09_usa.doc

(87 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA

10

 

U S A

 

Geneza systemu prezydenckiego na przykładzie USA

a) Powstanie USA

# Od XVI w. Ameryka Północna terenem ekspansji Hiszpanii, Francji, Holandii i Anglii

# Między koloniami formalnie nie było żadnej łączności – każda była oddzielnie rządzona i bezpośrednio zależna o metropolii.

              à na czele każdej koloni gubernator, w większości istniały rady i zgromadzenia               ogólne              

              à angielskie common law

# O wszystkich sprawach kolonii decydował angielski Parlament, nie pytając o zgodę kolonii. Od XVIII w. wyzysk kolonialny – nakładanie nowych opłat i podatków wyłącznie pod kątem korzyści dla przemysłu i handlu angielskiego

              à kolonie nie miały przedstawicielstwa w Izbie Gmin i uważały, że nakładanie na nie               przez Parlament świadczeń to pogwałcenie zasadniczych praw Anglika do wyrażenia przez               swych reprezentantów zgody na wszelkie świadczenia

# Wojna o niepodległość (1775-1783) zakończona traktatem pokojowym paryskim (1783), w którym W. Brytania uznała „wolność, suwerenność i niezawisłość” 13 stanów, tworzących Stany Zjednoczone

 

b) I i II Kongres Kontynentalny

# Uchwały I Kongresu Kontynentalnego (1774) pierwszym przejawem współdziałania kolonii amerykańskich. Powstał zalążek ich trwalszego połączenia, umocniony na II Kongresie Kontynentalnym (1775) przez podjęcie przez kolonie wspólnych działań wojennych. Na II Kongresie powstały też projekty Deklaracji Niepodległości (Tomasz Jefferson) oraz Artykułów Konfederacji i Wieczystej Unii (Beniamin Franklin)

 

Deklaracja Niepodległości (1776)

# Obywatele 13 kolonii zostali – uważani za obywateli Wielkiej Brytanii, uznani zostali za buntowników, a chcieli uzyskać poparcie międzynarodowe dla utworzenia państwa (dlatego prawo oporu)

część Iuchwalenie niepodległości

część IIkatalog praw i wolności obywatelskich (do wolności, życia i szczęścia) à nie mogły być naruszane przez żaden rząd

część IIIprawo oporu à jeśli jakiś rząd łamie w/w prawa to społeczeństwo może/powinno wypowiedzieć mu posłuszeństwo (a rząd W.B. je łamał i to zalegalizowało poczynania kolonii)

è Powstało 13 nowych państw. Kolejnym krokiem było stworzenie z nich 1 państwa

 

Artykuły Konfederacji (1781)

# Ratyfikowane przez wszystkie 13 stanów à 13 państw związało się luźną KONFEDERACJĄ i przyjęły nazwę Zjednoczonych Stanów Ameryki

              >> KONFEDERACJA: luźny związek państw suwerennych powołany w celu                             wykonania określonych celów – każde państwo zrzeka się części swoich                             kompetencji ale zachowuje podmiotowość na arenie prawa                                                         międzynarodowego (Związek               Niemiecki po Kongresie Wiedeńskim,                                           Szwajcaria, ZbiR, UE, WNP)

              >> FEDERACJA: państwa składowe delegują część swej suwerenności                             nowemu, nadrzędnemu, powołanemu przez siebie państwu związkowemu                             (ZSRR, teraz Rosja, Niemcy, USA, Indie)

              à brak stałego organu władzy wykonawczej i sądowniczej

              à jedynym wspólnym organem (ustawodawczym) był Kongres (każdy stan miał               w nim               1 głos) o niezbyt szerokich kompetencjach

 

 

c) Konstytucje stanowe

# Poszczególne stany ratyfikowały własne konstytucje (duże rozbieżności)

              à do większości dołączona Deklaracja praw (prawa naturalne człowieka, podział               władzy i teoria umowy społecznej)

              à podobna organizacja władz - na czele gubernator wybierany przez ludność +               ciało prawodawcze

# Zasady konfederacji nie wystarczały większym stanom (bo ustrój słaby) – dążenia federalistyczne

 

d) Konstytucja federalna (1787) oraz faktyczny rozwój jej założeń

# Pierwsza na świecie konstytucja spisana (konstytucja w sensie formalnym)

# konstytucja „sztywna” – do jej zmiany (rewizji, nowelizacji) przewidziane specjalne postępowanie: 2/3 głosów w Kongresie (w obu izbach) i ratyfikacja przez ¾  stanów

à nowelizacja nie pociąga za sobą zmiany pierwotnego tekstu konstytucji,  nowele               stanowią artykuły dodatkowe (obecnie 27, 10 pierwszych w ciągu pierwszego               dziesięciolecia)

# Norma nadrzędna: wszystkie ustawy federalne i stanowe + konstytucje stanowe muszą być z nią zgodne

# USA stały się państwem związkowym (FEDERACJĄ)

              à własna konstytucja i własne federalne wspólne urządzenia państwowe dla spraw               wspólnych całej federacji

                            - w zakresie spraw nie objętych federacją stany zachowują swą odrębność,                             mają własne organy państwowe i własne konstytucje

                            - każdy obywatel USA podlega konstytucji własnego stanu i konstytucji                                           federalnej

# Zakres spraw wspólnych (mały, stopniowo rozszerzany):

              à sprawy zagraniczne

              à wojsko i marynarka

              à sprawy finansowe związane z celami wspólnymi

              à sprawy naturalizacji (obywatelstwa), emigracji i imigracji

              à sprawy tworzące z USA jednolity obszar gospodarczy (handel zagraniczny i               międzystanowy, sprawy celne, waluta, poczta)

   è we wszystkich innych dziedzinach poszczególne stany są niezależne

 

 

Rygorystyczny trójpodział władzy

# Teoria trójpodziału władzy została zastosowana bardzo rygorystycznie i konsekwentnie. Władze zostały ściśle rozgraniczone, a pewne urządzenia miały umożliwiać wzajemne hamowanie się tych władz à miało to zapewnić równowagę między władzami (nie zadziałało)

 

1) Władza ustawodawcza: KONGRES złożony z SENATU i IZBY REPREZENTANTÓW

              $$ SENAT: reprezentacja państw tworzących federację (nie narodu),               przewodniczy WICEPREZYDENT

à senatorowie wybierani na 6 lat (każdy stan po 2 – pierwotnie 26, obecnie 100), co               2 lata zmiana 1/3,

              à początkowo wybierani przez ciała ustawodawcze poszczególnych stanów,               teraz w wyborach trójprzymiotnikowych - tajne, powszechne, bezpośrednie               (nowela XVIII z 1913)

                            - nadal po 2 niezależnie od wielkości stanu – naruszenie zasady                                           demokratycznej równości prawa wyborczego bo liczba mandatów w różnym                             stosunku do liczby wyborców (Nowy Jork – 1 senator/9 mln ludzi; Alaska – 1                             senator / 120 tys)

              $$ IZBA REPREZENTANTÓW: reprezentacja narodu, przewodniczy SPEAKER               (wybierany przez posłów)

              à posłowie wybierani na 2 lata w wyborach bezpośrednich – teraz też równych               (proporcjonalnie do liczby ludności stanu),               tajnych i powszechnych

                            - pierwotnie 1 mandat na 30 tys., teraz 1/500 tys.

              $$ KOMPETENCJE KONGRESU obejmowały sprawy wspólne federacji               (wyliczone w konstytucji)

              à stanowienie prawa: uchwały przedstawiane do podpisu prezydentowi (nie miał               prawa sankcji, tylko weto zawieszające) + równorzędność obu izb

              $$ Konstytucja (1787) nie zawiera żadnych postanowień dot. SYSTEMU               WYBORCZEGO – wybory w każdym stanie wg zasad ustawodawstwa stanowego              (stopniowa demokratyzacja):

              à Pierwotnie wszędzie istniał wysoki cenzus majątkowy (prawo wyborcze mieli               tylko właściciele nieruchomości). Na początku XIX w. stany przyznały prawa               wyborcze osadnikom (nie mieli ich Indianie i niewolnicy)

                            - 1870 (rewizja konstytucji) – przyznano prawa wyborcze Murzynom

                            - 1920 (nowela XIX) – zrównanie praw wyborczych kobiet i mężczyzn

              à Mimo powyższego wybory po 1920 nie stały się w pełni demokratyczne:

                            a) system okręgów jednomandatowych

                            b) ograniczenia mające na celu odsunięcie od wyborów pewnych grup:

                                          - DOMICYL: obowiązek zamieszkiwania w jednym stanie przez 2 lata –                                           ludność uboższa przemieszcza się, gł. za pracą (nawet jeżeli mieszkali                                           te 2 lata, to np. w przyczepie – czy to jest stałe miejsce zamieszkania?)

                                          - ukryte cenzusy majątkowe: „drobna”  taksa za udział w głosowaniu;                                           obowiązek posiadania środków na własne utrzymanie (czarni                                                         pracowali gł. „na czarno”)

                                          - wymagano umiejętności czytania, pisania i znajomości                                                         angielskiego (dużo analfabetów wśród Murzynów + na terenach                                           zabranych Meksykowi dominował hiszpański + czarni mówią slangiem)

                                          - egzamin z konstytucji (specjalnie oblewali)

                               è Luisiana (lata 30): 50% białych – nie głosowało 1-2%; 50% czarnych –                                nie głosowało 99,….%

                               è 1964 (nowela XXIV) – zakaz takich sztuczek i wybory faktycznie dopiero                             wtedy stały się demokratyczne

 

2) Władza wykonawcza: PREZYDENT wybierany na 4 lata w wyborach pośrednich dwustopniowych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin