Wszystkie Saaby napędzane biopaliwem.pdf

(53 KB) Pobierz
Wszystkie Saaby napędzane biopaliwem
Wszystkie Saaby napędzane biopaliwem...
2007-03-01 (23:33)
Jakby na potwierdzenie słuszności postulatów Andrzeja Leppera, Saab postanowił przypieczętować
swą supremację w dziedzinie aut napędzanych biopaliwami aż dwoma akordami: Po pierwsze
wprowadzając silnik 1.8t napędzany bioetanolem E85 stał się pierwszym producentem oferującym
całą swoją gamę modelową w wersji przystosowanej do spalania bioetanolu E85. Po drugie,
demonstruje pierwszy na świecie seryjny silnik, który może spalać bioetanol pozbawiony
domieszki paliw ropopochodnych.
Saab oferuje wszystkie wersje nadwoziowe modeli 9-5 i 9-3 dostosowane do spalania bioetanolu
E85, który w 85% składa się z alkoholu produkowanego z surowców
odnawialnych, a w 15% z benzyny. W Szwecji alkohol przemysłowy produkuje
się głównie z odpadów leśnych, a w USA z kukurydzy. Wprawdzie podczas
spalania alkoholu wydziela się dwutlenek węgla, ale podczas spalania bioetanolu
wydziela się go mniej, niż absorbują podczas wzrostu rośliny wykorzystane do
produkcji tego paliwa. Podchodząc więc do zagadnienia w kategoriach bilansu ekologicznego, per
saldo bioetanol nie przyczynia się do powstawania dwutlenku węgla.
Ekologia nie jest jedynym, choć kluczowym argumentem przemawiających za
stosowaniem biopaliw. Ten sam dwulitrowy Saab 9-3 zasilany benzyną osiąga
moc maksymalną 150 KM, zaś zasilany E85, osiąga moc 175 KM. Maksymalny
moment obrotowy wzrasta zaś z 240 Nm @ 2000-3500 obr/min do 265 Nm @
2500-4000 obr/min. Producent twierdzi wprost, że alkochol stanowi wręcz
idealne paliwo dla silników turbodoładowanych. Potwierdzeniem tych słów może
być fakt, że Saab 9-5 2.0t BioPower o mocy 180 KM stanowi aż 70% wszystkich sprzedawanych w
Szwecji wersji modelu 9-5.
Najnowszy pojazd koncepcyjny BioPower, mający zadebiutować niebawem w Genewie, jest
demonstracją ogromnego potencjału paliw ekologicznych. Silnik 2.0 z modelu 9-5 przystosowano
do spalania czystego etanolu (bez domieszki paliw ropopochodnych). Dwulitrowa jednostka
zasilana alkoholem osiąga moc maksymalną 300 KM. Nie mniej imponujący jest moment
obrotowy wynoszący 400 Nm – bardzo wiele, zwłaszcza jak na silnik „pierwotnie” benzynowy.
Napędzany tą jednostką koncepcyjny Saab 9-5 BioPower 100 przyspiesza od 0 do 100 km/h
zaledwie w 6,6 sekundy.
(wp.pl)
10442771.001.png 10442771.002.png 10442771.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin