Program autorski.doc

(36 KB) Pobierz
Program autorski

 

 

 

Program własny

 

 

 

Techniki mnemoniczne -

ćwiczenia dla uczniów klas I – III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadząca: mgr Iwona Jacek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła Podstawowa nr 9 w Łące

rok szkolny 2005/06

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie

 

 

 

„Bez sprawnej pamięci nie ma efektywnego uczenia się i w pełni świadomego życia”

Zbigniew W. Brześkiewicz

 

 

 

 

              Rola pamięci w życiu każdego jest ogromna, jednak ponieważ w szkołach nie uczy się jej usprawniania oraz zagadnień z nią związanych, wykorzystywana jest w niewielkim stopniu.

Techniki mnemoniczne ułatwiają pracę umysłową, tak ważną w procesie rozwoju każdego człowieka. Dzięki sprawnemu intelektowi dzieci mogą skuteczniej się uczyć, uzyskiwać lepsze oceny, mieć więcej czasu dla siebie, być bardziej twórczymi. Prócz tego lepsza pamięć pozwoli na lepsze zapamiętywanie nowo poznanych twarzy, imion, nazwisk, dat urodzin i imienin, co znacznie ułatwia nawiązywanie kontaktów towarzyskich i pozwala spotkać się z sympatią otoczenia.

              Techniki, które będą stosowane podczas zajęć są oparte na wykorzystaniu naturalnych możliwości umysłu człowieka.

 

 

 

 

Założenia

 

 

Usprawnienie pamięci poprzez:

-          wyobrażenia

-          skojarzenia

-          angażowanie wszystkich zmysłów (wzroku, słuchu, powonienia, smaku, dotyku, kinestetyczności)

-          zmniejszanie napięcia (relaksacja, wizualizacja, antycypacja)

 

 

 

 

Cele

 

 

 

 

1.    Doskonalenie pamięci jako podstawowego źródła informacji

2.    Rozwijanie wyobraźni i umiejętności kojarzenia

3.    Doskonalenie umiejętności skupiania uwagi

4.    Umocnienie wiary we własne siły

5.    Wyrabianie wytrwałości w dążeniu do celu

 

 

 

 

 

Rodzaje ćwiczeń:

 

-          poznanie zasad skutecznego zapamiętywania

 

-          wyobrażenia wielozmysłowe - poznanie bodźców stymulujących pamięć (wzrokowe, słuchowe, smakowe, zapachowe i dotykowe)

 

-          ćwiczenia uruchamiające prawą półkulę mózgową (myślenie skojarzeniowe, rozwijanie wyobraźni)

 

-          ćwiczenia w dedukowaniu, analizowaniu, porównywaniu, różnicowaniu, klasyfikacji, uogólnianiu

 

-          ćwiczenia umysłu – łamigłówki

 

-          wizualizacja pożądanej postawy

 

-          trening relaksacyjny:

·         uspokojenie oddechu

·         przywoływanie do świadomości pozytywnych i uspokajających obrazów

 

-          poznawanie nowych słów i ich skuteczne zapamiętywanie

-          przestrzeganie dobowego rytmu intelektualnego oraz efektu początku i końca, przybieranie odpowiedniej pozycji, czynniki ergonomiczne

 

-          blokowanie i selekcjonowanie bodźców zewnętrznych

 

-          techniki służące zapamiętywaniu twarzy i nazwisk

 

-          techniki mnemoniczne

·         system loci – rzymski pokój (zapamiętywanie obrazów)

·         łańcuchowa metoda skojarzeń (mnemoniczne historyjki)

·         metoda liczbowo-kształtowa (rymowany system cyfr)

·         zakładki pamięci

·         akronimy

 

-          techniki sprzyjające lepszemu przechowywaniu wyuczonego materiału: przeuczenie, okresowe przeglądanie materiału, powtarzanie z pamięci

 

-          nauka z kolegą (koleżanką)

 

-          wdrażanie do systematyczności i powtarzania

 

 

Program może być realizowany w ramach ćwiczeń śródlekcyjnych lub stanowić formę podsumowania aktualnie omawianego tematu lekcji. Jednak większą efektywność osiągnę pracując z mniejszą grupą uczniów, np. wyznaczając sobie czas podczas zajęć wyrównawczych oraz na zajęciach poświęconych tylko tym zagadnieniom, ponieważ ćwiczenia należy wykonywać systematycznie, co stanowi jeden z założonych celów programu.

 

 

 

Po zakończonych zajęciach

uczeń powinien:

 

·               znać podstawowe techniki mnemoniczne

·               umieć wykorzystać przynajmniej jedną z metod w praktyce

·               chętniej podejmować się wykonania zadania pamięciowego

·               chętnie rozwiązywać różnego rodzaju łamigłówki

·               wierzyć we własne siły i własną wartość

·               wytrwale dążyć do osiągnięcia wyznaczonego celu

·               być bardziej świadomym własnego ciała (umieć rozładować napięcie  regulując własny oddech, przywołać do świadomości pozytywne, uspokajające obrazy)

·               umieć samodzielnie wyeliminować czynniki, które nie sprzyjają koncentracji

·               być świadomym, że systematyczność i powtarzanie jest niezbędnym warunkiem do uzyskania zamierzonych efektów

 

 

 

 

Pomiaru osiągnięć

 

będę dokonywać na podstawie kart obserwacji oraz opracowanych przeze mnie tabel i wykresów,  które będą obrazowały postępy uczniów.  Uczniowie będą natomiast mieli możliwość dokonywania regularnie samooceny swoich osiągnięć, co z kolei będzie stanowiło motywację do podejmowania nowych zadań.

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin