ZA__6_.DOC

(965 KB) Pobierz
PRZYGOTOWANIE BRONI POKŁADOWEJ I RĘCZNEJ

558

 

Załącznik 6

 

PRZYGOTOWANIE BRONI POKŁADOWEJ I RĘCZNEJ

PODODDZIAŁU ZMECHANIZOWANEGO DO WALKI

 

1.      Ogólne zasady użytkowania BWP-1 oraz warunki bezpieczeństwa.

W trakcie użytkowania BWP-1 należy pamiętać o tym, że nawet nieznaczne niesprawności części bądź urządzeń uzbrojenia nie ujawnione i w porę nie usunięte mogą spowodować uszkodzenie sprzętu, a tym samym utrudnić lub uniemożliwić jego wykorzystanie w walce.

Aby nie dopuścić do powstawania zacięć, niesprawności oraz wypadków podczas użytkowania uzbrojenia pokładowego wozu bojowego, należy przestrzegać (rygorystycznie) następujących warunków bezpieczeństwa:

a)      zabrania się obracania wieżą oraz prowadzenia ognia z broni pokładowej przy otwartych włazach;

b)     nie uruchamiać mechanizmu ładowania i napędów naprowadzania przed podniesieniem i zabezpieczeniem osłony siedziska działonowego – operatora;

c)      nie wykorzystywać ręcznych mechanizmów naprowadzania w lewym przednim sektorze, jeżeli zamontowany jest reflektor OU-3GA-2;

d)     przy włączonych włącznikach „MŁ” i „NAPĘD” zabrania się:

        wykonywania jakichkolwiek czynności w strefie ruchu mechanizmu chwytaka korytkowego;

        ręcznego odryglowania i ryglowania mechanizmu podniesienia armaty;

        ręcznego dosyłania naboju z chwytaka korytkowego;

        przy ręcznym otwarciu zamka, dźwignię ładowania z rękojeścią przestawiać w poprzednie położenie;

        ręcznego ładowania (dosyłania) naboju do komory nabojowej, bez użycia dosyłacza;

        w czasie prowadzenia ognia z armaty 2A28 w razie wystąpienia zacięć, wykonywania  jakichkolwiek czynności przez okres jednej  minuty;

        dokonywania czynności usuwania zacięć przy włączonych włącznikach elektrospustów,  mechanizmu ładowania i naprowadzania;

        wyjmowania pocisków ppk z opakowania za brzechwy i ustawiania ich w ten sposób na prowadnicy,  jak również ustawiania samych pocisków na brzechwach;

        przewozić w bojowym wozie piechoty pocisków nie umieszczonych w uchwytach (jarzmach) lub etatowych opakowaniach;

        ustawiania na prowadnicy oraz używania do strzelania ppk, jeżeli w trakcie transportu lub sprawdzania pocisków nastąpił ich upadek z wysokości powyżej 0,5 m;

        podczas ustawiania prowadnicy z pociskiem w uchwytach (przedziału bojowego i desantowego), jak również na wspornik startowy, naciskać na tylną  część kadłuba pocisku;

e)      jeżeli pocisk nie zszedł z prowadnicy, należy powtórnie nacisnąć przycisk „START”, a w razie kolejnego niewystrzału ustawić przełącznik „PROWADZENIE” w położenie „0”, po czym odczekać 5 minut, zdjąć prowadnicę z pociskiem i ustawić ją w uchwytach.

 

2.      Przygotowanie przyrządów obserwacyjnych i celowniczych do pracy.

Przed wykonaniem zadania bojowego należy sprawdzić działanie przyrządu do obserwacji - TKN-3B i celownika - 1PN22M2 oraz przygotować je do pracy.

 

Przygotowanie przyrządu TKN-3B do obserwacji w dzień i w nocy.

w dzień:

        sprawdzić, czy rękojeści mechanizmu zwierciadła znajdują się w położeniu „D” i mechanizmy przysłony w położeniu „ZAMKNIĘTE”, wyłącznik zasilania w położeniu „WYŁ”;

        dostosować okulary.

w nocy:

        zamontować i podłączyć reflektor OU-3GA-2;

        sprawdzić zamknięcie przysłon;

        ustawić rękojeść mechanizmu zwierciadła w położeniu – „NOC”;

        włączyć wyłącznik zespołu zasilania;

        otworzyć przysłonę;

        obrócić rękojeść przysłony w stronę otworu do uzyskania normalnego świecenia ekranu;

        zdjąć pokrywę i włączyć reflektor;

        wyregulować oś wizowania przyrządu z osią wiązki świetlnej reflektora.

 

Przygotowanie celownika 1PN22M2 do pracy w dzień i w nocy.

w dzień:

        sprawdzić, czy rękojeści i wyłączniki znajdują się w położeniu wyjściowym;

        wyregulować podczółek oraz ostrość obrazu;

        włączyć wyłącznik „SPUSTY”, wówczas powinna zapalić się zielona lampka sygnalizacyjna na korpusie celownika;

        wyregulować jasność świecenia siatki skali celownika oraz ustawić rękojeść poprawek temperatury.

w nocy:

        przygotować celownik do pracy w dzień;

        wcisnąć przycisk rodzaju pracy  „NOC” -  powinna się zapalić czerwona lampka na korpusie celownika;

        włączyć wyłącznik zasilania elektronooptycznego przetwornika obrazu EPO;

        otworzyć przesłonę;

        rękojeścią pokrętła filtrów świetlnych ustawić jasność obrazu terenu;

        wyregulować jasność świecenia  nocnej siatki skali celownika.

Uwaga: nocnego reżimu pracy celownika nie stosuje się podczas strzelania z ppk 9M14M oraz do celów oświetlonych światłem widzialnym.

              W czasie prowadzenia ognia z armaty 2A28 z wykorzystaniem nocnego reżimu pracy celownika 1PN22M2, po naciśnięciu elektrospustu armaty, celownik automatycznie przechodzi na dzienny reżim pracy. Po każdym oddanym strzale należy wcisnąć przycisk „NOC”.

 

3.      Czynności drużyny podczas ładowania jednostki ognia.

W skład amunicji ładowanej do BWP wchodzi:

a)      amunicja do broni pokładowej:

        naboje PG - 15W (OG - 15W) ładowane do przenośnika nabojów;

        ppk: dwa rozmieszczone w przedziale bojowym, pozostałe dwa w przedziale desantowym;

        naboje karabinowe do czkm PKT załadowane w odcinki taśm połączone ze sobą i ułożone w dwóch skrzynkach pojemnika amunicyjnego;

        ręczne granaty F-1 (oddzielone od zapalników);

        naboje sygnałowe 26 mm.

b)     amunicja do indywidualnej broni żołnierzy desantu:

        naboje karabinowe do km PK załadowane w odcinki taśm i ułożone w skrzynkach amunicyjnych;

        naboje wz. 43 do kbk AKM;

        naboje do ręcznego granatnika przeciwpancernego;

        mogą być też ładowane pociski przeciwlotnicze 9K32.

·         Zestawienie jednostki ognia dla drużyny zmechanizowanej (zabezpieczenie logistyczne - tabela 4.1)

Ładowanie taśm nabojowych

Ładowania amunicji do taśm nabojowych czkm PKT dokonuje dowódca i kierowca z tyłu wozu bojowego w uprzednio zorganizowanym punkcie amunicyjnym w odległości 1 metra. Czynność tą wykonują za pomocą ładowarki lub ręcznie. Podczas ładowania taśmy nabojowej należy chronić ją przed zabrudzeniem ziemią, piaskiem itp.

Ułożenie taśm nabojowych

Taśmy układa się do skrzynek amunicyjnych, do każdej wkłada się taśmę z tysiącem nabojów. Taśmy amunicyjne z dwóch skrzynek łączy się.

 

 

Sprawdzenie działania mechanizmu ładowania

Aby dokonać jego sprawdzenia należy:

        odbezpieczyć reduktor napędu dźwigni chwytaka korytkowego (w górnej części kadłuba przedziału bojowego);

        sprawdzić położenie chwytaka korytkowego na naboju transportowym;

        przygotować i zabezpieczyć siedzisko działonowego – operatora;

        sprawdzić czy otwarty jest przewód komory nabojowej;

        włączyć na tablicy rozdzielczej wyłącznik napędu naprowadzania uzbrojenia (sprawdzając uprzednio czy odryglowane są rygle obrotu wieży i podniesienia  armaty) – drugi z lewej;

        włączyć na tablicy rozdzielczej wyłącznik mechanizmu ładowania – pierwszy z prawej;

        włączyć na pulpicie działonowego – operatora wyłącznik napędu naprowadzania i ładowania;

        przycisnąć na tablicy rozdzielczej przycisk uruchamiania przenośnika taśmowego – lewy górny;

        wówczas chwytak korytkowy wraz z nabojem transportowym (treningowym) powinien unieść się w położenie bojowe, a przenośnik taśmowy obracać się;

        wcisnąć przycisk wyboru rodzaju naboju „K” na pulpicie działonowego – operatora (powinno nastąpić załadowanie armaty). 

 

Przygotowanie i załadowanie przenośnika nabojami do armaty

73 mm naboje dostarczane są w skrzyniach drewnianych, hermetycznie opakowanych po sześć kompletów (granat PG-9P i ładunek miotający W-15). W celu ułożenia nabojów do przenośnika taśmowego należy je uprzednio scalić i podać działonowemu – operatorowi bezpośrednio  do przedziału bojowego. W czasie układania nabojów działonowy – operator, przed wstawieniem każdego w gniazdo przenośnika taśmowego, sprawdza dokładność połączenia granatu z ładunkiem miotającym oraz osadzenie spłonki w ładunku miotającym i zdejmuje kapturki ochronne z części głowicowej granatu, które umieszcza w pojemniku na łuski. Po wstawieniu naboju w gniazdo przenośnika taśmowego, dociska dźwignię rygla gniazda naboju i sprawdza jego stabilność.

W czasie układania nabojów PG-15W (OG-15W) w gniazdo przenośnika taśmowego wykorzystujemy przycisk „PRZENOŚNIK” na tablicy rozdzielczej. Po naciśnięciu przycisku chwytak korytkowy unosi się w pośrednie położenie i przewija (przesuwa) taśmę przenośnika tak długo, jak długo trzymamy przycisk.

Przy wkładaniu nabojów PG-15W i OG-15W stosujemy następującą zasadę: 3-4 naboje kumulacyjne i 3-4 naboje odłamkowe. Nabój (makietę – koloru czerwonego) służący do utrzymania chwytaka korytkowego w danym położeniu (marszowym), po załadowaniu jednostki ognia (40 sztuk), wkładamy w przedziale dowodzenia z prawej strony obok dowódcy wozu.

Po załadowaniu nabojów opuszczamy chwytak korytkowy na nabój (przy otwartych łapkach chwytaka) przyciskając przycisk „OPUSZCZANIE DŹWIGNI” na tablicy rozdzielczej trzymając go tak długo aż mechanizm nie skończy działać.

Montowanie  pocisków 9M14M na prowadnicy

Czynność tą wykonuje działonowy – operator w kolejności: 

        wyjmuje ppk ze skrzyni, upewnia się czy nie posiada uszkodzeń na powierzchni zewnętrznej, kontroluje trwałość mocowania oraz luz pomiędzy głowicą a pociskiem;

        sprawdza stan gniazda wtykowego w sieci pokładowej;

        ustawia pocisk na pokrywie skrzyni zaczepami do góry;

        przygotowuje prowadnicę i podłącza do ppk;

        zdejmuje osłonę gniazda wtykowego prowadnicy i sprawdza jego stan;

        obraca dźwignię mimośrodu w położenie otwarte po uprzednim naciśnięciu na zapadkę zatrzasku;

        zakłada płozy prowadnicy w zaczepy pocisku i wraz z prowadnicą przesuwa kołki wtyczki sieci pokładowej do połączenia z gniazdem wtykowym ppk;

        ustawia ręcznie obudowę gniazda wtykowego tak aby stożkowe zakończenia kołków weszły w gniazda pocisku, następnie dopycha prowadnicę do oporu;

        zabezpiecza tylne zaczepy pocisku ryglami prowadnicy.

 

Umocowanie prowadnic w uchwytach

Pocisk z prowadnicą ustawiamy w gnieździe na podłodze wozu, lewą ręką przestawiamy rękojeść rygla gniazda w położenie pionowe, przesuwamy przedni koniec prowadnicy do zderzaków gumowych mechanizmu blokującego, następnie lekkim pchnięciem ustawiamy prowadnicę i zaryglowujemy ją.

 

4.      Przygotowanie ppk, wyrzutni i aparatury sterowania ppk 9M14M do walki.

      Aby zestaw ppk był niezawodny w walce,  w trakcie jego przygotowania należy dokonać:

        przeglądu  pocisku 9M14M;

        przeglądu prowadnicy urządzenia startowego;

        przeglądu wspornika startowego;

        sprawdzenia aparatury sterowania 9S428.

 

Przegląd pocisku 9M14M

        wyjąc pocisk rakietowy ze skrzyni transportowej i ułożyć go ślizgami do góry;

        sprawdzić wizualnie czy na kadłubie pocisku oraz lotkach stabilizatora nie ma uszkodzeń mechanicznych;

        sprawdzić prawidłowość połączenia głowicy kumulacyjnej z kadłubem rakiety;

        dokonać praktycznego sprawdzenia płynności otwierania się lotek stabilizatora;

        sprawdzić mocowanie osłony gumowej (w tylnej części kadłuba rakiety) oraz rozety;

        sprawdzić obecność smaru (CIATIM – 201) na pierścieniu uszczelniającym gniazdka sieci pokładowej, w razie potrzeby uzupełnić go.

Po wykonaniu powyższych czynności każdy pocisk rakietowy powinien być sprawdzony przyrządem 9W452. Sprawdzenia dokonują specjaliści Służby Uzbrojenia i Elektroniki oddziału.

 

Przegląd prowadnicy urządzenia startowego

        sprawdzić, czy na pozach prowadnic nie ma uszkodzeń mechanicznych;

        sprawdzić, czy na stykach nie ma zanieczyszczeń mechanicznych i chemicznych;

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin