Przewodnik metodyczny-5 latki.pdf

(2865 KB) Pobierz
PRZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI ZAJĘĆ
JUTRO IDĘ DO SZKOŁY
PRZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI
DO ZAJĘĆ Z 5 LATKAMI
Zespół autorski
Dorota Rąpała, Liliana Fodrowska rozkład i scenariusze zajęć dla 3 i 4-latków
oraz zestaw ćwiczeń dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (spe)
Janina Huterska-Górecka – rozkład i scenariusze zajęć dla 5 -latków
Bogna Bartosz – konsultacja naukowa
„Jutro idę do szkoły - innowacyjny program edukacji przedszkolnej”
1
1175803777.019.png 1175803777.020.png 1175803777.021.png
 
PRZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI ZAJĘĆ
„Jutro idę do szkoły - innowacyjny program edukacji przedszkolnej”
2
1175803777.001.png 1175803777.002.png
 
PRZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI ZAJĘĆ
SPIS TREŚCI
STĘP
7
I. PRZEWODNIK - ROZKŁAD I SCENARIUSZE DO ZAJĘĆ Z 5 LATKAMI
Jesień
Rozkład - Tematy tygodniowe
11-31
Scenariusze
Scenariusz 49. Co to znaczy „My”?
32
Scenariusz 50. Do czego ludzie wykorzystują kalendarz?
33
Scenariusz 51. Jak poznajemy świat?
34
Scenariusz 52. Gdzie i jak rosną warzywa?
35
Scenariusz 53. Którą drogą dojść do celu?
36
Scenariusz 54. Co wiemy o drzewie?
37
Scenariusz 55. Dlaczego wszystkie warzywa są ważne?
38
Scenariusz 56. Czy warto być przedsiębiorczym?
39
Scenariusz 57. Co to znaczy „Ja”?
40
Scenariusz 58. Jak powstaje chleb?
41
Scenariusz 59. Co to są wiatr i powietrze?
42
Scenariusz 60. Co wiemy o wodzie?
43
Scenariusz 61. Jak zbudować karmnik dla ptaków?
44
Zima
Rozkład - Tematy tygodniowe
46-71
Scenariusze
Scenariusz 62. Dlaczego człowiek tworzy wynalazki? 72
Scenariusz 63. Jak powstają śnieg i lód? 73
Scenariusz 64. Jak organizować działania, aby osiągnąć cel? 74
Scenariusz 65. Co robią zwierzęta zimą? 75
Scenariusz 66. Dlaczego warto umieć liczyć? 76
Scenariusz 67. Jak określamy miejsca w przestrzeni? 77
Scenariusz 68. Dlaczego warto porozumiewać się z innymi? 78
Scenariusz 69. Czego uczymy się stawiając pytania? 79
Scenariusz 70. Jak dbać o bezpieczeństwo własne i innych? 80
Scenariusz 71. Jak przygotować inscenizację?
81
Scenariusz 72. Dlaczego warto mieć przyjaciół?
82
Scenariusz 73. Dlaczego trzeba oszczędzać papier?
83
„Jutro idę do szkoły - innowacyjny program edukacji przedszkolnej”
3
1175803777.003.png 1175803777.004.png 1175803777.005.png 1175803777.006.png 1175803777.007.png 1175803777.008.png
 
PRZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI ZAJĘĆ
Wiosna
Rozkład - Tematy tygodniowe
85-104
Scenariusze
Scenariusz 74. Skąd wiemy, że nadeszła wiosna?
105
Scenariusz 75. Co sprawia, że przyroda budzi się do życia?
106
Scenariusz 76. Dlaczego człowiek hoduje zwierzęta?
107
Scenariusz 77. Dlaczego są dzień i noc?
108
Scenariusz 78. Co robić, aby wiedzieć jaki/jak jest?
109
Scenariusz 79. Co to są dźwięk i hałas?
110
Scenariusz 80. Co to jest muzyka?
111
Scenariusz 81. Po co człowiek nauczył się pisać i czytać?
112
Scenariusz 82. Jak powstaje życie?
113
Scenariusz 83. Co wiąże się z pojęciem „rodzina”?
114
Scenariusz 84. Co to znaczy „Mój kraj”?
115
Scenariusz 85. Co wiemy o swojej miejscowości?
116
Lato
Rozkład - Tematy tygodniowe
119-140
Scenariusze
Scenariusz 86. Czy słońce i wiatr mogą zagrażać człowiekowi?
Scenariusz 87. Dlaczego należy chronić las?
Scenariusz 88. Co wiemy o pracy ludzi różnych zawodów?
Scenariusz 89. Dlaczego należy oszczędzać wodę?
Scenariusz 90. Dlaczego śmieciom mówimy: NIE?
Scenariusz 91. Do czego przydają się wyobraźnia
i pomysłowość?
Scenariusz 92. Dlaczego warto oszczędzać pieniądze?
Scenariusz 93. Dlaczego ruch na powietrzu to zdrowie?
Scenariusz 94. Jakie uczucia budzi w nas przyroda?
Scenariusz 95. Co nam daje poznawanie ludzi innych
krajów i współpraca z nimi?
Scenariusz 96. Czego uczą nas podróże?
III. Zestaw ćwiczeń dodatkowych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
1. Ćwiczenia usprawniające proces komunikowania się i porozumiewania
2. Ćwiczenia wspomagające rozwój intelektualny (edukacja matematyczna)
3. Ćwiczenia rozwijające motorykę dużą
„Jutro idę do szkoły - innowacyjny program edukacji przedszkolnej”
4
1175803777.009.png 1175803777.010.png 1175803777.011.png 1175803777.012.png 1175803777.013.png 1175803777.014.png
 
PRZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI ZAJĘĆ
4. Ćwiczenia rozwijające motorykę małą
5. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową
6. Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną, spostrzegawczość i uwagę
7. Ćwiczenia usprawniające aparat mowy
8. Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo- ruchowo- słuchową
9. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny
10. Ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo- skutkowe
11. Ćwiczenia wyrabiające gotowość do nauki czytania
IV. Załączniki w e- zeszcie: utwory wykorzystywane w programie JIDS
- Utwory dla 3 i 4-latków
- Utwory dla 5-latków
„Jutro idę do szkoły - innowacyjny program edukacji przedszkolnej”
5
1175803777.015.png 1175803777.016.png 1175803777.017.png 1175803777.018.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin