Instrukcja_R41a.txt

(34 KB) Pobierz
INSTRUKCJA R-41a

"Instrukcja w sprawie u�ytkowania wsp�lnego parku wagon�w towarowych na sieci PKP" (Instrukcja OPW)

� 1.
Postanowienia og�lne

1. Wagony towarowe w��czone do parku OPW maj� nast�puj�ce oznaczenie cyfrowe systemu u�ytkowania (pierwsze 2 cyfry dwunastocyfrowego oznaczenia):
- 01 wagon na osiach konstrukcji dopuszczonej do komunikacji mi�dzynarodowej w systemach u�ytkowania OPW i RIV po liniach normalnotorowych (1435 mm);
- 02 wagon na osiach konstrukcji dopuszczonej do komunikacji mi�dzynarodowej w systemach u�ytkowania OPW i RIV po liniach normalnotorowych (1435 mm) z mo�liwo�ci� wymiany zestaw�w ko�owych do kursowania po liniach szerokotorowych (1524 mm);
- 11 wagon na w�zkach konstrukcji dopuszczonej do komunikacji mi�dzynarodowej w systemach u�ytkowania OPW i RIV po liniach normalnotorowych (1435 mm);
- 17 wagon na w�zkach konstrukcji dopuszczonej do komunikacji mi�dzynarodowej w systemach u�ytkowania tylko OPW po liniach normalnotorowych (1435 mm).
R�wnolegle z wy�ej wymienionymi kodami cyfrowymi naniesione jest oznaczenie literowe "OPW" o wymiarach tych cyfr. Pr�cz tego w celu lepszego odr�nienia wagon�w w��czonych do wsp�lnego parku od pozosta�ych wagon�w na wagonach takich naniesione jest nad 12-cyfrowym numerem po obu stronach pud�a oznaczenie literowe "OPW" w obramowaniu o d�ugo�ci 360 mm i wysoko�ci 160 mm (za��cznik Nr 3 do Przepis�w OPW).

2. Wagony OPW przeznaczone s� do u�ytkowania przede wszystkim w komunikacji mi�dzynarodowej pomi�dzy krajami uczestnicz�cymi w Umowie OPW. Je�eli nie ma mo�liwo�ci za�adowania ich z przeznaczeniem za granic� na sie� kolei uczestnicz�cych bez spowodowania wyd�u�enia przebieg�w w stanie pr�nym lub je�li warunki pracy stacji nie pozwalaj� na wybieranie tych wagon�w z przyby�ych do na�adunku sk�ad�w pr�nego taboru, wagony takie u�ytkowa� nale�y w komunikacji krajowej, wzgl�dnie w komunikacji mi�dzynarodowej z krajami nie uczestnicz�cymi w Umowie. Jednak zam�wienia na wagony pod przesy�ki z przeznaczeniem do kraj�w nieuczestnicz�cych nale�y w pierwszej kolejno�ci pokrywa� wagonami obcymi nie w��czonymi do wsp�lnego parku na drodze ich zwrotu oraz wagonami PKP nie w��czonymi do parku OPW, a dopiero w dalszej - wagonami OPW. Odst�pstwa od tych zasad mo�e wprowadzi� G��wna Dyspozytura PKP w szczeg�owych dyspozycjach, w kt�rych mo�e poleca� podstawienie wagon�w OPW pod niekt�re przesy�ki, przeznaczone do kraj�w nie uczestnicz�cych w umowie OPW, przed wagonami PKP, wzgl�dnie mo�e poleca�, �e spo�r�d wagon�w OPW nale�y pod takie przesy�ki podstawia� w pierwszej kolejno�ci wagony PKP w��czone do wsp�lnego parku.

3. Przekazywanie i przyjmowanie wagon�w OPW w stanie pr�nym na i z sieci s�siednich zarz�d�w kolejowych odbywa si� tylko w ramach zada� regulacyjnych ustalonych przez Biuro OPW lub stosownie do uzgodnie� z kolejami s�siednimi, o czym DOKP i RD informowane s� przez CZRD. Wyj�tek w przyjmowaniu stanowi� wagony OPW kierowane na koleje macierzyste do rewizji okresowej lub naprawy, kt�re traktowane s� jak wagony �adowne. Odmowa przyj�cia takich wagon�w jest niedopuszczalna.

4. Wagony OPW powinny by� jak najszybciej podstawiane na punkty �adunkowe. W przypadku nagromadzenia si� wi�kszej ilo�ci wagon�w �adownych z przeznaczeniem na bocznice, wagony OPW nale�y podstawia� w najbli�szej planowej obs�udze.

5. Zabrania si� przydzielania wagon�w OPW do cel�w techniczno-gospodarczych, oddawania w najem, w��czania bez zgody CZR do sk�ad�w wahad�owych itp.

6. Zawiadowcy stacji granicznych obowi�zani s� codziennie, a organa kontrolne s�u�by ruchu dora�nie, sprawdza� prawid�owo�� ustalania ilo�ci zdanych za granic� i przyj�tych od s�siednich kolei wagon�w OPW.
Zawiadowcy stacji, wzgl�dnie wyznaczeni przez oddzia� w zamian nich inni pracownicy stacji granicznych, obowi�zani s� uzgadnia� codziennie z zainteresowanymi stacjami kolei s�siednich ilo�� zdanych i przyj�tych wagon�w OPW, ilo�� nieprzyj�tych wagon�w OPW, a tak�e inne dane wynikaj�ce z Przepis�w OPW, stwierdzaj�c to podpisem na wykazach wed�ug wzor�w podanych w za��cznikach nr 4a i 4b do Przepis�w OPW.

7. Rewidenci wagon�w kwalifikuj�cy wagony OPW do przewoz�w mi�dzynarodowych zobowi�zani s� do zaopatrywania ich w nalepki R-21b ewentualnie R-21a oraz do wystawiania na takie wagony zawiadomie� Mw-601 (� 29, ust. 4. Przepis�w R-2). W przypadku wybierania pr�nych wagon�w OPW na sp�yw do wyznaczonej stacji pod za�adunek przesy�ek mi�dzynarodowych zawiadomienia Mw-601 powinny by� do��czone do odpowiednich wykaz�w wagon�w w sk�adzie poci�gu R-7.

� 2.
Wykazywanie wagon�w OPW w ilostanie rozporz�dzalnym i dysponowanie nimi

1. Stacje ustalaj� codziennie ilostan rozporz�dzalny wagon�w OPW w spos�b okre�lony w � 20 Przepis�w GWT (Instrukcja R-2)

2. Przy ustalaniu ilostanu rozporz�dzalnego na stacji wagony OPW nale�y wyodr�bni� tak w ksi��ce ilostanu rozporz�dzalnego (R-29), jak i w sprawozdaniach o sytuacji wagonowej (R-30, R30a), wykazuj�c je w przeznaczonych do tego celu rubrykach.

3. Wagony OPW, bez wzgl�du na cech� kolei-w�a�cicielki, nale�y zalicza� do ilostanu rozporz�dzalnego na zasadach analogicznych jak wagony PKP (� 20. ust. 10 i ust. 15 Przepis�w R-2).

4. W zapotrzebowaniu wagon�w podawanym w ramach sprawozdania R-30 nale�y wykazywa� zam�wienia pod przesy�ki eksportowe lub tranzytowe (z prze�adunku na stacjach granicznych lub w portach) z podzia�em na kraje uczestnicz�ce w Umowie OPW i nieuczestnicz�ce.

5. Na podstawie zg�oszonego zapotrzebowania i danych o ilostanie rozporz�dzalnym oddzia�y ruchowo-handlowe powinny w odpowiednim czasie dysponowa� wagony OPW pod okre�lone �adunki eksportowe (� 1. ust. niniejszej instrukcji). Wagony te powinny by� wyodr�bnione w kontroli wykonania dyspozycji (� 25. ust. 10-13, � 27. Przepis�w R-2).

6. Przekazywanie w�glarek OPW na sie� okr�gu katowickiego w ramach dyspozycji okresowych G��wnej Dyspozytury PKP powinno nast�powa� przede wszystkim poci�gami wyznaczonymi specjalnie do tego celu i odpowiednio oznaczonymi w dodatku cz�� IV do s�u�bowego rozk�adu jazdy poci�g�w. Ka�da w�glarka OPW przekazywana w wy�ej wymienionych sk�adach poci�g�w powinna by� zaopatrzona w nalepki R-21b, a do wykazu R-7 na ka�d� w�glark� powinno by� za��czone zawiadomienie Mw-601.

7. Wagon�w OPW nie wolno odstawia� do rezerwy sta�ej. Odstawianie tych wagon�w do rezerwy przej�ciowej dopuszczalne jest tyko za zgod� MK.

� 3.
Pokrywanie zapotrzebowa� wagon�w pod przesy�ki w mi�dzynarodowej komunikacji SMGS

1. Zam�wienie na wagony pod przesy�ki przeznaczone za granic� powinny by� sk�adane przez nadawc�w na 48 godzin przed zamierzonym za�adunkiem przesy�ki.

2. Zapotrzebowanie na wagony kryte i w�glarki pod przesy�ki przeznaczone do Bu�garii, Rumunii i W�gier nale�y pokrywa� wy��cznie wagonami OPW oraz obcymi wagonami nie w��czonymi do wsp�lnego parku na drodze ich zwrotu. Zabrania si� u�ywania pod te przesy�ki wagon�w PKP (krytych i w�glarek) nie w��czonych do parku OPW.

3. Zapotrzebowanie na wagony kryte i w�glarki pod przesy�ki przeznaczone do kraj�w s�siaduj�cych z PRL (NRD, CSRS i ZSRR) nale�y pokrywa� w zasadzie r�wnie� tylko wagonami OPW i obcymi nie w��czonymi do wsp�lnego parku na drodze ich zwrotu. W przypadku wyst�pienia zwi�kszonego zapotrzebowania wagon�w pod przesy�ki przeznaczone do tych kraj�w i niemo�no�ci ca�kowitego jego pokrycia wagonami OPW i obcymi, u�ycie pod te przesy�ki wagon�w PKP nie w��czonych do wsp�lnego parku mo�e nast�pi� za zgod� G��wnej Dyspozytury PKP.

4. W celu umo�liwienia s�u�bie wagonowej wybrania w�a�ciwych wagon�w do przewozu przesy�ek mi�dzynarodowych, pracownik biura wagonowego lub wyznaczony do tego celu inny pracownik (na stacjach nie maj�cych wyodr�bnionego biura wagonowego) sporz�dza i przekazuje codziennie rewidentom wagon�w w dwu egzemplarzach formularz serii R-211 (du�y) lub R-212 (ma�y) "Zapotrzebowanie wagon�w do przewozu przesy�ek w komunikacji mi�dzynarodowej".

5. Po wybraniu wagon�w i wype�nieniu rubryk dotycz�cych numer�w wagon�w i miejsca ich postoju rewidenci zwracaj� jeden egzemplarz zapotrzebowania do biura wagonowego.

6. W celu przyspieszenia przekazywania informacji o zapotrzebowaniu i wybraniu wagon�w, dane w tym zakresie mog� by� podawane na niekt�rych stacjach telefonicznie.

7. W przypadku niemo�no�ci wybrania potrzebnej liczby wagon�w OPW o wymaganym stanie technicznym rewidenci wagon�w obowi�zani s� wytypowa� wagony OPW odpowiedniego rodzaju i serii do naprawy w celu pe�nego pokrycia zapotrzebowania na okre�lony dzie�.

� 4.
Ewidencja i sprawozdawczo�� dotycz�ca wagon�w OPW

1. Dane o na�adunku 2 i 4-osiowych wagon�w OPW z wydzieleniem w tym wagon�w 4-osiowych (w postaci u�amka lub w inny spos�b) nale�y wykazywa�:

   1. w "Wykazie ilo�ci na�adowanych i wy�adowanych wagon�w" R-32 z podzia�em na wagony kryte i w�glarki,
   2. w "Sprawozdaniu z pracy wagon�w" R-24 wykorzystuj�c na ten cel rubryki: nr 140 dla wagon�w krytych i nr 141 dla w�glarek.

2. Na wszystkich stacjach, RO i DOKP ci��y obowi�zek ustalania i zg�aszania jednostkom zwierzchnim, a� do CZRD w��cznie, liczby zapotrzebowanych wagon�w pod przesy�ki eksportowe i tranzytowe prze�adowywane na stacjach granicznych PKP z przeznaczeniem do kraj�w uczestnicz�cych w Umowie OPW oraz zg�aszania danych o na�adunku wagon�w OPW z przeznaczeniem do tych kraj�w i osobno do kraj�w nie uczestnicz�cych w umowie OPW.

3. Obowi�zuje wpisywanie pe�nych 12-cyfrowych oznacze� wagon�w w nast�puj�cych dokumentach:

   1. w li�cie przewozowym,
   2. w ksi��ce magazynowej,
   3. w wykazie wagonowym (za�. 3 do Przepis�w PPW)

Poniewa� 12-cyfrowe oznaczenie wagonu zawiera kod systemu wymiany, zb�dne jest dodatkowe wpisywanie w w wy�ej wymienionych dokumentach przy wagonach OPW znaku "OPW".

4. W nast�puj�cych dokumentach przy wagonach OPW nale�y wpisywa� znak "OPW" zamiast cechy wagonu:

   1. w wykazie wagon�w w sk�adzie poci�gu R-7 lub R-8,
   2. w wykazie wagon�w odczepionych lub doczepion...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin