Oś wleczona sterowana ARA860(2).pdf

(509 KB) Pobierz
745308245 UNPDF
13:01-51
Wydanie 1 pl
Oś wleczona sterowana ARA860
za wałem napędowym
Opis zasady działania, czynności serwisowych
i naprawczych
1 713 186
© Scania CV AB 2001, Sweden
745308245.042.png 745308245.043.png 745308245.044.png
Spis treści
Spis treści
Zasada działania
Informacje ogólne ..................................................3
Elementy składowe................................................4
Schemat ogólny ......................................................7
Pozycja do jazdy na wprost ...................................7
Skręt w prawo.........................................................8
Skręt w lewo............................................................9
Siły zewnętrzne działające na układ
kierowniczy ...........................................................10
Spadek przepływu w pompie wspomagania
układu kierowniczego..........................................10
Układ bezpieczeństwa .........................................11
Opis czynności serwisowych i
naprawczych
Połączenia i elementy składowe .........................14
2
© Scania CV AB 2001, Sweden
13:01-51
 
Informacje ogólne
Zasada działania
Informacje ogólne
ARA860 jest hydraulicznie sterowaną osią
wleczoną umiejscowioną za wałem
napędowym. Układ hydrauliczny osi
wleczonej jest całkowicie niezależny od
normalnego systemu sterującego, zaś
ciśnienie robocze wynosi około 14 barów.
O jest zmodyfikowaną wersją osi AMA860.
Układ sterujący osi wleczonej składa się z
siłownika głównego, siłownika
centrującego, akumulatora ciśnienia,
włącznika ciśnieniowego, czujnika
przepływu, zaworu kierunkowego oraz
kontrolki ostrzegawczej. Pompa
wspomagania układu kierowniczego
charakteryzuje się większą przepustowością
od pomp stosowanych w pojazdach z jedną
osią kierowaną.
Autobusy ze sztywną osią przednią
(podwozia klasy UB oraz IB):
Siłownik główny znajduje się na przekładni
kierowniczej ze wspomaganiem i jest
bezpośrednio połączony z ramieniem
przekładni kierowniczej. Siłownik
centrujący zamontowany jest na osi
wleczonej i porusza ramieniem zwrotnicy.
Autobusy z osobnym zawieszeniem kół
przednich (podwozie klasy EB):
Siłownik główny znajduje się po drugiej
stronie przekładni kierowniczej ze
wspomaganiem i jest połączony z
pośredniczącym ramieniem kierowniczym.
Siłownik centrujący zamontowany jest na
osi wleczonej i porusza ramieniem
zwrotnicy.
13:01-51
© Scania CV AB 2001, Sweden
3
745308245.001.png
Elementy składowe
Elementy składowe
Umiejscowienie elementów składowych
Autobusy ze sztywną osią przednią, podwozia klasy UB oraz IB
4
5 6
7
1
2 3
Autobus z osobnym zawieszeniem kół przednich, podwozie klasy EB
1
2
3
4
5 6
7
Schemat ideowy,
lewostronny układ
kierowniczy
1 Siłownik główny
2 Zawór kierunkowy
V561
3 Włącznik ciśnieniowy
T588
4 Złącza napełniania
5 Akumulator ciśnienia
6 Siłownik centrujący
7 Czujnik przepływu
T589
4
© Scania CV AB 2001, Sweden
13:01-51
745308245.002.png 745308245.003.png 745308245.004.png 745308245.005.png 745308245.006.png 745308245.007.png 745308245.008.png 745308245.009.png 745308245.010.png 745308245.011.png 745308245.012.png 745308245.013.png 745308245.014.png 745308245.015.png 745308245.016.png 745308245.017.png 745308245.018.png 745308245.019.png 745308245.020.png 745308245.021.png 745308245.022.png 745308245.023.png 745308245.024.png 745308245.025.png 745308245.026.png 745308245.027.png 745308245.028.png 745308245.029.png 745308245.030.png 745308245.031.png 745308245.032.png 745308245.033.png 745308245.034.png 745308245.035.png 745308245.036.png 745308245.037.png 745308245.038.png 745308245.039.png
Elementy składowe
Siłownik główny
Siłownik główny składa się z czterech
komór: w dwóch - połączonych z
przekładnią kierowniczą ze wspomaganiem
- zwiększa się w ciśnienie, gdy przekładnia
kierownicza poruszana jest przez koło
kierownicy. Pozostałe dwie komory
połączone są z dwoma komorami w
siłowniku centrującym i hydraulicznie
przenoszą siły skrętne na koła osi
wleczonej. W celu zachowania dobrej
stateczności kierunkowej oś wleczona nie
skręca się przez pierwsze 5 stopni skrętu kół
przednich.
Siłownik centrujący
Siłownik centrujący składa się z części
sterującej wyposażonej w dwie komory oraz
części centrującej. Gdy ciśnienie oleju
hydraulicznego z siłownika głównego
zwiększy się w jednej z komór części
sterującej, porószone zostanie tłoczysko,
które przeniesie siłę na ramię zwrotnicy;
ramię przekładni kierowniczej. Gdy układ
kierowniczy zmieni kierunek, zwiększy się
ciśnienie w drugiej komorze i tłoczysko
zostanie popchnięte w przeciwną stronę.
Gdy kąt skrętu kół przednich jest mniejszy
niż 5 stopni, obydwie komory części
sterującej połączone są poprzez funkcję w
siłowniku głównym. W tej pozycji aktywna
jest część centrująca siłownika
centrującego. Część centrująca wyposażona
jest w dwa tłoczki, z których jeden
przymocowany jest do tłoczyska, zaś drugi
porusza się swobodnie. W siłowniku
centrującym znajduje się również w
przytwierdzona na stałe przegroda.
Ciśnienie układu o wielkości 14 barów
działające na obydwa tłoczki dociska je do
przegrody, utrzymując dzięki temu koła w
wyprostowanej pozycji. Akumulator
ciśnienia wyrównuje gwałtowne zmiany
ciśnienia w układzie i utrzymuje je na
poziomie, który powoduje prostowanie się
kół osi wleczonej w chwili powrotu koła
kierownicy do środkowego ustawienia.
Gdy ciśnienie w układzie hydraulicznym
stanie się zbyt niskie, włącznik ciśnienia
spowoduje zapalenie się kontrolki
ostrzegawczej na tablicy przyrządów.
13:01-51
© Scania CV AB 2001, Sweden
5
745308245.040.png 745308245.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin