Modelowanie_160_PL.pdf

(2700 KB) Pobierz
untitled
Tekla Structures
Podręcznik do Modelowania
Wersja produktu 16.0
Grudzień 2009
© 2010 Tekla Corporation
 
527832917.008.png
© 2010 Tekla Corporation and its licensors. All rights reserved.
This Software Manual has been developed for use with the referenced Software. Use of the Software, and use of this
Software Manual are governed by a License Agreement. Among other provisions, the License Agreement sets certain
warranties for the Software and this Manual, disclaims other warranties, limits recoverable damages, defines
permitted uses of the Software, and determines whether you are an authorized user of the Software. All information
set forth in this manual is provided with the warranty set forth in the License Agreement. Please refer to the License
Agreement for important obligations and applicable limitations and restrictions on your rights. Tekla does not
guarantee that the text is free of technical inaccuracies or typographical errors. Tekla reserves the right to make
changes and additions to this manual due to changes in the software or otherwise.
In addition, this Software Manual is protected by copyright law and by international treaties. Unauthorized
reproduction, display, modification, or distribution of this Manual, or any portion of it, may result in severe civil and
criminal penalties, and will be prosecuted to the full extent permitted by law.
Tekla, Tekla Structures, Xcity, Xengineer, Xpipe, Xroad, Xpower, Xsteel, and Xstreet are either registered trademarks
or trademarks of Tekla Corporation in the European Union, the United States, and/or other countries. Other product
and company names mentioned in this Manual are or may be trademarks of their respective owners. By referring to a
third-party product or brand, Tekla does not intend to suggest an affiliation with or endorsement by such third party
and disclaims any such affiliation or endorsement, except where otherwise expressly stated.
Portions of this software:
D-Cubed 2D DCM © 2008 Siemens Product Lifecycle Management Software III (GB) Ltd. All rights reserved.
EPM toolkit © 1995-2004 EPM Technology a.s., Oslo, Norway. All rights reserved.
XML parser © 1999 The Apache Software Foundation. All rights reserved.
Project Data Control Library © 2006 - 2007 DlhSoft. All rights reserved.
DWGdirect, DGNdirect and OpenDWG Toolkit/Viewkit libraries © 1998-2005 Open Design Alliance. All rights
reserved.
FlexNet Copyright © 2006 Flexera Software Limited. All Rights Reserved. This product contains proprietary and
confidential technology provided by and owned by Flexera Software Limited Of Schaumburg, IL, USA. Any use,
copying, publication, distribution, display, modification, or transmission of such technology in whole or in part in any
form or by any means without the prior express written permission of Flexera Software Limited is strictly prohibited.
Except where expressly provided by Flexera Software Limited in writing, possession of this technology shall not be
construed to confer any license or rights under any of Flexera Software´s intellectual property rights, whether by
estoppel, implication, or otherwise.
The software is protected by U.S. Patent 7,302,368. Also elements of the software described in this Manual may be
the subject of pending patent applications in the European Union and/or other countries including U.S. patent
applications 2004031231, 2004267695, 2005285881, 2006000484 and 200613639.
Konwencje użyte w tym podręczniku
Konwencje
typograficzne
W tym podręczniku zostały użyte następujące konwencje typograficzne:
Czcionka
Użycie
Pogrubienie
Każdy tekst użyty w interfejsie użytkownika jest Pogrubiony . Jest
to używane dla, na przykład, nazw okien, pól i przycisków.
Pogrubiona
kursywa
Nowe pojęcia są pisane pogrubioną kursywą gdy po raz pierwszy
pojawiają się w bieżącym kontekście.
Monospace
Fragmenty kodu programu, HTML, lub innych materiałów, które
normalnie edytuje się w edytorze tekstu, pojawiają się w czcionce
monospace .
Ten typ czcionki jest także używany dla nazw plików i ścieżek do
folderów, oraz dowolnego tekstu, który będziesz musiał osobiście
wpisać.
Ramki
W tym podręczniku używane są następujące typy ramek informacyjnych:
Wskazówka może proponować skrót, lub sugerować alternatywne
metody i rozwiązania.
Notatka zwraca uwagę na detale, które możesz łatwo przeoczyć. Może
także skierować cię w inne miejsce tego podręcznika, które możesz
uznać za przydatne.
Zawsze powinieneś czytać ważne informacje i ostrzeżenia , takie jak ta.
Pomogą ci uniknąć poważnych pomyłek i oszczędzić czas.
Ten symbol oznacza zaawansowane lub bardzo techniczne
informacje , która zazwyczaj interesuje technicznie zorientowanych
czytelników.
TEKLA STRUCTURES 16
3
527832917.009.png 527832917.010.png 527832917.001.png 527832917.002.png 527832917.003.png 527832917.004.png 527832917.005.png
Spis treści
Konwencje użyte w tym podręczniku ..............................................................................................3
1 Tworzenie modeli 3D ................................................................... 17
1.1 Czym jest model 3D.............................................................................................................. 17
1.2 Tworzenie nowego modelu .................................................................................................. 18
1.3 Otwieranie modelu ............................................................................................................... 19
1.4 Zapisywanie modelu............................................................................................................. 19
Zapisywanie modelu pod inną nazwą lub w innej lokacji ............................................ 19
1.5 Szablony modeli.................................................................................................................... 20
Tworzenie szablonu modelu ............................................................................................ 20
2 Ustawianie przestrzeni roboczej................................................. 23
2.1 Układ ekranu ........................................................................................................................ 23
Zmiana koloru tła............................................................................................................. 25
Przykłady koloru tła ........................................................................................................ 25
2.2 Obszar roboczy ..................................................................................................................... 27
Określanie obszaru roboczego ........................................................................................ 28
Ukrywanie obszaru roboczego ........................................................................................ 28
2.3 Płaszczyzna robocza ............................................................................................................. 29
Przesuwanie płaszczyzny roboczej ................................................................................. 29
Przywracanie domyślnej płaszczyzny roboczej............................................................. 30
Zmiana koloru siatki płaszczyzny roboczej ................................................................... 30
2.4 Układ współrzędnych ........................................................................................................... 30
2.5 Siatki ...................................................................................................................................... 31
Tworzenie siatki ............................................................................................................... 32
Współrzędne siatki ..................................................................................................... 32
Etykiety siatki ............................................................................................................. 33
Modyfikowanie siatki....................................................................................................... 33
Usuwanie siatki................................................................................................................. 33
Zmiana koloru siatki........................................................................................................ 33
Linie siatki......................................................................................................................... 34
Tworzenie pojedynczej linii siatki ............................................................................ 34
Modyfikacja pojedynczej linii siatki ........................................................................ 35
TEKLA STRUCTURES 16
4
527832917.006.png
 
Usuwanie pojedynczej linii siatki .............................................................................. 35
2.6 Rzuty...................................................................................................................................... 35
Czy powinienem modelować w 3D czy w rzucie płaszczyzny? .................................... 36
Tworzenie rzutu ............................................................................................................... 37
O nazewnictwie rzutów .............................................................................................. 37
Typy rzutów ................................................................................................................ 38
Płaszczyzny rzutu ....................................................................................................... 38
Przenoszenie płaszczyzny rzutu ................................................................................ 39
Tworzenie rzutów siatki ............................................................................................ 40
Otwieranie rzutu .............................................................................................................. 40
Modyfikacja rzutu............................................................................................................ 40
Usuwanie rzutu................................................................................................................. 41
Przełączanie między otwartymi rzutami........................................................................ 41
Przełączanie między rzutami 3D i płaszczyzny ............................................................. 41
Odświeżanie rzutów ......................................................................................................... 41
Rozmieszczanie rzutów .................................................................................................... 42
2.7 Obiekty konstrukcyjne ........................................................................................................ 42
Tworzenie płaszczyzn konstrukcyjnych......................................................................... 42
Tworzenie linii konstrukcyjnej ....................................................................................... 43
Tworzenie łuku konstrukcyjnego ................................................................................... 43
2.8 Punkty ................................................................................................................................... 44
Tworzenie punktu ............................................................................................................ 44
Importowanie punktów ................................................................................................... 45
2.9 Modele referencyjne............................................................................................................. 45
Wstawianie modelu referencyjnego................................................................................ 46
Zmiana wł as ci woś ci modelu referencyjnego ............................................................. 47
Wybieranie modelu referencyjnego................................................................................ 47
Ukrywanie modelu referencyjnego................................................................................. 47
Podświetlenie modelu referencyjnego ............................................................................ 47
Uaktualnianie modeli referencyjnych ............................................................................ 47
Wykrywanie zmian w modelu referencyjnym............................................................... 48
Przeglądanie warstw modelu referencyjnego ................................................................ 49
Obiekty modelu referencyjnego...................................................................................... 49
Zaznaczanie obiektów modelu referencyjnego ........................................................ 50
Rozdzielanie modelu referencyjnego na obiekty modelu referencyjnego ............. 50
Wspierane obiekty DGN.................................................................................................. 51
3 Tworzenie i modyfikacja struktur.............................................. 53
3.1 Elementy................................................................................................................................ 53
Typy elementów................................................................................................................ 54
Profile ................................................................................................................................ 54
TEKLA STRUCTURES 16
5
527832917.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin