Wieża Eiffla.pdf

(55 KB) Pobierz
Wieża Eiffla
wieża Eiffla
wieży Eiffla nie zaprojektował Alexandre Gustave Eiffel . Jej autorami byli dwaj inżynierowie Emile
Nouguier i Maurice Koechlin. Pracowali w biurze projektowym, którego jedynym właścicielem był
właśnie francuski inżynier Eiffel. Jego firma zyskała sławę dzięki metalowym budowlom o lekkich
konstrukcjach kratowych. Eiffel wpadł na pomysł, by do wzniesienia wieży użyć elementów z żelaza
kowalnego połączonych nitami. Opatentował konfigurację konstrukcji metalowej z pylonami, która może
się wznieść na wysokość ponad 300 metrów.
Wieżę Eiffla zbudowano w 1889 r. na potrzeby Wystawy Światowej. Wystawy Światowe organizowano
wówczas, co 11 lat, jednakże ta była dla Francuzów szczególna, przypadała bowiem na 100 rocznicę
rewolucji Francuskiej i zburzenia Bastylii. Wieża, natenczas najwyższa budowla świata, stanowiła
bramę na tereny wystawowe. Głównym architektem budowli był Stephen Sauvestre, głównymi
inżynierami: Maurice Koechlin and Emile Nouguier. Jednak to Gustaw Eiffel nadzorował pracę zespołu
50 inżynierów, którzy zaprojektowali 18 038 elementów , z jakich zbudowana została wieża. Każdy
element składowy miał masę nieprzekraczającą 3 tony, aby ułatwić montaż. Prefabrykacja elementów
była koniecznością wobec bardzo krótkiego, wynoszącego mniej niż dwa lata czasu realizacji.
Jak twierdzą specjaliści ”…wieża jest zbudowana w stylu wiktoriańskiej struktury ekspresjonistycznej.
Opiera się na czterech zakrzywionych pylonach, majestatycznie wznoszących się ku wierzchołkowi,
nadających całości kształt wyciągniętej ku górze piramidy. U podstawy wielkie łuki wspierają się na
fundamentach, spinając pylony i formułując bramę.”
W chwili otwarcia mierzyła 312,.27 m – do zamocowanej na szczycie flagi; obecnie, wraz z
zamocowaną anteną telewizyjną wznosi się na wysokość 324 m. Z powodu zmian temperatury
wpływających na rozszerzalność metalu, może zmieniać swoja wysokość nawet o 15 cm.
Budowę rozpoczęto 1 lipca 1887 r. Wszystkie elementy były przygotowywane w mieszczącej się na
przedmieściach Paryża fabryce w Levallois Perrot. Poszczególne elementy konstrukcji były wciągane
na górę przy użyciu parowych żurawi montowanych na drewnianych rusztowaniach i na powstałej już
metalowej konstrukcji. Żurawie umieszczano coraz wyżej, wraz z postępem prac. Fragmenty konstrukcji
robotnicy łączyli za pomocą nitów. Wybrano taki rodzaj łączenia, ponieważ żelaza kowalnego, z jakiego
zbudowana jest wieża, nie można spawać. Ponad 18000 metalowych elementów połączono ze sobą
ponad 2,5 milionami nitów. Ciężar całej budowli szacowany jest na 10,1 tysięcy ton. Tak ogromną
budowlę zmontowało zaledwie 130 robotników. A jedynie 100 robotników wykonywało części.
31 marca 1889r kilka osób wspięło się po 1792 stopniach na wierzchołek wieży, aby umieścić tam
francuski sztandar. Oczywiście Gustaw Eiffel też tam był. Nie wiemy ile czasu wchodzili na górę, ale
wiemy dzięki redakcji „The Times”, że schodzenie na dół zajęło 40 minut . Tego właśnie dnia budowę
zakończono. Dość szybko wieża zyskała przydomek „magician of iron” („Cud ze stali”).
Po zakończeniu wystawy konstrukcja miała zostać rozebrana, jednak Eifell u szczytu wieży stworzył
małe laboratorium, w którym przeprowadzał eksperymenty z dziedziny aerodynamiki .
1
509782894.001.png
Obecnie wewnątrz pylonów kursują windy, umożliwiające wygodny dostęp do trzech platform
widokowych na wysokości 58 m, 116 m i 273 m. Na platformach znajduje się między innymi jedna z
najdroższych restauracji w Paryżu, czy odbudowywane biuro Gustawa Eiffla. Na drugim tarasie, na
wysokości 116 metrów miała redakcję gazeta Le Figaro.
W przejrzysty i bezchmurny dzień z jej szczytu można dostrzec tereny położone w odległości 60 km.
Wieża jest malowana raz na 7 lat, a na pomalowanie całej konstrukcji potrzeba około 50 ton ciemno
brązowej farby.
Wieża utraciła status najwyższej budowli świata w roku 1929, gdy w Nowym Jorku wzniesiono biurowiec
Chryslera.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin