i porównywanie liczb w zakresie 10.
Dzieci otrzymują kartoniki, na których zapisane są liczby od O do 10 i znaki: =, <, >, +, - Nauczyciel pokazuje dwa zbiory, np. 5 zabawek i 6 zabawek. Zadaniem dzieci jest policzenie zabawek w obydwu zbiorach, porównanie ich liczby i ułożenie za pomocą kartoników
odpowiedniego zapisu: 5 < 6. Po kilku takich ćwiczeniach, w których' ,wykorzystane będą znaki: <, >, =, nauczyciel proponuje ćwiczenie odwrotne. Układa z kartoników zapis, np. 10 > 8, a zadaniem dzieci jest ułożenie zabawek w dwóch grupach zgodnie z tym zapisem.
2. Dodawanie liczb w zakresie 10. .
Dzieci mogą pracować parami. Otrzymują kartoniki, na których są kropki od O do 10. Ich zadaniem jest dobranie kart parami tak, aby łączna liczba kropek na nich wynosiła 10. Do każdej takiej pary dzieci układają zapis za pomocą kartoników z liczbami i znakami 'matematycznymi.
Pierwsze takie ułożenie powinno powstać w wyniku pracy zbiorowej.
- Ile takich par znaleźliście? (6).
- Jakie zapisy ułożyliście? (O + 10 = 10; l + 9 = 10; 2 + 8 = 10; 3 + 7 = 10;
4 + 6 = 10; 5 + 5 = 10 lub 10 + O = 10; 9 + I = 10; 8 + 2 = 10; 7 + 3 = 10;
6 + 4 = 10; 5 + 5 = 10).
- W czym podobne są zapisy: 1 +9= 10 i 9+ l = lO? (2+ 8= 10 i 8+2 = 10;
3 + 7 = 10 i 7 + 3 = 10; 4 + 6 = 10 i 6 + 4 = 10; 0+ 10 = 10 i 10 + O = 10).
_ Czym różnią się te zapisy?
3. Odejmowanie liczb w zakresie 10 - zabawa ruchowa.
Dzieci dostają kartoniki z dowolnymi liczbami od O do 10 i biegają z nimi po sali. Nauczyciel pokazuje zapis odejmowania, np. 8 - l =. Dzieci mają obliczyć wynik i porównać go z liczbą na swoich kartonikach. Jeśli wynik jest zgodny z liczbą na otrzymanych kartonikach, dzieci z tymi kartonikami stają bez ruchu, a pozostałe - przykucają.
4. Praca indywidualna: porównywanie, dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10
TEMAT: Kształcenie umiejętności liczenia W ZAKRESIE 10- zabawa dydaktyczna” Dodaj- odejmij.”
1, Wprowadzenie do Zabawy.
Dzieci siedzą w kręgu na podłodze. W środku kręgu leżą liczmany. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami od O do 10. "
2, Przebieg zabawy.
Dzieci głośno odczytują liczby na swoich kartonikach i dobierają ze środka kręgu tyle liczmanów ile wskazują liczby. Po usłyszeniu sygnału dzieci odkładają liczmany na podłogę i zaczynają podawać kartoniki z liczbami w lewą stronę (kolejno jedno drugiemu). Na sygnał nauczyciela: Stop! dzieci przestają podawać sobie kartoniki. Odczytują liczby na otrzymanych kartonikach i sprawdzają, czy liczba ich liczmanów jest większa czy mniejsza niż liczba na kartoniku. Następnie dobierają lub odkładają liczmany, aby mieć ich tyle. ile wskazuje liczba na kartoniku. Wskazane przez nauczyciela dziecko głośno opisuje swoje czynności. np.: Miałem 7 liczmanów a dostałem kartonik z liczbą 10 . Musiałem dobrać 3 liczmany bo 7+ 3= IO 10- 7= 3.
3. Ćwiczenia w liczeniu
4.Zabawa ruchowa: Obcy w obcym mieście.
SUM Jan Brzechwa
Mieszkał w Wiśle sum wąsaty, Znakomity matematyk.
Krzyczał więc na całe skrzele: "Do mnie, młodzi przyjaciele!
Wąs sumiasty jak u suma,
A sum duma, duma, duma.
"To dopiero mam z tym biedę Może dziesięć? Może jeden?"
Odejmuję i dodaję
I pomyłek nie uznaję!"
Każdy mógł, więc przyjść do suma I zapytać: jaka suma?
Upłynęły dwie godziny, Sum z wysiłku jest już siny.
Myśli, myśli: "To dopiero! Od dziesięciu odjąć zero?
W dni powszednie i w niedzielę Na życzenie mnożę, dzielę,
A sum jeden w całej Wiśle Odpowiadał na to ściśle.
Znała suma cała rzeka, Więc raz przybył lin z daleka
Żebym miał przynajmniej kredę! Zaraz, zaraz... Wiem już... Jeden!
Nie! Nie jeden. Dziesięć chyba... Ach, ten lin! Ta wstrętna ryba!"
A lin szydzi: "Panie sumie, W sumie pan niewiele umie!"
I powiada: "Drogi panie, Ja dla pana mam zadanie,
Jeśli pan tak liczyć umie, Niech pan powie, panie sumie,
Sum ze wstydu schnie i chudnie, Już mu liczyć coraz trudniej,
A tu minął wieczór cały, Wszystkie ryby się pospały,
Czy pan zdoła, w swym pojęciu, Odjąć zero od dziesięciu?"
Sum uśmiechnął się z przekąsem, Liczy, liczy coś po wąsem,
I nastało znów południe,
A sum chudnie, chudnie, chudnie...
I nim dni minęło kilka, stał się chudy niczym kilka,
Więc opuścił wody słodkie I za żonę pojął szprotkę.
TEMAT: Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie metodą symulacji
1. Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji
2. Rozdanie dzieciom po 10 liczmanów.
3. Przedstawienie przez nauczyciela treści zadania z wykorzystaniem ilustracji z książki.
Nauczyciel mówi treść zadania, wskazując jego elementy na ilustracji.
- Dzieci myją ręce przed obiadem. W umywalni są 3 dziewczynki i 4 chłopców. Ile dzieci jest w umywalni?
- Opowiem to jeszcze raz, a wy będziecie układać swoje liczmany. Umówimy się, że jeden liczman będzie oznaczał jedno dziecko.
- W umywalni są 3 dziewczynki. Ile liczmanów ułożyliście?
- Ile liczmanów dołożyliście obok trzech poprzednich?
- Ile dzieci jest w umywalni? Co musicie zrobić z liczmanami, żeby się tego dowiedzieć? ( trzeba zsunąć wszystkie liczmany i policzyć je).
- Ile dzieci jest w umywalni? (7).
- Dokończcie zdania: 3 (dziewczynki) i 4 (chłopców) to razem (7) dzieci. 3 i 4 to (7)
- Nauczyciel zasłania na obrazku dwoje dzieci i mówi zadanie.
W umywalni było 7 dzieci, 2 dzieci umyło już ręce i wyszło. Ile dzieci zostało w umywalni? Nauczyciel odsłania dzieci na obrazku. Policzcie jeszcze raz dzieci na obrazku. Ile liczmanów musicie ułożyć przed sobą?
Nauczyciel ponownie zasłania dwoje dzieci na obrazku. Co się stało z tymi dziećmi? Czy dzieci w umywalni przybyło czy ubyło
Jak pokazać za pomocą liczmanów, że 2 dzieci ubyło? (odsunąć 2 liczmany)
Co trzeba zrobić, żeby dowiedzieć się, ile dzieci zostało w umywalni:
(policzyć pozostałe liczmany).
Ile dzieci zostało w umywalni? (5).
Uzupełnijcie i dokończcie zdania: Było 7 , odeszło 2 , zostało.. dzieci.
Jeśli od 7 odejmiesz 2, to zostanie ... .
Jeśli dzieci wykazują zainteresowanie pracą, można w opisany sposób
rozwiązać kolejne zadania, wykorzystując sytuacje przedstawione nie
ilustracji, np. zadanie o mydelniczkach, ręcznikach, szczoteczkach do
zębów. Trzeba wtedy poprosić dzieci o ułożenie treści zadania.
DZIWNY PIES Danuta Wawiłow.
Jeden, dwa, jeden, dwa, pewna pani miała psa.
Trzy i cztery, trzy i cztery, pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć, wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem, wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, kto z nas kości mu przyniesie?
Może ja? Może ty?
Licz od nowa raz, dwa, trzy.
Cyfrowe sny Leśnego Dziadka
- poznawanie znaków: większości i mniejszości, równości ( „>", „<", „="), przyswojenie nazw dni tygodnia i ich kolejności, utrwalenie znajomości cyfr, doskonalenie umiejętności kojarzenia graficznego obrazu liczby z odpowiednią ilością elementów, kształcenie umiejętności odnajdywania związków ilościowych pomiędzy porównywalnymi zbiorami przedmiotów oraz wyrażania ich w języku matematycznym, przestrzeganie ładu i dyscypliny podczas zajęć.
1. Nauczycielka przedstawia fragmenty wiersza, ilustrując jego treść odpowiednimi sylwetkami na tablicy. Poleca dzieciom, aby odtwarzały treść wiersza przy pomocy liczmanów. Nauczycielka mówi: Nauczycielka umieszcza na tablicy w rozsypce cyfry i sylwetki. - Poznacie dzisiaj bardzo ciekawą historię Leśnego Dziadka, który miał bardzo dziwne sny. Spróbujcie zapamiętać, co mu się śniło:
H. Łochocka, Rachunki Leśnego Dziadka
……..…We śnie do Leśnego Dziadka Przybiegła cyfr gromadka.
Zwierząt nadeszło też niemało i wszystko razem się splątało:
Śni mu się, że przy poniedziałku Motylkom dał aż 6 sandałków………………
Nauczycielka wybiera 6 odpowiednich elementów i umieszcza je w jednym rzędzie. Dzieci przy stolikach wybierają 6 liczmanów. Jedno z dzieci wybiera spośród cyfr odpowiednią i umieszczają obok sandałków.
……….A 2 zające, większy z małym, Przez cały wtorek wciąż kukały….............
...
viktus