11.doc

(51 KB) Pobierz

    Michalina Matuszek

    Anna Kieś

    Szkoła Podstawowa nr 1

    Rydułtowy

 

                Rola zajęć w terenie w nauczaniu przyrody

 

Współcześnie, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich, codzienny kontakt z przyrodą bywa bardzo ograniczony, obserwujemy  bowiem poważne zubożenie miast w „zieleń”. Towarzyszy temu, powszechny w społeczeństwie brak znajomości nawet najcenniejszych wartości przyrody naszego regionu.

Dlatego każda okazja do wyjścia w teren, poznania najbliższej okolicy, spędzenia czasu pośród zieleni powinna być wykorzystana. Zajęcia w terenie posiadają zalety nie tylko zdrowotne, ale i poznawcze.

Profesor G. Wuttke stwierdza, że „ żadne opisy słowne i rysunki nie zastąpią bezpośredniej obserwacji na miejscu czynionej przez zaciekawione oczy, uczulone uszy”. Chodzi o wzbogacanie wiedzy rzeczowej przez obserwację, doświadczenia. Uczniowie gromadzą w ten sposób materiał do kształtowania swego emocjonalnego stosunku do poznawanej rzeczywistości oraz zbierają wiadomości o otaczającym ich świecie, co wykorzystuje się na innych lekcjach np.: języku polskim, historii.

Najbardziej efektywnymi formami pracy stosowanymi w nauczaniu przyrody są wycieczki, lekcje w terenie, obserwacje i doświadczenia. Wszystkie one sprzyjają rozwiązywaniu problemów w sposób twórczy, stwarzają dogodne warunki do przechodzenia od myślenia konkretnego do abstrakcyjnego oraz do stosowania teoretycznych wiadomości w praktyce. Ponadto pozwalają lepiej poznać uczniów, a w konsekwencji zmodyfikować i wzbogacić ich obraz, ukształtowany podczas obserwacji w klasie.

Przedstawione założenia są podporządkowane wielostronnemu kształceniu, w którym występuje: odkrywanie, działanie i przyswajanie wiedzy.

Jednym z wielu miejsc, w którym można zorganizować zajęcia w terenowe jest las.

Las to nie tylko drzewa. To również krzewy, trawy, grzyby, mchy, paprocie w takiej ilości gatunków, że trudno je policzyć. Las to także schronienie dla wielu gatunków zwierząt. Obumarłe liście i drzewa są przerabiane na urodzajny humus przez maleńkie organizmy i grzyby. Humus stanowi pożywienie dla drzew. Las jest, więc wspólnotą życia, w której wszystkie rośliny i zwierzęta są od siebie uzależnione.

Las jako ekosystem stwarza różnorodne możliwości poznawcze i dostarcza bogatego materiału badawczego.

Lekcje w lesie można przeznaczyć na utrwalenie i pogłębienie już znanego materiału, sprawdzenie umiejętności i wiadomości lub zapoznanie ze zjawiskami, z którymi uczeń jeszcze się nie zetknął, względnie na wprowadzenie nowych pojęć.

Wycieczki do lasu mogą spełniać wiele celów. Oto niektóre z nich:

·        Bezpośrednia obserwacja elementów lasu,

·        Rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt występujących w lesie,

·        Dokonywania różnych pomiarów,

·        Wyrabianie orientacji w terenie,

·        Rozróżnianie warstw lasu,

·        Zapoznanie z rolą poszczególnych warstw lasu,

·        Znaczenie lasu w życiu i gospodarce człowieka,

·        Rozwijanie umiejętności korzystania z klucza do oznaczania roślin oraz różnych przyrządów,

·        Poznanie zależności występujących w lesie,

·        Rozumienie potrzeby ochrony lasów oraz zakładania szkółek leśnych,

·        Rozwijanie pozytywnych postaw związanych z poszanowaniem fauny i flory lasu.

Przedstawiamy propozycję dwóch lekcji w lesie. Jedna pt,, Poznajemy las i organizmy w nim żyjące”przeprowadzona była wiosną, kiedy w lesie spotykamy ogromne bogactwo kwitnących gatunków krzewów i roślin zielnych. Druga, pt,, Dlaczego jesień jest złota” przedstawia las jesienny, pełen owoców, nasion i kolorowych liści.

Formy pracy zależą od nauczyciela, jednakże wskazane jest, aby uczniowie pracowali samodzielnie lub w małych grupach. Sprzyja to ich aktywnemu udziałowi w zajęciach. Rola prowadzącego polega na podaniu instrukcji przed rozpoczęciem zajęć. W trakcie realizacji, w miarę potrzeb nauczyciel udziela uczniom pomocy. Uczestniczy on w wymianie uwag, spostrzeżeń oraz każdorazowym podsumowaniu zdobytej wiedzy i doświadczenia podczas kolejnych ćwiczeń. W naszych zajęciach uczestniczył leśniczy, który swoimi opowieściami o życiu leśnych zwierząt wzmógł zainteresowanie i pasję poznawczą dzieci.

Tworząc scenariusz zajęć w terenie nauczyciel powinien znać praktyczne możliwości realizacji wybranych zadań.

 

LITERATURA:

Irena Berne „Zajęcia w terenie”, WSiP, Warszawa 1984

Jadwiga , Tadeusz Gorczyńscy „Wycieczki botaniczne”, WSiP, Warszawa 1981

Anna Maria Wójcie „Drzewa wokół nas”, Lublin 1998

Barbara Czogalik „Lekcje w lesie czyli praktyczne formy edukacji leśnej”, Kalisz 1999

                    

 

 

                  Dlaczego jesień jest złota?

 

1.Kiedy rozpoczyna się jesień?...................................

 

2.Narysuj położenie słońca na niebie, miejsce wschodu i zachodu słońca na niebie oraz długość cienia narysowanego drzewa w pierwszy dzień jesieni.

 

 

 

3.Zaobserwuj,jakiezmiany w przyrodzie zachodzą jesienią?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

4. Napisz, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

5.Skąd biorą się barwy liści?

Zmiana barwników w liściu:

 

 

6.Co się dzieje z opadłymi liśćmi, czyli o obiegu materii w  przyrodzie…

 

 

7.Cechy różniące i wspólne owoców i nasion:

           -różniące                                                                                                  -wspólne

…………………………..                                                                      ……………………………….

…………………………..                                                                      …………………………………

…………………………..                                                                      ………………………………..

………………………….                                                                      …………………………………

………………………….                                                                      ………………………………..

 

 

8. Znajdź inne leśne dowody przemijania i trwania życia

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

9.Ocena wieku drzew:

orientacyjny wiek drzew = obwód[cm] : 4 =……………. : 4 =………..cm

 

10. Jakie cechy drzew pozwalają im na przeżycie tyle lat?

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

11. Zabawa w wielkie poszukiwanie: znajdź

·     Piórko

·     Coś ważnego dla przyrody

·     Coś pięknego

·     Nasiono przenoszone przez wiatr

·     Coś naturalnego, zupełnie bezużytecznego

·     Nadgryziony przez zwierzęta liść

·     Coś, co przypomina ci samego siebie

·      

12.Czy w przyrodzie jest coś bezużytecznego? Odpowiedź uzasadnij.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

                           Poznajemy las i organizmy w nim żyjące

 

 

 

1.Scharakteryzuj warunki klimatyczne(temperaturę, wilgotność, nasłonecznienie, siłę wiatru) występujące w lesie i porównaj je z warunkami występującymi na boisku szkolnym.

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

 

2.Rozpoznaj po 3 gatunki roślin występujące w warstwach lasu:

 

runie leśnym……………………………………………………………………………..

 

podszycie…………………………………………………………………………………

 

koronach drzew………………………………………………………………………….

 

3.Napisz 3 sposoby, za pomocą których rozpoznasz w lesie kierunki geograficzne……………

…………………………………………………………………………………………………..

 

4.Popatrz dookoła i znajdź zwierzę żyjące w lesie. Opisz, gdzie mieszka, czym się żywi, jak wygląda. Postaraj się je rozpoznać i nazwać…………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

 

5.Wybierz w lesie jedno drzewo, które uważasz za najciekawsze. Spróbuj go oznaczyć.

Stań w pewnej odległości, narysuj jego sylwetkę i podpisz go.

 

 

 

 

 

6.Zmierz wysokość swojego drzewa. W tym celu potrzebny ci będzie prosty patyk. Ustaw go prosto na ziemi. Następnie zmierz długość cienia rzucanego przez patyk i długość cienia rzucanego przez twoje drzewo. Oblicz wysokość wg wzoru. Wysokość drzewa oznaczamy znakiem x

 

X=wysokość patyka długość cienia

     Długość cienia patyka

 

Wykonaj obliczenia i zapisz wynik………………………………………………………

 

O inne sposoby pomiaru wysokości drzew zapytaj leśniczego…………………………………

………………………………………………………………………………………………….

 

7. Określ wiek drzewa na podstawie pomiaru jego obwodu. Na wysokości 1,5m zmierz obwód drzewa. Oblicz przybliżony wiek na podstawie wzoru:

 

obwód drzewa  + obwód drzewa

2              3



              = średni wiek drzewa w latach

              2

 

Zapisz wynik: Wiek drzewa wynosi………….lat

 

8.Znajdź na ziemi liść ze swojego drzewa i opisz go jak najdokładniej………………………...

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

9.Obrysuj jego kształt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.Określ korę swojego drzewa korzystając z określeń:sucha, wilgotna, szara, śliska, gładka, matowa, błyszcząca, brązowa, biała, chropowata, popielatoszara, szarobrunatna, spękana.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

11.Poszukajcie pod wybranym drzewem różnych jego części np. liści, gałązek, nasion, szyszek, kory itp. Wszystkie te elementy ułóż tak, aby powstała ,,twarz” drzewa. Narysuj ją

poniżej

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin