KULTURA
Wg A. Kłoskowskiej kultura to względnie zintegrowana całość obejmująca zachowania ludzi przebiegająca wg wspólnych dla zbiorowości społecznych wzorów wykształconych i przyswajanych w toku interakcji oraz zawierająca wytwory takich zachowań.
Innymi słowy kultura to wszystko, co człowiek myśli, robi i posiada.
Na kulturę składają się trzy elementy: kultura symboliczna (język), materialna (przedmioty) i normatywna (zasady zachowania)
Wzory kultury:
- Nieuświadomione (ukryte), np. zasady gramatyczne
- Ujawnione (otwarte), np. zasady powitania
Kompetencja kulturowa – zdolność jednostki do właściwego odczytywania, interpretowania i rozumienia znaków oraz symboli przyjętych w danej kulturze
Akulturacja – odchodzenie od rodzimej kultury i przyjmowanie elementów innej, w wyniku bezpośredniego kontaktu lub masowego komunikowania
Szok kulturowy – stan dezorientacji i załamania uznawanych za oczywiste norm i wartości oraz wyobrażeń na temat rzeczywistości społecznej, przeżywany w trakcie kontaktu z inną kulturą.
Przemoc symboliczna – proces narzucania określonej wizji rzeczywistości społecznej oraz wiążącej się z nią hierarchii wartości
Kultura masowa to przekazywanie wielkim masom odbiorców identycznych treści płynących z nielicznych źródeł.
Homogenizacja kultury, czyli jej ujednolicenie ma 3 formy:
ZMIANA SPOŁECZNA
Różnica między stanem systemu społecznego w jednym momencie czasu i stanem tego samego systemu w innym momencie czasu.
Rodzaje zmiany:
PROCES SPOŁECZNY
Ciąg, sekwencje następujących po sobie i przyczynowo uwarunkowanych zmian systemu.
Rodzaje procesów:
- żadna faza procesu nie jest identyczna z jakąkolwiek inną;
- każda faza późniejsza przybliża system do pewnego stanu wyróżnionego
- po pewnym czasie stan systemu powraca do punktu wyjścia
ROZWÓJ SPOŁECZNY
Rozwój społeczny jest pewnym rodzajem procesu społecznego charakteryzującym się tym, że:
- kierunek procesu jest pozytywny, tzn. zwiększa się natężenie pewnej zmiennej
- kierunkowa sekwencja zmian społecznych jest uruchamiana przez czynniki endogenne i egzogenne
1. Rozwój jednoliniowy (unilinearny)
2. Rozwój wieloliniowy (multilinearny)
POSTĘP SPOŁECZNY
Jest to taki proces rozwojowy, którego kierunek jest wartościowany, oceniany pozytywnie; realizuje ważne społecznie wartości.
Przeciwieństwem postępu jest regres.
Postęp jest zrelatywizowany grupowo i historycznie.
Wizje postępu:
Nari.shma