Hamulec wydechowy1(2).pdf

(333 KB) Pobierz
745314042 UNPDF
10:05-04
Wydanie 2 pl
Hamulec wydechowy
i
Ogranicznik białego dymu
1 587 916
Scania CV AB 2002, Sweden
745314042.032.png 745314042.033.png 745314042.034.png 745314042.035.png 745314042.001.png 745314042.002.png 745314042.003.png 745314042.004.png 745314042.005.png 745314042.006.png 745314042.007.png 745314042.008.png 745314042.009.png 745314042.010.png 745314042.011.png 745314042.012.png 745314042.013.png 745314042.014.png 745314042.015.png 745314042.016.png 745314042.017.png 745314042.018.png 745314042.019.png 745314042.020.png 745314042.021.png 745314042.022.png 745314042.023.png 745314042.024.png 745314042.025.png 745314042.026.png 745314042.027.png 745314042.028.png 745314042.029.png 745314042.030.png
Spis treści
Spis treści
Zasada działania
Hamulec wydechowy ............................................. 3
Ogranicznik białego dymu .................................... 3
Tłumik hałasu ......................................................... 4
Włączanie hamulca wydechowego ....................... 4
Jednostka sterująca ................................................ 5
Włączanie ogranicznika białego dymu ................ 5
Opticruise................................................................ 6
Inne opcje................................................................ 6
Przepływ powietrza do hamulca
wydechowego.......................................................... 6
Różne....................................................................... 6
Smarowanie
.................................................................................. 7
Regulacja
.................................................................................. 7
Złącza jednostki sterującej
.................................................................................. 8
Położenie styków .................................................... 9
Sygnały wejściowe i wyjściowe
jednostki sterującej
Sygnały wejściowe ................................................ 10
Sygnały wyjściowe ................................................ 11
Diagnostyka jednostki sterującej
EEB
Uwagi ogólne ........................................................ 12
Sterowanie ogranicznikiem białego dymu ........ 12
Sterowanie hamulcem wydechowym ................. 13
Wartości, prąd do zaworu proporcjonalnego.... 14
2
Scania CV AB 2002, Sweden
10:05-04
 
Zasada działania
Zasada działania
Hamulec wydechowy
Hamulec wydechowy służy do zwiększania
siły hamowania w celu oszczędzania
hamulców zasadniczych.
1
Składa się z zaworu w kolektorze
wydechowym, który jest otwierany i
zamykany przez siłownik sterujący. Siła
hamowania silnikiem zwiększa się, gdy
zawór jest zamknięty.
2
Zawór zamontowany jest na wałku, który
zamontowany jest z przesunięciem, tak, by
ciśnienie gazów spalinowych wspomagało
otwarcie zaworu.
3
1 Siłownik sterujący
2 Wałek z dźwignią
3 Zawór
Ogranicznik białego dymu
Rozruch zimnego silnika przy niskiej
temperaturze zewnętrznej spowoduje
powstawanie dużych ilości białego dymu
wskutek obecności nie spalonego paliwa w
gazach spalinowych. Można temu
przeciwdziałać przez częściowe zamknięcie
zaworu hamulca wydechowego.
Ogranicznik białego dymu w ciężarówkach
jest dostępny tylko w połączeniu z jednostką
sterującą EEB. W autobusach ogranicznik
białego dymu jest dostępny zarówno z, jak i
bez jednostki sterującej.
10:05-04
Scania CV AB 2002, Sweden
3
745314042.031.png
Zasada działania
Tłumik hałasu
4 Zarówno automatycznie - pedałem
hamulca, lub ręcznie - przełącznikiem w
podłodze, z jednostką sterującą.
Wskazówka: Dotyczy wyłącznie
ciężarówek.
Kierowca może wyłączyć funkcję
automatycznego włączania, wciskając
przycisk na tablicy rozdzielczej.
Hamulec wydechowy jest połączony z
ogranicznikiem białego dymu.
W samochodach przeznaczonych na rynki,
gdzie stosowane są ograniczenia poziomu
hałasu, montowany jest tłumik hałasu w
celu ograniczenia hałasu przy hamowaniu
silnikiem.
5 Jeśli pojazd jest wyposażony w retarder,
hamulec wydechowy może być
włączany przez sygnał z jednostki
sterującej retardera. (Dotyczy tylko
retardera Scania).
Tłumik ten montowany jest w kolektorze
dolotowym powietrza do silnika i ogranicza
on przepływ powietrza przez silnik, co
zmniejsza hałas.
Dźwignia retardera musi znajdować się
w położeniu 5.
Włączanie hamulca
wydechowego
Kierowca może wyłączyć funkcję
automatycznego włączania, wciskając
przycisk na tablicy rozdzielczej.
Hamulec wydechowy można włączyć na
pięć różnych sposobów.
Po włączeniu hamulec wydechowy
będzie działał z większą siłą przez
pierwsze kilka sekund.
1 Ręcznie, przy pomocy przełącznika w
podłodze bez jednostki sterującej.
Zawór jest wtedy całkowicie zamknięty
lub całkowicie otwarty. W takim
wypadku hamulec wydechowy można
połączyć z ogranicznikiem białego
dymu.
2 Ręcznie, przy pomocy przełącznika w
podłodze z jednostką sterującą.
Zawór można wtedy ustawić nie tylko w
położeniu całkowicie otwartym lub
zamkniętym, ale także w położeniach
pośrednich. Hamulec wydechowy jest
połączony z ogranicznikiem białego
dymu.
3 Automatycznie przy pomocy pedału
hamulca, z jednostką sterującą.
Sygnał z przełącznika pedału hamulca
jest wysyłany do jednostki sterującej,
która włącza hamulec wydechowy.
Kierowca może wyłączyć funkcję
automatycznego włączania, wciskając
przycisk na tablicy rozdzielczej.
Hamulec wydechowy jest połączony z
ogranicznikiem białego dymu.
4
Scania CV AB 2002, Sweden
10:05-04
 
Zasada działania
Jednostka sterująca
Ogranicznik białego dymu działa do
maksymalnej prędkości silnika 1500 obr./
min.
Jeśli hamulec wydechowy jest sterowany
przez jednostkę sterującą, układ nazywany
jest EEB (z angielskiego Electronic
Exhaust Brake - elektroniczny hamulec
wydechowy).
W autobusach bez EEB ogranicznik
białego dymu można włączyć przyciskiem
wewnątrz autobusu. Prąd przechodzi do
zaworu elektromagnetycznego, który
steruje siłownikiem pneumatycznym
hamulca wydechowego. Zawór hamulca
wydechowego zamyka się dla ograniczenia
białego dymu.
Jednostka sterująca znajduje się pod tablicą
rozdzielczą, obok przekaźnika
kierunkowskazów.
Jednostka sterująca monitoruje prędkość
silnika i wyłącza hamulec wydechowy, jeśli
prędkość ta spadnie poniżej 800 obr./min.
Zawór jest wtedy całkowicie otarty i nie
można go ponownie zamknąć, dopóki
prędkość silnika nie osiągnie co najmniej
900 obr./min., nie wcześniej jednak, niż w
dwie sekundy po jego otwarciu.
Różnica w stosunku do pojazdów z EEB
polega na tym, że zawór nie zamyka się
stopniowo, ale zostaje zamknięty
całkowicie.
Wprowadzona została nowa jednostka
sterująca z czterema różnymi trybami
ciśnienia sterującego zaworem
proporcjonalnym. Oba tryby obsługiwane są
jednak przez to samo oprogramowanie.
Pierwszy tryb dotyczy D11/12/16, gdzie styk
7 jednostki sterującej jest połączony do
masy. Drugi tryb dotyczy D9/14 i autobusów,
styk 7 jednostki sterującej nie jest połączony
do masy.
Jednostka sterująca nie wytwarza kodów
usterek i nie można jej podłączyć do Scania
Diagnos. Można jednak wykonać
diagnostykę mierząc napięcie na różnych
stykach, patrz strony 8 - 11.
Włączanie ogranicznika
białego dymu
Ogranicznik białego dymu włączany jest
przez kierowcę przyciskiem w tablicy
rozdzielczej. Można go włączyć tylko, gdy
włączony jest hamulec postojowy.
Jednostka sterująca zapewnia włączenie
ogranicznika białego dymu przy
zmniejszonym ciśnieniu, w 20 sekund po
włączeniu silnika i osiągnięciu pełnej mocy,
zapobiec zgaśnięciu.
10:05-04
Scania CV AB 2002, Sweden
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin