Historia Metody Callana.pdf

(126 KB) Pobierz
QPrint
HISTORIA METODY CALLANA
W 1959r. Callan otrzymaþ list od przyjaciela z zapytaniem czy chciaþby on uczyę j.
angielskiego we Wþoszech w szkole Berlitz w mieĻcie Salerno. Callan nigdy przedtem nie
myĻlaþ o tym aby byę nauczycielem j. angielskiego i miaþ inne plany na Ňycie, ale Ňe
przyjaciel powiedziaþ mu Ňe ta praca jest tylko na 6 miesiħcy postanowiþ pojechaę, traktujĢc
to jako wakacje za granicĢ poþĢczone z pracĢ.
Zanim Callan zaczĢþ pracħ z uczniami, otrzymaþ on szkolenie, ktre ku jego zdziwieniu
trwaþo tylko 2 dni (polegaþo ono na obserwowaniu swojego przyjaciela na prowadzĢcego
lekcje). Po czym zostaþ áwrzuconyÑ do klasy wþoskich uczniw z ktrych nikt nie umiaþ ani
sþowa po angielsku, tak samo jak Callan nie umiaþ sþowa po wþosku. Pomimo tego oraz
pomimo faktu Ňe stwierdziþ iŇ Metoda Berlitza praktycznie nie nadaje siħ do nauczania,
Callan pozostaþ w szkole przez rok. W tym czasie nie spotkaþ studenta szkoþy Berlitza ktry
osiĢgnĢþby poziom egzaminu Cambridge Preliminary, ktry jest na poziomie podstawowego
angielskiego. PŅniej stwierdziþ Ňe inne Metody nie sĢ wcale lepsze. Powodem dla ktrego
Callan zostaþ byþo to, Ňe zaczĢþ pracowaę nad wþasnĢ wersjĢ Metody BezpoĻredniej, ktra
rŇniþa siħ na 33 sposoby od innych Metod BezpoĻrednich.
Callan przyjechaþ do Anglii na rok, po ktrym ponownie powrciþ do Salerno Ňeby otworzyę
wþasnĢ szkoþħ. WþaĻciwie to jego zamiarem nie byþo otworzenie szkoþy, chciaþ on tylko
napisaę ksiĢŇkħ opisujĢcĢ jego wþasnĢ Metodħ i sprzedawaę jĢ w sklepach, tak jak inne
ksiĢŇki. Stwierdziþ, Ňe aby to zrobię potrzebuje otworzyę szkoþħ ktra posþuŇyþaby mu jako
laboratorium do opracowywania, udoskonalania i rozwijania Metody. Na poczĢtku uczyþ sam,
bħdĢc jedynym nauczycielem w szkole ktra miaþa klasy skþadajĢce siħ z 12 uczniw
pþacĢcych 5 funtw za kaŇdĢ lekcje. W tym czasie Callan zarabiaþ, przekþadajĢc na dzisiejsze
standardy, 150 tys. funtw rocznie przed odliczeniem podatku, pracujĢc przy tym 80 godz.
tygodniowo. Przy takiej iloĻci godz. nie mgþ poĻwiħcię siħ pracy nad MetodĢ, wiħc zaczĢþ
zatrudniaę innych nauczycieli.
1714582.001.png
Opracowanie Metody zajħþo mu 10 lat. W tym czasie szkoþa zaþoŇona przez a Callana staþa siħ
najwiħkszĢ i jedynĢ szkoþĢ w Salerno majĢcĢ 400 uczniw, poniewaŇ szkoþa Berlitz zostaþa
zamkniħta. Dzisiaj sieę szkþ Berlitz skþada siħ z 200 szkþ, co jest niewiele kiedy weŅmiemy
pod uwagħ Ňe w samym Tokyo jest 800 szkþ j. angielskiego.
Skoıczywszy opracowywanie Metody Callan przekazaþ kierowanie szkoþĢ swoim 3
asystentom i otworzyþ szkoþħ w Mediolanie. W ciĢgu 3 miesiħcy szkoþa przyciĢgnħþa 300
uczniw i rozpoczħþa wspþpracħ z miħdzynarodowymi firmami jak: Honeywell, Philips,
Olivetti i Hewlett Packard. Callan przekazaþ kierowanie szkoþĢ w Mediolanie jak i 10 innymi
we Wþoszech swoim asystentom a sam powrciþ do Anglii i otworzyþ biuro na 62 Oxford
Street z zamiarem szkolenia tam nauczycieli i wysyþania ich do szkþ jħzykowych za granicĢ.
Ostatecznie biuro zamieniþo siħ w szkoþħ, ktra kilka lat pŅniej zostaþa przeniesiona na 139
Oxford Street, gdzie znajdujħ siħ do dzisiaj.
Jak wczeĻniej wspomniano Callan nie chciaþ otwieraę szkþ. Chciaþ tylko opisaę Metodħ w
ksiĢŇkach ktre byþyby sprzedawane w sklepach. Jednak podczas prac nad MetodĢ
uĻwiadomiþ sobie Ňe dopki nauczyciele nie bħdĢ kontrolowani, bħdĢ oni zmieniaę Metodħ
dostosowujĢc jĢ do wþasnych teorii nauczania j. angielskiego a przez to nie bħdĢ osiĢgaę
zamierzonych przez Metodħ rezultatw. Gdyby ksiĢŇki byþy sprzedawane w sklepach pod
hasþem áAngielski w Đ normalnego czasuÑ Metoda nie traktowana byþaby powaŇnie .To nie
nauczycieli obwiniano by o niedotrzymywanie obietnic ale Metodħ. Callan byþ zatem
zmuszony do przekazywania swych szkþ na zasadzie franszyzy w nadziei kontrolowania
wþaĻciwego uŇycia Metody. Jednak to takŇe okazaþo siħ nieskuteczne, poniewaŇ dyrektorzy
szkþ okazali siħ rwnie trudni do kontrolowania jak nauczyciele.
W tym czasie Callan zaoferowaþ wykorzystanie Metody za darmo innym juŇ istniejĢcym
szkoþom. Rozesþaþ broszury do 300 szkþ w Londynie, Oxfordzie, Cambridge i we Wþoszech.
ņadna ze szkþ nie odpowiedziaþa. Nastħpnie wysþaþ do tych szkþ list z ofertĢ przekazania
pierwszych 12 ksiĢŇek i przeszkolenia nauczycieli za darmo, aby mogþy wyprbowaę Metodħ.
Nadal Ňadna ze szkþ nie odpisaþa. SpotykajĢc siħ z takim niezrozumieniem Callan napisaþ do
Ksiħcia Edynburga (Duke of Edinburgh) ktry jest szanowanĢ postaciĢ wĻrd osb
zawodowo zajmujĢcych siħ nauczaniem j. angielskiego. Dwa razy w roku zasiada on w
komisji ktra obraduje w Buckingham Palace aby dyskutowaę o nauczaniu j. angielskiego
jako j. obcego.
W liĻcie tym Callan poprosiþ go aby przysþaþ kogoĻ do zbadania Metody, najlepiej kogoĻ z
naukowym lub biznesowym wyksztaþceniem, to znaczy kogoĻ kto oceniþby Metodħ
obiektywnie, tylko na podstawie jej wynikw.
David Hicks, czþowiek ktrego przysþano, byþ idealny do tego, przewodniczyþ on organizacji
ktra zajmowaþa siħ rozpowszechnianiem j. angielskiego jako j. obcego (English Speaking
Union). Hicks znaþ j. francuski i niemiecki, w czasie wojny byþ on pilotem bombowca a w
dodatku wykþadaþ logikħ i sztukħ oratorstwa. Po 2 godzinnej rozmowie z Callanem, byþ on
caþkowicie przekonany Ňe Metoda naprawdħ osiĢga swe rezultaty w Đ normalnego czasu
nawet nie widzĢc Metody w akcji.
Hicks przysþaþ Davida Morgana, ktry byþ profesorem j. angielskiego na uniwersytecie w
Oxford ,aŇeby ten dokþadniej zbadaþ Metodħ. Profesor Morgan miaþ stycznoĻę z nauczaniem
j. angielskiego jako j. obcego od 1947 r. i znaþ kaŇdĢ wykorzystywanĢ Metodħ, byþ on takŇe
inspektorem szkþ jħzykowych z ramienia British Council. Morgan spħdziþ w szkole Callana
6 tyg. podczas ktrych przyglĢdaþ siħ lekcjom, rozmawiaþ z uczniami i obserwowaþ ich
postħpy. Obserwowaþ takŇe sposb szkolenia nauczycieli i stwierdziþ Ňe po 5 dniowym
szkoleniu nauczyciele Callana nabywajĢ wiħcej techniki nauczania niŇ jego 2 crki po roku
nauki w szkole dla nauczycieli w Oxford .
Profesor Morgan ze swoich obserwacji stwierdziþ, Ňe Metoda Callana jest najszybszĢ jakĢ
kiedykolwiek poznaþ . Przedstawiþ on swj raport Ksiħciu Edynburga na posiedzeniu komisji
w Buckingham Palace, gdzie inni eksperci prbowali oĻmieszyę Metodħ nawet przed
zaprezentowaniem jej. Na szczħĻcie zarwno KsiĢŇe Edynburga jak i David Hicks zdawali
sobie sprawħ Ňe atakujĢ oni Metodħ poniewaŇ wszyscy oni byli autorami ksiĢŇek o nauczaniu
j. angielskiego ktre byþy sprzedawane na caþym Ļwiecie. Hicks i KsiĢŇħ oceniali Metodħ
tylko na podstawie jej wynikw, a na tym najbardziej zaleŇy komuĻ kto uczy siħ j.
angielskiego. Pomimo niechħci ze strony innych ekspertw KsiĢŇe i English Speaking Union
poparþy Metodħ i dlatego moŇna byþo opublikowaę artykuþ w EFL Gazette. 4000 kopii tego
artykuþu zostaþo rozesþane do szkþ jħzykowych na caþym Ļwiecie, pomimo tego ani jedna
osoba nie skontaktowaþa siħ ze szkoþĢ Callana.
W tej sytuacji Callan poddaþ siħ. Do tej pory myĻlaþ, Ňe z jakiegoĻ powodu inni nie chcieli
wierzyę jemu osobiĻcie ,ale teraz widziaþ Ňe nie chcieli takŇe wierzyę Kiħciu Edynburgha,
Davidowi Hicksowi, Davidowi Morganowi oraz English Speaking Union. Szkoþy obawiaþy
siħ Ňe mogĢ stracię đ swoich dochodw, a nauczyciele obawiali siħ Ňe stracĢ niezaleŇnoĻę w
klasie.
Poddawszy siħ i zaakceptowawszy poraŇkħ Callan postanowiþ zamknĢę szkoþħ w Londynie,
pozostawię inne, juŇ istniejĢce szkoþy pod kierownictwem innych na zasadzie franszyzy,
wrcię do Wþoch, otworzyę szkoþħ w ktrej byþby on jedynym nauczycielem, zarobię trochħ
pieniħdzy i przejĻę na emeryturħ. Przez 25 lat Ňyþ on na bardzo niskim poziomie, caþy czas na
granicy bankructwa. KaŇdego zarobionego pensa przeznaczaþ na Metodħ i na walkħ o jej
zaakceptowanie. Po tym jak pracowaþ 80 godz. tygodniowo przez 25 lat, wszystko co miaþ to
14 letni samochd marki Mini, jednopokojowe mieszkanie i nic na koncie. Zdaþ sobie sprawħ
Ňe byþ kompletnym gþupcem. Jak kaŇdy z nas miaþ tylko jedno Ňycie a on zmarnowaþ 25 lat na
darmo; to jest na niekoıczĢce siħ problemy i nieustajĢcĢ walkħ o akceptacjħ Metody.
Podczas realizowania swych planw do gþowy a Callana przyszþo rozwiĢzanie problemw
Metody. Jak wczeĻniej wspomniano powodem dla ktrego nie sprzedawaþ ksiĢŇek w sklepach
byþo to iŇ wiedziaþ z doĻwiadczenia Ňe Metoda nie byþaby poprawnie uŇywana przez szkoþy i
nauczycieli, co oznaczaþoby niemoŇnoĻę uzyskania wþaĻciwych rezultatw. Callan zdaþ sobie
sprawħ Ňe lepiej jest gdy Metoda uŇywana jest Ņle niŇ gdy nie jest uŇywana wcale, poniewaŇ
nawet jeĻliby byþa uŇywana Ņle i tak osiĢgnie swoje rezultaty w ď normalnego czasu. Callan
postanowiþ umieĻcię w ksiĢŇce notkħ Ňe chociaŇ Metoda moŇe nauczyę j. angielskiego w Đ
normalnego czasu to jednak moŇe to byę osiĢgniħte tylko wtedy gdy nauczyciel postħpuje
wedþug ustalonych reguþ a nastħpnie umieĻciþ te reguþy w ksiĢŇce aby uczniowie sami mogli
kontrolowaę poprawnoĻę nauczania MetodĢ Callana.
Zanim jednak ksiĢŇki mogþy byę sprzedawane w sklepach, naleŇaþo je do tego dostosowaę.
Do tej pory byþy one uŇywane wyþĢcznie do wewnħtrznego uŇytku szkþ Callana. Aby
przystosowaę ksiĢŇki do druku Callan przekazaþ zarzĢdzanie szkoþĢ w Londynie swojemu
asystentowi ktry pracowaþ z nim od 14 lat a nastħpnie przeprowadziþ siħ na 4 lata poza
Londyn aby mc max. poĻwiħcię siħ pracy. Po powrocie do Londynu okazaþo siħ Ňe, jego
asystent nie mogĢc podoþaę obowiĢzkom prowadzenia szkoþy zaczĢþ zaŇywaę narkotyki i
naduŇywaę alkoholu co w ostatecznoĻci wpħdziþo szkoþħ w dþugi w wysokoĻci 800 tys.
funtw. Callanowi zajħþo 3 lata aby uporzĢdkowaę ten baþagan i uratowaę szkoþħ od
bankructwa.
Szkoþa przetrwaþa. Callan obliczyþ Ňe poĻwiħciþ
Metodzie 15 lat na przestrzeni 36 lat (od wieku 27
lat do wieku 63 lat) aby jĢ rozwinĢę i
opublikowaę. Przez 36 lat byþ on jednym z
najgorzej opþacanych pracownikw w Organizacji
Metody Callana (CMO). Teraz kiedy wszystko
jest na dobrej drodze i kiedy oponenci nie mogĢ
zablokowaę rozwijania siħ Metody. Callan ma
zamiar przejĻę na emeryturħ i cieszyę siħ resztĢ
Ňycia, ŇyjĢc z dochodu przynoszonego przez
sprzedaŇ ksiĢŇek. Callan stwierdziþ, Ňe gdyby jeszcze raz byþo mu dane przeŇyę swoje Ňycie
nie podjĢþby siħ napisania Metody.
Uaktualnienie (Czerwiec 1997)
Szkoþa Callana ze swoimi 70 klasami i liczbĢ uczniw wahajĢcĢ siħ od 1900 do 2400 jest
najwiħkszĢ szkoþĢ w Londynie (prawdopodobnie nawet w Europie) co zostaþo osiĢgniħte
prawie bez reklamowania szkoþy, podczas gdy przeciħtna szkoþa w Londynie ma okoþo 13
klas. Szkoþa w Londynie osiĢga przychody w wys. ok. 2 milionw funtw rocznie podczas
gdy Orchard Tea Gardens ktrych Callan takŇe jest wþaĻcicielem osiĢga przychody ok. 300
tys. funtw rocznie .
Uaktualnienie (Kwiecieı 1999)
Caþe przedsiħbiorstwo (tj. szkoþa w Londynie, wydawnictwo i Orchard Tea Gardens) osiĢgajĢ
dochody w wysokoĻci ok. 3.2 miliona funtw rocznie. Wszystkie dþugi zostaþy spþacone a
Metoda Callana ma wþasnĢ stronħ w Internecie www.callan.co.uk
Uaktualnienie (Luty 2001)
Metoda Callana jest obecnie uŇywana w 25 krajach. Callan nareszcie moŇe cieszyę siħ Ňyciem
podczas ktrego pracowaþ tak ciħŇko, tak dþugo, za tak maþo. Zdaþ sobie sprawħ Ňe to byþa
praca na trzy etaty, prowadzenie biznesu, pisanie ksiĢŇek i walka z oponentami .
1714582.002.png 1714582.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin