Poznaj swoją wartość.pdf

(257 KB) Pobierz
Poznaj swoją wartość
Poznaj swojĴ wartoľě
Autor: John Caunt
TĀumaczenie: JarosĀaw Dobrzaĺski
ISBN: 83-7361-561-X
Format: 121
Sposb, w jaki postrzegasz siebie, decyduje nie tylko o tym, czy potrafisz doľwiadczaě
radoľci Ńycia i poczucia samorealizacji, ale takŃe wpĀywa na Twoje wyniki we
wszystkim, co robisz. Dzisiejszy ľwiat spycha w dĀ i podcina skrzydĀa, spotykajĴ nas
niefortunne zbiegi okolicznoľci, niepowodzenia i sytuacje kryzysowe czy przykre
zachowania innych. Negatywna interpretacja tych czynnikw niszczy bezcenne
poczucie wĀasnej wartoľci.
Ten przystķpny przewodnik jest skierowany do wszystkich, ktrzy czujĴ, Ńe ich sposb
myľlenia o sobie dusi ich ambicje, czy to w Ńyciu prywatnym, czy zawodowym.
Praktyczne wskazwki, podane bez protekcjonalnego tonu, trafnie ujmujĴce istotķ wielu
problemw, pomogĴ Ci:
¤ zrozumieě problemy;
¤ budowaě zaufanie do siebie;
¤ rozwijaě sposb myľlenia uwalniajĴcy pozytywnĴ energiķ;
¤ eliminowaě negatywne przekonania i obawy;
¤ ustanawiaě i osiĴgaě cele;
¤ byě bardziej asertywnym;
¤ pokonywaě niepowodzenia;
¤ utrzymywaě samoocenķ na wyznaczonym poziomie.
âPoznaj swojĴ wartoľěÒ to bezcenne narzķdzie przydatne kaŃdemu, kto pragnie
przeĀamaě negatywne myľlenie o sobie i wspiĴě siķ na szczyt swoich moŃliwoľci.
Ta ksiĴŃka pomoŃe Ci naĀadowaě akumulatory Ńyciowe i wypĀynĴě na szerokie wody.
O autorze:
John Caunt jest niezaleŃnym autorem i wykĀadowcĴ. Ma wieloletnie doľwiadczenie
w przeprowadzaniu szkoleĺ (skierowanych do osb w kaŃdym wieku i z dowolnym
wyksztaĀceniem) rozwijajĴcych ludzkie moŃliwoľci i zwiķkszajĴcych skutecznoľě
dziaĀania zarwno w Ńyciu zawodowym, jak i prywatnym.
194, stron: 144
×
9169098.004.png 9169098.005.png 9169098.006.png 9169098.007.png 9169098.001.png 9169098.002.png
Spis treci
Wstp
5
1. wiadomo problemu 11
Zakorzenione sdy........................................................................... 11
Nakładanie ogranicze ...................................................................18
Pozbywanie si ogranicze............................................................ 20
Kompetencja a samoocena............................................................ 20
2. Usid za kółkiem 23
Odrzu$ niepotrzebny baga%.......................................................... 23
Rozwijaj samodzielno)$................................................................. 27
Unikaj niezdrowych porówna.....................................................31
3. Popraw swoj samoocen 35
Znajd. swoje przymioty..................................................................35
Potwierd. swoje osignicia .......................................................... 37
Stłum wewntrzny krytycyzm....................................................... 38
Rozpraw si z perfekcjonizmem................................................... 46
Szukaj pozytywnie nastawionych ludzi........................................51
4. Kontroluj swoje przekonania 53
Przekonania uwalniajce i ograniczajce .................................... 54
Zmiana przekona ......................................................................... 57
5. Osigaj cele 63
Kluczowe elementy......................................................................... 64
Droga do celu .................................................................................. 69
4
P OZNAJ SWOJ WARTO
6. Zmie+ perspektyw 73
Wizualizacja .................................................................................... 73
Punkty zaczepienia......................................................................... 75
Zmiana perspektywy ...................................................................... 78
Akceptacja........................................................................................ 79
Oderwij si od rzeczywisto)ci........................................................ 80
7. Bd asertywny 83
Asertywno)$, agresja i pasywno)$ ................................................. 83
Techniki asertywno)ci.................................................................... 87
Rad. sobie z krytyk....................................................................... 92
Nie daj si zahuka$ ....................................................................... 100
8. Pokonywanie strachu i kryzysów 107
Strach.............................................................................................. 107
Pora%ki............................................................................................. 113
Błdy ................................................................................................119
9. Równowaga w 4yciu 121
Zrównowa%ony tryb %ycia ............................................................121
Zdrowa równowaga .......................................................................126
10. Podbudowywanie innych 131
Strategie podbudowywania innych............................................. 131
Posłowie
137
wiadomo problemu
Zakorzenione sdy
Samoocena to przede wszystkim i w głównej mierze produkt na-
szych dowiadcze z dziecistwa oraz okresu dorastania. W kry-
tycznym okresie, kiedy szukamy sensu w otaczajcym nas wiecie,
poddawani jestemy wszelkiego rodzaju wpływom, które mog by"
przyczynkiem do formułowania negatywnych ocen dotyczcych
nas samych. Osoby, które maj na nas wpływ, to rodzice, krewni,
koledzy, nauczyciele. W miar% przechodzenia z dziecistwa do okre-
su dojrzewania waga opinii rówieników ronie, podczas gdy do-
niosło" zdania dorosłych maleje. Istnieje wiele ró'nych czynni-
ków, które mog obni'y" samoocen%. Oto tylko niektóre z nich:
bycie obiektem miłoci warunkowej — „kocham ci% tylko
wtedy, gdy…”;
bycie ofiar zastraszania lub innego typu agresji;
dowiadczanie nadopiekuczoci, szczególnie je'eli
otrzymujemy jasne sygnały, 'e jest ona konieczna z uwagi
na nasz słabo" i niesamodzielno";
dowiadczanie nadmiernego krytycyzmu, kpin i poni'ania;
ostracyzm ze strony grupy, do której nie pasujemy z powodu
ró'nic fizycznych, społecznych lub odmiennego
zachowania;
przymusowe zaanga'owanie w aktywnoci
nieodpowiadajce naszym predyspozycjom
— np. zap%dzanie słabo wysportowanego dziecka w re'im
"wicze fizycznych lub rywalizacji sportowej;
9169098.003.png
12 P OZNAJ SWOJ WARTO
bycie obiektem niekorzystnych porówna z rówienikami
lub krewnymi, którzy odnieli wi%kszy sukces;
dorastanie w rodzinie, w której niska samoocena jest norm;
bycie zach%canym do zwracania zbyt du'ej uwagi na to,
co myl inni ludzie;
nierealne oczekiwania co do naszych osigni%".
O ile fundamenty niskiej lub wysokiej samooceny zwykle tworz
si% w dziecistwie, jest ona poddawana dalszej erozji w czasie, gdy
jestemy ju' doroli. Samoocena mo'e by" zagro'ona wtedy, gdy
jestemy:
odrzuceni, pomini%ci;
uwiadomieni o brakach w umiej%tnociach lub wiedzy;
wiadomi, 'e nie udaje si% nam 'y" w zgodzie z własnymi
ideałami;
ofiar tyranizowania, molestowania i agresji;
nara'eni na nadmierny stres;
w trudnym momencie 'ycia — prze'ywamy problemy
ze zwizkiem, okresy bezrobocia, utrat% bliskiej osoby.
Wa'ne, by uwiadamia" sobie, 'e wizja własnego „ja” to jedynie
zbiór odczu" i opinii, wyrobionych na podstawie własnych do-
wiadcze oraz własnego postrzegania reakcji innych ludzi na na-
sz osob%. Jednak o ile konsekwencje niektórych z tych dowiad-
cze mog by" znaczne, tak naprawd% nie istnieje mi%dzy nimi
'aden zwizek przyczynowo-skutkowy. Ka'de z dowiadcze wy-
mienionych na powy'szych listach mo'e prowadzi" do obni'enia
wiary w siebie, ale dzieje si% tak dlatego, 'e na to pozwalamy. Co
wi%cej, mamy tendencje do zniekształcania sposobu mylenia o na-
szych dowiadczeniach i umiej%tnociach radzenia sobie z nimi.
Zniekształcenia percepcji
Bł%dnie postrzegamy nasze własne działanie w chwilach
stresu. Je'eli czujemy nacisk, łatwo doj" do bł%dnych
wniosków odnonie własnego zachowania. Cz%sto bł%dnie
stwierdzamy wówczas, 'e popełnilimy gaf%, zrobilimy
z siebie pomiewisko, nie zachowalimy si% tak, jak chcielimy.
oszukani, wykiwani;
ofiar nieuczciwej krytyki lub obelg;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin