H. Markowski - Autor i Narrator.pdf

(52 KB) Pobierz
Henryk Markiewicz
A U T O R I N A R R A T O R
Każda wypowiedź to następstwo działań jakiegoś psychofizycznego sprawcy czyli autora wypowiedzi a
podstawowa relacja w każdym procesie komunikacyjnym
AUTOR – WYPOWIEDŹ
AUTOR = instancja wobec wypowiedzi zewnętrzna = AUTOR ZEWNĘTRZNY
Może być rozpatrywany w różnych perspektywach:
·
- realny człowiek – osoba psychofizyczna, ucechowana bez względu na związek tych cech z
wypowiedzią, którą się zajmujemy
·
- realny człowiek, ale zajmujemy się jedną z rół społecznych, jakie pełni – postawy i zachowanie
związane z działalnością autorską
tylko te postawy, które są istotne dla danej wypowiedzi w ten sposób konstruuje się tzw. OSOBOWOŚĆ
TWÓRCZĄ
·
·
Inne, ważne dla badacza literatury, aspekty autora zewnętrznego: osobowość publiczna – dane
personalne i biograficzne
·
AUTOR ZEWNĘTRZNY = realnie istniejąca osoba psychofizyczna
AUTOR WEWNĘTRZY - autor ujawniający się w samej wypowiedzi – ujawniany w niej przez działania interpretacyjne
czytelnika / badacza.
Można go traktować:
czynnościowo = podmiot dokonywujący kolejnych operacji tekstotwórczych
systemowo = korelat reguł urzeczywistnionych w wypowiedzi
personalnie = osobowość implikowna przez właściwości tej wypowiedzi
W zasadzie – autor wewnętrzny = „ja mówiące” tekstu / podmiot tekstowy (podmiot tekstowy jest zarazem
autorem wewnętrznym)
odrębność autora wew. i podmiotu tekstowego występuje w licznych utworach literatury pięknej, szczególnie
w tych, które posługują się FIKCJĄ.
1. Wolfgang Kayser: Narrator nigdy nie jest znanym czy jeszcze nieznanym autorem, lecz rolą, którą autor
wynajduje lub odgrywa.
2.Aleksandra Okopień-Sławińska: Podmiot utworu (autor wew.) jest nietożsamy z głównym naratorem czy
podmiotem lirycznym.
Ale – autor szkicu nie zgadza się z nimi :
3. NARRATOR FINGOWANY = jego dane personalne są jawnie nie zgodne z autorskimi
Ojciec zadżumionych – bezsporny przykład narratora fingowanego
4. NARRATOR AUTORSKI – Beniowski
PODZIAŁ NARRACJI WG MARKIEWICZA
Zdarzają się utwory, które mają kilku narratorów – Wściekłość i wrzask Faulknera
I. Ze względu na sposób przekazu narracji:
narracja mówiona
narracja pisana
brzmieniowy = narracja mówiona (narracja mówiona odtwarzająca narrację pisaną (lektura radiowa)
napisowy = narracja pisana
a. narracja pisana odtwarzająca / imitująca n. mówioną (gawęda, monolog wypowiedziany)
b. narracja pisana lub mówiona odtwarzająca lub częściej fingująca czyjeś narracyjnie nasycone myślenie
(monolog wewnętrzny) lub myślenie wraz z postrzeżeniami i wyobrażeniami (strumień świadomości)
812300224.007.png 812300224.008.png 812300224.009.png 812300224.010.png
II. Ze względu na na modalność:
narrator autorskiego = autor wewnętrzny (a. Asertujący i a. Fingujący)
narrator fingowany
narratora autorskiego (identyczny z autorem wewnętrznym)
narrator fingowany ( odrębny od autora wew.)
adnotacja do „narrator autorski” : narrator autorski może wystąpić jako:
- narrator asertujący – mówi szczerze lub wbrew swoim przeświadczeniom, mówi prawdę lub się myli – zawsze
manifestuje / przekazuje treści wypowiedzi jako swe przekonania (list, pamiętnik, reortaż, praca naukowa)
- narrator fingujący – podmiot tekstowy, który przez swoje cechy mniej lub bardziej oddziela się od autora;
wypowiada quasi-sądy , zdania pozorujące tylko sądy rzetelne, wytwarza fikcję literacką (powieść, nowela...)
Narrator asertujący występuje jako:
- narrator asertujący relatywnie – ze swojego stanowiska (narrator powieściowego pamiętnika czy dzinnika)
(rzadziej) narrator fingowany i fingujący zarazem (postać powieściowa pisząca powieść – Edward w Fałszerzach
Gide’a)
- narrator pseudoasertujący – Stanisław Lem jako autor fingowanych recenzji w Doskonałej próżni
III.
Ze
względy
na
pozycje
narratora
wobec
przedstawianej
rzeczywistości
narrator bezpośredni
narrator mediatyzujący
narracja immanentna
narracja transcendentna
należy do rzeczywistości jako uczestnik czy bezpośredmni świadek całości/części przedstawianych zdarzeń
(pamiętnik, dariusz, odminny fingowane) = narracja immanentna
znajduje się poza jej obrębem (praca hostoryczna) = narracja transcendentna
Narrator bezpośredni opowiada ze swojego własnego stanowiska
Narrator mediatyzujący utożsamia się z postacią lub postaciami, o których opowiada, czyniąc ich w ten sposób
pośredników narracyjnych (patrz niżej)
zjawisko mediatyzacji NARRATOR MEDIATYZUJĄCY
autonarracja – 1 osobowa
allonarracja – 3 osobowa
narrator asertujący
narrator fingujący
Orientacja: autotropiczna i allotropiczna
skierowana na samego siebie – autotropiczna = autonarracja (1.os.)
skierowana na inne postaci lub przedmioty – allotropiczna = allonarracja (3.os.)
Motywacja czyli źródło od którego pochodzi przekazywana treść np. Obserwacja, samoobserwacja,
retrospekcja, rekonstrujcja na podstawie innych żródeł, domysły, hipotezy, fantazjowanie
a. narrator asertujący – ujawnia wprost lub bezpośrednio swoją motywację
b. narrator fingujący – udaje tylko obserwację, retrospekcję itd., jego obserwacja posiada często cechę
niezawodnej hiperdomyślności; retrospekcja opiera się tu na „doskonałej pamięci”. U narrartorów fingujących
812300224.001.png 812300224.002.png 812300224.003.png
występują jeszcze inne motywacje : - empatia = bezpośrednia penetracja przebiegów cudzego życia -
nadwiedza = wyposażenie narratora w taki zasób informacji, który przekracza granice wiedzy dostępnej w danym
momencie jakiejkolwiek postaci(np.antycypacja wydarzeń przyszłych) oraz w wiedzę o nieświadomych stanach
psychicznych postaci - kreacja = np. narrator Kubusia fatalisty ujawnia wprost swoje uprawnienia kreacyjne
Wobec rzeczywistości przedstawionej narrator może przejawiać różne kompetencje
1. może ograniczyć się do asertowanej lub fingowanej konstancji działań, zdarzeń, procesów zewnętrzych = „oko
kamery” / poza behawiorystyczna
2. może przytaczać wypowiedzi i myśli czy przedstawienia innych stanów psychocznych swych bohaterów
może dalej interpretować, wyjaśniać i uzasadniać, stawiać hipotezy i przewidywania, oceny i uogólnienia
Stosunek narratora do przedstawianego i projektowanego odbiorcy:
1. uwydatnianie tego stosunku – może się ujawnić wyższość lub niższość, dystans lub poufałość, akcentowanie
zgodności lub sprzeczności stanowisk, agresywność lub symapatia, ułatwnienie lub utrudnienie odbioru
2. stonowanie
konstrukcja narratora uwzględniać musi stopień i sposoby tematyzowania samej komunikacji narracyjnej
wzminki narratora o sobie jako podmiocie czynności narracyjnych
wzmianki autoprezentacyjne – inne informacje o sobie , np.dane personalne, biograficzne, cechy charakteru,
uczucia, poglądy
obfitość, wyrazistość i indywidualizacja tych danych – stanowi o stopniu personalizacji narratora
wzmianki kontaktowe – nawiązujące kontakt z odbiorcą
Autorytatywność narratora
Cechy charakterystyczne:
- niezmienność tych cech na przestrzeni całego tekstu (lliteratura naukowa, pamiętnikarska, reportażowa)
- niezmienność narratora, zwłaszacza obranego przez niego punktu widzenia – naczelny postulat sztuki
powieściowej (szczególnie XX wiek)
- w powieściach z XIX wieku – narrator się zmienia (np. Lalka )
Monolog Molly z Ulissesa J. Joyce’a:
narracja niby myślana
fingowana (względnie asertowana)
immanentna czyli jest uczestnikiem przedstawianych zdarzeń
auto- i allotropiczna
obserwacyjna i wspomnieniowa
bezpośrednia, spersonalizowana
812300224.004.png 812300224.005.png 812300224.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin