R9 Kształtowanie się absolutyzmu w Europie.txt

(55 KB) Pobierz
Rozdział IX :

                Kształtowanie się absolutyzmu w Europie XVI-
XVIII wieku

Od monarchii stanowej do monarchii absolutnej.

        Od drugiej połowy XV wieku feudalna monarchia 
stanowa zaczęła się przekształcać w niektórych krajach 
Europy w monarchię o coraz znaczniejszej roli króla, 
ewoluujšcej ku systemowi władzy absolutnej.
        Warunkiem tego procesu było powstawanie 
monarchii narodowych (Francja, Anglia, Hiszpania). 
Zamiast rozdrobnionych feudalnie organizmów 
politycznych powstajš państwa narodowe. W pewnym 
uproszczeniu można powiedzieć, że w redniowieczu 
państwo to był zespół ugrupowań mobilizujšcych siły, 
łšczšcych się w sytuacjach koniecznych, np. dla obrony 
przeciw obcej agresji. Konsolidowało się więc, 
jednoczyło, dla realizacji konkretnych celów. Po ich 
osišgnięciu owa łšcznoć słabła.
        U progu czasów nowożytnych państwo funkcjonuje 
już bez przerwy, podlega pewnym okrelonym 
procesom, pojawiajš się w nim nowe elementy, nieznane 
w poprzednich okresach. Pod wpływem antyku, prawa 
rzymskiego, następuje rozwój myli prawno-ustrojowej. 
Zmieniajš się zasady własnoci; w redniowieczu feudał 
administrował ziemiš - nadziałem królewskim, teraz ma 
własnoć używania jej i nadużywania (według prawa 
rzymskiego), co powoduje swobodę rozporzšdzania niš. 
Na zachodzie Europy - była już o tym mowa - prowadzi 
to do rugowania chłopów z ziemi, i jeli jest on wolny 
powoduje kapitalizację stosunków własnoci, na 
wschodzie za, gdzie chłop jest pańszczyniany - rozwija 
się, refeudalizujšcy gospodarkę (a co za tym idzie i 
relacje polityczne), folwark szlachecki. 
        W wielu monarchiach Zachodu coraz silniejsza 
staje się władza głowy państwa. Proces ten - o którym 
zaraz powiemy szerzej - wynikał z wielu powodów. Na 
płaszczynie społecznej i gospodarczej musiał być 
wynikiem wspólnoty interesów władcy i okrelonej 
warstwy społeczeństwa. Na płaszczynie politycznej 
prowadził do przełamywania wielu dawnych cech 
państwa feudalnego. Wszystko to powoduje, że okres 
monarchii absolutnej (w niektórych krajach 
ewoluujšcej do absolutyzmu owieconego) jest 
znamiennym okresem, epokš przejciowš, od państwa 
feudalnego do nowożytnego państwa mieszczańskiego, 
którego kształtowanie się zapowiadały ideały rewolucji 
francuskiej. 

Uwarunkowania rzšdów absolutnych w państwie 
nowożytnym 

        Jeli chcemy mówić o kształtowaniu się 
absolutyzmu w Europie w czasach nowożytnych, trzeba 
wpierw zadać sobie pytanie o uwarunkowania 
możliwoci wprowadzania silnej władzy monarszej - w 
danym państwie, w danym okresie. Należy więc okrelić 
warunki sine qua non, bez spełnienia których ten proces 
nie byłby możliwy. Sš to warunki odnoszšce się do 
konkretnej epoki - poczštku czasów nowożytnych, ale - 
jak zobaczymy - wiele z nich ma charakter 
ponadczasowy: pokazujš one przy spełnieniu jakich 
założeń władza może być silna, a także a rebours - w 
jakich okolicznociach musi być słaba.
1. Państwo. 
Pierwszy warunek wydaje się banalny: do 
sprawowania władzy potrzebne jest państwo; chcšc 
wzmacniać swš władzę, monarcha musi mieć gdzie to 
robić. Pozostaje tylko pytanie, jakie ono powinno być. U 
progu czasów nowożytnych państwo to jeszcze nie 
monolit. Muszš więc w nim być widoczne dwa istotne 
zjawiska. Po pierwsze powinien następować proces 
unifikacji terytorialnej kraju. Zatem istnienie 
ukształtowanego już, okrelonego trwałymi granicami 
państwa nie jest tu zasadniczym, wstępnym warunkiem. 
Ważny jest ów proces unifikacji. Drugie ważne zjawisko 
to istnienie w państwie, u jego mieszkańców, poczucia 
narodowego. Nie mówimy tutaj, należy zwrócić uwagę, 
o nadużywanym pojęciu wiadomoci narodowej. 
Mówimy o wstępnym, podstawowym stopniu 
identyfikacji z państwem, dalekim od wiadomoci. 
Odwołajmy się tu do tradycji francuskiej, w której 
mamy stopniujšce się okrelenia, takie jak sens 
national, potem esprit national, wreszcie identit
nationale i conscience nationale; wpierw jest poczucie, 
duch, następnie tożsamoć i dużo póniej 
wiadomoć. Owo poczucie oparte jest na wspólnocie 
interesów, terytorium, tradycji historycznej i 
kulturowej, a co najmniej podobnych dowiadczeń w 
przeszłoci, w dużo mniejszym stopniu za - wspólnocie 
języka. Ten fenomen jest nam przecież znany do dzisiaj 
- wspólny język nie musi być podstawš tożsamoci 
narodowej (Szwajcaria, Belgia, Kanada). Tym bardziej 
możemy odnieć to zjawisko do przełomu XV-XVI 
wieku. Owo poczucie narodowe, duch i tożsamoć 
wzmacniały się zawsze, również w tamtych czasach, w 
obliczu zagrożenia zewnętrznego. Czynnikiem 
rozwijajšcym poczucie narodowe były więc wojny. 
Zauważmy, że w drugiej połowie XV wieku korony, w 
których wzmacniała się władza monarsza (Hiszpania, 
Anglia, Francja) prowadziły wojny.
2. Rola władcy. 
Dla siły sprawowanych rzšdów istotny jest 
wizerunek władcy, jego rola w państwie. Pierwszym 
warunkiem możliwoci wzmocnienia rzšdów suwerena 
jest, z tego punktu widzenia, posiadanie przezeń 
odpowiedniego autorytetu. Powinien on wynikać nie 
tylko - jak to często było w redniowieczu - już z racji 
królewskiego urodzenia władcy. Teraz musiał on być 
postrzegany również jako przywódca kształtujšcego się, 
nowożytnego narodu, zwornik jego dšżeń i ambicji, 
najlepiej również jako zwycięski wódz w prowadzonych 
wojnach. Jego osoba powinna być orodkiem 
konsolidacji i jednoczenia narodu. Tak rozumianš rolę 
władcy, który dšży do wzmocnienia swej pozycji w 
państwie, pokazuje funkcjonujšca we Francji zasada 
trójjednoci: jeden król, jedno prawo, jedna wiara. 
3. Sposób sprawowania władzy. 
Istotny był też sposób sprawowania władzy. 
Wchodziło tu w grę kilka czynników. Pierwszy, to 
kształtowanie korzystnej dla monarchy struktury 
społecznej w kraju. W swym dšżeniu do silnej władzy 
głowa państwa musi mieć oparcie, musi mieć warstwę 
społecznš, która jego aspiracje będzie popierać. Służyła 
tu stara zasada wygrywania antagonizmów stanowych. 
Z jednej strony należało ograniczać rolę wielkiej 
arystokracji, ksišżšt krwi, konkurencyjnych wobec 
władzy królewskiej, niechętnych jej wzmocnieniu. Z 
drugiej strony - znaleć warstwę społecznš, która za 
zyski ekonomiczne otrzymane dzięki władcy, poprze go 
politycznie, sama jeszcze politycznych aspiracji nie 
zgłaszajšc. Tę rolę mogła pełnić szlachta rednia i 
drobna (ta zubożała) oraz mieszczaństwo (zob. rozdz. o 
gospodarce Europy). Król uzyskiwał poparcie za 
ekwiwalent ekonomiczny, np. za mianowanie na urzędy. 
Urzędnicy kancelarii, wieccy, byli uzależnieni od 
władcy. Za dobre sprawowanie funkcji, za wiernoć, 
mieszczanie i plebejusze mogli być uszlachcani. Częste 
były przypadki szybkiego awansu społecznego: np. 
dziadek był rzemielnikiem, ojciec urzędnikiem 
kancelarii, syn - kardynałem. Ten proces trwał trzy 
pokolenia (a więc ok. 75 lat), ale wobec obowišzujšcych 
wczeniej barier stanowych był to awans, który można 
okrelić jako błyskawiczny (pamiętamy, że proces ten 
zapoczštkowało włoskie odrodzenie). Powtórzmy, 
interes był tu obopólny: monarcha zyskiwał poparcie 
polityczne za ekwiwalent ekonomiczny, co było tym 
istotniejsze, że mieszczaństwo (czy też nowa szlachta) 
nie potrzebowało jeszcze wtedy władzy politycznej 
(będzie o niš walczyć z monarchiš w następnych 
wiekach), a i król ograniczony był wcišż prawem 
zwyczajowym, przywilejami możnych, zgodš stanów np. 
przy uchwalaniu podatków.
        Drugi czynnik to proces centralizacji państwa, 
równoznaczny z walkš z tendencjami partykularnymi 
wielkich feudałów, z ograniczaniem roli i siły władzy 
lokalnej. Służyła temu rozbudowa administracji, która 
staje się coraz bardziej centralna, a więc w całej 
hierarchii urzędniczej podległa królowi. Centralizacja 
administracji miała też sprzyjać efektywniejszemu 
cišganiu potrzebnych władcy podatków.
        Czynnik trzeci wpływał istotnie na efektywnoć 
sprawowania silnej władzy centralnej. Chodziło o 
umniejszenie roli politycznej reprezentacji stanowej 
społeczeństwa, a więc - różnie nazywanego w 
poszczególnych państwach - parlamentu. W walce o 
władzę był on niemal zawsze czynnikiem hamujšcym 
dšżenia absolutystyczne. Należało zatem ograniczyć 
jego rolę i znaczenie, podporzšdkować go sobie, bšd 
...zawiesić jego funkcjonowanie i nie odwoływać się do 
opinii stanów. Zapasy rzšdzšcych z parlamentem 
obserwujemy w wielu krajach (hiszpańskie kortezy, 
sejm Rzeszy, Anglia, sejm Rzeczypospolitej). We 
Francji władcom udało się ograniczyć zwoływanie 
Stanów Generalnych, a wprowadzić ich namiastkę 
złożonš z osób nominowanych przez króla 
(Zgromadzenie Notablów). Zauważmy znowu, że relacje 
dšżšcej do wzmocnienia władzy (spersonifikowanej lub 
nie) z reprezentacjš narodu - majš charakter 
ponadczasowy: reżim totalitarny (dyktator) chce mieć 
uległy parlament i z nim walczy lub majšc tę władzę 
tworzy uległy parlament, by legitymizować swe rzšdy. 
Przykłady w historii można by mnożyć.
4. Stosunki państwo-Kociół. 
Na poczštku czasów nowożytnych, z różnych 
powodów (reformacja, gallikanizm), w stosunku do 
redniowiecza zmienia się w państwie rola Kocioła. I to 
tak instytucjonalnie, jak i pod względem moralnym - 
jako autorytetu. Niemniej władcy stawali przed kwestiš 
ułożenia sobie stosunków z Kociołem tak, by nie był on 
czynnikiem hamujšcym ich dšżenia polityczne. Mamy 
wtedy do czynienia z trzema zasadniczymi sytuacjami. 
W państwach protestanckich dylemat wyższoci władzy 
wieckiej czy duchownej zasadniczo nie istnieje. 
Założenia ideologiczne Kocioła protestanckiego 
przyznawały, niejako automatycznie, wyższoć władzy 
wieckiej, podporzšdkowywały Kociół monarsze. 
Bardziej skompl...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin