Podstawy analizy statystycznej_2.pdf

(287 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Podstawy analizy statystycznej_2.ppt [tryb zgodno\234ci])
20071008
Podstawyanalizy
statystycznej
Szeregrozdzielczyprzedziałowy
statystycznej
dlapotrzeb
h
i
=
x
x
dlapotrzeb
administracjipublicznej
x 0i –x 1i n i
1
i
0
i
administracjipublicznej
wykład2
A
x
+
x
wykład2
x 01 x 11 n 1
0
i
1
i
x
=
i
2
x 0k –x 1k n k
h i długość przedziału,
rozpiętość, interwał
Razem N
– środek przedziału
Liczbaprzedziałówklasowych
Przedzbudowaniemszeregurozdzielczego
przedziałowegonaleŜyzadecydowaćo:
k ≈
n
1.Liczbieprzedziałówklasowych.
Gdzie:
2.Długościprzedziałówklasowych.
k liczbaprzedziałówklasowych
3.Sposobiedomykaniakońcówprzedziałów.
n liczebnośćzbiorowości
Dlaprzykładu2:
k
32 ≈
6
Długośćprzedziałówklasowych
Dladanychzprzykładu2:
x
max
x
h
=
min
n=32komputery
k
Gdzie:
Y kosztnaprawy(wzł)
h długośćprzedziału(interwał)
y max =545;y min =0;k=6
zatem
x max największywariantcechyX
x min najmniejszywariantcechyX
k liczbaprzedziałówklasowych
h
=
545
0
=
90
83
100
6
1
Podstawyanalizy
,
226139805.097.png 226139805.108.png
20071008
Szeregrozdzielczyprzedziałowydlaprzykładu2:
n=32komputery
Y kosztnaprawy(wzł)(cechaciągła)
Szeregrozdzielczyprzedziałowy
zewskaźnikamistruktury
<Y0i Y1i) ni
0100 9
100200 6
200300 3
300400 7
400500 5
500600 2
suma 32
Kosztnaprawy(wzł)
<y0iy1i)
Liczba
komputerów
ni
Wskaźnik
struktury
wi
Wskaźnik
struktury
wi(%)
0100
9
0,28
28
100200
6
0,19
19
200300
3
0,09
9
300400
7
0,22
22
400500
5
0,16
16
500600
2
0,06
6
suma
32
1,00
100
Przykład4
Graficznaprezentacjadanych
histogram
Zbadano 100 studentów studiów dziennych na
pewnym Uniwersytecie. Rozkład ich wg czasu
dojazdu od miejsca zamieszkania do czytelni był
następujący:
10
9
8
7
Czas
dojazdu
(w minutach)
Liczba
studentów
x 1
0
i x
)
n
n
s
6
i
5
4
5 15
15 25
25 35
35 45
45 55
6
34
30
20
10
6
40
70
90
100
3
6
34
30
20
10
Razem 100
2
1
0
0100 100200 200300 300400 400500 500600
Kosztnaprawy
Razem 100
Histogram(wykressłupkowy)
Diagram(wielobok)liczebności
n
n
35
35
30
30
25
25
20
20
15
15
10
10
5
5
0
5 15 25 35 45 55
x
0
5 15 25 35 45 55
10 20 30 40 50 60
x
2
5 15
15 25
25 35
35 45
45 55
226139805.118.png 226139805.129.png 226139805.001.png 226139805.012.png 226139805.022.png 226139805.033.png 226139805.044.png 226139805.052.png 226139805.053.png 226139805.054.png 226139805.055.png 226139805.056.png 226139805.057.png 226139805.058.png 226139805.059.png 226139805.060.png 226139805.061.png 226139805.062.png 226139805.063.png 226139805.064.png 226139805.065.png 226139805.066.png 226139805.067.png 226139805.068.png 226139805.069.png 226139805.070.png 226139805.071.png 226139805.072.png 226139805.073.png 226139805.074.png 226139805.075.png 226139805.076.png 226139805.077.png 226139805.078.png 226139805.079.png 226139805.080.png 226139805.081.png 226139805.082.png 226139805.083.png 226139805.084.png 226139805.085.png 226139805.086.png 226139805.087.png 226139805.088.png 226139805.089.png 226139805.090.png 226139805.091.png 226139805.092.png 226139805.093.png 226139805.094.png 226139805.095.png 226139805.096.png 226139805.098.png 226139805.099.png 226139805.100.png 226139805.101.png 226139805.102.png 226139805.103.png 226139805.104.png 226139805.105.png 226139805.106.png 226139805.107.png 226139805.109.png 226139805.110.png 226139805.111.png 226139805.112.png 226139805.113.png 226139805.114.png
 
20071008
Diagram(wielobok)liczebnościskumulowanych
Szeregrozdzielczyprzedziałowy
n
S
100
90
Wiekwychowankówrodzinnych
placówekopiekuńczo
wychowawczych
Liczba
wychowanków
80
70
60
0 3
63
50
4 6
180
40
7 13
748
30
14 16
353
20
17 18
112
10
powyŜej18
74
0
5 15 25 35 45 55
10 20 30 40 50 60
x
i
Szeregrozdzielczyprzedziałowy
Prezentacjagraficznaszeregu
przedziałowego
przedziałowego
Wiekwychowankówrodzinnych
placówekopiekuńczo
wychowawczych
Wskaźnik
struktury
Wiekwychowankówrodzinnychplacówekopiekuńczo
wychowawczych
800
700
600
03
4
500
400
46
12
300
713
49
200
100
1416
23
0
03
46
713
1416
1718
powyŜej18
1718
7
powyŜej18
5
Prezentacjagraficznaszeregu
przedziałowego
Prezentacjagraficznaszeregu
przedziałowego
przedziałowego
Wiekwychowankówrodzinnychplacówek
opiekuńczowychowawczych
Wiekwychowankówrodzinnychplacówekopiekuńczo
wychowawczych
03
800
700
1718
powyŜej18
46
600
500
400
1416
300
200
100
0
1,5
5
10
15
17,5
20
713
3
Prezentacjagraficznaszeregu
Prezentacjagraficznaszeregu
226139805.115.png 226139805.116.png 226139805.117.png 226139805.119.png 226139805.120.png 226139805.121.png 226139805.122.png 226139805.123.png 226139805.124.png 226139805.125.png 226139805.126.png 226139805.127.png 226139805.128.png 226139805.130.png 226139805.131.png 226139805.132.png 226139805.133.png 226139805.134.png 226139805.135.png 226139805.136.png 226139805.137.png 226139805.138.png 226139805.139.png 226139805.002.png 226139805.003.png 226139805.004.png 226139805.005.png 226139805.006.png 226139805.007.png
20071008
Typyrozkładów
wkształcieliteryU
jednomodalny
wielomodalny
Miaryprzeciętne
Miaryzmienności
Miaryasymetrii
Miarykoncentracji
Analizastruktury
symetryczny
leptokurtyczny
asymetryczny
lewostronnie
• AnalizazaleŜnościdwóchcech
asymetryczny
prawostronnie
normalny
• Przyrosty
• Indeksy
platokurtyczny
Analizadynamiki
Średnią arytmetyczną ( ) nazywamy sumę wartości
zmiennej wszystkich jednostek badanej zbiorowości
podzieloną przez liczbę tych jednostek.
x
Miaryprzeciętne
N
x
i
klasyczne
pozycyjne
x
=
i
=
1
niewaŜona(zszereguprostego)
N
k
średnie:
arytmetyczna
geometryczna
harmoniczna
x
i
n
i
k
waŜona(zszeregu
rozdzielczegopunktowego)
dominanta
kwantyle
x
=
i
=
1
=
x
w
i
i
N
i
=
1
k
A
x
n
i
i
k
A
waŜona(zszeregu
rozdzielczegoprzedziałowego)
i
=
1
x
=
=
x
w
i
i
N
i
=
1
arytmetycznej:
jakomiaraklasycznajestwypadkowąwszystkich
wartościzmiennejispełnianierówność:x min <<x max ,
sumaodchyleńposzczególnychwartościzmiennejod
średniejarytmetycznejjestrównazeru,
jeŜeliwszystkiewartościzmiennejpowiększymy
(pomniejszymy,podzielimylubpomnoŜymy)opewną
stałą,tośredniaarytmetycznabędzierównasumie
(róŜnicy,iloczynowilubilorazowi)średniej
arytmetycznejwyjściowychzmiennychitejstałej.
Własnościśredniej
arytmetycznej:
Przykład1.Obliczyćśredniąliczbę
naprawbadanychkomputerów
naprawbadanychkomputerów
n =32komputery
X liczbanapraw(cechaskokowa)
x
x i n i x i *n i
0 5 0
1 5 5
2 10 20
3 5 15
4 5 20
5 2 10
suma 32 70
x
=
70 =
2
19
Interpretacja: Średnia
liczbanaprawdlabadanych
komputerówwynosi2,19.
4
Miaryprzeciętne
klasyczne
pozycyjne
średnie:
arytmetyczna
geometryczna
harmoniczna
dominanta
kwantyle
Własnościśredniej
Przykład1.Obliczyćśredniąliczbę
32
226139805.008.png 226139805.009.png 226139805.010.png 226139805.011.png
 
20071008
Przykład2.Obliczyćśrednikoszt
naprawybadanychkomputerów
n =32komputery
Y kosztnapraw(wzł)(cechaciągła)
1. Rozstęp wynosi 100, a wyliczona liczba
przedziałów 4. Długość przedziału będzie
równa:
o
o
y ⋅
n
<Y0iY1i) ni
0100
y
i
i
i
a) 4
b) 25
c) 20
9
50
450
100200
6
150
900
7900 =
200300
3
250
750
x
=
246
88
(zł)
32
300400
7
350
2450
400500
5
450
2250
500600
2
550
1100
suma
32
X
7900
Interpretacja: Średnikoszt
naprawybadanychkomputerów
wynosi246,88zł
2.Szeregrozdzielczy,dlaktóregoutworzono
poniŜszyhistogramto:
3. Średnia arytmetyczna odznacza się
następującymi własnościami:
6
5
4
3
a)zawierasięwprzedziale
b)zawierasięwprzedziale
c)sumaodchyleńposzczególnych
wartościzmiennejodśredniej
arytmetycznejjestrównazeru
min x
x
max
2
max x
x
min
1
0
1
3
5
a) x i n i b) x 0i x 1i n i c) x 0i x 1i
n i
1 4
02 4
02
6
3 6
24 6
24
5
5 5
46 5
46
4
5
,
x ≤
x ≤
226139805.013.png 226139805.014.png 226139805.015.png 226139805.016.png 226139805.017.png 226139805.018.png 226139805.019.png 226139805.020.png 226139805.021.png 226139805.023.png 226139805.024.png 226139805.025.png 226139805.026.png 226139805.027.png 226139805.028.png 226139805.029.png 226139805.030.png 226139805.031.png 226139805.032.png 226139805.034.png 226139805.035.png 226139805.036.png 226139805.037.png 226139805.038.png 226139805.039.png 226139805.040.png 226139805.041.png 226139805.042.png 226139805.043.png 226139805.045.png 226139805.046.png 226139805.047.png 226139805.048.png 226139805.049.png 226139805.050.png 226139805.051.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin