Silnik na gaz(2).pdf

(1589 KB) Pobierz
745332889 UNPDF
01:02-04
Wydanie 3 pl
Silnik na gaz
OSC9 G01 i OSC11 G03
Działanie i opis czynności
1 712 300
© Scania CV AB 2001, Sweden
745332889.004.png 745332889.005.png 745332889.006.png
Spis treści
Spis treści
Opis działania
Informacje ogólne..................................................3
Schemat układu gazowego i zapłonowego..........6
Elementy układu gazowego..................................8
Zawór obciążenia minimalnego.........................13
Układ zapłonowy .................................................13
Opis czynności
Informacje ogólne................................................14
Sonda lambda, sprawdzenie i regulacja.............15
E-gas, regulacja cięgna.........................................25
Zawory elektromagnetyczne, sprawdzanie
szczelności.............................................................26
Czujnik ciśnienia ładowania, sprawdzenie........26
Panel gazowy, wymiana kpl.................................27
Wymiana zaworu elektromagnetycznego
regulatora wysokiego lub niskiego ciśnienia.....28
Zbiorniki gazu, wymiana.....................................29
Wymiana zaworu odcinającego zasilanie
gazem lub zaślepki zbiornika gazu.....................31
Układ gazowy, sprawdzanie szczelności............32
Zapłon, sprawdzenie i regulacja.........................33
Czujnik impulsu zapłonu, wymiana...................38
2
© Scania CV AB 2001, Sweden
01:02-04
 
Opis działania
Opis działania
Informacje ogólne
Patrz opis czynności dla danego silnika, jeśli
czynności nie są opisane w niniejszej
broszurze. Podstawowe specyfikacje mają
zastosowanie, jeśli nie podano innych
specyfikacji.
Wartość lambda, tj. zależność między
powietrzem a gazem musi zostać
dostosowana do aktualnych specyfikacji
gazu. Osiągnięcie odpowiedniej mocy i
poziomu emisji spalin zależne jest od
ustawienia.
Silniki gazowe OSC9 G01 i OSC11 G03 to
silniki Otto z mechanicznym sterowaniem
zasilaniem gazu. Silniki te przystosowane są
do pracy na mieszance ubogiej.
Silniki gazowe można regulować
odpowiednio do jakości gazu z indeksem
Wobbe w zakresie klasy H zgodnie ze
standardem europejskim ISO/FDIS 15403.
Indeks Wobbe = 46,1 - 56,5 MJ/m 3 przy
288,15 stopni Kelvina i 101,325 kPa Jeżeli
jakość gazu odbiega od tych specyfikacji,
należy dokonać regulacji, tak by moc i
emisja spalin silnika była prawidłowa.
Regulację trzeba wykonać również jeśli
poziom gazu w pojeździe jest uzupełniany
gazem innej jakości niż użyty przy ostatniej
regulacji . Gaz ziemny musi być
przetworzony i oczyszczony.
Są to w zasadzie silniki Diesla (DSC9 11, i
DSC11 74) , które zostały wyposażone w
nowe głowice cylindrów i świece zapłonowe,
nowe zawory i tłoki. OSC11 G03 ma także
inny wałek rozrządu w porównaniu z
wersjami Diesla z turbodoładowaniem.
Układ zapłonowy składa się z magnetycznej
tarczy wyzwalacza, jednostki sterującej i
osobnej cewki zapłonowej dla każdej świecy
zapłonowej.
Silniki gazowe wyposażone są w zawór
redukcyjny ciśnienia, które może powstać,
gdy zawór przepustnicy nagle się zamknie.
Silniki wyposażone są także w e-gas. Jego
działanie opisano w broszurze 14:02-55.
01:02-04
© Scania CV AB 2001, Sweden
3
745332889.001.png
Opis działania
Silniki są ustawiane fabrycznie wg poniższych specyfikacji dla gazu ziemnego.
Wartości te mają zastosowanie przy 288,15 K i 101,325 kPa.
Górna wartość kaloryczna
41,0 MJ/m 3
37,0 MJ/m 3
Efektywna wartość kaloryczna
52,0 MJ/m 3
Górny indeks Wobbe
Gęstość względna
0,62
Metan CH 4
91,1 procent objętości
Etan C 2 H 6
4,7 procent objętości
Propan C 3 H 8
1,7 procent objętości
Butan C 4 H 10
1,4 procent objętości
Azot N 2
0,6 procent objętości
Dwutlenek węgla CO 2
0,5 procent objętości
WAŻNE! Olej silnikowy musi być
przeznaczony do użytku w silnikach
wysokiej mocy ze świecami zapłonowymi.
Nie wolno używać olei silnikowych
przeznaczonych do użytku w silnikach
benzynowych i Diesla.
Olej silnikowy musi spełniać następujące
wymagania:
Lepkość zgodnie z broszurą 00:03-09,
Paliwa, smary i płyny
Maksymalna zawartość popiołu
1,0procent wagi.
Maksymalna zawartość siarki 0,4 procent
wagi.
Silniki gazowe napełniane są fabrycznie
olejem Mobil Pegasus 1 15w-40.
4
© Scania CV AB 2001, Sweden
01:02-04
745332889.002.png
Opis działania
Widok ogólny, lewa strona
Widok ogólny, prawa strona
Na rysunkach przedstawiono silnik
OSC11 GO3
1 Cewka zapłonowa
2 E-gas
3 Zawór przepustnicy
4 Mikser gazu i powietrza
5 Wlot gazu
6 Turbosprężarka
7 Zawór redukcyjny
8 Przewód zapłonowy
9 Magnetyczna tarcza wyzwalacza
10 Zawór upustowy
01:02-04
© Scania CV AB 2001, Sweden
5
745332889.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin