delphi-31-przydatnych-programow.pdf

(644 KB) Pobierz
345478278 UNPDF
345478278.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśl i .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 07.02.2007
Tytuł: Delphi – 31 przydatnych programów (fragment utworu)
Autor: Przemysław Pisula
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
345478278.002.png
SPIS TREŚCI
WSTĘP . ..................................................................................................................5
PROGRAM „MEMO, EDIT, LISTA, COMBO” . ..........................................................8
PROGRAM „ANKIETA” . .......................................................................................14
PROGRAM „KSIĄŻKA ADRESOWA” . ...................................................................28
PROGRAM „MAINMENU I POPUPMENU” . ..........................................................35
PROGRAM „PRZEGLĄDARKA GRAFIKI I SLAJDÓW” . ........................................47
PROGRAM „KOLORY FORMATKI” . .....................................................................60
PROGRAM „ODCZYT KODÓW I NUMERÓW KLAWISZY” . ..................................66
PROGRAM „KALKULATOR” . ...............................................................................70
PROGRAM „ZGADUJ-ZGADULA” . .......................................................................89
PROGRAM „ODTWARZACZ MUZYCZNY” . .........................................................100
WŁASNY KOMPONENT „TDZIALANIA” . ............................................................110
PROGRAM WYKORZYSTUJĄCY KOMPONENT TDZIALANIA . ............................116
PROGRAM „PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ” . ................................................................121
PROGRAM „KOLORY RGB” . ...............................................................................126
PROGRAM „TWORZENIE OBIEKTÓW” ..............................................................131
PROGRAM „RÓWNANIE KWADRATOWE – OBIEKTOWO” . ..............................140
PROGRAM „AKTYWNA FORMA” . ......................................................................150
PROGRAM „BAZA DANYCH FIRMY” . .................................................................155
PROGRAM „TWORZENIE, KOPIOWANIE, USUWANIE” . ...................................170
PROGRAM “RYSOWANIE SAMOCZYNNE” . ........................................................175
PROGRAM „BAZA DANYCH” . ............................................................................180
PROGRAM „BUDUJEMY INTRO PROGRAMU” . .................................................196
PROGRAM „ZMIEŃ TAPETĘ, OTWÓRZ INNY PROGRAM” . ...............................200
PROGRAM „ODTWARZACZ FILMÓW” . .............................................................205
PROGRAM „ARKUSZ KALKULACYJNY” . ...........................................................213
PROGRAM „GIEŁDA SAMOCHODOWA” . ...........................................................221
PROGRAM „KOMUNIKATOR SIECIOWY” . .........................................................231
Program „Klient” . ......................................................................................................231
Program „Server” . .....................................................................................................236
PROGRAM „PRZEGLĄDARKA STRON WWW” . .................................................242
PROGRAM „EDYTOR TEKSTU” . ........................................................................254
PROGRAM „EDYTOR HTML” . ............................................................................272
PROGRAM “RYSOWANIE MYSZKĄ” . .................................................................277
DELPHI – 31 PRZYDATNYCH PROGRAMÓW - darmowy fragment - kliknij po więcej
Przemysław Pisula
● str. 4
Wstęp
Niniejsza publikacja przedstawia 30 programów stworzonych
w popularnym środowisku programistycznym, jakim jest Delphi .
Przeznaczona jest dla początkujących, ale i takich, którzy mają już
pewne doświadczenie w programowaniu.
Publikacja zakłada, że Czytelnik zapoznał się z podstawami Object
Pascala oraz umie poruszać się w środowisku Delphi . Dlatego nie
będę omawiał tutaj tych spraw.
Opis tych rzeczy można znaleźć w wielu książkach i podręcznikach.
Ebook ten ma na celu przedstawić Czytelnikowi praktyczne
zastosowanie posiadanej wiedzy.
Książka przedstawia programy wraz z ilustracjami, kodem
źródłowym i komentarzami.
Publikowane tutaj programy mogą stanowić wstęp do dalszej ich
rozbudowy.
Na początku każdego programu Czytelnik znajdzie wyjaśnienie jego
działania, opis zastosowanych komponentów, a dalej szczegółowe
wyjaśnienie działania wszystkich użytych instrukcji, funkcji
i procedur.
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula
 
DELPHI – 31 PRZYDATNYCH PROGRAMÓW - darmowy fragment - kliknij po więcej
Przemysław Pisula
● str. 5
Znajduje się tutaj również sposób tworzenia własnego komponentu,
aplikacji internetowych i zasady programowania obiektowego.
Sprawy podstawowe:
1. Do komponentu w kodzie programu odwołujemy się poprzez jego
właściwość Name.
Dlatego jeśli ją zmienisz z domyślnej nadanej przez Delphi na
swoją to pamiętaj, abyś jej konsekwentnie używał do końca.
Jeśli odwołujesz się do komponentu znajdującego się w innej
formie, ale w tym samym programie, to jego nazwę Name
poprzedzaj nazwą tego formularza.
2. Właściwości komponentów dostępne na zakładce Properties
można zmieniać w czasie projektowania programu lub w czasie
jego działania (w kodzie programu). W czasie projektowania po
prawej stronie od nazwy wpisujesz jej wartość lub klikasz
w strzałkę i wybierasz ją z listy. Przy niektórych z nich jest
prostokącik z trzema kropkami, więc klikasz na niego i rozwija się
edytor, w którym wpisujesz wartości.
3. Zdarzenia dla danego komponentu generujemy po przejściu na
zakładkę Events . Zaznaczasz tam pole w kolumnie po prawej
stronie od nazwy danego zdarzenia, jego kolor zmieni się na biały,
a następnie klikasz w nie dwa razy. Nazwy procedur Delphi
generuje automatycznie. Pamiętaj, abyś nic w nich nie zmieniał!
Twoim zadaniem jest wpisanie instrukcji między Begin a End
i ewentualne zadeklarowanie stałych zmiennych, tablic itp. nad
słowem Begin , a przed Procedure Nazwa (parametry).
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin