Temperatura płynu chłodzącego.docx

(14 KB) Pobierz

• Temperatura płynu chłodzącego - minimum 80°C.
• Wyłączone wszystkie odbiorniki elektryczne jak np. radio, ogrz. tylnej szyby.
• Jeżeli samochód wyposażony jest w układ klimatyzacji, musi zostać on wyłączony.
• W samochodach ze skrzynią automatyczną dźwignia musi znajdować się w poł. N lub P.
• W pamięci usterek nie może znajdować się żadna usterka. Jeśli się znajdują błędy sterowania silnika to pomiary mogą być błędne lub znacznie odbiegające od prawidłowych.

Wskazania bloków wartości mierzonych
– silnik AHU

000 - jałowy bieg (dziesiętne wartości wskazań)
[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]
1 Obroty silnika [37 do 43] — [780 do 903/min]
2 Kąt początku wtrysku [0 do 88] — [3 zaGPZ do 4° przed GZP]
3 Położenie pedału przyspieszenia [0] — [0 %]
4 Dawka wtryskiwanego paliwa [15 do 45] — [3 do 9 mg/obj.]
5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [bez znaczenia]
6 Ciśnienie atmosferyczne - [bez znaczenia]
7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]
8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]
9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]
10 Masa powietrza* [69 do 117] — [230 do 390 mg/skok]

*Wartości pomiarowe są ważne dla pracującego układu recyrkulacji spalin. Na obrotach jałowego biegu układ recyrkulacji spalin wyłączany jest po ok. 3 min. W razie potrzeby wcisnąć pedał przyspieszenia lub uruchomić ponownie silnik.

001 - jałowy bieg (dawki wtryskiwanego paliwa)
1 Obroty silnika [780 do 903/min]
2 Dawka wtryskiwanego paliwa [3 do 9 mg/skok]
3 Napięcie z czujnika drogi przesuwki regulacyjnej [1,12 do 1,70V]
4 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 110°C]

Wskazanie dawka wtryskiwanego paliwa
- Poniżej 3 mg/skok - Za duża wydajność pompy wtryskowej.
- Powyżej 9 mg/skok - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.

Wskazanie napięcia czujnika drogi przesuwki regulacyjnej
Poniżej 1,25 V - Za duża wydajnośćpo mpy wtryskowej
Powyżej 1,70V - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.

003 - jałowy bieg (układ recyrkulacji spalin)
1 Obroty silnika [780 do 903/min]
2 Masa zasysanego powietrza (wartośćw ymagana) [230 do 420 mg/skok]
3 Masa zasysanego powietrza (wartośćr zeczywista) [230 do 420 mg/skok]
4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu recyrkulacji spalin [4 do 95 %]

Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Poniżej 230 mg/skok
- Zbyt duża recyrkulacja spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.
- Fałszywe powietrze – sprawdzić szczelność systemu zasysania powietrza.

Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Powyżej 390 mg/skok
- Silnik zbyt zimny – rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć pomiar.
- Za mała recyrkulacja spalin – silnik pracuje od 3 min. na obrotach jałowego biegu, wcisnąć pedał przyspieszenia.
- Uszkodzony przepływomierz G70 masy powietrza – sprawdzić działanie układów recyrkulacji i pomiaru masy powietrza.

004 - jałowy bieg - (kąt początku wtrysku)
1 Obroty silnika [780 do 903/min]
2 Kąt początku wtrysku (wymagany) [3° po GPZ do 0° przed GZP]
3 Kąt początku wtrysku (rzeczywisty) [3° po GPZ do 4° przed GZP]
4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu początku wtrysku [2 do 95 %]

Wskazanie kąta początku wtrysku (wymaganego) - Powyżej 4° przed GZP
- Silnik zbyt zimny - rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć sprawdzanie.

Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty) - Powyżej 4° przed GZP
- Silnik zbyt zimny - rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć sprawdzanie.
- Pompa wtryskowa ustawiona jest na „za wczesny wtrysk” – sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt początku wtrysku.
- Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku – sprawdzić z awór N108.

Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty) - Poniżej 3° za GZP
- Pompa wtryskowa ustawiona jest na „za późny kąt początku wtrysku” – spr. zawór N108.
- Zablokowane przestawianie kąta wyprzedzenia wtrysku – sprawdzić zawór N108.
- Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku.

013 - jałowy bieg (regulacja równomierności obrotów silnika)
(jałowy bieg, silnik ciepły, temperatura płynu powyżej 80°C)
1 Różnica dawki wtrysku, cylinder 4 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]
2 Różnica dawki wtrysku, cylinder 2 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]
3 Różnica dawki wtrysku, cylinder 1 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]
4 Brak wskazania [—] [—]

- Układ wtryskowy steruje regulacją równomierności obrotów silnika. Układ rozpoznaje różnice mocy między poszczególnymi cylindrami (tolerancja części, rozkalibrowanie dysz wtryskowych, ciśnienie sprężania itp.) i przez selektywny rozdział dawek wtrysku wyrównuje je na jałowym biegu.
- Rozpoznanie dokonywane jest na jałowym biegu przez sygnał z czujnika obrotów silnika, który dostarczany jest do komputera sterującego jako 4 sygnały na jeden obrót wału korbowego. Jeżeli sygnały nadchodzą w równomiernym rytmie, oznacza to, że wszystkie cylindry wykonują równomierną pracę. Jeżeli jeden cylinder wykazuje słabszą moc, wał korbowy potrzebuje dłuższego czasu na następną połowę własnego obrotu, W przypadku, gdy cylinder wykazuje większą moc, przyspiesza wał korbowy i dlatego potrzebuje krótszego czasu.
- Jeżeli komputer sterujący rozpozna odstępstwo, wówczas dany cylinder natychmiast zasilany jest większą lub mniejszą dawką wtryskiwanego paliwa, aż silnik będzie ponownie pracował równomiernie.
- W bloku wartości mierzonych różnica dawek wtryskiwanego paliwa do poszczególnych cylindrów, która potrzebna jest do uzyskania równomiernych obrotów silnika, wskazywana jest w porównaniu do cylindra 3.
- [+] do mg/skok: cylinder wykazuje mniejszą moc niż cylinder 3 i zasilany jest większą ilością paliwa.
- [−] do mg/skok: cylinder wykazujący większą moc niż cylinder 3 zasilany jest mniejszą ilością paliwa.


Pełne obciążenie silnika - Pomiar dynamiczny.
(temp 90°C > pojazd się toczy > 3 bieg i pedał gazu do oporu > odczyt przy 3000/min)
LOG zapsujemy od 1500-3500/min - wstawiamy go do Exela.

000 - Pełne obciążenie (dziesiętne wartości wskazań)
[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]
1 Obroty silnika [138 do 148] — [2900 do 3100/min]
2 Kąt początku wtrysku [138 do 188] — [8 do 12° przed GZP]
3 Położenie pedału przyspieszenia [255] — [100 %]
4 Dawka wtryskiwanego paliwa [170 do 190] — [34 do 38 mg/obj.]
5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [180 do 245] — [1500 do 2000 mbar]
6 Ciśnienie atmosferyczne [bez znaczenia]
7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]
8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]
9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]
10 Masa powietrza [225 do 255] — [750 do 850 mg/skok]

004 - Pełne obciążenie - (kąt początku wtrysku)
[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana
1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]
2 Kąt początku wtrysku (wymagany) [8° do 12° przed GZP]
3 Kąt początku wtrysku (rzeczywisty) [Około wymaganego początku wtrysku]
4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu początku wtrysku [2 do 95 %]

Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty)
Przy zbyt dużym odchyleniu od wartości wymaganej (ok. 5°)
- Uszkodzony zawór N108 kąta początku – sprawdzić zawór N108 początku wtrysku.
- Pompa wtryskowa ustawiona poza zakresem – sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt
początku wtrysku.
- Powietrze w układzie zasilania paliwem – sprawdzić układ zasilania paliwem.

Wskazanie czas trwania impulsu sterowania zaworem początku wtrysku
Poniżej 2 lub powyżej 95 % - Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku
- sprawdzić zawór N108.
- sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt początku wtrysku.
- sprawdzić układ zasilania paliwem.

008 - Pełne obciążenie - (ograniczenie dawki wtrysku)
[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana
1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]
2 Dawka paliwa [39 do 45 mg/skok]
3 Ogranicz. dawki paliwa poprzez obr. (ogranicz momentu obr.) [35 do 36 mg/skok]
4 Ograniczenia dawki paliwa na podstawie zasysanej masy powietrza (eliminowanie
dymienia) [38 do 43 mb/skok]

Wskazanie dawki paliwa/wtrysku - Poniżej 39 mg/skok.
- Brak pełnego przyspieszenia – powtórzyć sprawdzanie przy wciśniętym do końca pedale przyspieszenia.
- Czujnik G79 położenia pedału przyspieszenia nieprawidłowo ustawiony lub uszkodzony
- Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować czujnik G79. (naprawa układu uruchamiania
przepustnicy)

Wskazanie ograniczenia dawki wtrysku poprzez obroty (ograniczanie momentu obrotowego) - Poniżej 35 mg/skok
- Za wysokie lub za niskie obroty silnika – przy obrotach 3000/min odczytać wymaganą wartość obrotów - wyregulować.

Wskazanie ograniczenia dawki wtrysku na podstawie zasysanej masy powietrza (eliminowanie tworzenia się dymu) - Poniżej 34 mg/skok
- Za mała ilość zasysanego powietrza – sprawdzić układ recyrkulacji i pomiaru masy powietrza G70.
- Za duża dawka recyrkulacji spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.

010 Pełne obciążenie - (wielkości powietrza)
[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana
1 Masa zasysanego powietrza. [750 do 850 mg/skok]
2 Ciśnienie atmosferyczne (ciśnienie powietrza) [brak wymaganej wartości]
3 Ciśnienie w kolektorze ssącym (ciśnienie doładowania) [1700 do 2100 mbar]
4 Położenie pedału przyspieszenia [100 %]

Wskazanie 1 masa zasysanego powietrza - Poniżej 750 mg/skok
- Za niskie lub za wysokie obroty silnika – przy obrotach 3000/min odczytać wymaganą wartość obrotów.
- Za niskie ciśnienie doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania.
- Uszkodzony przepływomierz masy powietrza G70 – układ doładowania powietrza z turbosprężarką, sprawdzanie turbosprężarki.

Wskazanie 3 ciśnienie w kolektorze ssącym (ciśnienie doładowania)
- Poniżej 1700 mbar - Uszkodzona regulacja ciśnienia doładowania – sprawdzić regulację ciśnienia doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania.
- Powyżej 2100 mbar - Źle działająca/uszkodzona turbosprężarka doładowania lub wymaga sprawdzenia i regulacji lub naprawy/wymiany.

Wskazanie 4 położenie pedału przyspieszenia Poniżej 100 %
- Pedał przyspieszenia nie naciśnięty do końca. – powtórzyć pomiar na wciśniętym do końca pedale przyspieszenia.
- Czujnik G79 położenia pedału przyspieszenia uszkodzony lub błędnie wyregulowany.

011 Pełne obciążenie - (regulacja ciśnienia doładowania)
[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana
1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]
2 Ciśnienie doładowania (wymagane) [1800 do 2000 mbar]
3 Ciśnienie doładowania (rzeczywiste) [1700 do 2100 mbar]
4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu ograniczania ciśnienia doładowania [40 do 80 %]

Poniżej 1700 mbar.
- Uszkodzona regulacja ciśnienia doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania
- Uszkodzona turbosprężarka
- Przewód ciśnienia doładowywanego powietrza nie połączony z komputerem sterującym – założyć przewód ciśnienia doładowania.
Powyżej 2100 mbar.
Uszkodzona turbosprężarka – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania, układ doładowania powietrza z turbosprężarką.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin