Przewodnik metodyczny - Luty.pdf
(
802 KB
)
Pobierz
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Luty
Tematy tygodniowe
Tydzień 21.
Zimą bawimy się wesoło
Tydzień 22.
Ogródek w doniczce
Tydzień 23.
Leśne SOS
Tydzień 24.
Mówię pięknie
Ćwiczenia poranne:
Zestawy
III, IX, XIII, XIV
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy
III, VII, IX, XI
Zabawy ruchowe:
Zabawy bieżne „Bieg z woreczkiem", „Ryby w sieci"
Zabawa skoczna „Skoki narciarza"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Warzywna surówka
Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu"
Zabawa rzutna „Piłka w kole"
Zabawa z dźwiganiem „Udźwignij ciężar"
TEMAT TYGODNIA
:
Zimą bawimy się wesoło
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie
dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
11
• rozmowy swobodne i ukierunkowane
przez N.
• oglądanie i opisywanie obrazków,
książeczek związanych z zabawami na
śniegu
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat
z dziećmi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych
i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszyst
kich odmieniających się części mowy
XIV 3
• ćwiczenie graficzne „Pada śnieg"
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-
-ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso
wania
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
III 3
• zabawa „Niedokończone zdania"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• formułuje dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi
- buduje zdania rozwinięte, np.
Lubię bawić się
z moim kolegę, bo..., Wczoraj nie byłem w przed
szkolu, dlatego że...
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIV 5, 6, 2
12
VII 2
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza
A. Fraczek
Śnieżek
„Pada śnieg"
• słuchanie wiersza A. Fraczek
Śnieżek
• rozmowa na temat wiersza
• zabawa „Co słyszysz?"
• zabawa ruchowa „Zimowe zabawy"
• uzupełnianie nalepkami ilustracji
w „Kalendarzu" (K s. 12)
• sprawdzenie poprawności wykonania
zadania, odłożenie książek na miejsce
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie
działo się czegoś nowego
Percepcja słuchowa
• analizuj e wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo
czyna się lub kończy podaną głoską
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw
i gier zespołowych
Percepcja wzrokowa
• potrafi połączyć przedmioty przedstawione na obraz
ku z ich konturowymi rysunkami
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy, np.
daleko od jezdni, placu budowy, zbiorników wod
nych
Zachowania prozdrowotne
• rozumie, jakie znaczenie dla zdrowia ma ruch na
świeżym powietrzu
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne przedstawiające ludzi
i świat przyrody
• próbuje zachować proporcje, rysując postać człowieka
• potrafi rozplanować pracę plastyczną (rysunek,
malunek, wydzierankę itp.) na całej powierzchni
kartonu
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- maluje farbami klejowymi, akwarelowymi, plaka
towymi, także mieszanymi z trocinami, kaszą lub
piaskiem
• korzysta w działalności plastycznej z różnego rodzaju
materiałów, takich jak: karton, tektura, folia, płótno,
szkło
• wypowiada się na temat prac wykonanych przez sie
bie i kolegów
VI 5
V 1
1X2
• zajęcia plastyczne „Zabawy na śniegu"
• rozmowa wprowadzaj ąca w temat pracy
plastycznej
• omówienie sposobu wykonania pracy
plastycznej
• wykonanie prac
• sprzątanie po skończonej pracy, mycie
rąk
• zorganizowanie wystawy prac dzieci,
dokonanie oceny słownej, uzasadnia
nie swoich wyborów
XIV 2
• zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek,
o którym mówię"
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed
miotów i postaci
• zgaduje, kojarząc fakty, o którym obrazku opowiada
nauczyciel lub inne dziecko
XIV 6
• wykonanie ćwiczenia 1 z KP2 33
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo
czyna się lub kończy podaną głoską
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub
w środku wyrazu
Podstawa
programowa
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Sposoby realizacji
XIV 2
• „Znajdź różnice"
Percepcja wzrokowa
• wskazuje, co najmniej 6 szczegółów różniących 2 po
równywane obrazki
• zajęcia matematyczne „Koło czy kula?"
• rozwiązywanie zagadek słownych
• nazywanie przedmiotów: określanie,
które mają kształt koła, a które kuli
• podawanie przez dzieci przykładów
przedmiotów kolistych i kulistych
• zabawa z chustą animacyjną „Piłka"
• wykonanie ćwiczeń z KM 21
• sprawdzenie poprawności wykonania
zadania
Porównywanie i grupowanie obiektów
• potrafi rozwiązywać zagadki oraz podejmuje próby
ich układania
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po
trafi wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazu
jących na podobieństwa i różnice między przed
miotami
• układa przedmioty wg wielkości, zaczynając od naj
mniejszego lub największego
Figury geometryczne
• potrafi rozpoznać i nazwać kształty figur geome
trycznych płaskich i przestrzennych:
koło, kwadrat,
prostokąt, trójkąt, kula, sześcian
• zauważa podobieństwa i różnice między kształtami
figur
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas za
baw i gier zespołowych
IV 2
XIII
12
VIII
• zabawa „Echo"
Poczucie rytmu
• odtwarza złożone rytmy
1X2
• wykonanie ćwiczenia z KG 21
Twórczość plastyczna
• umie wykonać prace plastyczno-techniczne wg wzo
ru
III
V4
• zabawa „Zimowe skojarzenia"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
• tworzy ciągi skojarzeń słownych, np.
las - drzewo -
deska
Sprawność ruchowa
• rzuca, chwyta i toczy przybory
XIV 5
VI 5
12
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza „Zimą
bawimy się bezpiecznie"
• słuchanie wiersza H. Świąder
Zabawy
na śniegu
• omówienie treści wiersza
• zabawa dydaktyczna „Zimą bawimy
się bezpiecznie"
• ustalenie z dziećmi zasad bezpieczeń
stwa w czasie zabaw na śniegu
• zabawa ruchowa z wykorzystaniem
gazet
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie
działo się czegoś nowego
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed
miotów i postaci
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy, np.
daleko od jezdni, placu budowy, zbiorników wod
nych
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw
i gier zespołowych
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
VIII 1
I 1
XIV
XII
VII 2
• zajęcia umuzykalniające „Zimowe za
bawy"
• powitanie piosenką powitalną
• zabawa „Płatki śniegu"
• układ ruchowy do piosenki
Biały wal
czyk
• zabawa „Zimowe sporty i zabawy -
kalambury"
• pożegnanie piosenką pożegnalną
Śpiewanie
• śpiewa znane piosenki indywidualnie i w grupie,
wyraźnie odtwarzając tekst
• przedstawia ruchem treść piosenki (przewidywane
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Percepcja słuchowa
• rozpoznaje i nazywa słyszane odgłosy i dźwięki
- umie policzyć usłyszane dźwięki i odwzorowuje
ich ilość, rysując określone znaki, układając np.
kasztany lub wykonując umówione ruchy, np. tup
nięcia
Rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych, obserwacja
pogody - zima
• potrafi wymienić cechy charakterystyczne zimy
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
XIV 4,6
• „Zimowe obrazki"
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu
z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
Percepcja słuchowa
• dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów
- wymienia kolejne sylaby w wyrazie
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub
w środku wyrazu
XIII 1,3
XIV 2
• zabawa „Która narta zniknęła?"
Liczenie
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- liczy, niezależnie od układu, wszystkie zgrupowane
przedmioty
• posługuje się prawidłowo liczebnikami porządkowymi
w znanym sobie zakresie
Percepcja wzrokowa
• zauważa, jakie nastąpiły zmiany we wcześniej oglą
danym układzie elementów
IV 2
XIV 2
• wykonanie ćwiczeń z KP2 34
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po
trafi wyjaśnić, do czego służą
• grupuje obiekty wg ich przeznaczenia
• klasyfikuje konkretne obiekty lub przedstawione na
obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte
przez siebie kryterium
Percepcja wzrokowa
• wybiera spośród kilku jednakowe obrazki, np. z 5 ob
razków kotów wskazuje 3 identyczne (przewidywane
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
XIV 2
III 1
XIII 1
VIII 2, 4
• zabawy dydaktyczne „Poznajemy spor
ty zimowe"
• oglądanie
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed
miotów i postaci
obrazków
przedstawiają
cych sporty zimowe
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
• zabawa słowotwórcza
• zabawa matematyczna „Łyżwy"
• zabawa ruchowa „Łyżwiarze"
• zabawa „Co by było, gdyby...?"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
• stosuje prawidłowo pojęcie
para
dla oznaczenia
dwóch dopełniających się elementów stanowiących
całość, np. buty, łyżwy lub przedmiotów składających
się z dwóch części, np. rajstopy, nożyczki
Liczenie
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- wie, że w liczeniu ostatni wypowiedziany liczebnik
oznacza wynik
Poczucie rytmu
• wykonuje improwizacje ruchowe do utworów muzy
ki klasycznej i nowoczesnej
XIV 2
1X2
115
• zajęcia plastyczno-techniczne „Nar
ciarze"
• oglądanie ilustracji i zdjęć przedsta
wiających narciarzy
• omówienie sposobu wykonania pracy
• wykonanie pracy
• przyczepianie sylwet narciarzy do przy
gotowanej przez nauczyciela góry śnie
gowej
• wspólne sprzątanie w sali po skończo
nej pracy
• oglądanie narciarzy wykonanych przez
dzieci
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed
miotów i postaci
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- rysuje kredkami świecowymi i ołówkowymi, kredą,
węglem, patykiem, świecą
- wycina z papieru, tworząc wycinanki i formy płas
kie i przestrzenne
• wypowiada się na temat prac wykonanych przez sie
bie i kolegów
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• dba o wygląd sali przedszkolnej
XIV 2
• zabawa dydaktyczna „Sporty zimowe"
Percepcja wzrokowa
• składa obrazek z wielu elementów różnego kształtu,
np. obrazek pocięty na trójkąty lub inne dowolne
kształty
VII
• czytanie i wspólne powtarzanie frag
mentów wiersza M. Strzałkowskiej
Po
rządna zima
Zabawy teatralne
• recytuje wiersze indywidualnie i zespołowo oraz
z podziałem na role
XIV 2
XIII 3
• wykonanie ćwiczenia 2 z KP2 33
Percepcja wzrokowa
• zauważa, jakie nastąpiły zmiany we wcześniej oglą
danym układzie elementów
Liczenie
• posługuje się prawidłowo liczebnikami porządkowy
mi w znanym sobie zakresie
IV 3
12
• zabawy badawcze „Z górki..."
• prezentacja 2 pochylni o różnym stop
niu nachylenia oraz różnych przedmio
tów
• eksperymenty z pochylnią
• zabawa ruchowa „Saneczki"
Przewidywanie efektów działań i łączenie przyczyny
ze skutkiem
• zauważa związek między podejmowaną czynnością
a jej skutkiem
• wykorzystuje posiadaną wiedzę, aby przewidzieć na
stępstwa określonych czynności
• umie na podstawie wcześniejszych doświadczeń usta
lić charakter obserwowanych zmian
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw
i gier zespołowych
- spokojnie przyjmuje porażkę i uczestniczy w grze
do końca rozgrywki
Plik z chomika:
an28
Inne pliki z tego folderu:
Przewodnik metodyczny - Styczeń.pdf
(1005 KB)
Przewodnik metodyczny - Marzec.pdf
(1145 KB)
Przewodnik metodyczny - Luty.pdf
(802 KB)
Przewodnik metodyczny - Styczeń.docx
(618 KB)
przewodnik metodyczny - Luty.docx
(483 KB)
Inne foldery tego chomika:
Przewodnik metodyczny 1
Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć część 3
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin