Instrukcja_wycofanie_wagonow_Mw2.txt

(46 KB) Pobierz
INSTRUKCJA Mw-2

ZARZ�DZENIE Nr 158
ZARZ�DU PKP z dnia 23 grudnia 1996 r.
w sprawie ustalenia "Instrukcji o naprawie wagon�w towarowych normalnotorowych - Mw 2"

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 6 lipca 1995 roku o przedsi�biorstwie pa�stwowym "Polskie Koleje Pa�stwowe" (Dz. U. Nr 95, poz. 474), zarz�dza si� co nast�puje:

�1.

Ustala si� "Instrukcje o naprawie wagon�w towarowych normalnotorowych - Mw 2", stanowi�cych za��cznik do zarz�dzenia, kt�ry uka�e si� w oddzielnym wydaniu ksi��kowym.

�2.

W zwi�zku z postanowieniami � 1 nie obowi�zuje Zarz�dzenie Ministra Komunikacji nr 150 z dnia 24 maja 1960 r. w sprawie zatwierdzenia "Przepis�w o naprawie wagon�w towarowych normalnotorowych nr Mw 40a" (Biuletyn MK Nr 26 poz. 175).

�3.

Zarz�dzenie wchodzi w �ycie z dniem og�oszenia z moc� od dnia 21 listopada 1996 r.

Nr KMU2c-620-5/96
PREZES ZARZ�DU PKP
DYREKTOR GENERALNY PKP
J. Janik

POSTANOWIENIA WPROWADZAJ�CE

Wykaz jednostek organizacyjnych otrzymuj�cych "instrukcj� o naprawie wagon�w towarowych normalnotorowych Mw 2" do u�ytku s�u�bowego:

1. Dyrekcja Generalna PKP - wg obowi�zuj�cego rozdzielnika
2. Sektor Trakcji i Zaplecza Warsztatowego
3. Centralne Biuro Konstrukcyjne PKP w Poznaniu
4. Zak�ady Taboru
5. Zak�ady Naprawcze Taboru Kolejowego
6. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
7. G��wny Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego i Okr�gowe Inspektoraty Kolejowego Dozoru Technicznego.

Wykaz stanowisk pracy, na kt�rych pracownicy otrzymuj� "Instrukcj� o naprawie wagon�w towarowych normalnotorowych Mw 2" do u�ytku s�u�bowego:

1. Kierownicy dzia��w fachowych, starsi kontrolerzy i kontrolerzy, starsi instruktorzy w Sektorze Trakcji i Zaplecza Warsztatowego
2. Komisarze odbiorczy ds. wagon�w, odbiorcy techniczni wagon�w
3. Kierownicy oddzia�u napraw, majstrowie naprawy wagon�w, starsi rewidenci wagon�w, instruktorzy s�u�by wagon�w.

ROZDZIA� I
POSTANOWIENIA OG�LNE

�1.
Cel i podzia� instrukcji

1. Cel instrukcji
1.1. Instrukcja niniejsza ma na celu ustalenie jednolitych zasad utrzymania i przeprowadzania napraw wagon�w towarowych.
1.2. Instrukcja wprowadza jednolite okre�lenia poj�� i ustala jednakowe zasady napraw dla wszystkich wagon�w towarowych normalnotorowych.
1.3. Instrukcja ustala cykle naprawcze, rodzaje napraw oraz zakresy rob�t w poszczeg�lnych rodzajach napraw wagon�w towarowych normalnotorowych.
2. Podzia� instrukcji
Instrukcja o naprawie wagon�w towarowych normalnotorowych dzieli si� na:
2.1. Cze�� og�lna.
2.2. Instrukcje szczeg�owe zwane dalej warunkami technicznymi OW i uzupe�niaj�ce
a) w zakresie wagon�w towarowych
b) w zakresie zespo��w i cz�ci wagon�w towarowych.
Wykaz instrukcji szczeg�owych i uzupe�niaj�cych stanowi za��cznik nr 1 do niniejszej instrukcji.

�2.
Zakres obowi�zywania instrukcji

1. Instrukcja obowi�zuje wszystkie jednostki odpowiedzialne za stan techniczny wagon�w i wykonuj�ce ich naprawy.
2. Instrukcja ma zastosowanie w eksploatacji i przy wykonywaniu napraw wagon�w towarowych normalnotorowych b�d�cych w�asno�ci� Polskich Kolei Pa�stwowych wzgl�dnie innych u�ytkownik�w, kt�re eksploatuj� swoje wagony na torach PKP.

�3.
Poj�cia podstawowe

Wprowadza si� jednolite okre�lenia poj��, kt�re obowi�zuj� wszystkich naprawach wagon�w towarowych.
1. Wagony towarowe sk�adaj� si� z:
- cz�ci i ich element�w,
- zespo��w,
- uk�ad�w.
2. Zespo�y i cz�ci, kt�re podlegaj� wymianie przy wagonie i przechowywane jako normatywne zapasy magazynowe, nazywa cz�ciami wymiennymi (u�ywa si� r�wnie� okre�lenia cz�ci zamienne).
3. Przez napraw� nale�y rozumie� czynno�ci, kt�rych wykonanie ma celu doprowadzenie do nale�ytego stanu technicznego wago: zespo�u, podzespo�u albo cz�ci zu�ytych i uszkodzonych w czasie eksploatacji wagon�w towarowych.
4. Przez zakres naprawy nale�y rozumie� ilo�� i rodzaj czynno�ci, kt�re przewiduje si� dla wykonania napraw wagonu towarowego.
5. Cyklem naprawczym nazywa si� okres mi�dzy dwiema naprawami g��wnymi lub te� okres mi�dzy oddaniem do eksploatacji nowe wagonu, a jego pierwsz� napraw� g��wn�, w kt�rym przeprowadza w ustalonych odst�pach czasu naprawy okresowe.
6. Odst�py czasu pomi�dzy naprawami okresowymi nazywaj� okresami mi�dzy naprawczymi.
7. W cyklu naprawczym wyst�puj� o r�nych zakresach rob�t napr� okresowe planowe, to jest:
przegl�dy okresowe - P
naprawy rewizyjne - R
naprawy g��wne - G
8. Naprawy pozaplanowe wykonywane s� po stwierdzeniu nadmiernego zu�ycia lub uszkodzenia wagonu w czasie jego eksploatacji.
Dziel� si� one na:
naprawy bie��ce - B
naprawy poawaryjne - A
9. Przegl�d okresowy - jest to naprawa planowa, maj�ca na celu sprawdzenie stanu technicznego ca�ego wagonu ze szczeg�lnym uwzgl�dnieniem przegl�du uk�adu biegowego, ci�g�owo-zderzakowego i uk�adu hamulcowego oraz usuni�cie uszkodze� i usterek wraz z wykonaniem smarowania i konserwacji cz�ci, zespo��w i uk�ad�w.
10. Naprawa rewizyjna - jest to naprawa planowa obejmuj�ca napraw� lub wymian� cz�ci, kt�rych stopie� zu�ycia nie zapewnia nale�ytej i prawid�owej eksploatacji wagonu do nast�pnej naprawy okresowej.
11. Naprawa g��wna - jest to naprawa planowa o najwi�kszym zakresie rob�t wykonywanym w cyklu naprawczym.
12. Naprawa bie��ca - jest to naprawa pozaplanowa, maj�ca na celu usuni�cie usterek powsta�ych w czasie eksploatacji wagonu mi�dzy naprawami okresowymi.
13. Naprawa poawaryjna - jest to naprawa pozaplanowa, maj�ca na celu usuni�cie znacznych uszkodze� wagonu powsta�ych z powodu wypadk�w kolejowych (awarii) oraz uszkodze� i dewastacji wagonu w czasie niew�a�ciwej eksploatacji przy za�adunku i wy�adunku oraz pracy manewrowej.
14. U�ywane okre�lenia:
Dokona� ogl�dzin - przez to okre�lenie rozumie si� ustalenie stanu faktycznego cz�ci, zespo�u lub uk�adu wagonowego, wzgl�dnie kompletnego wagonu okiem nieuzbrojonym lub uzbrojonym w lup� o odpowiednim powi�kszeniu.
Pomiar lub sprawdzenie wymiar�w - oznacza dokonanie pomiar�w za pomoc� narz�dzi pomiarowych w�a�ciwych dla okre�lonych wymiar�w i tolerancji oraz por�wnania wymiar�w rzeczywistych (zmierzonych) z wymiarami okre�lonymi w dokumentacji technicznej (warunkach technicznych odbioru) i normach.
Pr�ba - oznacza sprawdzenie dzia�ania cz�ci lub zespo�u w ich naturalnych warunkach pracy.
Badanie - oznacza sprawdzanie dzia�ania cz�ci lub sprawdzenia stanu istniej�cego za pomoc� specjalnych urz�dze� lub przez odpowiednie dzia�anie zewn�trzne, wzgl�dnie wprawienie badanej cz�ci, zespo�u czy uk�adu w ruch (stan pracy).
15. Okres gwarancyjny - jest to ustalony okres czasu w ci�gu kt�rego jednostka wykonuj�ca napraw� wagonu zobowi�zana jest do usuni�cia- na koszt w�asny - usterek spowodowanych nienale�ytym wykonaniem naprawy niezgodnie z niniejsz� instrukcj� i instrukcjami szczeg�owymi, a ujawnionych w tym okresie.
16. Usterka w okresie gwarancyjnym - ka�de stwierdzone w okresie gwarancyjnym nienale�yte wykonanie naprawy.
17. Wymiar konstrukcyjny - jest to wymiar podawany na rysunku konstrukcyjnym. Wymiar konstrukcyjny mo�e by� z okre�lon� tolerancj� - odchy�ki s� liczbowo okre�lone na rysunku, lub z nieokre�lon� tolerancj� - wymiar na rysunku wyst�puje bez odchy�ek
W przypadku wyst�powania wymiar�w z nieokre�lon� tolerancj� -nale�y zastosowa� odchy�ki og�lnie obowi�zuj�ce, warsztatowo przewidziane dla danej klasy dok�adno�ci wykonania wyrobu. Tolerancje wymiarowe cz�ci metalowych o ile nie s� podane na rysunkach konstrukcyjnych powinny by� zgodne z odchy�kami wymiar�w mieszanych i po�rednich wg PN-78/M-02139 z tym, �e:
- dla powierzchni nie obrobionych lub gdy jedna z powierzchni jest obrobiona obowi�zuj� odchy�ki zaokr�glone zgrubne "t3",
- dla powierzchni obrobionych obowi�zuj� odchy�ki zaokr�glone �rednio dok�adne "t2".
18. Wymiar rzeczywisty - jest to wymiar, kt�ry otrzymuje si� bezpo�rednio przy pomiarze.
19. Wymiar dopuszczalny przy naprawie - jest to wymiar okre�laj�cy wielko�� zu�ycia, przy kt�rym cz�� mo�e by� przeznaczona do dalszej eksploatacji bez regeneracji.
Wynika z tego, �e cz�ci, kt�rych wymiary rzeczywiste mieszcz� si� w zakresie mi�dzy wymiarem konstrukcyjnym a dopuszczalnym nie wymagaj� regeneracji.
20. Wymiar graniczny - jest to wymiar umo�liwiaj�cy w�a�ciw� i bezpieczn� eksploatacj� wagon�w towarowych. Wymiary te obowi�zuj� w eksploatacji. Wynika z tego, �e cz�ci maj�ce wymiary rzeczywiste w zakresie mi�dzy wymiarem dopuszczalnym przy naprawie a wymiarem granicznym nie potrzebuj� by� wymieniane (regenerowane) w eksploatacji, natomiast musz� by� wymieniane (regenerowane) podczas wykonywania napraw okresowych.
21. Wymiar kresowy - jest to wymiar stosowany wy��cznie przy cz�ciach podlegaj�cych regeneracji, kt�rego przekroczenie kwalifikuje dan� cz�� na z�om.
22. Wymiar naprawczy - jest to wymiar cz�ci po naprawie, mieszcz�cy si� w granicach miedzy wymiarem konstrukcyjnym a wymiarem dopuszczalnym przy naprawie. W zasadzie powinien by� wymiarem konstrukcyjnym lub zbli�onym do niego.
23. Luz konstrukcyjny - jest to luz podawany na rysunkach konstrukcyjnych.
24. Luz rzeczywisty - jest to luz okre�lony z bezpo�rednich pomiar�w.
25. Luz naprawczy - jest to luz, z kt�rym wsp�pracuj�ce cz�ci mog� by� z�o�one przy naprawie.
26. Luz kresowy - jest to luz, kt�ry ze wzgl�du na warunki wsp�pracy cz�ci nie mo�e by� przekroczony.
27. Wcisk - jest to warto�� bezwzgl�dna ujemnej r�nicy wymiar�w otworu i wa�ka przed ich po��czeniem - kt�ry po z�o�eniu tworzy pasowanie ciasne.
28. Zwichrowanie (np. ostoi wagonu) - jest to odkszta�cenie wi�cej ni� w jednej p�aszczy�nie przy zachowaniu wymiar�w poprzecznych.

�4.
Postanowienia wst�pne

1. W celu zapewnienia planowej gospodarki wagonami towarowymi oraz maksymalnego wykorzystania ich zdolno�ci przewozowej - wagony towarowe powinny by� utrzymane w nale�ytym stanie technicznym i naprawiane w okre�lonych terminach.
2. Napraw� wagonu nale�y wykona� zgodnie z niniejsz� instrukcj� i obowi�zuj�c� dokumentacj� konstrukcyjn�.
3. Materia�y u�yte do naprawy wagon�w powinn...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin