wyk-ady_WDS_cz.4.doc

(52 KB) Pobierz
KLASYCZNE WIZJE DZIEJÓW

KLASYCZNE WIZJE DZIEJÓW (na podstawie P. Sztompka, Socjologia)

 

1/ TEORIA EWOLUCJONISTYCZNA

Ewolucja dziejów to  proces kierunkowy i endogenny, przebiegający w sposób prawidłowy i konieczny przez szereg etapów ku coraz doskonalszym formom życia społecznego

H. Spencer, A. Comte

         od prostoty do złożoności

         od chaosu do artykulacji

         od jednolitości do specjalizacji

         od płynności do organizacji

Cechuje ją:

-          determinizm

-          fatalizm

-          finalizm

-          progresywizm

-          uniformizm

-          jednoliniowość

WIZJE EWOLUCJI (przykłady):

A. Comte

prawo trzech stadiów: teologiczne, metafizyczne, pozytywne

(wszelkie formy organizacji społecznej są pochodnymi od dominujących sposobów myślenia – idealizm historiozoficzny)

H. Spencer

społeczeństwo militarne vs społeczeństwo industrialne

L. H. Morgan

dzikość – barbarzyństwo – cywilizacja

E. Durkheim

solidarność mechaniczna vs solidarność organiczna

F. Toennies (prekursor neoewolucjonizmu)

wspólnota vs stowarzyszenie

 

 

  

 

2/ TEORIA CYKLI SPOŁECZNYCH

Dzieje przyjmują schemat cyklu, czyli powracających kołowo powtarzających się, prawidłowych i koniecznych faz.

 

Mikołaj Danilewski (XIX w.)

Przedmiotem rozwoju są cywilizacje, które przechodzą przez pięć faz (cykli życiowych):

1/ pojawienie się cywilizacji

2/ uzyskanie odrębności kulturalnej i politycznej

3/ rozkwit cywilizacji

4/ wyczerpanie się potencjału twórczego

5/ rozpad i upadek cywilizacji

Teoria cykli dziejowych – Vilfredo Pareto

Koncepcja lwa i lisa została w socjologii wykorzystana m.in. przez V. Pareto w jego teorii krążenia elit. Opiera się ona na następujących założeniach:

1/ Zmiana historyczna to krążenie elit

2/ O właściwości elit decydują residua (skłonności, motywacje predyspozycje)

3/ Residua przyjmują dwie formy:

a/ innowacyjność, przedsiębiorczość, ekspansywność, ryzyko, pasja

b/ konserwatyzm, ostrożność, tradycjonalizm, kult stabilności i ciągłości

Wyróżniamy rozmaite cykle krążenia elit. Najważniejsze to:

         Cykl polityczno-militarny (lisy i lwy) – w warunkach wojny rządzą lwy, które nie sprawdzają się w sytuacji pokoju; dopuszczają więc do swoich kręgów lisy, które po jakimś czasie przejmują władzę; ale kiedy pojawia się konflikt zmuszone są prosić o pomoc lwy i cykl się powtarza

         Cykl ekonomiczno-przemysłowy (rentierzy i spekulanci) – analogicznie do powyższego; rentierzy sprawdzają

         się w warunkach pewności i stagnacji, spekulanci natomiast w warunkach podniesionego ryzyka

Pitrim Sorokin

mentalność ideacyjna–mentalność idealistyczna–mentalność zmysłowa

 

3/ MARKSISTOWSKI MATERIALIZM HISTORYCZNY

odnosi się do dualistycznej (dwa etapy) wizji rozwoju dziejów

4/ TEORIA PODMIOTOWOŚCI I STAWANIA SIĘ SPOŁECZEŃSTW

nacisk na aktywność indywidualną i zbiorową ludzi konstruujących świat społeczny, społeczeństwo znajduje się w ciągłym procesie tworzenia się

 

GLOBALIZACJA

TEORIE WPROWADZAJĄCE ZAGADNIENIA GLOBALIZACJI (rozwinięcie w: P.Sztompka „Socjologia”)

1/ Teoria imperializmu (1902r. J.A. Hobson)

    kapitalistyczne centra / społeczeństwa peryferyczne

2/ Teoria zależności (Paul Prebisch)

    centrum / peryferia

3/ Teoria systemu światowego (Immanuel Wallerstein)

    3 stadia historii ludzkości:

       - epoka mini-systemów

       - epoka imperiów światowych

       - epoka systemu światowego

 

TEORIE GLOBALIZACJI KULTUROWEJ

„globalna ekumena” (Ulf Hannerz) – obszar ciągłych interakcji kulturowych, wzajemnej penetracji i wymiany kulturowych treści

 

wizje losów ekumeny kulturowej:

1/ globalna homogenizacja – świat podlega gwałtownym wpływom kultur dominujących, np. amerykanizacja kultury

2/ nasycenie kulturowe – świat podlega wpływom kultur dominujących, ale jest to proces długotrwały i zaznaczony oporem kultur podległych

3/ deformacja kulturowa – kultury peryferyjne czerpią wzory kultur dominujących, ale w zdeformowanej postaci, np. gorsze wersje filmów sensacyjnych

4/ amalgamacja kulturowa, kultury mniej znaczące zachowują swoją tożsamość

 

Czynniki wpływające na zmiany w kulturze lokalnej pod wpływem ekspansji centrum kulturowego:

1/ moment wyjścia danego społeczeństwa z izolacji

2/ poziom rozwoju ekonomicznego i technologicznego

3/ stopień artykulacji silnych lokalnych wizji filozoficznych lub religijnych i znaczenie elit

4/ zapisane w społeczności standardowe sposoby reagowania na zmianę społeczną

 

WIZJE GLOBALIZACJI R. Robertson

1/ Globalny Gemeinschaft I (różnorodne, izolowane wspólnoty)

2/ Globalny Gemeinschaft II (ogólnoludzka wspólnota wokół pewnych wartości)

3/ Globalny Gesellschaft I (niezależne państwa narodowe powiązane więziami kooperacyjnymi)

4/ Globalny Gesellschaft II (globalna unifikacja polityczna i ekonomiczna)

 

PONOWOCZESNE TYPY OSOBOWOŚCI – ZYGMUNT BAUMAN

1/ WŁÓCZĘGA

W zmianie widzi szansę na poprawienie swojego bytu

Nieustannie dąży do zmian

Nie jest przywiązany do miejsc

Poszukuje nowych miejsc i doświadczeń, odczuwa potrzebę odnowienia losu

2/ TURYSTA

Kolekcjoner wrażeń

Wymaga, aby świat, który zwiedza był warty ceny, którą płaci

Turystyka konsumpcyjna

3/ GRACZ

Walczy o pozycję, miejsce w strukturze społecznej

Gotowy do podjęcia ryzyka

Nieustannie poszukuje zwycięstwa

4/ SPACEROWICZ

Przemieszcza się z miejsca na miejsce tylko w określonym celu, nie spaceruje dla przyjemności, gdyż byłaby to strata czasu

 

FLANEUR – pojęcie wprowadzone przez Charles’a Baudelaire, oznacza osobę spacerującą dla przyjemności spacerowania i poznawania miasta. Termin wprowadzony pod koniec XIXw.

Posiąść tłum — oto jego namiętność i powołanie. Wielka rozkosz dla prawdziwego flâneura i rozmiłowanego obserwatora: zamieszkać w mnogości, falowaniu, ruchu, w tym, co umyka, co jest nieskończone. Być poza domem, a przecież czuć się wszędzie u siebie; widzieć świat, być w środku świata i w ukryciu zarazem, takie są drobne przyjemności tych umysłów niezależnych, namiętnych, bezstronnych, które słowo tylko nieudolnie potrafi scharakteryzować. Obserwator — to książę, który wszędzie zachowuje incognito.

 

KONSUMPCJA JAKO PRAKTYKA SPOŁECZNA

Zestaw umiejętności posiadanych przez jednostkę, przejawiających się w jej zachowaniu, dzięki którym jest ona w stanie brać czynny udział w codziennym życiu społecznym

 

ASPEKTY KONSUMPCJI

1/ emocjonalny

subiektywne odczucia i reakcje wobec konsumowanych obiektów

2/ integracyjny

jednostka integruje obiekt konsumpcji z własną osobowością

3/ klasyfikacyjny

przedmioty konsumpcji służą jako przekaźniki różnych informacji dotyczących wartości, norm, cech osobowości jednostki

4/ interakcyjny

Obiekty konsumpcji są wykorzystywane do nawiązywania

 

RACJONALNY MODEL KONSUMENTA – cechy racjonalnego konsumenta:

1/ RACJONALNOŚĆ

konsument dąży do polepszenia warunków życia, jest świadomy swoich preferencji, nie działa kapryśnie

2/ WIEDZA

konsumenci mają wiedzę na temat produktów i na tej podstawie dokonują wyborów

3/ SPÓJNOŚĆ

preferencje konsumentów są względnie stałe w czasie i miejscu

4/ NIEZALEŻNOŚĆ

preferencje konsumentów są niezależne od siebie nawzajem

 

Współczesny konsument jest nieracjonalny. Kieruje się impulsem i wciąż nowymi zachciankami. Można tutaj odróżnić potrzeby (needs) od zachcianek (wants). Te pierwsze są podstawą racjonalnej konsumpcji, drugie – nieracjonalnej.

 

ŚMIECIOLOGIA (garbeology) – „nauka” z pogranicza etnografii, socjologii i antropologii kulturowej. Zapoczątkowana pod koniec lat 70tych przez Williama Ratuje, w Polsce uprawiana przez Władysława Pessela. Opiera się na kilku podejściach teoretycznych:

1/ KULTURA Z ODZYSKU

postmodernizm i kultura z odzysku

2/ PODEJŚCIE EKOLOGICZNE

segregacja odpadów, ekologiczne opakowania itd.

3/ PODEJŚCIE ALARMISTYCZNE

odpadki i odrzuty atrybutem

człowieka zdegradowanego

4/ PODEJŚCIE KULTUROZNAWCZE (Wł. Pessel)

pozostałości materialne są wciąż rzeczami, ale znaczą jako rzeczy już niepotrzebne

w sensie ontologicznym i epistemologicznym nie zatracają całkowicie pamięci o pierwotnym przeznaczeniu

na śmietnikach uwyraźniają się codzienne obyczaje

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin