Gry_terenowe_po_Warszawie.pdf
(
2529 KB
)
Pobierz
395544394 UNPDF
Ślady przeszłości
– gry terenowe po Warszawie
Ślady przeszłości
– gry terenowe
po Warszawie
Publikacja inansowana ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.
FUNDACJA CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ
ul. Noakowskiego 10/1
00-666 Warszawa
tel. (22) 875 85 40
faks (22) 875 85 40 wew. 102
ceo@ceo.org.pl
www.ceo.org.pl
Tekst: Maria Brodzka-Bestry, Dariusz Gałaszewski, Marianna Hajdukiewicz,
Iga Kazimierczyk, Monika Koszyńska, Marcin Mitzner
Redakcja: Marianna Hajdukiewicz, Zuzanna Naruszewicz, Zuzanna Szopowska
Korekta: Dorota Nawalany
Projekt graiczny i skład: rzeczyobrazkowe.pl
Druk: Roband
Zdjęcia: Jarosław Kąkol, Zuzanna Naruszewicz
ISBAN: 978-83-892404-2-2
Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2008
Ślady przeszłości
– uczniowie adoptują zabytki
Dzieci i młodzież, uczestniczący w programie edukacyjnym Ślady przeszłości, poszu-
kują zabytkowych obiektów w swoim regionie, poznają ich historię oraz podejmują
się opieki nad nimi. Starają się także przywrócić pamięć o tych miejscach oraz lu-
dziach i wydarzeniach z nimi związanych.
Program Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki jest realizowany od 2001
roku jako wspólne przedsięwzięcie Centrum Edukacji Obywatelskiej, Narodowego
Centrum Kultury oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Program Ślady przeszłości został przygotowany z myślą o uczniach szkół podsta-
wowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Może być wdrażany na lekcjach
wiedzy o społeczeństwie, historii, polskiego, plastyki, a także na zajęciach pozalek-
cyjnych i kołach zainteresowań. Większość zadań uczniowie wykonują samodzielnie.
Nauczyciel jedynie dyskretnie kieruje pracami młodzieży – inspiruje, zachęca, daje
wsparcie merytoryczne, pomaga w planowaniu działań, ułatwia kontakty z władza-
mi lokalnymi.
Ślady przeszłości cieszą się coraz większą popularnością. Do tej pory w programie
wzięło udział blisko 2000 szkół, 4000 nauczycieli i ponad 20 000 młodych ludzi. Po-
mysł spodobał się zarówno pedagogom, jak i uczniom. Każdy uczestnik bez względu
na umiejętności, predyspozycje czy wiek znajdzie w programie swoje miejsce. Praca
nad projektem może obejmować różne działania: szukanie informacji w źródłach pi-
sanych, wywiady z ekspertami, przeprowadzanie ankiet wśród społeczności lokalnej,
zbieranie dokumentacji fotograicznej, porządkowanie terenu wokół zaadoptowane-
go obiektu czy oznaczenie go. Młodsi przygotowują prace plastyczne oraz występy
artystyczne, starsi ilmy czy strony internetowe. Nierzadko opieka nad adoptowa-
nym zabytkiem staje się elementem szkolnej tradycji, a podejmowane przez uczniów
działania rozbudzają poczucie obywatelskiej odpowiedzialności, budują trwałe więzy
z miejscem urodzenia i zamieszkania.
Program Ślady przeszłości to okazja, aby poznać bliżej historię swojego regionu,
rozwinąć zainteresowania, a także nabyć praktyczne umiejętności.
Więcej informacji o programie znajdą Państwo na stronie www.ceo.org.pl/slady
spis
treści
ŚLADY PRZESZŁOŚCI – UCZNIOWIE ADOPTUJĄ ZABYTKI
WSTĘP
ŚLADAMI CANALETTO
Z JASZĄ MAZUREM PO ŻYDOWSKIEJ WARSZAWIE
LATA 50., CZYLI JAK BUDOWANO KU CHWALE SOCJALIZMU
W POSZUKIWANIU DUCHA PRAGI
POWSTANIE LISTOPADOWE – SZANSA, KONIECZNOŚĆ CZY BŁĄD?
JAK PRZYGOTOWAĆ GRĘ TERENOWĄ?
3
5
7
15
25
33
43
53
Plik z chomika:
dorotad
Inne pliki z tego folderu:
Królik Bystrzak dla przedszkolaków.iso
(428938 KB)
Królik Bystrzak dla zerówki.rar
(424403 KB)
Elektropiotruś._Autor__Marian_Rutkowski.pdf
(1004 KB)
gra elektrośmieci.rar
(369 KB)
Zielinska_Dunaj_gra_statki[1].doc
(78 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
ANGIELSKI(haslo angielski)
audiobook
badawcze dla dzieci
Bankiet
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin