Pseudo-Dionizy Areopagita - Hierarchia niebieska.pdf

(361 KB) Pobierz
5. Pseudo-Dionizy Areopagita, Hierarchia niebieska
Pseudo – Dionizy Areopagita, Hierarchia niebieska, II
[cyt. za: ] tenżePim ateologicnetłum MDielkaZnakKraków 2005
Objaw ianie się rzeczy boskich i niebiańskich przez sym bole, które nie są do
nich podobne
1. A zatem ądżenapierw ym m iejcum uim ypretaw idtoco– jak nam i wydaje –
jest celem każdejhierarchii, i pow iedied, jaka koryd tegow ynikadlajejcłonków natpnie
w ypiew adchw ałhierarchiiniebiaokichgodnietym coobjaw ia nam o nich Pismo; wreszcie
opiadw iteiguryktórew nabożnychtektachPim aw yrażająniebiaokieatpyidojakiej
dokonałejprostoty powinny nas w ynied te przedstawienia.
Boprecieżniem ożem yjakcynitonieokreanepopóltw obebożniew yobrażadobie
że niebiaokieibokieintelektypoiadająlicnenogiilicnetw areąuktałtow anenaw ór
beroum nychw ołów lubdikichlw ów im ająjakorłyagitediobylubjakptakikrydłaipióra
Niem ożem yteżpredtaw iadichobiejakopłonącekoław irująceponiebieijakom aterialnetrony
prenaconedopocynkuBokiejZw ierchnociijakow ielobarw nekoniei jakonajw yżych
w odów nioącychw łócnieipodw ielom ajeceinnym iobraam iprekaanym inam nabożnie
przez Pismo w rom aitoci ekpreyw nychym boliIrecyw iciejeżeliteologiauciekaido
poetyckich w itychikcjiw preentacjitychnieiguralnychintelektów tocynitopoprotujakjuż
w pom niałem ew gldunaw łaciw ocinaegointelektuitrokiow kaaniem utoow neji
godnejnaturądrogiw noeniaiw górapom ocąanagogicnychw itychym boliw ten
poóbaryow anych
2. Poniew ażtereligijnekom poycjew yobrażająrecyw itocidokonaleprotektórychnie
m ożnaam ychw obieaniponadaniw żadnejkontem placjiobacydktom ógłbyądidże
zawartaw Pim ieikonograiaw itychintelektów icały ten teatralny przepych imion anielskich ą
pobaw ioneenuicow icejm ógłbydow odidżew iciautorychcącuorm ow adcieleniete
cytebecielenocipow innijew ym odelow adiukaadpodtoow nym idlanichktałtam iim
pokrew nym iajakim topniutom ożliw ew orującinaubtancjachnajbardiejprena
cenionychiw jakipoóbniem aterialnychigórującychnadinnym iam iattoow addotej
niebiaokiejibokouorm ow anejjedynociniekooconągam najbardiejpolednich z rzeczy
ziemskich. Tego rodajuujcianajlepiejbyprecieżłużyłyanagogicnejdrodze naszego intelektu i
nie ciągałybynadpryrodonychobjaw ieow dółdopoiom uaburdalnychniepodobieotw
Tym caem topotpow aniedajeiniedopucalnieubliżadbokim m ocom ijednocenie
w ypacanaintelektw pdającgow pułapk bebożnychw yobrażeoBocyżniem ożnaby
łatw ocią pryjąd żenadniebnerejonyąw ypełnionetadam ilw ów ikoniibeceniem bydląt i
chm aram iptaków iinnym iw iertam iw w ictym iw ytkim iorm am iktóreukaujenam Pim o
w ow ychpodobinachupełnieniepodobnychdotegocoprenie jest objawiane, tym samym jak
gdybykłaniającnadoakceptacjirecyaburdalnychiaływ ych, i nasyconych żądam i?
Ten jednak, kto dogłbnie ukapraw dydotregacałąjanociąjakądow ą
najw itąm ądrodPim którenadając potadniebiaokim intelektom w w ojejopatrnociow ej
troceadbałyojednąidrugąrecam ianow icieotożebym ocebokiejakm ogłobyikom u
w ydaw adnieotałyelżoneiabym yim ynieulegaliem ocjonalniew odnicem uoddiaływ aniu
1
5. Pseudo-Dionizy Areopagita, Hierarchia niebieska
 
tychobraów którem ająw sobieconikiegoipopolitegoNiem ożnajednakpow iediedże
jedynym łunym m otyw em dlaktóregoprydajem yktałttem ucobektałtneiigurtem uco
iguryniepoiadajettylkonaw rodonaniepraw nodw kom unikow aniuiBokociąktóra
niepow alanam nabeporednieanurenieiw inteligibilnychkontemplacjach ikażdenam
odw oływ adido– odpow iadającychnaszej naturze – w noącychw góranalogiiodłaniających
nam stopniowow dotpnychdla nas postaciach, niefiguralne i nadprzyrodzone wizje. Dzieje itak
rów nieżdlategożeodpow iadatonajbardiej utajonym prekaom Pim aw którym odłaniaia
pom ocąniepojtychiuw iconychagadekw itąiniegłbionąpraw doponadw iatow ych
intelektachpotoażebyagrodiddoniejdotpgrom adiepopóltw aNiekażdybow iem jet
w ityiniedlaw ystkich – jak powiada Pismo – jest wiedza.
Jeżelijednakktonadalpotpiatenieprytojnew ierunkinakrelonew Pim ie– m ów iąc
żejetrecąniegodnąprypiyw anietakpetnychw ierunków bokim inajw itym atpom –
to trzebam uodpow iediedżew iteobjaw ieniepełniainadw apooby
3. W pierwym diałaOnoupełnienaturalniepreobraypodobnedo w itych
pierw ow orów , w drugim przeciwnie – poprzez pretaw ieniaupełniedonichniepodobneanaw et
całkow icienietoow neiniedorecnePodobnieretąw ekretnym jykuobjaw ionychkiąg
Pim anayw aiccigodnącliw odponadubtancjalnejBokiejZw ierchnoci– i „łow em ” i
„Intelektem”, i „ubtancją”, w kaując w ten sposóbżeroum nodim ądrodąniebdnym i
atrybutami BokociiżejetOnarecyw icieegytencjąipraw diw ąPrycynąitnieniaw ytkich
bytów ipredtaw iaiJąjakow iatłoinayw aŻyciem Chodtew iteanalogieąpew nocią
bardiejgodneacunkuiw ydająibardiejw niołeodpredtaw ieocytom aterialnychatoli
precieżioneądalekieododdaniapodobieotw aBokiejZw ierchnociw jejcałejpraw dietoi
Onabow iem ponadw elkąubtancjąiżyciem żadneporów nanieew iatłem nieodtwarza jej
charakteruaw elkiroum iw elkiintelektącałkow icie niepodobne do niej.
lejednoceniew tycham ychPim achw ielbiiw poóbupełniepoaw iatow yBoką
Zwierzchnod w objaw iającychJąupełnieniepodobnychdoniejpredtaw ieniachOpiujeiją
jakoNiew idialnąiNiekooconąiNiepojtaijeceinnym iim ionam iktórenieoddajątegocym
Ona jest, lecz raczej to, czym Ona nie jest. Dlatego wydaje mi siżetenpoóbm ów ieniaoniej–
przez negacj- bardiejodpow iadajejdotojnociboprecieżgodniepouceniam inaej
tajem nejiw itejtradycjiw yklim ytw ierdidżenieitniejeOnapodobniejakinnebyty iże
upełnienicniew iem y ojejniedającejipojądintelektem iw yraidżadnym iłow am ibegranicnej
nadubtancjalnoci
korow icpreceniapraw diw iejokrelająrecybokiepodcagdytw ierdzenia nie
oddajątajemniczegoconieniew yrażalnejetatem nacnie toow niejjeżeliobjaw iairecy
niew idialnepopreym bolektóreądonichniepodobneW obectegoPim ow w oichw itych
obraachnienieław ialecpreciw nie– głoichw ałniebiekichatpów gdyukauje je pod
niepodobnymi do nich postaciam iitym am ym dow odiżeoneponadw iatow ow ykracająpoa
w ytkoconależydorecyw itocim aterialnejNieądw icbyktokolw iekludipraw diw ie
row ażającychtepraw yniegodiłitym żetem ałoaszczytne podobizny w ielcepom agają
naem uum yłow iw jegow drów cew górJetbow iem recąpraw dopodobnążebardiej
w niołeym bolem ogłybyw ytw oryduniektórychbłdnem niem anieżeubtancjeniebiaokieą
jakim iitotam iełotaiw ietlitym im żam iprom ieniejącym iblakiem iurodąodianym iw
2
5. Pseudo-Dionizy Areopagita, Hierarchia niebieska
 
prebogateatyipałającym iogniem niecyniącym kodylubżepoiadająróżneinnepodobnie
piknektałtyiatrybutyktórym ipoługujeiteologiadlailutrow anianiebiaokichintelektów
żebyocalidod tegorodajuniebepiecnychapatryw aotychktóryniepojm ujążeitnieje
co w yżegoodpiknarecyw idialnychw niołam ądrodw itychautorów Pim anabożnie
niżyłaidotychniedorzecznych i niepodobnychpredtaw ieoniepotożebytepetneobray
pociągałykuobiem aterialnątronnaejduytrw alejąadow alającależebypobudidduchow o
tjejcdktórapożądarecyw yżychiw niedjąw łaniepopream ogrubiaotw otychfigur,
dogórycylitakim posobem w którym porów nyw anietychniebiaokichibokichjaw ikdotak
szkaradnych recynaw etludiom tkw iącym w w iachm ateriiniew ydajeicym uprawnionym,
aniteżpraw diw ym Zdrugiejtronym uim ytakżeotym pam itadżeniem anaw etjednegow ród
bytów którybyupełnienieucetnicyłw pikniePraw diw iem ów ibow iem Pim ożew ytko
„jetbardopikne”.
4. Całyatem w iatrecym ożebydródłem najpikniejych kontemplacji i te niepodobne
podobinyw yw odąceiew iatam aterialnegooktórychw łaniem ów iłem m ożnatoow ad
rów nieżdoportretow aniaubtancjiinteligibilnychiintelektualnychchociażnależyaw e
pam itadżem ająoneupełnie inne znaczenie w odniesieniu do czystych inteligencji, a inne do
bytów obdaronychw rażliw ociąm yłow ąItaknaprykładw róditotnieroum nychgniew rodi
inam itnegoim puluitaintynktow napopdliw odpełnajetw elkiejnieroum nocijeżelia
chodiobytyobdaroneroum em toichw bureniejetcym upełnieinnym inależyjepojm ow ad
upełnieinacej Onacaonojakądm kąiłichroum uitrw ałodpotaw yduchow ej
osadzonej na boskich i nienaruszalnych fundamentach.
( Jakiw icokaujem ożnapredtaw iadubtancjeniebiaokieapom ocątych
niedokonałychorm w orow anychnaw etnanajlichychżyw iołachm ateriiponiew ażiam a
m ateriaaw dicaw ojąegytencjTem uktóryjetpraw diw iepiknem iachow ujewe
w ytkichw oichiem kichtw oreniachpew nenam ionaintelektualnejnadobnociA precieżod
tych nam ionm ożnajużiw niednapow rótdoniem aterialnycharchetypów podw arunkiem że
bdiem ytraktow adteprzedstawienia jakoniepodobnedotegocoobjaw iająunikając
beporednichporów naoirogranicającodpow iednioiw łaciw ąm iarąconależy do dziedziny
intelektuacodopoiom urecym yłow ych
5Jakm ożem yauw ażydautoryPim aktóryprekaująnam tajemnicełow aBożego
używ ająw iątobliw ietegorodajuym bolinietylko dla zobrazowania atpów niebiaokichlec
takżedlaobjaw ieniapraw ddotycącycham ejBokiejZw ierchnociZdaraiatem żeopiew ają
BokąZwierchnodw najbardiejw yukanychobraachnayw ającJąnaprykładłoocem
praw iedliw ociGw iadąPorannąktóraw chodiw głbinach naegointelektuiw iatłem które
w ieci jaskrawo i inteligibilniekiedyindiejaw ielbiąjąapom ocąokreleoniżejrangiinayw ają
JąOgniem którypłonącnietraw inicegoW odąbdącąródłem życiaktóram ów iącym bolicnie
prenikadonaegow ntraipłyniew nim niew yychającym inigdypotokam iW recieokrelająją
imionami rzeczy bardzo niepodobnych, jak Zapach rozkoszny i Kam ieow gielnybyw koocu
prypiadJejpotaciedikichw ierątprydającJejcechyLw aiPanteryinayw ającJąLeopradem i
drapieżnym Niedw iediem jużnajbardziej m arnym inietoow nym tychporów naom ożenam
iw ydadtow którym cigodnipodiw unaw cybokichtajem nicpredtaw iająBokąZw ierchnod
podpotaciąrobakaiem nego
3
5. Pseudo-Dionizy Areopagita, Hierarchia niebieska
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin