Plan marketingowy - teoria.doc

(97 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan marketingowy

 

 

 


Plan marketingowy jest krótkim, szczegółowym i pisemnym planem, w którym są przedstawione działania, które firma musi podjąć, aby osiągnąć założone obroty i cele marketingowe.

Plan ten zakłada znajomość produktów i usług firmy zlecającej wykonanie wspomnianego planu, znajomość obecnych i potencjalnych klientów oraz przyszłych posunięć konkurencji.

Na tak zbudowanej podstawie można opracować efektywne strategie celem osiągnięcia założonej sprzedaży i celów marketingowych.

CEL: znacząca przewaga nad konkurencją

 

 

TWORZENIE PLANU STRATEGICZNEGO:

 

·         Znamy cel (firma jest kierowana wg celów i strategii)

·         Czy wybrana poprzez plan strategia jest najlepsza? (w określonym czasie, przy możliwych środkach, korzyściach, rynkach i konkurencjach)

 

 

KROKI W TWORZENIU PLANU STRATEGICZNEGO (wersja uproszczona):

 

1.     Zdefiniować firmę = wyznacza kierunek działania (produkty i usługi firmy, kim są klienci firmy, dlaczego kupują u nas, co nas odróżnia od konkurencji)

2.     Stworzyć deklarację misji = streszczenie definicji firmy.

3.     Analiza SWOT.

4.     Wybrać nie więcej niż 5 mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń aby skupić uwagę na tym co przyniesie maksymalne korzyści = ten wybór zadecyduje o planach marketingowych.

5.     Zamiana pomysłów na cele perspektywiczne (od 3 do 5 lat) i ich akceptacja. Musza być:

·       wymierne = wyrażone w pieniądzu lub innych jednostkach

·       mieć ostateczny termin ich osiągnięcia

·       musi istnieć osoba odpowiedzialna na ich osiągnięcie

·       muszą być wiarygodne i osiągalne

6.     Zamiana powyższych na cele krótkoterminowe.

W przypadku planu marketingowego należy traktować cele krótkoterminowe jako perspektywiczne = tj. wyznaczyć osoby za nie odpowiedzialne, ich miary i planowane terminy realizacji.

Powyższe cele są podstawą planu marketingowego!


PRZED USTALENIEM PLANU MARKETINGOWEGO NALEŻY ODPOWIEDZIEĆ NA 30 PODSTAWOWYCH PYTAŃ:

 

Pytanie 1

W jakiej firmie pracuję?

 

·         Analiza produktu i usług firmy

·         Analiza rynku i firmy i jej pozycji na nim

·         Analiza SWOT

czyli:  analiza strategiczna (tak jak we wstępie).

 

 

Pytanie 2

Co firma sprzedaje?

 

Lista produktów lub/i usług, które firma sprzedaje.

 

 

Pytanie 3

Jakie są rynki docelowe firmy?

 

Marketing docelowy - ograniczoną sumę pieniędzy należy właściwie zainwestować.

 

Etapy marketingu docelowego:

·         Ustalenie, kto będzie najprawdopodobniej kupował od firmy =klienci rynku docelowego.

·         Poznanie klientów (preferencje, potrzeby, nawyki, itp.). Informacje niezbędne do segmentacji rynku.

·         Określenie wielkości segmentów.

·         Uszeregowanie segmentów rynku wg ich potencjalnej zyskowności dla firmy.

·         Wybranie najkorzystniejszych segmentów ze względu na łatwość i koszty sprzedaży, wielkość obrotów, ceny.

 

Dla każdego produktu czy usługi należy ustalić rynek docelowy.

 


Pytanie 4

Jakie są cele marketingowe firmy na następny rok?

Jakie firma chce osiągnąć obroty i zysk?

 

Dwa rodzaje celów: firmy i osobiste

 

W firmie realizujemy tylko cele firmy.

 

Cele będą podlegać dogłębnej analizie i częstym zmianom.

 

1.     Spisać wszystkie ogólne cele marketingowe na najbliższy rok oraz 3 lata

(Plan marketingowy obejmuje 1 rok; cele perspektywiczne zapewniają działania w ustalonym kierunku i pomagają w skupieniu uwagi)

2.     Cele szczegółowe wymagają liczb i ram czasowych:

·      Dla każdego produktu czy usługi i odpowiedniego rynku docelowego ustalić wielkość obrotów (najniższy, najwyższy i najbardziej prawdopodobny).

              Taki podział skonkretyzuje ustalenie wielkości obrotów firmy ogółem.

·      To samo ustalić (dla każdego produktu) przy założeniu, że firmie się nie powiedzie.

·      To samo ustalić (dla każdego produktu) przy założeniu, że firmie się powiedzie

·      Najbardziej prawdopodobny obrót jest efektem rozważań możliwości co może się zdarzyć z produktem (NIE średnia).

 

Cele dotyczące obrotów i zysków powinny być ustalone szczegółowo

Bardzo ważny jest proces ciągłego myślenia jak produkty i rynki docelowe oddziaływują na siebie.

 

3.     Ustalenie wielkości zysku (% od obrotów)

 

 

Pytanie 5

Co może przeszkodzić w osiągnięciu założonych celów?

 

·         Nieodpowiedni przepływ gotówki

·         Brak kapitału

·         Za mały personel, źle pracujący

·         Nieodpowiednia technologia

·         Przestarzała linia produkcyjna

·         Niewłaściwa strategia cenowa

·         Spadające lub stałe dochody

·         Silna konkurencja

·         Nieodpowiednia jakość produktów

·         Nieodpowiednia dystrybucja

 

Można tego uniknąć poprzez:

-         poprawę słabych stron,

-         unikanie zagrożeń (z analizy SWOT)

 

Należy uwzględnić działania korygujące, błędy i rozwiązania problemów.

 

 

Pytanie 6

Jaki jest budżet marketingowy firmy?

 

Budżet musi być z góry ustalony i opierać się na konkretach.

 

Metoda ustalania budżetu: (może być % od przewidywanej sprzedaży ALE):

 

Musi pokryć koszty reklamy i public relations, cenę realizacji celów marketingowych i celów zwiększenia obrotu sprzedaży.

 

Najlepsze budżety marketingowe składają się z 2 części:

1.     Ustalona miesięczna suma przeznaczona na realizację miesięcznych zadań marketingowych.

2.     Rezerwy pieniężne na realizacje nieoczekiwanych potrzeb marketingowych.

 

 

 

Pytanie 7

Jakie korzyści oferują produkty i usługi firmy?

 

Dokładna analiza:

1.     Lista produktów i usług, które są sprzedawane

(jakie potrzeby i pragnienia te produkty i usługa zaspokajają; wnioski ;przekazanie inf. na rynek = czynnik powodujący zakup).

Jaki jest cel każdego produktu i usługi (jakie potrzeby i pragnienia każdy z nich spełnia).

2.   Zastanów się nad każdym produktem i usługą - jaki jest ich cel?

3.     Dla każdego produktu czy usługi należy przeanalizować następujące kwestie - czy jest to nasz obecny zwycięzca oraz czy będzie nim w przyszłości; czy czas sukcesu się skończył; czy sukces ten powinien być kontynuowany; czy należy wspomóc dany produkt (środkami finałowymi, personelem, promocją)?

Należy ustalić w którym momencie cyklu życia znajduje się produkt.

4.     Czy należy rozszerzyć istniejącą linię produktów?

Uaktualnianie listy produktów co kwartał jest warunkiem uniknięcia ryzyka „przyzwyczajenia się” do istniejącej listy a tym samym nie zauważenia konieczności dostosowania do bieżącego rozwoju rynku.

5.     Jakie są szczególne korzyści/niekorzyści każdego produktu lub usługi w przypadku, gdy porówna się je z konkurencyjnymi produktami lub usługami.

6.     Czy firma ma odpowiedni asortyment produktów i usług, aby zadowolić klienta (dlaczego klienci kupują konkretny produkt).

7.     Czy ostatnio przeprowadziłeś jakieś ulepszenia w swoich produktach i usługach?

Czy planujesz jakieś?

8.     Jakie nowe produkty lub usługi są planowane?

9.     Jakie są substytuty  produktów lub usług firmy?

(czy istnieją nowe = technologiczne, społeczne, ekonomiczne rozwiązania, które mogą doprowadzić do nowych sposobów zaspokajanie potrzeb klientów firmy?)

10. Wymień 5 nowych zastosowań produktów i/lub usług firmy.

 

 

 

Pytanie 8

Jakie produkty i usługi stanowią Unikatową Propozycję Sprzedaży (UPS) firmy?

 

·         Co je odróżnia od innych?

·         Jaka jest ich jakość?

·         Cena

·         Wygoda użytkowania

·         Styl

·         Profesjonalizm

Powyższe informacje są podstawą do określenia UPS

 

Przykłady wyróżnienia produktów firmy od produktów konkurencji:

1.     Nowe, ulepszone od dotychczasowego

2.     Opakowanie

3.     Cena -domena dużych firm, ale należy dążyć aby mieć najdroższy, a nie najtańszy towar .

4.     Reklama i promocja

5.     Dostawa (do domu, szybkość)

6.     Wygoda (godziny pracy dla klienta)

7.     Usługi (dotyczy usług pozasprzedażowych).

 

 

Pytanie 9

Jaki produkt lub usługa przynosi firmie największy/najmniejszy zysk i ma najwyższe/ najniższe koszty produkcji?

 

·         Co przynosi zyski-maxymalizacja, co straty-minimalizacja?

·         Kto kupuje powyższe produkty?

·         Stworzenie siatki produktów - jaki wariant firma wybierze; cel = wzrost obrotu i zysku

·         macierz BCG (gwiazdy, dojne....)

·         Ustalenie nowych celów dla produktu, usługi (kwartalnie) z uwzględnieniem kosztów, terminów realizacji i osób odpowiedzialnych

 

Wszelkie zmiany produktów należy przedyskutować bowiem pociągają trudne do przewidzenia koszty, i rzadko w szybkim czasie przynoszą zysk.

 

 

Pytanie 10

Kim są obecni klienci firmy?

 

Zdobycie szczegółowej wiedzy na temat klientów.

 

Segmentacja rynku jest metodą grupowania nabywców lub instytucji, którzy kupują produkty firmy:

1.     Przyjrzyj się klientom i zanotuj najistotniejsze cechy.

2.     Zbadaj szersze rynki i większe grupy klientów, dzieląc ich na grupy o tych samych lub podobnych cechach (po uzyskaniu szczegółowych informacji podzielisz rynek na segmenty).

3.     Segmenty pomogą ci ustalić rynki docelowe.

 

 

Pytanie 11

Kto, co, kiedy, gdzie i dlaczego kupuje?...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin