ocena_oferty_prog.pdf

(245 KB) Pobierz
Microsoft Word - Oferta.doc
Biuro
Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji
KRAJOWA
RADA
RADIOFONII
I TELEWIZJI
Departament
Programowy
Ocena oferty programowej adresowanej
przez nadawców do dzieci i młodzieży
(na podstawie monitoringu programów
telewizyjnych naziemnych, nadanych w okresie
29 września – 5 października 2008 roku)
ANALIZA
BIURA KRRiT
Monitoring przeprowadzono w celu dokonania oceny oferty kierowanej
przez największych polskich nadawców telewizyjnych do dzieci i młodzieży.
Audycje poddano ocenie ilościowej i jakościowej. Szczególnie istotne było
określenie czy oferta ta zaspakaja potrzeby poznawcze dzieci i młodzieży
z różnych grup wiekowych, czy emitowane audycje posiadają walory
wychowawcze, edukacyjne, czy promują pozytywne wartości i wzory
zachowań, czy też zapewniają jedynie rozrywkę. Celem monitoringu było
również sprawdzenie, czy nadawcy przestrzegają art. 18 ustawy o radiofonii
i telewizji oraz rozporządzenia KRRiT, tj. czy emitowane przez nich audycje
nie zagrażają prawidłowemu rozwojowi małoletnich, są prawidłowo
oznakowane i nie naruszają zasady pory chronionej.
319406493.001.png
Monitoringiem objęto te audycje, które nadawcy sami określili i nadesłali jako
przeznaczone dla dzieci i młodzieży . Pochodziły one z 2 programów telewizji publicznej
(TVP1, TVP2) oraz 3 programów koncesjonowanych (POLSAT, TV4, PULS).
Monitoringiem objęty miał być również program TVN ale nadawca przekazał informację, że
w okresie 29.09 – 5.10 nie emitował audycji dla dzieci i młodzieży.
Łącznie poddano analizie 63 tytuły (103 wydania) audycji adresowanych do dzieci
i młodzieży. Były to: seriale, filmy animowane, filmy familijne, audycje rozrywkowe,
edukacyjne, sportowe, muzyczne. Część filmów animowanych nadawana była w ramach tzw.
wieczorynek – audycji przeznaczonych dla najmłodszych dzieci (TVP 1).
Charakterystyka oferty programowej adresowanej do dzieci i młodzieży
Najbogatszą i najbardziej różnorodną ofertę programową przeznaczoną dla dzieci
i młodzieży posiadała w w/w okresie TVP1 . Młody widz mógł wybierać spośród 36 audycji,
codziennie mając do wyboru od 4 do 6 pozycji, co stanowiło od ok. 1,5 do ok. 3,5 godziny
dziennie. Ilościowo oferta jest więc bogata. Dwie audycje miały kwalifikacje „od lat 12”:
Atlantis Hihg i Raj , sześć „od lat 7”: Baranek Shaun , High School Musical , Legenda Nezha ,
Hannah Montana , Owocowe ludki , Siódme niebo . Pozostałe, tj. 28 audycji wyemitowano
z oznakowaniem „bez ograniczeń wiekowych”. Należy tu zaznaczyć, że stosowane przez
nadawcę oznakowanie nie odzwierciedla rzeczywistej struktury wiekowej oferty
programowej. System oznakowań służy informowaniu o ewentualnym zagrożeniu danej
audycji, co nie zawsze jest jednoznaczne z przeznaczeniem dla danej kategorii wiekowej. Do
czynienia mamy z taką sytuacją, np. w filmie High School Musical , nadane treści nie
zagrażają 7-latkom (dlatego kwalifikacja nadawcy jest prawidłowa), jednak fabuła filmu,
poruszane problemy relacji rówieśniczych, rodzących się sympatii i antypatii, rywalizacji,
spełniania swoich marzeń bardziej dotyczy starszych dzieci, jest bliższa ich fazie rozwojowej,
ich problemom. Podobnie rzecz ma się z serialem Hannah Montana czy Siódme niebo .
Najwięcej audycji wyemitowano w ramach oferty przeznaczonej dla najmłodszych
widzów (oznakowanie „bez ograniczeń wiekowych”). Były to w większości bajki animowane
ale też audycje edukacyjne jak: Domisie , Jedynkowe przedszkole , Budzik , Klub Przyjaciół
Myszki Miki , Moliki książkowe , Ziarno . Na szczególne wyróżnienie zasługują audycje:
Domisie , Jedynkowe przedszkole i Budzik ze względu na swoje walory edukacyjne. Należy
podkreślić, że ten rodzaj audycji obecny był wyłącznie w TVP1.
Formuła Jedynkowego przedszkola pozwala dzieciom w wieku przedszkolnym
poszerzać swoją wiedzę. Audycja ma ściśle określoną strukturę, zgodną z psychologicznymi
2
regułami skutecznego uczenia się, a mianowicie początek audycji jest nawiązaniem do tego
co dziecko już z reguły wie, w rozwinięciu prezentuje się dzieciom nowe wiadomości, które
mogą połączyć z już posiadaną wiedzą. Na koniec natomiast następuję podsumowanie
odcinka, co strukturalizuje informacje i pozwala na trwałe zapamiętywanie. Cały odcinek jest
zbudowany wokół jakiegoś kluczowego tematu (np. jesień, psy). Mały widz ogląda więc
bardzo dobrze skonstruowany program edukacyjny, może wykonywać wszystkie czynności,
które robią dzieci w studio, a na koniec odcinka prowadzący zapowiada jakie materiały
należy przygotować na następne spotkanie. Edukacja odbywa się więc w sposób interaktywny
i zintegrowany, co zwiększa skuteczność uczenia się. Oprócz edukacji są też elementy zabaw
ruchowych i plastycznych. Wszystko nawiązuje do komputera tzn. osoby prowadzące są
stylizowane na części komputerowe, mamy więc tutaj Mysz, Piksela, Spację, Kartę Graficzną
itp., a dzieci przenoszą się w różne miejsca za pomocą klikania myszką. Jest to więc
nawiązanie do czegoś co współczesne dzieci dobrze znają i lubią a także podkreśla
edukacyjne walory posługiwania się komputerem.
Audycja pt. Domisie jest również niezwykle wartościowa. Edukacja dotyczy tu
głównie relacji społecznych, zachowania, stosunku do siebie i świata. Jest więc bardziej
wychowawcza. Każdy odcinek poruszał inny problem z dziedziny życia społecznego.
W jednym bohaterowie upierali się żeby robić wszystko samemu i nie chcieli nikogo prosić
o pomoc. Okazało się, że przez to wiele rzeczy im nie wychodzi, denerwują się z tego
powodu i nie mogą osiągnąć tego co chcą. W końcu, kiedy zaczynają prosić innych o pomoc,
okazuje się, że warto korzystać z ich pomocy, bo każdy jest dobry w czymś innym, a to co dla
jednego trudne, drugi zrobi błyskawicznie i z przyjemnością. W drugim odcinku bohaterowie,
albo z lenistwa albo braku czasu, przestają sprzątać. Rośnie więc liczba czynności, które
należy wykonać a nikomu się nie chce. W końcu doświadczają jak miło jest kiedy ktoś
niepostrzeżenie zrobi coś za nas i postanawiają wyręczać innych, pomagać im
niezauważalnie. Dzieci uczą się dzięki temu, że pomaganie innym jest przyjemne samo w
sobie, że radości może dostarczać obserwowanie czyjegoś zaskoczenia i wdzięczności, nawet
jeżeli ta wdzięczność nie jest kierowana bezpośrednio do nas. Po prostu, przyjemnie jest
sprawiać innym bezinteresownie radość. Domisie są więc audycją, która uczy dzieci
pozytywnych wartości i zachowań (np. pomagania innym, życzliwości, skromności)
właściwych relacji z innymi ludźmi, pomaga obalać fałszywe przekonania, które mogą
funkcjonować w świadomości małego człowieka.
Z kolei audycja Budzik jest jakby połączeniem funkcji dwóch wyżej opisanych.
Zawiera zarówno elementy mające służyć poszerzaniu wiedzy młodego widza jak i jego
3
społecznej czy emocjonalnej edukacji – tak można wnioskować na podstawie
monitorowanego odcinka. Składał się on z kilku, dość luźno powiązanych elementów. Np.
praca plastyczna i piosenka dotyczyła dzików, rozmowa z panią Kasią - jeży, wyprawa
Budzika - szczeniaków w schronisku i obowiązków związanych z posiadaniem psa, krótka
bajeczka – jajka, które szukało mamy, a problemy Budzika - tęsknoty za panią Ewą. Jak
widać, w tej audycji (w przeciwieństwie do Jedynkowego przedszkola ), brak jest motywu
przewodniego wiążącego poszczególne elementy. Audycja posiada walory edukacyjne, dzieci
dostają szereg ciekawych informacji choć jej konstrukcja, z punktu widzenia psychologii
uczenia się, jest mniej doskonała niż np. Jedynkowego przedszkola .
Na uwagę zasługuje również audycja pt. Klub Przyjaciół Myszki Miki , która ma
strukturę bardzo podobną do Jedynkowego przedszkola . Również tutaj odcinek ma przewodni
motyw, cała akcja zbudowana jest wokół jednego zadania. W monitorowanym odcinku
chodziło o to, żeby odnieść pisklaka do mamy. W związku z tym, dzieci dowiedziały się
gdzie mieszka pisklak, co to jest las, co może ptaszek zjeść, czym go ogrzać, liczyły ile razy
zaćwierkał. Odcinek kończyło podsumowanie, w którym odnoszono się do wszystkich
problemów podejmowanych w audycji. Mamy więc kolejną audycję, która w sposób
zintegrowany i interaktywny uczy dzieci.
Ciekawą pozycją są Moliki książkowe . Audycja promuje czytelnictwo wśród
najmłodszych, jak również pokazuje książki jako coś cennego, co może być przedmiotem
chęci posiadania, ponieważ Moliki marzą o zdobyciu danej książki. W ramach promocji
książek omawiana jest też ich treść, w monitorowanym odcinku dotyczyło to legendarnego
skarbu Inków, przez co dzieci poznają historię i legendy dotyczące innych kultur. Audycję
wyemitowano z oznakowaniem „bez ograniczeń wiekowych”, co jest prawidłowe, choć jej
zawartość jest bardziej odpowiednia dla widza starszego, tj. między 7-12 rokiem życia.
Audycja Ziarno promuje chrześcijańskie wartości oraz wprowadza dzieci w świat
wiary katolickiej. Monitorowany odcinek dotyczył świętego Franciszka i pochwały ubóstwa.
Przedstawiał historię świętego, a przy okazji nawiązywał do możliwości pomagania ubogim
w dzisiejszych czasach. W audycji uczestniczyły dzieci, które odgrywały sceny z życia
świętego, a osobą prowadzącą była starsza pani, która kojarzy się z babcią i jest to pozytywne
nawiązanie do mądrości osób starszych, które mogą być skarbnicą wiedzy i autorytetem.
Wszystkie pozostałe audycje w kategorii dla widzów najmłodszych były to bajki
animowane. Niektóre z nich emitowano w paśmie wieczornym jako Wieczorynki. Część
z nich wydaje się służyć wyłącznie rozrywce, bo trudno dopatrzyć się w nich jakiegoś
głębszego przesłania, walorów edukacyjnych czy wychowawczych.
4
Wśród bajek, które zasadniczo niczego nie wnoszą w rozwój dzieci wymienić należy:
dwie Wieczorynki: Myszka Miki i przyjaciele , Garfield i przyjaciele , oraz bajkę Andzia .
Kwalifikacja tych bajek, w świetle wytycznych zawartych w rozporządzeniu KRRiT, wydaje
się prawidłowa, niemniej jednak ich treść jest absolutnie bezwartościowa dla dzieci. Na
przykład w bajce Garfield i przyjaciele , główny bohater, straszny obżarciuch i leń, nie
wyciąga kompletnie żadnych wniosków ze swojego zachowania, a tym samym w bajce nie
ma żadnego morału czy przesłania. Zostaje on ostrzeżony, że jak nie przestanie się objadać, to
będzie miał koszmary senne. Garfield lekceważy ostrzeżenie i oczywiście ma koszmarny sen.
Po obudzeniu obiecuje sobie głodówkę. Niestety, jak tylko Garfield widzi lasagne, zapomina
o negatywnych konsekwencjach swojego obżarstwa i złożonej sobie obietnicy. Z kolei
w bajce Myszka Miki i przyjaciele , Goofie zostaje sam w domu z dzieckiem i okazuje się, że
kompletnie nie radzi sobie z podstawowymi zadaniami: wycieraniem kurzu, prasowaniem,
zmywaniem naczyń, pilnowaniem dziecka, które pod jego okiem demoluje dom. A na koniec
nie potrafi przyznać się do porażki i utrzymuje, że świetnie sobie radził i prowadzenie domu
jest banalnie proste. Jest też pokazane, jak z kolei jego żona, nie potrafi prowadzić samochodu
i jeździ po trawniku i drzewach. Bajka utrwala tylko funkcjonujące stereotypy, niczego nie
wnosi, choć nie szkodzi. Jaki jest jednak sens emitowania takich bajek?
Zdecydowana większość bajek jest jednak wartościowa. Pokazują pozytywną wizję
świata, mają łagodny klimat, uczą szacunku dla innych ludzi, dla pracy, pokazują, że ludzie są
bardzo różni ale każdy ma w sobie coś wyjątkowego. Nie warto jest rywalizować i sprzeczać
się kto jest najlepszy, bo każdy jest najlepszy w jakiejś dziedzinie. Warto pokonywać swoje
uprzedzenia, ważne jest posiadanie przyjaciół na których zawsze można liczyć. Pokazują
również, że nie opłaca się kłamać czy oszukiwać, obrażać się na innych, zazdrościć innym
dóbr materialnych. Pokazują osoby dorosłe jako godne zaufania, mądre i dobre. Jak również
zachęcają do poznawania świata, który pełny jest ciekawych stworzeń. Jedna z bajek
pokazywała jak trudnym doświadczeniem dla dziecka jest zostawienie go przez rodziców,
nawet na jeden dzień, pod opieką innych osób. Nawet jeżeli są to znane i lubiane osoby.
Poruszała więc problem tęsknoty za rodzicami. Jest to problem na pewno bardzo bliski
dzieciom, a bajka mogła pomóc im w poradzeniu sobie z nim, bo, jak mówi bajka, to
szczęście mieć bliskich, za którymi można tęsknić. Inna bajka pokazywała, że „czasami
odwaga polega na zachowaniu rozsądku”, co też jest niezwykle wartościowym przekazem,
jeszcze inna, że są miejsca w których dzieciom bawić się nie wolno i w tej kwestii należy
słuchać dorosłych. Wiele z nich pokazywało, że współpracując w grupie można dużo zyskać.
Czasami zdarza się popełnić błąd, zachować się niewłaściwe ale ważniejsze jest, czy stara się
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin