tematy331-434 47stron.doc

(2284 KB) Pobierz

Spi treśći

 

331 „Trudny  i  trwały  będzie , poeto, twój  urząd”- słowa Leopolda  Staffa  potraktuj  jako  punkt wyjścia  do  rozważań  o  roli  poezji  i  poety  w  Polsce  w  różnych  epokach.

332 Omów koncepcje tragizmu i ich wyraz dramaturgiczny w teatrze antycznym, zekspirowskim i romantycznym.

333  Tragedia jest tam, gdzie jest wybór” – jakie interpretacje tego pojęcia można odnaleźć w literaturze na przestrzeni wieków?

334 Totalitaryzm czasów wojny i okupacji

335 Topos śmierci w literaturze.

336 Topos rycerza.

337 Świat wartości a determinacja człowieka przez historię - moje rozważania o „Innym Świecie” Grudzińskiego.

338  „Każde okrucieństwo lęgnie się ze słabości”. Rozważ zdanie Seneki. Rozważ, czym jest dla Ciebie dobro i zło odwołując się do wybranych utworów

339 „Poeta, którego cenię. Uzasadnij swój wybór odwołując się do twórczości.”

340  „Aby istnieć, człowiek musi się buntować” A. Camus. Zastanów się na źródłami i sensem buntu wybranych bohaterów literackich, oceń ich postać

341 „Antygona” Sofokles

342 Arkadia, „mała ojczyzna”, centrum polskości, mikrokosmos... o różnych funkcjach dworu ziemiańskiego w literaturze polskiej.

343 „Arkadia, raj, wyspy szczęśliwe”.. Do jakich refleksji skłaniają

344 „Artysta jako bohater literacki. Omów na wybranych przykładach literackich.”

345 "Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata". Rozwiń myśl A.Camusa odwołując się do XX - wiecznych utworów literatury polskiej i obcej.

346 "Artysta nie może oddzielić się od niedoli świata". Rozwiń myśl A.Camusa odwołując się do XX - wiecznych utworów literatury polskiej i obcej.

347  Bajki” Ignacy Krasicki

348 Bohater romantyczny jako wielka indywidualność

349 Bohater romantyczny

350 Bohater tragiczny w lit. antycz., roman, współczesnej.

351 BOHATEROWIE NIEPOKORNI

352 Bohaterowie zbuntowani.

353 Bohaterstwo:

354 Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu

355 BUNT I OFIARA – KONIECZNO S.C., PRZEJAW SZALE NSTWA,  SWIADECTWO WRA ŻLIWOŚCI...M ÓJ SĄD O BOHATERACH ROMANTYCZNYCH I ICH SPADKOBIERCACH.

356 Postawa buntu wobec rzeczywistości.

357 Bunt, cierpienie i ofiara w wybranych utworach XIX w.

358Byc człowiekiem – to być odpowiedzialnym”. Ustosunkuj się do podanej tezy,

359 "Celem ludzkiego życia jest szczęście..." - rozważania o szczęściu

360 "Celem ludzkiego życia jest szczęście..." - rozważania o szczęściu 2

361 Celem życia ludzkiego jest szczęście, tylko jak je osiągnąć. Rozwiń w oparciu o dowolnie wybrane postacie różnych epok.

362 Charakterystyka Makbeta

363  Chłopi i inteligencja w ,,Weselu,, St. Wyspiańskiego.

364 "Chodzę tu, chodzę tam z tłumem ludzi zawsze sam" Słowa Stachury uczyń mottem do rozważań na temat bohaterów literackich, którzy doświadczyli "samotności w tłumie".

365 "Chodzę tu, chodzę tam z tłumem ludzi zawsze sam" Słowa Stachury uczyń mottem do rozważań na temat bohaterów literackich, którzy doświadczyli "samotności w tłumie".

366 CIERPIENIE, OFIARA, WINA , KARA W TWÓRCZOŚCI A. MICKIEWICZA

367 Cierpienie:

368 Czas niepokoju duchowego, głodu, idealizmu, świętości i sensu. Podejmij próbę porównania naszego końca stulecia z ubiegłym - esej.

369  CZŁOWIEK - JEGO RADOŚCI, PRAGNIENIA, NIEPOKOJE W WYBRANYCH UTWORACH LITERATURY STAROPOLSKIEJ

370„Człowiek jest bardziej dobry niż zły, trzeba mu tylko dać szansę” – omów zagadnienie w świetle poznanych utworów i własnych przemyś

371 “CZŁOWIEK JEST ZDUMIEWAJĄCY, ALE ARCYDZIEŁEM NIE JEST” (JOSEPH CONRAD). Przedstaw swoje refleksje na temat złożoności ludzkiej natury na podstawie dowolnie wybranych utworów.

372 "Człowiek nie może żyć bez miłości" - rozwiń myśl Jana Pawła II na podstawie literatury i własnych przemyśleń.

373 Człowiek sam musi określić, co w życiu jest najważniejsze. Świat jakich wartości - ważnych dla ciebie - odnajdujesz w utworach literackich ?

374  "Człowiek stawia domy, buduje drogi (...), robią to także niektóre przynajmniej zwierzęta" (Roman Ingarden). Co wobec tego jest istotą człowieczeństwa? Czy literatura pomaga Ci w szukaniu odpowiedzi na to pytanie?

375  Człowiek w konfrontacji z losem - główny problem literatury XX wieku. Zbierz argumenty za lub przeciw takiemu twierdzeniu.

376  Człowiek w świetle poznanych utworów literatury antycznej i Biblii

377  Czy banał, nijaka codzienność mogą być - Twoim zdaniem - tematem wybitnego dzieła literackiego? Odpowiedź uzasadnij, analizując wybrane utwory.

378  Czy literatura pomaga współczesnemu człowiekowi w kształtowaniu postawy moralnej".

379 Czy poświęcić się zdobywaniu pieniędzy, czy też poświęcić się dla idei służebnej wobec ludzkośc

380 Czy wystarczy być wolnym aby być człowiekiem?

381   Czym jest dla Ciebie literatura - życiową przygodą, źródłem życiowych refleksji, czy sposobem poszukiwania prawdy o świecie?

382 Czytanie umożliwia spotkanie z prawdą. Do których spośród twoich lektur mógłbyś odnieść te słowa? Uzasadnij odpowiedź.

383 Dialog z Bogiem w utworach literatury polskiej

384   Dlaczego bohaterowie błądzą? Ich doświadczenia przestrogą i pouczeniem dla odbiorcy.

385  Dlaczego literatura Młodej Polski może być traktowana jako sprzeciw wobec założeń pozytywizmu? Wykorzystaj poznane utwory i teksty literackie.

386  Dlaczego mówimy że poezja Kochanowskiego jest uniwersalna.

387  Dlaczego na świecie dochodzi do aktów terrorystycznych?

388 Dobro i zło muszą istnieć obok siebie, a człowiek powinien dokonywać wyboru. Jak rozumiesz słowa Mahatmy Gandhiego? Odwołaj się do wybranych utworów literackich.

389  Dociekając, skąd męka A. Mickiewicz stwierdził Cierpi człowiek, bo służy sam sobie za kata. Sam sobie robi koło i sam się w nie wplata Ustosunkuj się do tej myśli odwołując się do wybranych utworów z literatury XIX i XX w.

390 Dokonując charakterystyki postaci literackich rozważ czy twórcy literatury polskiej XX w. szukają bohatera czasów

391 DOM - DOBREM CZY BARIERĄ NA DRODZE DO DOBRA ? Wnioski o tragizmie bohaterów zmuszonych wybierać między dobrem a dobrem

392 Dramat i poezja Młodej Polski wobec tendencji ideowych i artystycznych końca XIX wieku.

393 Dom dobrem, czy barierą w drodze do dobra? – temat przekrojowy (odwołaj się do poznanych przykładów literackich).

394 Dramat i poezja Młodej Polski wobec tendencji ideowych i artystycznych końca XIX wieku.

395  Dwór w literaturze polskiej

396  DYLEMATY MORALNE WYBRANYCH BOHATERÓW LITERACKICH

397  Dyskusja polityczna w ,,Przedwiośniu,, Stefana Żeromskiego.

398 Dzieła literackie, które ukazują przemainy bohaterów.

399 EGZYSTENCJA, Życie człowieka, rozważania o jego sensie i celowości.

400  Z stwierdzeniem Gustawa Herlinga – Grudzińskiego „...człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach i uważam za upiorny nonsens naszych czasów próby sądzenia go według uczynków, jakich dopuścił się w warunkach nieludzkich” zgadzam się całkowicie. Człowiek w ekstremalnych warunkach jest w stanie robić takie rzeczy które, w normalnym życiu nazwał by zbrodnią i nieludzkim zachowaniem. Takie zachowanie nie powinniśmy osądzać według normalnych kryteria

401  T:1) Jak rozumieli służbę dla ojczyzny romantycy , a jak pozytywiści.

2) Etos walki i etos pracy.

O heroizmie

402   Holocaust w literaturze współczesnej.

403  Holokaust w polskiej literaturze współczesnej

404  „I cokolwiek uczynię zamieni się na zawsze w to, co uczyniłam” W Szymborska. Na podstawie wybranych lektur przedstaw swe refleksje na tema

405   Idealizm młodzieńczy a koszmar wojny na podstawie poznanych wierszy K. K. Baczyńskiego.

406  IDEAŁ CZŁOWIEKA I OBYWATELA W LITERATURZE STAROPOLSKIEJ

407  Ideał człowieka wszystkich epok.

408   Indywidualista - istota społeczna. Bohater literacki szuka tożsamości.

409   Iść za marzeniem i znowu iść za marzeniem i tak aż do końca

410 Jacek Soplica – bohater czy zdrajca.

411  Jacy jesteśmy Polacy ? Opracuj wypowiedż poszukując przykładów w literaturze co najmniej 2 epok.

412  Jak jest przedstawiony proletariat miejski i wiejski na przykładzie wybranych utworów

413 Jak literatura ukazuje mechanizmy władzy i jej wynaturzenia. Rozwiń temat na przykładzie znanych Ci utworów

414  Jak ludzie średniowiecza wyobrażali sobie śmierć i jakie odczucia, skojarzenia, refleksje ona w nich wywoływała?

415 Jak rozumiesz słowa motta "Ludzie ludziom zgotowali ten los"?

 

416  Jak rozumiesz termin "przystosowanie" (człowiek zlagrowany)?Podaj takie przykłady, których nie potępiasz i takie, które cię oburzają.

417  Jakie wartości człowiekowi XX-wieku proponuje Biblia i literatura antyczna

418  Jakie wartości literatury staropolskiej pozostają aktualne także dzisiaj - polemika z tematem.

419  Kariera i klęska wpisana w ludzki los.

420  „Jedynym sposobem uratowania godności ludzkiej w nieludzkich warunkach jest uwierzyć choćby w otchłań zła w istnienie dobra”. Skomentuj tę myśl odwołując się do wybranych utworów literackich.

421  JEST SIĘ TAKIM JAK MIEJSCE, W KTÓRYM SIĘ JEST"CZŁOWIEK ZDETERMINOWANY CZY WOLNY W LITERATURZE XX WIEKU ?

422  Kariery polityczne i awanse społeczne w ujęciu pozytywnym i negatywnym. Przedstaw przykłady literackie i dokonaj próby wartościowania.

423  Koniec wieku – krok w przód, czy w tył?

424  Kordian, Cezary Baryka, Zenon Ziembiewicz - czy dokonali właściwego wyboru w życiu.

425  Kordian". Diagnoza przyczyn klęski powstania listopadowego.

426  KRAINA DZIECIŃSTWA W LITERATURZE

427  Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.

428  Kryzys fikcji w literaturze XX wieku? Dokumentaryzm i paraboliczność -dwa sposoby prezentacji świata w literaturze współczesnej.

429  Które dążeń ludzkich kreacje bohaterów w literaturze polskiej stały się symbolami określonych postaw

430  Które kreacje bohaterów w literaturze polskiej stały się symbolami określonych postaw i dążeń ludzkich

431  Który z pisarzy wywarł najistotniejszy wpływ na moje myślenie o sprawach Polski i Polaków

432  Legenda to skarb i siła, często potężniejsza niż historia, niż rzeczywistość" - skomentuj sąd Stanisława Witkiewicza, korzystając z wybranych tekstów literackich.

433  Literatura i sztuka wobec ludzkiego cierpienia.

434  Literatura staropolska o powinności człowieka i obywatela.

 

331

 

„Trudny  i  trwały  będzie , poeto, twój  urząd”- słowa Leopolda  Staffa  potraktuj  jako  punkt wyjścia  do  rozważań  o  roli  poezji  i  poety  w  Polsce  w  różnych  epokach.

 

         Odbiorcami  poezji  bywają  ludzie  w  różnym  wieku , i  młodzi , i starsi , którzy  szukają  w  niej  wyrazu  własnych uczuć  i doświadczeń. Wszystkich  łączą  pytania  o  własną  tożsamość: o  to  kim  jestem , dokąd  zmierzam  i  dokąd  chciałbym  dojść, by  siebie  określić i  sprawdzić w  działaniu. Poeci  właśnie  poprzez  swoje  utwory  mówią  o  swoich  smutkach  i  radościach , bólach  i  niepokojach, pragnieniach  i  rozczarowaniach. Literatura  stała  się  więc nie  tylko zwierciadłem duszy człowieka ale  i  świadectwem poszukiwania  jasnych  norm  moralnych  i  odpowiedzi  na  dręczące  pytania  o  los  człowieka  i  sposób  jego  egzystencji  na  ziemi.

         Najpełniejszym  wyrazem  osobowości  ludzkiej  jest, zdaniem  romantyków , artysta  stanowiący „wzór  i  szczyt” postawy duchowej. Poeta-artysta  przyjmuje  na  siebie rolę duchowego  przewodnika  narodu. Wyrazem  tego  przewodnictwa  była  romantyczna  koncepcja  poety-wieszcza. A.Mickiewicz  narzucił  całej  epoce  wzór  poety-przodka. Wiersz  miał  sprawować  władzę  nad  narodem  poprzez poezję , ale za  nakaz  moralny uważano  przede  wszystkim czynny  udział  w  walce.

    Wzorem  poety  romantycznego  stał  się  wódz  i  poeta spartański - Tynteusz. Tynteizm  w  literaturze  romantycznej oznaczał  najwyższy  ideał  człowieczeństwa:  połączenie „twórczości”  i  „czynu”  oraz  głosił  tożsamość  myśli  i  działania. Ową rolę poezji  ukazał  stary  wajdelota  Halban - jedna  z  postaci  poematu  A.Mickiewicza   „Konrad  Wallenrod”. W  utworze  tym  zostaje  poruszony  problem pamięci zbiorowej i indywidualnej. Halban  mówi, że  poezja jest wszechwładna - to  poezja  heroicznego  obowiązku, od której  uzależniony  jest  Konrad , buntujący  się  przeciwko poezji  nakazów  i  powinności. W  utworach  Mickiewicza  wzniosła  i  dostojna  poezja  zostaje przeznaczona  do kierowania świadomością narodu. Konrad  z  III części „Dziadów”, samotny, odrzucony od  ludzi, decyduje  się  na  walkę  z  Bogiem. Jego  siła  tkwi  w  świadomości  bycia  wielkim  poetą  i  dysponowania  ponadprzeciętną  mocą  ducha.

Sprawa  pojmowania  roli  poezji  narodowej  stała  się  tematem  polemiki  Słowackiego  z  Mickiewiczem  i  co  za  tym  idzie znaczeniem poety w życiu  narodu. W  twórczości Słowackiego  zawarte  są  wizerunki  poety-kaznodziei, rewolucyjnego  przywódcy. Winkelriedyzm - hasło  naczelne  bohaterów  Słowackiego  różni  się  od  hasła  Mickiewiczowskiego „Polska  Chrystusem  narodów”  wezwaniem  do  czynnej  walki. Na  szczycie  góry  Mont  Blanc  w  Kordianie  dokonuje  się  przemiana; z nieszczęśliwego  kochanka , samotnego  marzyciela , poszukującego  celu  w  życiu  przemienia  się  w  gorliwego  patriotę, który  rozumuje  kategoriami  narodowego  obowiązku. Bohater  pragnie  wypełnić  swoją  misję, porywając  do  walki cały  naród - sięga  po  przywództwo, gdyż  widzi  w  sobie  ducha  wiodącego  innych. Swój  pogląd na  temat  poezji  i  poety  wyraził  również Zygmunt  Krasiński. We  wstępie  do „Nie  Boskiej  komedii” pisał, iż  poezja  to  piękno  i  prawda, a poeta  to  człowiek  wyróżniający  się  spośród  innych  ludzi, rozumiejący  przeszłość  i  przyszłość, docierający  do  prawdy. Uważa, że  poezja  tworzona  jest  przez  człowieka, który  nie  jest  doskonały - rozróżnia  dwa  typy  poetów: „błogosławiony”, który  nie  oddziela  się  od  poezji  „przepaścią  słowa” i  „nieszczęśliwy”, którego  twórczość  to  jedynie  puste  poetyzowanie.  Rozważania  na  temat  poety  i  poezji  rozwija  Krasiński  także  w  I  i  II  części  dramatu  na  przykładzie  męża  i  żony.  Mąż  to  poeta , żyjący  w  świecie  własnych  marzeń  i  wyobrażeń. Poezja  jaką  uprawia  zarówno  Mąż, Żona  jak  i  Orcio  prowadzi  do  katastrofy. W chwili samobójczej  śmierci, bohater przeklina poezję, w której  dostrzega  źródło  nieszczęść  swoich  najbliższych  i  przyczynę  własnej  klęski. Przegrywa, gdyż  piękna, wzorowa poezja, dla  której  gotów  był  wszystko  porzucić  okazała  się omyłką. W  romantycznym  uprawianiu  poezji  dostrzegł  więc  Krasiński  źródło  nieszczęść, które  stanowiło  zagrożenie  nie  tylko  dla  poety, ale  i  dla  społeczeństwa.

    Młodopolskim  fascynacjom  w  głównej  mierze  winne  były  lektury  przede  wszystkim  Nietzschego, Schopenhauera, Maetenlincka. Twórcy  pozytywistyczni  z  kolei ,  jako  główne  formy  literackie  przyjęli  publicystykę  i  powieść, nie  przywiązywali  wagi  do  poezji. Tak  więc  następna  generacja  sięga  ponownie  po  lirykę. Młoda  Polska  to  czas  poszukiwania  nowych  programów  artystycznych, koncepcji  życiowych.  Jest  to  także  epoka, której  artysta - jednostka  nieprzeciętna, szuka  własnej  drogi  życiowej, niezależnej  od  żadnych  powszechnie  przyjętych zasad. Stanisław Przybyszewski  stał się  wyrazicielem „sztuki  dla  sztuki”- sztuki  nie  ograniczonej  żadnymi  narzuconymi  prawami, sztuki wolnej,  która  nie  może  służyć  żadnym  ideałom  społecznym.

W  poezji  Kazimierza  Przerwy - Tetmajera  dominuje  pesymizm  i  zwątpienie.  W  utworach  takich  jak „Nie  wierzę  w  nic” czy „Koniec  XX wieku”  poeta  daje  dowód  na  panujące  otępienie, upadek  wiary  w  jakiekolwiek  wartości. W  tych  rozpaczliwych  czasach  ucieczką  od  nędznego  życia  może  być  jedynie  sztuka. Poeta  ma  wielką  siłę  tworzenia, jednak  może  także  niszczyć  i  od  niego  tylko  zależy  czy  jego  twórczość doda  nam  siły  odbudowującej, czy  zniszczy  nas  do  końca.

    Polemiką  z  krytykami  na  temat  poezji  jest  wczesny  wiersz  Juliana  Tuwima „Do  krytyków”. Ten  poeta, który pisał  w okresie dwudziestolecia  międzywojennego  twierdzi w  wierszu, iż poezja  wcale  nie  musi  wyrażać  głębokich, filozoficznych  ani  narodowych treści. Celem poezji powinno  stać się  opiewanie  piękna, a  wyrazicielem  poezji  powinien  być  człowiek  prosty, zwykły. Inny  pogląd na rolę poezji i poety ma Władysław Broniewski, wyrażający  swe  sądy  w  wierszu „Poezja”. W  utworze  tym poeta obstaje  przy  poezji  rewolucyjnej, którą  to  uważa  za  najbardziej  potrzebną  we  współczesnym  świecie. Z  utworu  wynika, że  nie  jest  on  zwolennikiem zwiewnej  poezji  romantycznej, która  jak  twierdzi  może  istnieć  jeśli  na  świecie  zapanuje  ład  i  porządek, radość  ludzka  i  piękno.

    Twórcy  liryki  współczesnej  tacy  jak  Zbigniew  Herbert, Czesław Miłosz czy Wisława Szymborska także  nawiązują w  swej  twórczości  do  roli  i  zadań  jakie  spełnia  poezja  i jej  twórca. Poezja  Herberta  przywraca  sztuce  poetyckiej  jej  utracone  po  wojnie  znaczenie, jej  doniosłość, niesie  głębokie  przesłania  moralne. W  wierszu „Przesłanie  pana  Cogito” poeta  chce  powiedzieć, że  literatura  nie  ocaliła  narodów, wielkie słowa  okazały  się  bezsilne. U  Herberta lepiej „umrzeć  z  honorem”  niż  „żyć  na  kolanach”. Aby  poezja  spełniała  należycie  swe  posłannictwo, musi  odnaleźć  utracone  najważniejsze  wartości, które  są  gwarancją  na  bezpieczne  trwanie  świata.

    Wiersz  Wiesławy  Szymborskiej „Wieczór  autorski” zawiera  gorzką  refleksję  o  fascynacjach  współczesnego  człowieka, który  kiedyś  był  zdolny  chłonąć  poezję, a  dziś  ograniczył  się  od  chwilowych  doznań. W  utworze „Radość  pisania” Szymborska  stara  się  odpowiedzieć  na  pytanie  dotyczące  sensu  twórczości  artystycznej.

         Na przestrzeni  wieków poezja odgrywała  więc  różne role, lecz  niezależnie  od  roli  jaką  spełniała  zawsze  wytyczała  drogę, która  pozwalała  brnąć  przez  rzeczywistość. Poeci  dobrze  zrozumieli  swoje  posłannictwo  i  w  każdej  epoce  literackiej, jedni  lepiej  drudzy  gorzej, wypełniali  swoje  zadanie.

 

 

 

332 Omów koncepcje tragizmu i ich wyraz dramaturgiczny w teatrze antycznym, szekspirowskim i romantycznym.

Tragizm, tak jak komizm czy groteska jest kategorią estetyczną, określa rodzaj dzieła. Polega na umiejscowieniu bohaterów w sytuacji konfliktu tragicznego, w starciu dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek z nich przynosi klęskę, a nawet śmierć.

Tragizm w teatrze jest chyba jego jedną z najbardziej nieodłącznych cech od czasów jego powstania. Już w antyku towarzyszył większości dramatów, dodając im głębię i zmuszając widzów do refleksji. Właśnie tragizm powodował silne wrażenie wśród widzów, które miało prowadzić do oczyszczenia ze złych emocji poprzez przeżycie uczucia trwogi i litości dla bohatera tragedii, przypominającego każdemu siebie samego. To wrażenie nazywano KATHARSIS – co oznacza właśnie: oczyszczenie.

W teatrze antycznym tragizm bohatera wiąże się nieodłącznie z tym, iż jego los jest zdeterminowany przez niewidzialny świat bogów - fatum, czyli swoistego rodzaju przeznaczenie. Wobec takiej sytuacji człowiek nie może decydować o swoim życiu – wszystko jest już z góry przewidziane i zaplanowane. Tragizm charakteryzuje się również tym, iż spośród dwóch dróg wyboru, przed którymi stoi bohater, żadna z nich nie może przynieść sukcesu – u krańca każdej z nich czeka na niego porażka.

Najbardziej znanym dramatem pochodzącym z czasów antyku jest “Antygona” Sofoklesa. Jego akcja w pełni obrazuje koncepcję umiejscowienia bohatera w świecie i tragizm jego losów. Tytułowa bohaterka, Antygona, staje przed tragicznym wyborem: z jednej strony powinna wypełnić prawo boskie, które nakazuje jej pochować zwłoki swojego nieszczęśliwie zmarłego brata, z drugiej strony - król zabrania jej tego czynić. Po obu stronach tego sporu postawione są bardzo poważne argumenty. Prawo ziemskie, pisane nie może naruszać odwiecznych praw religii, a ocena postępków człowieka, nawet tych niegodnych, jest sprawą bogów a nie człowieka – twierdzi Antygona. Prawo religijne nie może ograniczać zakresu władzy królewskiej i niemożliwym jest, by bogowie sprzyjali zdrajcom, gwałcicielom prawa – ripostuje Antygonie król Kreon. Również on jest postacią tragiczną – każda decyzja, którą podejmie (czy zezwoli na pochowanie zwłok tego chłopca, czy podtrzyma swój zakaz) skończy się dla niego przegraną, gdyż albo straci autorytet w oczach poddanych, pokaże się jako władca słaby, albo będzie musiał skazać na śmierć niewinną przecież dziewczynę.

Każdy z bohaterów podejmuje oczywiście jakąś decyzję, jednak oboje mają (w mniejszym lub większym stopniu) świadomość swojej przegranej, poważnej klęski...

Teatr antyczny nie dysponował zbyt bogatymi środkami wyrazu dramaturgicznego. Według powszechnie przyjętych ówcześnie reguł dramatopisarze musieli trzymać się wielu praw i prawideł. Obowiązywała zasada trzech jedności: czasu, miejsca i akcji, które mówiły, iż dramat musi toczyć się w jednym miejscu, a wydarzenia przedstawione dotyczą tylko jednego wątku i jednej doby.

Pełen wyraz dramaturgiczny ograniczała również zasada decorum traktująca o tym, iż w tragedii przypisany jest styl podniosły, patetyczny, występujące postacie powinny być szlachetnie urodzone, a komedia opowiadająca o życiu plebejuszy prezentować powinna styl lekki, żartobliwy a nawet rubaszny.

Istotnie zubożającą wyraz dramaturgiczny tragizmu była również zasada niezmienności charakteru postaci, która mówiła, iż bohaterowie nie podlegają transformacjom, nie popadają w skrajne stany emocjonalne. Takiej kreacji postaci sprzyjało użycie niezmiennej maski, którą aktor przywdziewał na początku przedstawienia, a zdejmował na końcu sztuki.

W związku z tak wielką liczbą ograniczeń narzucanych przez zasady sztuki dramatopisarskiej sposoby przedstawienia tragizmu bohaterów były bardzo ograniczone. Wielką rolę odgrywał chór, który wyjaśniał i komentował wydarzenia wprowadzając obserwatora w zawikłane problemy, z którymi borykali się bohaterzy.

Dużo bogatszy zasób sposobów wyrażania w dramaturgii tragizmu, rozumianego jednak w trochę inny sposób, prezentuje teatr szekspirowski. Tragizm jego bohaterów opiera się tu głównie na wyborze pomiędzy fantazją, marzeniami i światem idei a brutalną rzeczywistością. Bohater postawiony wobec takiego wyboru jest zarazem zmuszony do podążania jedną z dwóch dróg: pierwszą, która nie mami złudnymi zdobyczami typu władza czy bogactwo, ale za to prowadzi do szczęśliwego zakończenia, lub drugą – która karmi się chciwością i zachłannością bohatera, a w rezultacie prowadzi do jego klęski. Tragizm bohaterów teatru szekspirowskiego polega właśnie na tym, że zawsze zwycięża ciemna strona ich natury i w efekcie tego muszą przegrać swoje życie.

Tytułowy bohater dramatu “Hamlet” Williama Szekspira jest przede wszystkim idealistą, marzycielem, woli codziennie na nowo rozstrzygać dylemat “być albo nie być” niż uczestniczyć w dworskich konszachtach. Niemniej jednak jego uduchowiona natura chwilami ustępuje czysto ludzkim namiętnościom. Rozpacz po stracie ojca, zazdrość o matkę, która tak szybko uległa zalotom nowego władcy (nota bene mordercy jej poprzedniego męża), nienawiść wobec triumfu zabójcy stawiają bohatera w sytuacji wewnętrznego konfliktu z samym sobą. Potęguje go ponadto nakaz dokonania zemsty, której domaga się przybywający z zaświatów ojciec. Hamlet monologuje, rozmyśla, walczy ze sprzecznymi racjami, ale na definitywny akt zemsty nie jest w stanie się zdobyć. Sfera działań ujawnia ogromną przepaść między sferą myśli. W rezultacie Hamlet ginie ugodzony szpadą zdrajcy Laertesa. Przedtem w nagłym przypływie gniewu i nienawiści zabija władcę. Zbrodnia ta nie była zaplanowana a bezpośrednią jej przyczyną były nieoczekiwane emocje. Taka jest właśnie ludzka natura – zdaje się sugerować autor. W każdym z nas tkwi ukryta ciemna strona ludzkiej natury, która w określonych okolicznościach ujawnia się i prowadzi nas do klęski. Nasz los jest tragiczny, ponieważ pomimo świadomości o tragicznych konsekwencjach naszych decyzji powodowanych wewnętrznymi żądzami i ukrytymi pragnieniami, nie potrafimy się od nich uwolnić i w rezultacie zamiast piąć się na szczyt człowieczeństwa, każdy z nas coraz bardziej stacza się w otchłań

Podobne problemy i rozterki przeżywa tytułowy bohater innego dramatu elżbietańskiego (czyli szekspirowskiego, gdyż tworzył on za panowania w Anglii królowej Elżbiety) pod tytułem “Makbet”. Jego dzieje są świadectwem nieobliczalnych możliwości czynienia zła przez człowieka. Ani nie fatum, ani perfidnie sformułowana przepowiednia wiedźm, pomimo sugestii bohatera nie są przecież przyczyną jego zabójstw. Wina leży w nim samym, a właściwie w ciemnej stronie ludzkiej natury, która u każdego (u jednych tylko w mniejszym a u innych w większym stopniu) ujawni się w odpowiednim czasie. Makbet udowadnia, że każdy człowiek jest tylko więźniem własnych namiętności. Świadomość o dwóch możliwościach wyboru i swojej bezbronności przeciw ułomnej części natury ludzkiej, która ostatecznie ma bardzo często decydujący wpływ na podejmowane decyzje stanowi przyczynę tragizmu ludzkiego według Szekspira

Wyraz dramaturgiczny tragizmu w dramacie szekspirowskim jest dużo bogatszy niż w teatrze antycznym. Dzięki złamaniu klasycznej zasady trzech jedności umożliwia przedstawienie ewolucji poglądów oraz postawy bohatera, która to transformacja może trwać kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat, być związana z różnymi wątkami życia i wywołana wydarzeniami przebiegającymi w konkretnym miejscu. Dzięki złamaniu zasady decorum tragizm przedstawionej postaci ma charakter uniwersalny, głębszy i bardziej realistyczny co jest wynikiem zastosowania różnych stylów. Sceny zbiorowe, operowanie tłumem dodaje prawdziwości przedstawionej sytuacji tragicznej. Wprowadzenie scen krwawych i drastycznych potęguje odczucie tragizmu a nowatorska w teatrze szekspirowskim zmienność charakteru bohaterów, transformacje, popadanie w skrajne stany emocjonalne nadają tym dramatom życiowy charakter.

W romantyzmie dramat jako gatunek literacki jest bardzo ważny i dość popularny wśród ówczesnych twórców. Charakteryzuje się symbolizmem, występowaniem nadprzyrodzonych postaci a nawet całych fantastycznych scen. Jest bardzo “niesceniczny” czyli wyjątkowo trudny do wystawienia na scenie. Koncepcja tragizmu w dramacie romantycznym nie jest przedstawiona jasno i wyraziście. Bohaterzy cierpią, ponieważ pragną coś zrobić, ale nie pozwala im na to wszechogarniająca “hamletyczna” niemoc. Ich tragizm wynika również z wiary w prowidencjonalizm – pogląd, zakładający, iż świat w swoim kształcie został przez Boga wcześniej zaplanowany, a jego scenariusz misternie obmyślany, co wyklucza wolność jednostek i uniemożliwia ich jakikolwiek wpływ na bieg historii. Przyczyny tragizmu bohaterów romantycznych można również doszukiwać się w walce metafizycznego dobra ze złem we wnętrzu każdego z bohaterów. Według popularnej w czasach romantyzmu filozofii manichejskiej głoszącej dualizm świata właśnie człowiek jest igrzyskiem tej walki.

Konrad, bohater “Dziadów – części trzeciej” Adama Mickiewicza, poeta, samotnik, wielki indywidualista przekonany o swojej wyjątkowości i sile, jest bohaterem tragicznym, gdyż po chwilach uniesień i poczucia swojej wartości musi pogodzić się z Losem. Nie rozumie dlaczego Bóg sprowadza na naród polski tak wiele cierpienia, uważa, że nie jest on ani konieczne, ani nawet potrzebne. Bluźni twierdząc, że gdyby tylko miał tak wielką władzę jak Bóg, potrafiłby stworzyć świat dużo lepszy od tego, który istnieje. W rezultacie jednak musi pogodzić się z tym, iż nie jest Bogiem, że sam nie ma tak ogromnej mocy, aby zmienić cały świat. Przyjęcie tej prawdy staje się dla niego przeżyciem tragicznym.

Innym bohaterem dramatu romantycznego, o losach nacechowanych tragizmem, jest Kordian opisany przez Juliusza Słowackiego. Jego największym problemem staje się niemoc, gdy stojąc pod komnatą cara nie ma dość siły, żeby wejść i dokonać powierzonego mu czynu: zgładzić władcę. Jest rozdarty pomiędzy wolą działania, pragnieniem czynu a niemożnością spełnienia go. Niemoc, a może ukryte głęboko zasady honoru (królobójstwo jest czynem niehonorowym), powstrzymują go przed dokonaniem tej zbrodni. Jego tragizm spowodowany jest również tym, iż nie jest do końca wolny w swoich decyzjach: wydaje mu się tylko, że tworzy historię niczym i przez nikogo nie skrępowany, uwolniony od wszelkich zewnętrznych determinacji. Tymczasem jest w pewnym sensie opętany przez diabła – działa tak, jakby funkcjonował w zupełnie innym wymiarze, jakby był dotknięty obłędem i niezupełnie zdawał sobie sprawę z tego co czyni…

W romantyzmie środki wyrazu dramaturgicznego przypominają te używane w teatrze szekspirowskim. Nie są one jednak zbyt rozbudowane, gdyż utwory te nie są pisane do wystawiania na scenie. Dramat romantyczny zupełnie różni się natomiast od utworów antycznych – między innymi łamie regułę trzech jedności, wprowadza synkretyzm gatunkowy i rodzajowy, pozostawia otwartą budowę, zmuszającą do własnego kontynuowania losów bohatera.

Jak nietrudno się przekonać, w przeciągu ponad dwóch tysiącleci nastąpiła ogromna ewolucja dramatu i również koncepcji tragizmu w nim poruszanych. Jednak zarówno tragizm Antygony, jak i Hamleta, czy również Konrada, lub Kordiana jest wciąż aktualny. Któż bowiem nie boryka się z problemem wyboru pomiędzy dwiema równorzędnymi racjami, kto nie przeżywa tragedii widząc prawdziwe przyczyny swojego postępowania, któż nie odczuwa czasami niemocy, braku możliwości działania wobec otaczającej rzeczywistości?…

 

 

333 Tragedia jest tam, gdzie jest wybór” – jakie interpretacje tego pojęcia można odnaleźć w literaturze na przest...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin