Sprężarka powietrzna(2).pdf

(783 KB) Pobierz
745317026 UNPDF
10:02-13
Wydanie 1 pl
Sprężarka powietrzna
Opis działania
i czynności naprawczych
1 712 951
© Scania CV AB 2001, Sweden
745317026.004.png 745317026.005.png 745317026.006.png
Spis treści
Spis treści
Opis działania
Informacje ogólne..................................................3
Faza ładowania .......................................................4
Faza odciążenia.......................................................5
Opis czynności
Informacje ogólne..................................................6
Wymontowanie i zamontowanie..........................7
Prace przygotowawcze...........................................7
Prace końcowe........................................................7
Silnik 9 litrowy........................................................8
11 & 12-litrowe silniki z
pompowtryskiwaczami..........................................9
Silniki 11 i 12 litrowe z pompą wtryskową........10
Silnik 14 litrowy....................................................12
Silnik 16 litrowy....................................................13
Sprężarka powietrzna w autobusie ....................14
Regeneracja..........................................................18
Diagnostyka
................................................................................20
2
© Scania CV AB 2001, Sweden
10:02-13
 
Opis działania
Opis działania
Informacje ogólne
Niniejsza broszura zastępuje rozdział na
temat sprężarek powietrznych w
broszurze 10:02-02.
Typ sprężarki
Marka
Pojemność
skokowa
sprężarki
Typ silnika
Jednocylindrowa
Knorr 360 cm3
D9
Dwucylindrowa
Knorr LP 48 440 cm3
DSC11
Dwucylindrowa
Knorr LP 49 600 cm3
D9, DC11, D12, D14, D16
Dwucylindrowa
Knorr 720 cm3
D9
Sprężarka napędzana jest z kół rozrządu
silnika poprzez koło zębate.
Blok cylindrów sprężarki powietrznej jest
chłodzony powietrzem i ma łopatki
chłodzące, podczas gdy głowica cylindrów
jest chłodzona cieczą i jej układ chłodzenia
połączony jest z układem chłodzenia silnika.
Smarowanie sprężarki powietrznej odbywa
się przez układ smarowania silnika. Wał
korbowy sprężarki jest smarowany w
układzie wymuszonym. Wszystkie pozostałe
powierzchnie i łożyska są smarowane
rozbryzgowo. Olej dochodzi do sprężarki
przez przewód olejowy w kołnierzu
mocowania sprężarki. Dotyczy to silników
DC11, D12, DSC12, D14 i D16. W silnikach
D9 i DSC11 olej dochodzi przez przewód
olejowy do tylnej pokrywy sprężarki.
Ciśnienie upustowe sprężarki może wynosić
9,3 lub 12,2 bar. Wybór ciśnienia upustowego
zależy od rodzaju podwozia pojazdu i układu
rozmieszczenia obciążenia.
10:02-13
© Scania CV AB 2001, Sweden
3
745317026.001.png
Opis działania
Faza ładowania
Gdy tłok wykonuje ruch w dół, zawór
kontrolny ssący 1 i zawór ssący 2 zostają
otwarte wskutek podciśnienia
wytworzonego w cylindrze. Otwory wlotowe
otwierają się i powietrze wypełnia cylinder.
Gdy tłoki poruszają się do góry, zawór ssący
2 zostaje zamknięty przez ciśnienie w
cylindrze.
Powietrze przechodzi następnie przez otwór
3, przez zawór 4 do układu sprężonego
powietrza.
4
© Scania CV AB 2001, Sweden
10:02-13
745317026.002.png
Opis działania
Faza odciążenia
Gdy ciśnienie w układzie sprężonego
powietrza osiągnie żądany poziom, regulator
ciśnienia w osuszaczu wypuszcza powietrze
do tłoka 5 mechanizmu upustowego (ESS).
Tłok zostaje wepchnięty do środka i działa
na zawór ssący, powodując otwarcie złącza
do komory ssącej 6 w górnej części sprężarki.
Jednocześnie zamyka się otwór 3 i powietrze
nie może przedostać się do układu.
Gdy tłok porusza się w górę, powietrze w
cylindrze i w komorze ssącej 6 jest sprężone.
Sprężone powietrze działa siłą na tłok
podczas jego ruchu w dół.
Za wyjątkiem strat energii w formie ciepła
wydzielanego podczas sprężania, energia
użytkowana do sprężania zostaje odzyskana
w formie siły działającej z góry na tłok.
Dlatego sprężarka powietrzna z układem
ESS zużywa mniej mocy w fazie odciążania.
10:02-13
© Scania CV AB 2001, Sweden
5
745317026.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin