Prowadząca: mgr Bożena SmolarzKrąg tematyczny: Technika wokół nasTemat dnia: Elektryczność w domu. Co to jest prąd?Cele ogólne:- kształtowanie nawyku bezpiecznego użytkowania domowychurządzeń elektrycznych- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeńelektrycznych w domuCele operacyjne:uczeń:- rozróżnia i nazywa urządzenia działające na prąd i na baterie;- rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku;- rozumie, w jaki sposób działa instalacja elektryczna;- zna i stosuje zasady bezpiecznego posługiwania się domowymsprzętem elektrycznym;- czyta wiersz z odpowiednią intonacją i siłą głosu;- rozwiązuje zagadki;- układa i zapisuje rady dla użytkowników prądu;- zgodnie uczestniczy w zabawie ruchowej.Metody: praca z tekstem, pogadanka, pokaz, zabawa symulacyjna,działania praktyczneFormy: zbiorowa, grupowa, indywidualnaŚrodki dydaktyczne: zagadki, urządzenia działające na prąd i na baterie, karty pracy, wiersz Cz. Janczarskiego „Mieszkanie Hani”.Przebieg zajęć:1. Rozwiązanie zagadki-wprowadzenie do tematu zajęć2. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku - „Skrzynia skarbów”- Nauczyciel przygotowuje skrzynię pełną skarbów – urządzeńdziałających na prąd i na baterie. Poszczególni uczniowie za pomocą dotyku rozpoznają przedmioty i mówią, do czego ludzie je wykorzystują - Wykonanie wystawki przedmiotów – podział na 2 grupy –działające na prąd z gniazdka i na baterie.3. Głośne, wyraziste czytanie wiersza Cz. Janczarskiego „Mieszkanie Hani”. Omówienie treści wiersza.3. Rozmowa na temat: Skąd bierze się prąd w domu?- Zabawa wyjaśniająca w prosty sposób funkcjonowanie systemu energetycznegoUczniowie rozwiązują zagadki i „podłączają”się nitkami wychodzącymi z kłębka wełny. Po rozwinięciu nitek do wszystkich uczestników zabawy powstaje prawdziwa sieć energetyczna. Na początku znajduje się „elektrownia” (nauczyciel), z której grubymi liniami (ręce) „prąd” jest przesyłany do „zakładu energetycznego” (kłębek wełny). Stad, cienkimi nitkami, prąd dociera poprzez pajęczynę przewodów do odbiorców (dzieci) i służy do zasilania wszystkich urządzeń w domu.Wyjaśnienie nauczyciela, co to jest instalacja elektryczna. - Instalacja elektryczna jest zbudowana z kilku elementów: licznik,bezpieczniki, izolowane przewody, wyłączniki, gniazdka sieciowe.Dostarcza ona energię, dzięki której korzystamy z wielu urządzeńelektrycznych. Instalacja elektryczna jest bardzo ważna wgospodarstwie domowym.4. Uzupełnienie zdań wyrazami i zapis do zeszytów.5. Zabawa ruchowa „Iskra”, ćwiczenia manualne-wkręcanie i wykręcanie żarówki.6. Nauka obsługi radiomagnetofonu7. Układanie rad dla użytkowników prądu – praca grupowa zróżnicowana.I poziom – samodzielne układanie zdań.II poziom – układanie zdań z rozsypanek wyrazowych.III poziom – uzupełnianie luk w zdaniach.Odczytanie ułożonych rad przez liderów grup.8. Zadanie pracy domowej. 9. Podsumowanie i ocena pracy dzieci na zajęciach.Załączniki do konspektuZagadkaW elektrowni powstaje,Do domów się dostaje.Jest silny niesłychanie, włącza pralkę i oświetla mieszkanie. (prąd)Uzupełnianka wyrazowa:Prąd powstaje w...................( elektrowni).Prąd płynie............................ (przewodami) do domu.Zagadki1.To urządzenie takie gorące,jakby nagrzane sierpniowym słońcem,służy wybornie do prasowaniatwojej bielizny oraz ubrania.( żelazko)2.Któż_ to taki, powiedz kto?Kto choć bardzo lubi kurzi choć dużo je, nie tyjei ma zawsze smukła szyje?(odkurzacz)3.Od stacji do stacji po szynach pędzi,towary i ludzi dowozi wszędzie,gdzie są zbudowane perony i tory,gdzie mosty, tunele i semafory.(pociąg elektryczny)4.Ta maszyna pracowita niesłychanie,samodzielnie wykonuje całe pranie.Trochę prądu, proszku odrobina,a już pierze, płucze i wyżyma.(pralka automatyczna)5Ta maszyna wszystkich nęciw wesołym miasteczku,na niej w głowie a_ się krecitacie oraz dziecku.(karuzela)6.Elektryczna bańka szklanasprytnie tak skonstruowana,że gdy do niej prąd doleci,bardzo jasnym światłem świeci.(żarówka)7.Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,możesz zasiąść przed nim z bratemlub z kolega i obejrzeć,gdy ekranem swym zaświeci,jakiś program, oczywiście ten dla dzieci.(telewizor)8.Ona wzwyż i w dół kursujedla naszej wygody,ale kiedy się popsuje,przydadzą się schody.(winda)9.Na samej górze mróz największy,Mama tam zawsze chowa mięso. ( lodówka)10.Gwiżdże podczas gotowania.(czajnik)Układanie rad dla użytkowników prądu-praca zróżnicowanaI poziom - samodzielne układanie zdańII poziom – rozsypanka wyrazowa: 1. elektrycznych. Bądź przy z urządzeń ostrożny korzystaniu2. do prądu ręce! Przed czy urządzeń masz sprawdź, suche włączeniem elektrycznychIII poziom- Uzupełnij zdanie wyrazami: wtyczki z prądu kontakt odłączyć Aby ................. urządzenie elektryczne .................. chwyćnajpierw za specjalnie do tego celu przeznaczoną część................, a drugą ręką przytrzymuj ...................!
dorotad