dodawanie i odejmowanie.doc

(150 KB) Pobierz

TEMAT: Dodawanie, odejmowanie i porównywanie liczb w zakresie 10

      - dodawanie, odejmowanie i porównywanie liczb w zakresie 10;

- kształcenie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.

  1. Liczenie i porównywanie liczb w zakresie 10.

Dzieci otrzymują kartoniki, na których zapisane są liczby od O do 10 i znaki: =, <, >, +, - Nauczyciel pokazuje dwa zbiory, np. 5 zabawek i 6 zabawek. Zadaniem dzieci jest policzenie zabawek w obydwu zbiorach, porównanie ich liczby i ułożenie za pomocą kartoników

odpowiedniego zapisu: 5 < 6. Po kilku takich ćwiczeniach, w których' ,­wykorzystane będą znaki: <, >, =, nauczyciel proponuje ćwiczenie odwrot­ne. Układa z kartoników zapis, np. 10 > 8, a zadaniem dzieci jest ułożenie zabawek w dwóch grupach zgodnie z tym zapisem.

2. Dodawanie liczb w zakresie 10.              .

Dzieci mogą pracować parami. Otrzymują kartoniki, na których są kropki od O do 10. Ich zadaniem jest dobranie kart parami tak, aby łączna liczba kropek na nich wynosiła 10. Do każdej takiej pary dzieci układają zapis za pomocą kartoników z liczbami i znakami 'matematycznymi.

Pierwsze takie ułożenie powinno powstać w wyniku pracy zbiorowej.

- Ile takich par znaleźliście? (6).

- Jakie zapisy ułożyliście? (O + 10 = 10; l + 9 = 10; 2 + 8 = 10; 3 + 7 = 10;

4 + 6 = 10; 5 + 5 = 10 lub 10 + O = 10; 9 + I = 10; 8 + 2 = 10; 7 + 3 = 10;

6 + 4 = 10; 5 + 5 = 10).

- W czym podobne są zapisy: 1 +9= 10 i 9+ l = lO? (2+ 8= 10 i 8+2 = 10;

3 + 7 = 10 i 7 + 3 = 10; 4 + 6 = 10 i 6 + 4 = 10; 0+ 10 = 10 i 10 + O = 10).

_ Czym różnią się te zapisy?

3. Odejmowanie liczb w zakresie 10 - zabawa ruchowa.

              Dzieci dostają kartoniki z dowolnymi liczbami od O do 10 i biegają z nimi po sali. Nauczyciel pokazuje zapis odejmowania, np. 8 - l =. Dzieci mają obliczyć wynik i porównać go z liczbą na swoich kartonikach. Jeśli wynik jest zgodny z liczbą na otrzymanych kartonikach, dzieci z tymi kartonika­mi stają bez ruchu, a pozostałe - przykucają.

              4. Praca indywidualna: porównywanie, dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10

 

TEMAT: Kształcenie umiejętności liczenia W ZAKRESIE 10- zabawa dydaktyczna” Dodaj- odejmij.”

1, Wprowadzenie do Zabawy.

Dzieci siedzą w kręgu na podłodze. W środku kręgu leżą liczmany. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami od O do 10.              "

   2, Przebieg zabawy.

Dzieci głośno odczytują liczby na swoich kartonikach i dobierają ze środka kręgu tyle liczmanów ile wskazują liczby. Po usłyszeniu sygnału dzieci odkładają liczmany na podłogę i zaczynają podawać kartoniki z liczbami w lewą stronę (kolejno jedno drugiemu). Na sygnał nauczyciela: Stop! dzieci przestają podawać sobie kartoniki. Odczytują liczby na otrzyma­nych kartonikach i sprawdzają, czy liczba ich liczmanów jest większa czy mniejsza niż liczba na kartoniku. Następnie dobieralub odkładają licz­many, aby mieć ich tyle. ile wskazuje liczba na kartoniku. Wskazane przez nauczyciela dziecko głośno opisuje swoje czynności. np.: Miałem 7 liczmanów a dostałem kartonik z liczbą 10 . Musiałem dobrać 3 liczmany bo 7+ 3= IO  10- 7= 3.

3. Ćwiczenia w liczeniu

4.Zabawa ruchowa: Obcy w obcym mieście.


              SUM       Jan Brzechwa

Mieszkał w Wiśle sum wąsaty, Znakomity matematyk.

Krzyczał więc na całe skrzele: "Do mnie, młodzi przyjaciele!

Wąs sumiasty jak u suma,

A sum duma, duma, duma.

"To dopiero mam z tym biedę­  Może dziesięć? Może jeden?"

Odejmuję i dodaję

I pomyłek nie uznaję!"

Każdy mógł, więc przyjść do suma I zapytać: jaka suma?

Upłynęły dwie godziny, Sum z wysiłku jest już siny.

Myśli, myśli: "To dopiero! Od dziesięciu odjąć zero?

W dni powszednie i w niedzielę Na życzenie mnożę, dzielę,

A sum jeden w całej Wiśle Odpowiadał na to ściśle.

Znała suma cała rzeka, Więc raz przybył lin z daleka

Żebym miał przynajmniej kredę! Zaraz, zaraz... Wiem już... Jeden!

Nie! Nie jeden. Dziesięć chyba... Ach, ten lin! Ta wstrętna ryba!"

A lin szydzi: "Panie sumie, W sumie pan niewiele umie!"

I powiada: "Drogi panie, Ja dla pana mam zadanie,

Jeśli pan tak liczyć umie, Niech pan powie, panie sumie,

Sum ze wstydu schnie i chudnie, Już mu liczyć coraz trudniej,

A tu minął wieczór cały, Wszystkie ryby się pospały,

Czy pan zdoła, w swym pojęciu, Odjąć zero od dziesięciu?"

Sum uśmiechnął się z przekąsem, Liczy, liczy coś po wąsem,

I nastało znów południe,

A sum chudnie, chudnie, chudnie...

I nim dni minęło kilka, stał się chudy niczym kilka,

Więc opuścił wody słodkie I za żonę pojął szprotkę.

TEMAT: Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie metodą symulacji

1.        Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji

2.        Rozdanie dzieciom po 10 liczmanów.

3.        Przedstawienie przez nauczyciela treści zadania z wykorzystaniem ilu­stracji z książki.

Nauczyciel mówi treść zadania, wskazując jego elementy na ilustracji.

-            Dzieci myją ręce przed obiadem. W umywalni są 3 dziewczynki i 4 chłopców. Ile dzieci jest w umywalni?

-            Opowiem to jeszcze raz, a wy będziecie układać swoje liczmany. Umó­wimy się, że jeden liczman będzie oznaczał jedno dziecko.

-            W umywalni są 3 dziewczynki. Ile liczmanów ułożyliście?

-            Ile liczmanów dołożyliście obok trzech poprzednich?

-            Ile dzieci jest w umywalni? Co musicie zrobić z liczmanami, żeby się tego dowiedzieć? ( trzeba zsunąć wszystkie liczmany i policzyć je).

-            Ile dzieci jest w umywalni? (7).

-              Dokończcie zdania: 3 (dziewczynki)   i 4 (chłopców)  to  razem (7) dzieci. 3 i 4 to (7)

-            Nauczyciel zasłania na obrazku dwoje dzieci i mówi zadanie.

W umywalni było 7 dzieci,  2 dzieci umyło już ręce i wyszło. Ile dzieci zostało w umywalni? Nauczyciel odsłania dzieci na obrazku. Policzcie jeszcze raz dzieci na obrazku. Ile liczmanów musicie ułożyć przed sobą?

Nauczyciel ponownie zasłania dwoje dzieci na obrazku. Co się stało z tymi dziećmi? Czy dzieci w umywalni przybyło czy ubyło

Jak pokazać za pomocą liczmanów, że 2 dzieci ubyło? (odsunąć 2 liczmany)

Co trzeba zrobić, żeby dowiedzieć się, ile dzieci zostało w umywalni:

(policzyć pozostałe liczmany).

Ile dzieci zostało w umywalni? (5).

Uzupełnijcie i dokończcie zdania: Było 7              , odeszło 2              , zostało.. dzieci.

Jeśli od 7 odejmiesz 2, to zostanie ... .

Jeśli dzieci wykazują zainteresowanie pracą, można w opisany sposób

rozwiązać kolejne zadania, wykorzystując sytuacje przedstawione nie

ilustracji, np. zadanie o mydelniczkach, ręcznikach, szczoteczkach do

zębów. Trzeba wtedy poprosić dzieci o ułożenie treści zadania.

DZIWNY PIES    Danuta Wawiłow.

Jeden, dwa, jeden, dwa, pewna pani miała psa.

Trzy i cztery, trzy i cztery, pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć, wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem, wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, kto z nas kości mu przyniesie?

Może ja? Może ty?

Licz od nowa ­raz, dwa, trzy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cyfrowe sny Leśnego Dziadka

-    poznawanie znaków: większości i mniejszości, równości ( „>", „<", „="), przyswojenie nazw dni tygodnia i ich kolejności, utrwalenie znajomości cyfr, doskonalenie umiejętności kojarzenia graficznego obrazu liczby z od­powiednią ilością elementów, kształcenie umiejętności odnajdywania związków ilościowych pomię­dzy porównywalnymi zbiorami przedmiotów oraz wyrażania ich w języku matematycznym, przestrzeganie ładu i dyscypliny podczas zajęć.

1.      Nauczycielka przedstawia fragmenty wiersza, ilustrując jego treść od­powiednimi sylwetkami na tablicy. Poleca dzieciom, aby odtwarzały treść wiersza przy pomocy liczmanów. Nauczycielka mówi: Nauczycielka umieszcza na tablicy w rozsypce cyfry i sylwetki. - Poznacie dzisiaj bardzo ciekawą historię Leśnego Dziadka, który miał bardzo dziwne sny. Spróbujcie zapamiętać, co mu się śniło:

H. Łochocka, Rachunki Leśnego Dziadka

……..…We śnie do Leśnego Dziadka Przybiegła cyfr gromadka.

Zwierząt nadeszło też niemało i wszystko razem się splątało:

Śni mu się, że przy poniedziałku Motylkom dał aż 6 sandałków………………

Nauczycielka wybiera 6 odpowiednich elementów i umieszcza je w jed­nym rzędzie. Dzieci przy stolikach wybierają 6 liczmanów. Jedno z dzieci wybiera spośród cyfr odpowiednią i umieszczają obok sandałków.

……….A 2 zające, większy z małym, Przez cały wtorek wciąż kukały….............

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin