2. 25.11.2008
Temat: Wybrane zagadnienia z analizy transakcyjnej. Rodzaje komunikatów.
W każdym akcie komunikatu są 4 elementy:
„Ja- coś mówię – do ciebie – w danej chwili”
Gdy dana osoba zaprzecza jednej z czterech składowych tj. neguje źródło informacji lub samą informację słuchacza lub kontekst wypowiedzi- buduje bariery, a nawet zjawiska patologiczne we wzajemnych stosunkach.
ANALIZA TRANSAKCYJNA- jednym z wielu kierunków komunikatów jest model osobowości
· JA- Rodzic (R)
· JA- Dorosły (D)
· JA- Dziecko (Dz)
Są to silnie utrwalone w naszej psychice fundamentalne dyspozycje. Ludzie porozumiewają się ze sobą za pomocą powyższych stanów JA.
1. JA-RODZIC (R)- Nasz wewnętrzny RODZIC jest to zbiór doświadczeń powstałych w wyniku kontaktów z rodzicami lub osobami zastępujących nam rodziców. Odnajdujemy różne normy i wartości, nakazy polecenia i gotowe programy postępowania, powinności i czynności opiekuńcze. Wszystko co silne, a nieświadomie utrwaliło się w naszej psychice w postaci zakazów i powinności. Kształtuje się bardzo wcześnie i jak twierdzą trans akcjonaliści zasadniczo zostaje ukształtowany w 5-6 r.ż. Komunikaty wytwarzane przez RODZICA mają charakter powinnościowy, niosą znaczenia związane z obowiązkami.
2. JA- DZIECKO (DZ)- Wszystkie przyniesione na świat popędy i nabyte w toku uczenia się reakcje emocjonalne. To całe bogactwo uczuć jakie przeżywamy. Dzięki strukturze DZIECKO potrafimy się cieszyć i martwić, dziwić i marzyć oraz tworzyć i być szczęśliwymi lub nie. Nasz stan DZIECKO tworzy się w podobnym okresie jak, obszar naszego RODZICA, między powyższymi stanami naszego JA trwa odwieczny konflikt.
3. JA-DOROSŁY (D)- Wyraża wszystkie nabyte umiejętności i zdolności służące rozumieniu otaczającego świata oraz nas samych. Jest to obszar naszego wewnętrznego JA, pozwalający bezpiecznie poruszać się w trudnej sytuacji. Sprawnie funkcjonuje kontrolne i decyzje. W założeniu powinien mieć nad nimi władzę. Komunikaty- uwzględniają wymagania rzeczywistości i zadania rzeczowe.
Każdy ze stanów osobowości wyraża się konkretnym zachowaniem i jest to fakt znamienny, otaczający, że te zachowania możemy usłyszeć i zobaczyć „Weź się w garść i przestań się mazać”
Słowa tj. zawsze, nigdy, powinno się, należy- są jednymi z najbardziej ulubionych słów jakie wypowiada RODZIC. Mówi też- postaraj się, na pewno sobie poradzisz, jak zechcesz.
DOROSŁY mówi z rozsądkiem, asertywnie, pewnie
DZIECKO- „Nie będę!”
PRAWO KOMUNIKACJI
1. Prawo to mówi, że gdy reakcja na bodziec transakcyjny pochodzi z tego stanu JA, do którego na ten bodziec był adresowany wówczas całą komunikacja przebiega prawidłowo (bezproblemowo) i nic w sensie psychicznym jej nie zakłóca.
R R
D D
DZ DZ
Strzałki bodźca i reakcji transakcji biegną równolegle do siebie
2. Jeżeli reakcja transakcyjna nie pochodzi z tego stanu, do którego była adresowana, wówczas dochodzi do konfliktu lub zerwania komunikacji
3. Odkrywa prawdę najważniejszą. To komunikacja niejawna jest o wiele ważniejsza w ostatecznym rachunku niż, to co mówimy lub jak się zachowujemy (komunikacja społeczna) ukryte treści psychologiczne decydują bowiem o tym, jaki jest rozstrzygający wynik wymawiany między ludźmi
Asunkaa