Zeszyty Skąd się bierze bieda Kurowska.pdf

(555 KB) Pobierz
FOR_Zeszyty_081112_SkadSieBierzeBieda_v2.indd
ZESZYTY FOR
Skąd się bierze
bieda?
Anna Kurowska
Zeszyt 5
Warszawa, 2008
176054981.004.png 176054981.005.png 176054981.006.png
ZESZYTY FOR
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein
i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz
Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach
Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
2
176054981.007.png
ZESZYTY FOR
Spis treści
Strona
Synteza ................................................................................................................................................................................... 4
Wstęp ....................................................................................................................................................................................... 5
1. Co to jest bieda i jak się ją mierzy? ............................................................................................................. 6
2. Zakres biedy w Polsce na tle innych krajów ........................................................................................... 8
3. Jakie są przyczyny biedy? ................................................................................................................................. 10
3.1. Charakterystyka osób ubogich i płynące z niej wnioski .......................................................... 11
3.1.1. Bierność zawodowa i bezrobocie jako główne przyczyny biedy ................................... 11
3.1.2. Niskie wykształcenie, kwalifi kacje zawodowe, produktywność pracy a bieda ... 12
3.1.3. Wielodzietność – czy rzeczywiście jest przyczyną biedy? ................................................. 14
3.1.4. Co ma wiek do biedy? ................................................................................................................................. 15
3.1.5. Patologie a bieda oraz problem „dziedziczenia biedy” ...................................................... 16
3.2. Teoretyczne wyjaśnienia problemu: dlaczego biedni są biedni? ....................................... 18
3.3. Polityka socjalna państwa – czy może utrwalać biedę? ........................................................... 19
4. Jaka jest recepta na biedę? ............................................................................................................................ 23
4.1. Wysoki i dający powszechne zatrudnienie wzrost gospodarczy jako podstawowe
narzędzie walki z biedą ........................................................................................................................................... 23
4.2. Wzrost zatrudnienia i produktywności pracy – jako ważne czynniki walki z biedą ...... 24
4.3. Czy wolnorynkowe reformy mogą sprzyjać redukowaniu biedy? ...................................... 26
4.4. Rola państwa oraz trzeciego sektora w walce z biedą ............................................................ 28
Bibliografi a ........................................................................................................................................................................ 31
Słowniczek ......................................................................................................................................................................... 33
3
176054981.001.png
ZESZYTY FOR
Synteza
Biedę można defi niować na wiele sposobów. Istnieją materialne ujęcia biedy, które mie-
rzą jej zakres na podstawie wysokości dochodów ludzi lub gospodarstw domowych, oraz
ujęcia wielowymiarowe, do których stosuje się alternatywne miary ubóstwa. Niektóre z
tych miar są oparte o subiektywne opinie ludzi i mogą prowadzić do błędnych wniosków
na temat rzeczywistości. Miary ubóstwa materialnego dzielną się na miary absolutne
i względne. Absolutne miary ubóstwa informują nas o tym, jaka część społeczeństwa
żyje za mniej niż określoną wartość dochodu, która odzwierciedla koszt zaspokojenia
podstawowych potrzeb ludzkich. Miary względne to w rzeczywistości raczej miary zróż-
nicowania dochodów.
W ujęciu globalnym Polska należy do krajów o niskim poziomie skrajnej biedy (odsetek
żyjących poniżej 2$ PPP na dzień). W porównaniu do krajów naszego regionu, które stały
się członkami Unii Europejskiej w 2004 i 2007 roku, w Polsce mamy średni poziom biedy
absolutnej (odsetek żyjących poniżej 10 euro, PPP na dzień).
Podstawowym czynnikiem mającym wpływ na zakres skrajnej biedy na świecie jest po-
ziom zamożności kraju, mierzony średnim dochodem per capita w PPS. Im wyższy prze-
ciętny dochód, tym mniejszy zakres biedy absolutnej.
Osoby ubogie, w krajach rozwiniętych, to przede wszystkim osoby bezrobotne lub bierne
zawodowo oraz te bez lub z niskim poziomem wykształcenia. Niski poziom wykształce-
nia nie tylko sprzyja trudnościom w zalezieniu pracy, ale poprzez negatywny wpływ na
produktywność pracownika, również na niskie zarobki. Wielodzietność jest ważnym, ale
drugorzędnym wobec braku pracy, czynnikiem sprzyjającym ubóstwu. W krajach Unii
Europejskiej ludzie starzy nie należą do grup najbardziej dotkniętych biedą. Większy
odsetek biednych występuje wśród ludzi w wieku produkcyjnym.
Przyczyny biedy można podzielić na indywidualne oraz zewnętrzne wobec ludzi dotknię-
tych biedą. Przyczyny zewnętrzne mogą mieć silny wpływ na indywidualne predyspozy-
cje do popadnięcia w ubóstwo.
Polityka socjalna, nie zawsze musi pozytywnie oddziaływać na zakres biedy. Jak poka-
zują badania empiryczne, polityka socjalna w wielu krajach jest nieefektywna - istotna
część pomocy trafi a do osób, które nie są ubogie. Z drugiej strony, pomoc która trafi a do
ubogich może w niektórych sytuacjach utrwalać biedę, poprzez tworzenie tzw. pułapek
socjalnych, które oddziałują demotywująco na podejmowanie indywidualnego wysiłku
w celu wyjścia z biedy. Niekorzystna dla ubogich może również okazać się wysoka płaca
minimalna, która ogranicza kreowanie nowych miejsc pracy w gospodarce.
Podstawową receptą na biedę jest wysoki wzrost gospodarczy, zwiększenie zatrudnienia
oraz podwyższanie produktywności pracy (m.in. kształcenie i podnoszenie kwalifi kacji
przez ludzi zagrożonych biedą). Państwo może redukować biedę prowadząc politykę,
która sprzyja utrzymywaniu wysokiego wzrostu gospodarczego. Wbrew powszechnym
opiniom redukcji biedy mogą sprzyjać: niskie podatki, liberalizacja handlu i przepływów
fi nansowych, stabilizacja makroekonomiczna, elastyczny rynek pracy oraz produktywne
wydatki publiczne. Wydatkowanie środków na pomoc socjalną na osób ubogich, które
ma im pomóc wydostać się z biedy musi być bardzo ostrożne i przemyślane, skoncentro-
wane na pomocy celowej i pośredniej, ukierunkowane na aktywizację zawodową osób
ubogich, a nie na bezwarunkowych transferach pieniężnych o nieokreślonym przezna-
czeniu. Nie należy zapominać, że ważną rolę w pomocy ubogim może i powinien odgry-
wać również trzeci sektor.
4
176054981.002.png
ZESZYTY FOR
Wstęp
Bieda jest osobistą tragedią ludzi, których dotyka, jest również zjawiskiem niepożądanym
z punktu widzenia całego społeczeństwa, czymś, z czym w powszechnym odczuciu należy
walczyć, czemu trzeba przeciwdziałać. Jednak w odniesieniu do zjawiska biedy w Polsce,
ale także w innych krajach, istnieje wiele nieporozumień.
Po pierwsze biedę myli się często z nierównościami dochodowymi , a to prowadzi do
formułowania błędnych ocen (np. przy dokonywaniu porównań biedy w czasie lub pomiędzy
krajami o różnym poziomie rozwoju) a są to odrębne, choć związane ze sobą zjawiska.
Po drugie, dla oceny zakresu biedy stosuje się nieraz relatywnie wysokie linie ubóstwa ,
co prowadzi do kształtowania przesadzonych opinii co do zakresu problemu społecznego
jakim jest bieda w Polsce.
Po trzecie, biedę traktuje się często jako nieunikniony rezultat rozwoju gospodarczego
czemu zaprzeczają wyniki badań empirycznych. Zapomina się jednocześnie o indywidual-
nych i instytucjonalnych przyczynach biedy.
Po czwarte, za podstawową receptę na biedę uznaje się pomoc socjalną państwa pomi-
jając negatywne skutki jakie wywiera ona na potencjalnych odbiorców tej pomocy, a także
zapominając o roli organizacji pozarządowych niosących pomoc ubogim.
W odniesieniu do grup dotkniętych biedą w Polsce istnieją również fałszywe przekona-
nia , np. co do tego, że osobami szczególnie narażonymi na biedę są osoby starsze.
Opracowanie to ma na celu wyjaśnienie wymienionych wyżej oraz innych nieporozumień,
koncentrując się na problemie biedy w krajach rozwiniętych, w szczególności krajach euro-
pejskich naszego regionu, w tym Polski. Zeszyt prezentuje rzeczywisty zakres biedy abso-
lutnej w naszym kraju na tle innych krajów świata, identyfi kuje podstawowe źródła biedy
w krajach rozwiniętych, oraz propozycje skutecznych metod jej przezwyciężania oraz za-
pobiegania. W ten sposób pragniemy wnieść wkład do dyskusji o ograniczaniu ubóstwa w
naszym kraju.
5
176054981.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin