wyk-ady_WDS_cz.3.doc

(35 KB) Pobierz
KULTURA

KULTURA

Wg A. Kłoskowskiej kultura to względnie zintegrowana całość obejmująca zachowania ludzi przebiegająca wg wspólnych dla zbiorowości społecznych wzorów wykształconych i przyswajanych w toku interakcji oraz zawierająca wytwory takich zachowań.

Innymi słowy kultura to wszystko, co człowiek myśli, robi i posiada.

Na kulturę składają się trzy elementy: kultura symboliczna (język), materialna (przedmioty) i normatywna (zasady zachowania)

Wzory kultury:

- Nieuświadomione (ukryte), np. zasady gramatyczne

- Ujawnione (otwarte), np. zasady powitania

Kompetencja kulturowa – zdolność jednostki do właściwego odczytywania, interpretowania i rozumienia znaków oraz symboli przyjętych w danej kulturze

Akulturacja – odchodzenie od rodzimej kultury i przyjmowanie elementów innej, w wyniku bezpośredniego kontaktu lub masowego komunikowania

Szok kulturowy – stan dezorientacji i załamania uznawanych za oczywiste norm i wartości oraz wyobrażeń na temat rzeczywistości społecznej, przeżywany w trakcie kontaktu z inną kulturą.

Przemoc symboliczna – proces narzucania określonej wizji rzeczywistości społecznej oraz wiążącej się z nią hierarchii wartości

Kultura masowa to przekazywanie wielkim masom odbiorców identycznych treści płynących z nielicznych źródeł.

Homogenizacja kultury, czyli jej ujednolicenie ma 3 formy:

    1. upraszczająca – adaptacje filmowe
    2. mechaniczne – zestawianie obok siebie różnych poziomów kultury  - TV
    3. immanentna – wewnętrzna – wprowadzona przez autora – wątki kryminalne, miłosne

 

 

 

ZMIANA SPOŁECZNA

Różnica między stanem systemu społecznego w jednym momencie czasu i stanem tego samego systemu w innym momencie czasu.

Rodzaje zmiany:

  1. Zmiana składu systemu
  2. Zmiana struktury systemu (interakcyjne, interesów, normatywne, idealne)
  3. Zmiana funkcji
  4. Zmiana granicy systemu
  5. Zmiana w otoczeniu systemu

 

PROCES SPOŁECZNY

Ciąg, sekwencje następujących po sobie i przyczynowo uwarunkowanych zmian systemu.

Rodzaje procesów:

  1. Procesy kierunkowe (liniowe i skokowe):

       - żadna faza procesu nie jest identyczna z jakąkolwiek inną;

       - każda faza późniejsza przybliża system do pewnego stanu wyróżnionego

  1. Procesy cykliczne:

      - po pewnym czasie stan systemu powraca do punktu wyjścia

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY

Rozwój społeczny jest pewnym rodzajem procesu społecznego charakteryzującym się tym, że:

-          kierunek procesu jest pozytywny, tzn. zwiększa się natężenie pewnej zmiennej

-          kierunkowa sekwencja zmian społecznych jest uruchamiana przez czynniki endogenne i egzogenne

1.  Rozwój jednoliniowy (unilinearny)

2.   Rozwój wieloliniowy (multilinearny)

 

POSTĘP SPOŁECZNY

Jest to taki proces rozwojowy, którego kierunek jest wartościowany, oceniany pozytywnie; realizuje ważne społecznie wartości.

Przeciwieństwem postępu jest regres.

Postęp jest zrelatywizowany grupowo i historycznie.

Wizje postępu:

  1. Sakralna – czynnikiem sprawczym jest Bóg
  2. Mechanistyczna – czynnikiem sprawczym są mechanizmy zawarte w społeczeństwie
  3. Humanistyczna – czynnikiem sprawczym jest jednostka

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin