Definicja charakterystyki prędkościowej silnika.doc

(53 KB) Pobierz
Łukasz Rybka gr

              28.05.2006 r.

 

 

Ćw.1. Definicja charakterystyki prędkościowej silnika

 

Moc użyteczna (efektywna) — moc odbierana z wału silnika. Normy różnych krajów ustalają różne warunki pomiaru mocy użytecznej, tzn.: warunki atmosferyczne, uwzględnianie strat mocy na napęd urządzeń pomocniczych silnika, a także powodowanych przez tłumik wylotu i filtr powietrza. W związku z tym przy podawaniu mocy silnika jest konieczne zaznaczenie, wg jakich norm moc ta została określona. Wynikające stąd różnice mogą być znaczne.

Moc znamionowa (nominalna) — moc podawana   przez   wytwórcę   (zazwyczaj

wpisana na tabliczce znamionowej) rozwijana przy znamionowej prędkości obrotowej. Maksymalna moc użyteczna silnika przy znamionowej prędkości obrotowej (w normalnych warunkach atmosferycznych) nie może odbiegać od mocy znamionowej o więcej niż ±5%.

Moc trwała — największa moc, z jaką silnik może pracować przez praktycznie nieograniczony przeciąg czasu.

Moc krótkotrwała (np. jednogodzinna) — największa moc, z jaką silnik może pracować przez określony czas bez przegrzania.

Charakterystyka silnika jest to przedstawienie w postaci wykresu zależności między jego parametrami w określonych, ustalonych warunkach pracy. Nazwa charakterystyki jest związana z parametrem (lub czynnikiem wpływającym na zmianę parametru) przyjętym za zmienną niezależną. Rozróżnia się następujące zasadnicze rodzaje charakterystyk: prędkościowe, obciążeniowe, regulacyjne, specjalne i pochodne od poprzednio wymienionych. Na wykresach charakterystyk zazwyczaj występują jako zmienne oraz parametry następujące wielkości: moc efektywna Ne, prędkość obrotowa n, moment obrotowy Mo, średnie ciśnienie efektywne pe, jednostkowe zużycie paliwa ge. Jednak w zależności od potrzeb może występować także (lub zamiast) wiele innych wielkości np.: temperatura spalin, skład mieszanki (współczynnik nadmiaru powietrza), stopień napełnienia cylindrów powietrzem i wiele innych.

Charakterystyka prędkościowa przedstawia zależność momentu obrotowego i godzinowego zużycia paliwa oraz wielkości pochodnych: mocy i jednostkowego zużycia paliwa od prędkości obrotowej przy stałym otwarciu przepustnicy lub stałym ustawieniu dawkowania pompy wtryskowej. Charakterystyka prędkościowa sporządzana dla pełnego otwarcia przepustnicy w gaźniku lub znamionowego dawkowania pompy wtryskowej nosi nazwę charakterystyki zewnętrznej (pełnej mocy), zaś dla innych mniejszych dawek lub otwarć — charakterystyki mocy częściowej. Sporządzona dla silnika o zapłonie samoczynnym, w którym dawka paliwa nie jest ustalona, lecz każdorazowo odpowiada granicy dymienia nosi nazwę charakterystyki granicy dymienia.

Na podstawie charakterystyki prędkościowej zewnętrznej można określić stopień elastyczności momentu obrotowego (popularnie — elastyczność silnika) jako stosunek momentu maksymalnego do momentu przy mocy znamionowej. Jest to wskaźnik określający przydatność silnika do celów trakcyjnych.

 

 

 

 

 

 

Dane techniczne

 

Silnik typ: T359E

Pompa wtryskowa typ: P76-50/2

 

Dane techniczne:

 

ilość cylindrów:                                                           6

 

średnica:                                                                       110 mm

 

skok tłoka:                                                                   120 mm

 

pojemność skokowa:                                                        6,842 dm3

             

stopień sprężania:                                                        17

 

kolejność pracy cylindrów:                                          1 5 3 6 2 4

 

moc znamionowa:                                                        115 kW

 

znamionowa prędkość obrotowa:                            2400 obr/min

 

max. prędkość obrotowa:                                          2700 obr/min

 

min, prędkość obrotowa

biegu jałowego                                                        500-650 obr/min

 

max. moment obrotowy:                                          580 Nm

 

prędkość obrotowa max.

momentu obrotowego:                                          1400 obr/min

 

min. jednostkowe zużycie paliwa:                            212g/Kw.

 

pojemność układu wodnego silnika:                            9,5 dm3 

 

pojemność układu olejowego silnika:              16 dm3

 

gatunek paliwa:                                                        ON

 

ciężar paliwa:                                                                      0,870 g/dm3

 

gatunek oleju:                                                                      10W/40

 

 

 

2. Tabela pomiarów:

 

lp.

Obroty

Moment na

Gp

temp. Wody

temp. Ojeju

temp.

ciśnienie

Moc

 

 

tarczy ham.

 

wylot

miska

spalin

oleju

 

 

[obr./min]

[Nm]

kg/h

oC

oC

oC

kG/cm2

kW

1

1200

494

14,1

80

55

360

4

62

2

1400

495

16,1

80

55

380

4,2

73

3

1600

508

18,6

80

60

400

4,2

85

4

1800

471

19,3

80

65

400

4,2

89

5

2000

441

20,5

80

70

400

4,3

92

6

2200

422

22.0

80

70

400

4,5

97

7

2400

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin