SKALA RYZYKA DYSLEKSJI MARTY BOGDANOWICZ
INASTRUKCJA DLA NAUCZYCIELI/ RODZICÓW
„Proszę przeczytać wszystkie stwierdzenia, które opisują symptomy ryzyka dysleksji i zastanowić się czy i w jakim stopniu opisują one cechy zachowania dziecka. Zakreślamy ocenę wyrażoną w punktach:
1 pkt- gdy dane zachowanie (symptom zaburzeń) nie występuje w ogóle
2 pkt- symptom zaburzeń występuje czasami
3 pkt- występuje wszystko
4 pkt- ma miejsce niemal zawsze
Jeżeli zakreślenie oceny przy którymkolwiek stwierdzeniu sprawia trudności, to należałoby kontynuować obserwacje dziecka, przeprowadzić rozmowę z rodzicami i samym dzieckiem. Działanie te umożliwią uzupełnienie ocen i zakończenie badania.”
Lp.
Stwierdzenia charakteryzujące zachowanie dzieckaAace
nigdy
czasami
często
zawsze
1
Dziecko ma trudności z zapamiętaniem wszystkich liter
2
3
4
Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami.
Dziecko ma wadę wymowy.
Dziecko jest mało sprawne ruchowo: słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze.
5
Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej.
6
Dziecko przekręca słowa (np. mówi krartor), zmienia przedrostki w wyrazach (np. zauczyć się), myli wyrazy o podobnym brzmieniu.
7
Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. g - k, z - s), dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów , takich jak np. góra - kura, koza - kosa.
8
Dziecko ma problem z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych).
9
Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami Lego, puzzlami lub nie umie układać ich według wzoru (tworzy tylko własne kompozycje).
10
Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
11
Dziecko ma problem z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. b -p - g - d).
12
Dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane.
13
Dziecko ma trudności z pamięciowym odtwarzaniem materiału uszeregowanego w sekwencje (np. nazwy pory dnia, posiłków, dni tygodnia, pory roku, szeregi 4-cyfrowe.
14
Dziecko ma kłopoty z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza.
dorszeczek