konstytucyjne_ksiazka2005_rozdzial_XI[1].doc

(92 KB) Pobierz
X

XI. WŁADZA KONTROLUJĄCA

 

NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI

-     naczelny organ kontroli państwowej – obowiązek innych organów kontroli, rewizji i inspekcji, działających w administracji rządowej i samorządzie – współpracy, współdziałania z NIK

-     przedkładanie posłom analizy wykonania budżetu państwa, założeń polityki pieniężnej, opinii w przedmiocie absolutorium, informacji o wynikach kontroli, wniosków i wystąpień

-     podlega Sejmowi

Zasady organizacji, struktura NIK

-     Prezes – powoływany przez Sejm za zgodą Senatu, 6-letnia kadencja (1 reelekcja)

-     zgłaszanie kandydata – Marszałek lub 35 posłów

-     wybierany bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy

-     w ciągu miesiąca – Senat w uchwale; niezaaprobowanie kandydata – procedura od nowa z inną osobą

-     status prawny – wymóg apolityczności, zakaz zajmowania innego stanowiska bądź wykonywania innych zajęć zawodowych (z wyjątkiem prof. szkoły wyższej), zakaz piastowania mandatu parlamentarnego, formalny immunitet

-     wygaśnięcie kadencji: w razie śmierci, orzeczenia TS o utracie stanowiska, odwołania (decyduje Sejm – w przypadku zrzeczenia się stanowiska, uznania trwałej niezdolności, skazania prawomocnym wyrokiem sądu, orzeczenia TS zakazu zajmowania kierowniczych stanowisk) – nie może zostać odwołany, jeżeli kierunek działań kontrolnych NIK lub rezultaty kontroli oceniano jako niewłaściwe lub nierzetelne

-     obowiązkowe uczestnictwo w posiedzeniach Sejmu

-     Sejm powołuje i odwołuje wiceprezesów NIK (2-4) oraz członków Kolegium NIK (14) – na wniosek Prezesa NIK

-     zasadą organizacji – kolegialność działania organu – Kolegium jako organ decydujący we wszystkich ważniejszych kwestiach związanych z funkcjonowaniem NIK

-     Kolegium: uprawnienia zatwierdzające – analiz wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej oraz rocznego sprawozdania z działalności NIK; uprawnienia stanowiące – uchwalanie opinii w przedmiocie absolutorium dla RM, wniosków w sprawie rozpatrzenia przez Sejm problemów z działalnością organów, wystąpień zawierających wynikające z kontroli zarzut wobec działalności członków RM, kierujących urzędami centralnymi, Prezesa NBP, projektów statutu NIK, budżetu NIK, okresowych planów pracy NIK; uprawnienia opiniodawcze – programy kontroli i informacje o wynikach szczególnie ważnych kontroli wniesione przez Prezesa NIK, inne sprawy wniesione przez Prezesa

-     w skład Kolegium: Prezes, wiceprezesi, dyrektor generalny NIK i członkowie Kolegium

-     zasada niezawisłości w sprawowaniu przez nich funkcji – prawo zgłaszania zdania odrębnego wobec uchwał podejmowanych przez Kolegium

-     wewnątrz NIK – Komisja Dyscyplinarna i Odwoławcza Komisja Dyscyplinarna; bieżąca działalność kontrolna – departamenty i delegatury

Kryteria i zakres kontroli

-     legalności (czy działalność jednostki posiada podstawę prawną i jest z prawem zgodna)

-     gospodarność (czy poniesione nakłady przyniosły możliwie maksymalne efekty)

-     celowość (czy zrealizowane działania prowadziły do zamierzonego celu)

-     rzetelność (zgodność podejmowanych działań z wymaganiami wiedzy i techniki, zasadami dobrej wiary)

-     w odniesieniu do organów administracji rządowej, NBP, państwowych osób prawnych, innych państwowych jednostek organizacyjnych – kontrola legalności, gospodarności, celowości i rzetelności – całokształt działalności, szczególnie wykonanie budżetu, realizacja ustaw i innych aktów normatywnych

-     w odniesieniu do Kancelarii (Prezydenta, Sejmu, Senatu), KRRiT, Gen. Inspektora Ochrony Danych Osobowych, IPN, Państwowej Inspekcji Pracy – jedynie wykonanie budżetu państwa oraz gospodarkę finansową i majątkową, kontrola w szerszym zakresie tylko na zlecenie Sejmu, w przypadku Kancelarii Prezydenta – Prezydent, Senatu – izba

-     w odniesieniu do TK, RPO, SN, NSA, Krajowego Biura Wyborczegowyłącznie wykonanie budżetu państwa oraz gospodarka finansowa i majątkowa

-     organy samorządu terytorialnego, komunalne osoby prawne i inne jednostki organizacyjne (komunalne)kryteria legalności, gospodarności i rzetelności (brak celowości)

-     inne jednostki i podmioty w zakresie, w jakim wykorzystują majątek lub środki państwowe/komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwalegalność i gospodarność

-     inicjowanie kontroli: pierwsze 3 segmenty – obligatoryjny charakter kontroli; kolejne dwa (organy samorządu, inne organy i podmioty) – fakultatywny

-     kontrola na wniosek/zlecenie Sejmu lub jego organów, Prezydenta, Prezesa RM lub z własnej inicjatywy

-     NIK – jako wspierający organy wykonawcze w ich działaniach koordynacyjnych i kierowniczych wobec jednostek podporządkowanych

-     samodzielne i bieżące sprawowanie kontroli przez samą NIK nad prawidłowością funkcjonowania administracji publicznej

Środki pokontrolne/ konsekwencje kontroli NIK

-     sporządzenie protokołu i wystąpienia pokontrolnego – w nim oceny działalności, wnioski i uwagi dot. usunięcia uchybień oraz stwierdzenia odnoszące się do winnych uchybień

-     wyniki kontroli uzasadniają popełnienie przestępstwa lub wykroczenia – NIK zawiadamia organy powołane do ich ścigania

-     warunki dla bezstronnego i fachowego przeprowadzenia czynności kontrolnych, przy zachowaniu prawa jednostki kontrolowanej do przedstawienia własnego stanowiska oraz stworzenie mechanizmów ograniczających arbitralność ustaleń kontrolnych – prawo kierownika kontrolowanej jednostki zgłaszania zastrzeżeń co do ustaleń protokołu i formułowanych ocen, uwag, wniosków w wystąpieniu

-     przedstawianie Sejmowi analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej oraz opinii w kwestii absolutorium dla RM

-     wnioski (dot. rozpatrzenia przez izbę problemów w działalności organów wykonujących zadania publiczne) i wystąpienia (zawierają wynikające z kontroli zarzuty dot. działalności członków RM, kierujących urzędami centralnymi, Prezesa NBP, innych kierujących instytucjami pomocniczymi najwyższych organów państwa) kierowane do Sejmu

-     NIK przedkłada RM i Prezydentowi informacje o wynikach kontroli wszczynanych na ich wniosek oraz o wynikach innych kontroli (delegatury – wojewodom, sejmikom, radom gmin)

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

-     samodzielny organ państwowy o statusie konstytucyjnym, wyraźnie oddzielony od organów administracji i sądownictwa; niezależność w relacji do parlamentu

-     2 funkcje: wysłuchiwania skarg obywateli (na nieprawidłowe działanie organów państwowych), podejmowanie stosownych działań oraz informowania parlamentu o stanie praworządności w państwie (w kwestii przestrzegania praw i wolności obywatelskich)

-     łatwy dostęp obywateli do tego organy, maksymalne odformalizowanie, daleko idąca swoboda podejmowania decyzji o wszczęciu czynności w konkretnej sprawie – jednoczesne pozbawienie kompetencji o charakterze władczym i rozstrzygającym

-     RPO jako organ ochrony prawa, ochrona praw i wolności przysługujących jednostkom

-     niezawisłość – zw. głównie z płaszczyzną funkcjonalną (niezawisły w działaniach)

-     niezależność – zw. z aspektem organizacyjnym, ograniczona odpowiedzialność wobec Sejmu

-     przywilej immunitetu formalnego i nietykalności RPO: bez zgody Sejmu nie może być zatrzymany ani pociągnięty do odpowiedzialności karnej

Organizacja urzędu RPO

-     powoływanie – wspólna kompetencja izb; przy dominacji Sejmu – powołuje Rzecznika, Senat – wyraża zgodę

-     zgłaszanie kandydata – Marszałek Sejmu lub co najmniej 35 posłów

-     głosowanie poprzedzone zaopiniowaniem przez właściwe komisje sejmowe

-     wybór bezwzględną większością (obecność połowy) – na zas. wyścigu australijskiego

-     wyrażenie zgody – w ciągu miesiące w drodze stosownej uchwały (powołany przez Sejm kandydat może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi) – uchwała podejmowana zwykłą większością głosów (obecność połowy)

-     przed Sejmem – ślubowanie Rzecznika

-     walory, jakimi powinien się kandydat charakteryzować: wiedza prawnicza, doświadczenie zawodowe, wysoki autorytet ze względu na walory moralne i wrażliwość społeczną → personalne oddziaływanie ma rekompensować „słabości” urzędu

-     zakaz piastowania mandatu parlamentarzysty, stanowiska głowy państwa, zakaz zajmowania jakiegokolwiek innego stanowiska z wyj. profesora szkoły wyższej, wykonywania innych zajęć zawodowych; wykluczenie przynależności do partii politycznej, związki zawodowego, prowadzenia działalności publicznej niedającej pogodzić się z godnością urzędu

-     ustawa – gwarancja powrotu na dawne stanowisko bądź jemu równorzędne, jeśli nie ma przeszkód prawnych

-     urząd – o charakterze monokratycznym, może jednak zostać rozbudowany przez powołanie przez Marszałka (na wniosek RPO) 3 zastępców, w tym ds. żołnierzy

-     prawo RPO do ustanowienia swoich pełnomocników terenowych, sam dokonuje określenia zakresu ich właściwości

-     5-letnia kadencja (1 reelekcja(

-     odwołanie: jeśli zrzekł się funkcji, stał się trwale niezdolny, sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu – uchwała Sejmu na wniosek Marszałka bezwzględną większością głosów

Funkcje RPO

-     stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji i ustawach

-     informuje corocznie Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka – publiczny wymiar prezentowanych informacji i spostrzeżeń, sprawozdanie RPO do wiadomości publicznej

-     właściwość RPO o charakterze generalnym – dot. wszelkich praw i wolności dekodowanych z obowiązujących norm prawnych; Rzecznik Praw Dziecka jako organ wzmacniający ochronę tej sfery praw

-     RPO zajmuje się prawami i wolnościami przysługującymi ludziom w ogóle (aspekt podmiotowy)

-     zakres działań: sprawy o ochronę praw i wolności – sprawdza, czy na skutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji nie nastąpiło naruszenie prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej

-     przedmiotem zainteresowania RPO – wszelkie zachowania organów państwowych i podmiotów uczestniczących w wykonywaniu władzy publicznej

-     kryteria: legalności, zasad współżycia społecznego, sprawiedliwości społecznej

-     interwencja także w sytuacjach, gdy formalnej zgodności z prawem towarzyszy sprzeczne z powyższymi kryteriami wykorzystywanie przyznanych kompetencji 

Procedura działania, przysługujące mu środki ochrony praw i wolności

Postępowanie

-     łatwa dostępność, daleko idące uproszczenie prowadzonego przed nim postępowania

-     zainicjowanie postępowania na wniosek: obywateli, organów samorządowych, Rzecz. Praw Dziecka, z inicjatywy własnej

-     formalne wymagania sprowadzone do minimum

-     RPO w pełni samodzielnie decyduje o podjęciu lub odmowie podjęcia sprawy – ustawowy wymóg podejmowania czynności i przedstawiania informacji w określonych sprawach na wniosek Marszałka Sejmu oraz skierowanym przez Rzecz. Praw Dziecka

-     jedyny obowiązek – konieczność zawiadomienia wnioskodawcy o sposobie załatwienia sprawy

-     jeżeli wnioskodawca nie wykorzystał wszystkich przysługujących mu środków działania – RPO wskazuje mu je i przekazuje sprawy wg właściwości

Środki o charakterze kontrolno-wyjaśniającym

-     prawo zbadania sprawy na miejscu, żądanie wyjaśnień, wgląd do akt, zlecenie sporządzenia opinii lub ekspertyzy, żądanie przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sąd lub prokuraturę

-     RPO może korzystać z pomocy innych organów – nadzoru i prokuratury

-     wszystkie organy – ustawowy obowiązek współdziałania i udzielania pomocy RPO przy realizacji funkcji

-     wniosek o przeprowadzenie czynności kontrolnych przez NIK – tylko za pośrednictwem Sejmu

Środki o charakterze sygnalizacyjno-interwencyjnym

-     wystąpienie kierowane do podmiotu, w którego działaniach stwierdzono naruszenie praw i wolności, ew. do jednostki nadrzędnej

-     RPO może w nim zawrzeć żądanie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zastosowania sankcji służbowym

-     obowiązek adresata poinformowania RPO (nie później niż w ciągu 30 dni) o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku – odpowiedź niesatysfakcjonująca, RPO może zwrócić się do organu nadrzędnego o podjęcie odpowiednich działań

-     w postęp. administracyjnym lub sądowym: żądanie wszczęcia postępowania, udział w każdym toczącym się już postępowaniu – na prawach prokuratora, żadanie wszczęcia przez uprawnionego oskarżyciela postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa ścigane z urzędu

-     zwraca się o wszczęcie postępowania administracyjnego, zaskarża decyzje do sądu administracyjnego, uczestniczy w postępowaniach

-     występuje z wnioskiem o ukaranie, uchylenie prawomocnego rozstrzygnięcia w postępowaniach o wykroczenia, wnosi kasację lub rewizję nadzwyczajną

-     zadaniem – rozpoczynanie i oddziaływanie na przebieg postępować i podejmowanych rozstrzygnięć przez właściwe w danych sprawach organy i instytucje

Środki o charakterze inspiracyjnym

-     przedstawianie właściwym organom ocen, wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony wolności i praw człowieka i obywatela oraz usprawnienia trybu załatwienia ich spraw

-     występuje do właściwych organów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej, wydanie lub zmianę aktów prawnych

-     występuje do TK w sprawie zbadania konstytucyjności i legalności aktów normatywnych

-     występuje do SN o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości lub których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie

Środki o charakterze informacyjno-edukacyjnym

-     coroczne informowanie obu izb o stanie przestrzegania wolności i praw

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin