Skala ryzyka.doc

(44 KB) Pobierz
Lp

SKALA RYZYKA DYSLEKSJI MARTY BOGDANOWICZ

 

INASTRUKCJA DLA NAUCZYCIELI/ RODZICÓW

 

„Proszę przeczytać wszystkie stwierdzenia, które opisują symptomy ryzyka dysleksji i zastanowić się czy i w jakim stopniu opisują one cechy zachowania dziecka. Zakreślamy ocenę wyrażoną w punktach:

 

1 pkt- gdy dane zachowanie (symptom zaburzeń) nie występuje w ogóle

2 pkt- symptom zaburzeń występuje czasami

3 pkt- występuje wszystko

4 pkt- ma miejsce niemal zawsze

 

              Jeżeli zakreślenie oceny przy którymkolwiek stwierdzeniu sprawia trudności, to należałoby kontynuować obserwacje dziecka, przeprowadzić rozmowę z rodzicami i samym dzieckiem. Działanie te umożliwią uzupełnienie ocen i zakończenie badania.”

 

Lp.

Stwierdzenia charakteryzujące zachowanie dzieckaAace

nigdy

czasami

często

zawsze

1

Dziecko ma trudności z zapamiętaniem wszystkich liter

1

2

3

4

2

Dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami.

1

2

3

4

3

Dziecko ma wadę wymowy.

1

2

3

4

4

Dziecko jest mało sprawne ruchowo: słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze.

1

2

3

4

5

Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej.

1

2

3

4

6

Dziecko przekręca słowa (np. mówi krartor), zmienia przedrostki w wyrazach (np. zauczyć się), myli wyrazy o podobnym brzmieniu.

1

2

3

4

7

Dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. g - k, z - s), dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów , takich jak np. góra - kura, koza - kosa.

1

2

3

4

8

Dziecko ma problem z budowaniem poprawnych wypowiedzi (zmienia szyk wyrazów w zdaniu albo używa nieprawidłowych form gramatycznych).

1

2

3

4

9

Dziecko niechętnie bawi się układankami, klockami Lego, puzzlami lub nie umie układać ich według wzoru (tworzy tylko własne kompozycje).

1

2

3

4

10

Dziecko niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

1

2

3

4

11

Dziecko ma problem z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o kształtach identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. b -p - g - d).

1

2

3

4

12

Dziecko niechętnie rysuje, pomimo że jest do tego zachęcane.

1

2

3

4

13

Dziecko ma trudności z pamięciowym odtwarzaniem materiału uszeregowanego w sekwencje (np. nazwy pory dnia, posiłków, dni tygodnia, pory roku, szeregi 4-cyfrowe.

1

2

3

4

14

Dziecko ma kłopoty z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza.

1

2

3

4

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin