konstytucyjne_ksiazka2005_rozdzial_IX[1].doc

(82 KB) Pobierz
X

IX. NIEZALEŻNE OD RZĄDU ORGANY REGULUJĄCE

 

NARODOWY BANK POLSKI

-     podmiot kreujący system pieniężny w Polsce

-     podmiot emitujący pieniądze, podejmujący wszelkie inne decyzje, od których zależy utrzymanie dobrej kondycji pieniądza

-     naczelną ideą ustrojową – niezależność od parlamentu i rządu – niezależność polityczna = brak możliwości wyrażania dezaprobaty dla merytorycznej działalności NBP

-     NBP podlega kontroli NIK, ale jedynie fachowej

-     odpowiedzialność konstytucyjna prezesa NBP przed TS

-     organy NBP: Rada Polityki Pieniężnej, Zarząd NBP, Prezes NBP (na czele obu organów)

-     prawo rządu do badania i zatwierdzania rocznego sprawozdania finansowego NBP

Rada Polityki Pieniężnej

-     w skład – po 3 członków powoływanych przez Sejm, Senat i Prezydenta – na 6-letnie, jednorazowe kadencje, rozpoczynające się jednocześnie

-     rząd nie ma żadnego formalnego wpływu na RPP

-     odwoływanie członków – jedynie w przypadku zrzeczenia się przez nich funkcji, choroby, skazania wyrokiem za przestępstwo lub jeśli nie zawiesili działalności w partii politycznej lub związku zawodowej

-     nie podlegają odpowiedzialności konstytucyjnej przez TS

-     naczelny, konstytucyjny organ NBP – obrady przynajmniej raz w miesiącu, uchwały podejmowane większością głosów w obecności co najmniej 5 członków

-     zadaniem – ustalanie corocznie założeń polityki pieniężnej, kierując się tymi założeniami – podejmowanie najważniejszych kroków zmierzających do stabilizacji pieniądza (ustanawianie przepisów prawnych)

-     uchwalane założenia polityki pieniężnej – przedstawiane Sejmowi do wiadomości

-     Prezes wysyła ponadto założenia RM

-     z prowadzonej polityki RPP przedstawia Sejmowi sprawozdanie w ciągu 5 m-cy od zakończenia roku budżetowego – analiza wykonania założeń – kontrola NIK

Zarząd NBP

-     Prezes, 2 wiceprezesów, 4-6 członków powoływanych przez Prezydenta na wniosek Prezesa NBP

-     powoływanie członków Zarządu – powinno następować bez kontrasygnaty (jak również odwoływanie)

-     wykonuje uchwały RPP, realizuje całokształt ustawowo określonych zadań NBP poza przypisanymi Prezesowi

Prezes NBP

-     wybierany przez Sejm na wniosek Prezydenta, na 6-letnią kadencję (tylko 2 razy)

-     jest organem niezależnym o ograniczonej odpowiedzialności przed Sejmem, odwoływany jedynie na skutek niewykonywania obowiązków z powodu choroby, skazania wyrokiem za przestępstwo lub przez TS

-     funkcje reprezentacyjne – reprezentuje państwo polskie w międzynarodowych instytucjach bankowych i finansowych; przewodniczy RPP i Zarządowi; jest przełożonym służbowym pracowników NBP, kieruje rewizją wewnętrzną w NBP

KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI

-     instytucja odpowiadająca za informację publiczną w najważniejszych środkach masowego przekazu – media elektroniczne (radio, telewizja)

-     w wszystkich (z wyjątkiem tajemnic) sprawach winna informować publiczna radiofonia i telewizja, wyłączona spod gestii władzy politycznej

-     miejsce w strukturze organów państwa: szczególny status konstytucyjny realizacji wolności wypowiedzi za pośrednictwem radia i telewizji – system koncesyjny, jak i utworzenie KRRiT jako odrębnego, wyspecjalizowanego organu

-     jednym z podstawowych celów – kontrolowanie działalności innych podmiotów pod kątem zgodności z obowiązującym prawem; KRRiT – w gronie organów kontroli państwowej (IX)

-     niezależny status, brak formalnego podporządkowania innym organom

-     kontrola obywateli i zrzeszeń, instytucji prywatnych prowadzących lub zamierzających prowadzić działalność polegającą na emitowaniu programów radiowych i telewizyjnych; kontrola spółek akcyjnych publicznej radiofonii i telewizji

-     KRRiT – uprawniona do działalności prawotwórczej – zbliżona do aktywności legislacyjnej RM

-     KRRiT – wydawanie rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych

-     charakter administracyjny działalności rady

-     jest organem kolegialnym – ustawa: 9 członków (w praktyce – stanowisko sekretarza KRRiT)

-     organ o ciągłym trybie działania; system rotacji – co 2 lata kończy się kadencja 1/3 członków Rady; przedłużenie mandatu członka Rady do powołania następcy

-     autonomia wewnętrzna – samodzielne określenie regulamin obrad

-     wykonuje swoje uprawnienia poprzez uchwały – podejmowane bezwzględną większością głosów ustawowego składu

powoływanie, status prawny

-     powoływani przez Sejm (4 członków), Senat (2 członków) i Prezydenta RP (3 członków)

-     kadencja – 6 lat, bezwzględny zakaz reelekcji; osoby powołane w miejsce opróżnione – tylko do czasu, gdy kończyłaby się kadencja poprzednika

-     członkowie KRRiT winni wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków masowego przekazu

-     odwołanie: w sytuacji zrzeczenia się funkcji lub choroby, skazania wyrokiem, naruszenia przepisów stwierdzonego przez TS

-     zakaz przynależności do partii politycznych, związków zawodowych, prowadzenia działalności publicznej niedającej się pogodzić z godnością pełnionej funkcji

-     zakaz równoczesnego sprawowania mandatu parlamentarzysty

-     nakaz zawieszenia członkostwa we władzach stowarzyszeń, związków pracodawców, organizacji kościelnych, związków wyznaniowych, zaprzestanie innej pracy zarobkowej

-     niezależność w stosunku do organów powołujących (zakaz reelekcji, wyłączenie swobodnego odwołania członka Rady), od nadawców programów (zakaz zajmowania się działalnością w zakresie emitowania programów radiowych i telewizyjnych), od partii politycznych

-     kontrola działalności Rady jako całości – obowiązek składania corocznego sprawozdania i informacji o podstawowych problemach radiofonii i telewizji – możliwość odrzucenia przez organy powołujące sprawozdania

pozycja Przewodniczącego

-     może nim być tylko osoba zasiadająca w Radzie

-     Przewodniczący odpowiedzialny przed Radą, może zostać odwołany 2/3 głosów

-     zadania: kierowanie pracami Rady, reprezentowanie jej na zewnątrz

-     uprawnienia podejmowania decyzji administracyjnych: udzielanie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, cofanie udzielnych koncesji, nakazywanie zaniechania przez nadawcę działań naruszających przepisy prawa lub warunki koncesji, nakładanie kar pieniężnych na naruszających obowiązki wynikające z przepisów i w szczególnych przypadkach na osoby kierujące działalnością nadawcy

-     jest odrębnym od Rady organem władzy publicznej, kompetencje ściśle związane z uchwałami Rady – są podstawą jego decyzji administracyjnych

-     bieżąca kontrola nad działalnością nadawców programów radiowych i telewizyjnych

Kompetencje KRRiT

-     stanie na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji

-     rada powołana do strzeżenia gwarantowanych konstytucyjnie wolności wypowiedzi i prawa do informacji

-     stanie na straży samodzielności nadawców, otwartego i pluralistycznego charakteru radia i telewizji

-     funkcja prawodawcza – konstytucyjne upoważnienie do wydawania rozporządzeń – działalność prawotwórcza wyłącznie o charakterze wykonawczym, tylko na podstawie i w celu wykonania szczegółowego upoważnienia ustawowego

-     obowiązek informowania szefa rządu o zamierzonych i przygotowywanych aktach prawnych oraz zapewnienie mu możliwości przedstawienia swego stanowiska

-     określanie trybu postępowania w sprawach związanych z ustawowo zagwarantowanym uprawnieniem partii politycznych i innych organizacji społecznych do przedstawiania stanowiska w sprawach publicznych

-     funkcja koncesyjna – podejmowanie rozstrzygnięć w sprawie udzielania koncesji

-     procedura obejmuje nie tylko analizę pisemnych wniosków, ale również publiczne ustne wyjaśnienia wnioskodawców – uchwała o udzieleniu/nieudzieleniu koncesji – ostateczna (naruszenie zasady dwuinstancyjności postępowania administracyjnego)

-     funkcja kreacyjna – wybór członków rad nadzorczych publicznych spółek radiofonii i telewizji, powoływanie po 15 członków ich rad programowych

-     funkcja kontrolna – upoważnienie Rady do podejmowania rozstrzygnięć w przedmiocie cofnięcia koncesji na rozpowszechnianie programów

-     w porozumieniu z Prezesem RM Rada projektuje kierunki polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji, opiniuje projekty aktów ustawodawczych oraz umów międzynarodowych w swej dziedzinie

Odpowiedzialność

-     negatywna ocena działalności – dokonywana przez obie izby i głowę państwa (szczególna forma odpowiedzialności politycznej)

-     prawo izb do inspirowania działalności Rady przez uwagi i zastrzeżenia zawarte w uchwałach

-     zakończenie kadencji w przypadku zgodnego, negatywnego stanowiska wszystkich trzech podmiotów powołujących członków Rady (Prezydent – 14 dni od uchwał izb na decyzję, jeżeli milczy – akceptuje)

-     potwierdzenie wygaśnięcia kadencji KRRiT – konieczność kontrasygnaty Premiera

-     odpowiedzialność kolegialna, solidarna

-     indywidualna odpowiedzialność konstytucyjna przed TS

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin