Przewodnik metodyczny - Luty.pdf

(802 KB) Pobierz
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Luty
Tematy tygodniowe
Tydzień 21. Zimą bawimy się wesoło
Tydzień 22. Ogródek w doniczce
Tydzień 23. Leśne SOS
Tydzień 24. Mówię pięknie
Ćwiczenia poranne:
Zestawy III, IX, XIII, XIV
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy III, VII, IX, XI
Zabawy ruchowe:
Zabawy bieżne „Bieg z woreczkiem", „Ryby w sieci"
Zabawa skoczna „Skoki narciarza"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Warzywna surówka
Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu"
Zabawa rzutna „Piłka w kole"
Zabawa z dźwiganiem „Udźwignij ciężar"
TEMAT TYGODNIA : Zimą bawimy się wesoło
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie
dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
11
• rozmowy swobodne i ukierunkowane
przez N.
• oglądanie i opisywanie obrazków,
książeczek związanych z zabawami na
śniegu
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat
z dziećmi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych
i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszyst­
kich odmieniających się części mowy
XIV 3
• ćwiczenie graficzne „Pada śnieg"
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-
-ruchowa
• potrafi posługiwać się przyborami do pisania i ryso­
wania
- trzyma prawidłowo ołówek, kredkę, flamaster
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
III 3
• zabawa „Niedokończone zdania"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• formułuje dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi
- buduje zdania rozwinięte, np. Lubię bawić się
z moim kolegę, bo..., Wczoraj nie byłem w przed­
szkolu, dlatego że...
994892603.047.png 994892603.048.png 994892603.049.png 994892603.050.png 994892603.001.png 994892603.002.png 994892603.003.png 994892603.004.png 994892603.005.png
 
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIV 5, 6, 2
12
VII 2
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza
A. Fraczek Śnieżek „Pada śnieg"
• słuchanie wiersza A. Fraczek Śnieżek
• rozmowa na temat wiersza
• zabawa „Co słyszysz?"
• zabawa ruchowa „Zimowe zabawy"
• uzupełnianie nalepkami ilustracji
w „Kalendarzu" (K s. 12)
• sprawdzenie poprawności wykonania
zadania, odłożenie książek na miejsce
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­
działo się czegoś nowego
Percepcja słuchowa
• analizuj e wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­
czyna się lub kończy podaną głoską
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw
i gier zespołowych
Percepcja wzrokowa
• potrafi połączyć przedmioty przedstawione na obraz­
ku z ich konturowymi rysunkami
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy, np.
daleko od jezdni, placu budowy, zbiorników wod­
nych
Zachowania prozdrowotne
• rozumie, jakie znaczenie dla zdrowia ma ruch na
świeżym powietrzu
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne przedstawiające ludzi
i świat przyrody
• próbuje zachować proporcje, rysując postać człowieka
• potrafi rozplanować pracę plastyczną (rysunek,
malunek, wydzierankę itp.) na całej powierzchni
kartonu
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- maluje farbami klejowymi, akwarelowymi, plaka­
towymi, także mieszanymi z trocinami, kaszą lub
piaskiem
• korzysta w działalności plastycznej z różnego rodzaju
materiałów, takich jak: karton, tektura, folia, płótno,
szkło
• wypowiada się na temat prac wykonanych przez sie­
bie i kolegów
VI 5
V 1
1X2
• zajęcia plastyczne „Zabawy na śniegu"
• rozmowa wprowadzaj ąca w temat pracy
plastycznej
• omówienie sposobu wykonania pracy
plastycznej
• wykonanie prac
• sprzątanie po skończonej pracy, mycie
rąk
• zorganizowanie wystawy prac dzieci,
dokonanie oceny słownej, uzasadnia­
nie swoich wyborów
XIV 2
• zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek,
o którym mówię"
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
• zgaduje, kojarząc fakty, o którym obrazku opowiada
nauczyciel lub inne dziecko
XIV 6
• wykonanie ćwiczenia 1 z KP2 33
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­
czyna się lub kończy podaną głoską
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub
w środku wyrazu
994892603.006.png 994892603.007.png 994892603.008.png 994892603.009.png 994892603.010.png 994892603.011.png 994892603.012.png 994892603.013.png 994892603.014.png
 
Podstawa
programowa
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Sposoby realizacji
XIV 2
• „Znajdź różnice"
Percepcja wzrokowa
• wskazuje, co najmniej 6 szczegółów różniących 2 po­
równywane obrazki
• zajęcia matematyczne „Koło czy kula?"
• rozwiązywanie zagadek słownych
• nazywanie przedmiotów: określanie,
które mają kształt koła, a które kuli
• podawanie przez dzieci przykładów
przedmiotów kolistych i kulistych
• zabawa z chustą animacyjną „Piłka"
• wykonanie ćwiczeń z KM 21
• sprawdzenie poprawności wykonania
zadania
Porównywanie i grupowanie obiektów
• potrafi rozwiązywać zagadki oraz podejmuje próby
ich układania
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po­
trafi wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazu­
jących na podobieństwa i różnice między przed­
miotami
• układa przedmioty wg wielkości, zaczynając od naj­
mniejszego lub największego
Figury geometryczne
• potrafi rozpoznać i nazwać kształty figur geome­
trycznych płaskich i przestrzennych: koło, kwadrat,
prostokąt, trójkąt, kula, sześcian
• zauważa podobieństwa i różnice między kształtami
figur
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas za­
baw i gier zespołowych
IV 2
XIII
12
VIII
• zabawa „Echo"
Poczucie rytmu
• odtwarza złożone rytmy
1X2
• wykonanie ćwiczenia z KG 21
Twórczość plastyczna
• umie wykonać prace plastyczno-techniczne wg wzo­
ru
III
V4
• zabawa „Zimowe skojarzenia"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
• tworzy ciągi skojarzeń słownych, np. las - drzewo -
deska
Sprawność ruchowa
• rzuca, chwyta i toczy przybory
XIV 5
VI 5
12
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza „Zimą
bawimy się bezpiecznie"
• słuchanie wiersza H. Świąder Zabawy
na śniegu
• omówienie treści wiersza
• zabawa dydaktyczna „Zimą bawimy
się bezpiecznie"
• ustalenie z dziećmi zasad bezpieczeń­
stwa w czasie zabaw na śniegu
• zabawa ruchowa z wykorzystaniem
gazet
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu, np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­
działo się czegoś nowego
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy, np.
daleko od jezdni, placu budowy, zbiorników wod­
nych
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw
i gier zespołowych
994892603.015.png 994892603.016.png 994892603.017.png 994892603.018.png 994892603.019.png 994892603.020.png 994892603.021.png 994892603.022.png 994892603.023.png 994892603.024.png 994892603.025.png
 
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
VIII 1
I 1
XIV
XII
VII 2
• zajęcia umuzykalniające „Zimowe za­
bawy"
• powitanie piosenką powitalną
• zabawa „Płatki śniegu"
• układ ruchowy do piosenki Biały wal­
czyk
• zabawa „Zimowe sporty i zabawy -
kalambury"
• pożegnanie piosenką pożegnalną
Śpiewanie
• śpiewa znane piosenki indywidualnie i w grupie,
wyraźnie odtwarzając tekst
• przedstawia ruchem treść piosenki (przewidywane
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Percepcja słuchowa
• rozpoznaje i nazywa słyszane odgłosy i dźwięki
- umie policzyć usłyszane dźwięki i odwzorowuje
ich ilość, rysując określone znaki, układając np.
kasztany lub wykonując umówione ruchy, np. tup­
nięcia
Rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych, obserwacja
pogody - zima
• potrafi wymienić cechy charakterystyczne zimy
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
XIV 4,6
• „Zimowe obrazki"
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu
z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
Percepcja słuchowa
• dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów
- wymienia kolejne sylaby w wyrazie
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub
w środku wyrazu
XIII 1,3
XIV 2
• zabawa „Która narta zniknęła?"
Liczenie
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- liczy, niezależnie od układu, wszystkie zgrupowane
przedmioty
• posługuje się prawidłowo liczebnikami porządkowymi
w znanym sobie zakresie
Percepcja wzrokowa
• zauważa, jakie nastąpiły zmiany we wcześniej oglą­
danym układzie elementów
IV 2
XIV 2
• wykonanie ćwiczeń z KP2 34
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po­
trafi wyjaśnić, do czego służą
• grupuje obiekty wg ich przeznaczenia
• klasyfikuje konkretne obiekty lub przedstawione na
obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte
przez siebie kryterium
Percepcja wzrokowa
• wybiera spośród kilku jednakowe obrazki, np. z 5 ob­
razków kotów wskazuje 3 identyczne (przewidywane
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
XIV 2
III 1
XIII 1
VIII 2, 4
• zabawy dydaktyczne „Poznajemy spor­
ty zimowe"
• oglądanie
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
obrazków
przedstawiają­
cych sporty zimowe
994892603.026.png 994892603.027.png 994892603.028.png 994892603.029.png 994892603.030.png 994892603.031.png 994892603.032.png 994892603.033.png 994892603.034.png 994892603.035.png
 
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
• zabawa słowotwórcza
• zabawa matematyczna „Łyżwy"
• zabawa ruchowa „Łyżwiarze"
• zabawa „Co by było, gdyby...?"
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
• stosuje prawidłowo pojęcie para dla oznaczenia
dwóch dopełniających się elementów stanowiących
całość, np. buty, łyżwy lub przedmiotów składających
się z dwóch części, np. rajstopy, nożyczki
Liczenie
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- wie, że w liczeniu ostatni wypowiedziany liczebnik
oznacza wynik
Poczucie rytmu
• wykonuje improwizacje ruchowe do utworów muzy­
ki klasycznej i nowoczesnej
XIV 2
1X2
115
• zajęcia plastyczno-techniczne „Nar­
ciarze"
• oglądanie ilustracji i zdjęć przedsta­
wiających narciarzy
• omówienie sposobu wykonania pracy
• wykonanie pracy
• przyczepianie sylwet narciarzy do przy­
gotowanej przez nauczyciela góry śnie­
gowej
• wspólne sprzątanie w sali po skończo­
nej pracy
• oglądanie narciarzy wykonanych przez
dzieci
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- rysuje kredkami świecowymi i ołówkowymi, kredą,
węglem, patykiem, świecą
- wycina z papieru, tworząc wycinanki i formy płas­
kie i przestrzenne
• wypowiada się na temat prac wykonanych przez sie­
bie i kolegów
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• dba o wygląd sali przedszkolnej
XIV 2
• zabawa dydaktyczna „Sporty zimowe"
Percepcja wzrokowa
• składa obrazek z wielu elementów różnego kształtu,
np. obrazek pocięty na trójkąty lub inne dowolne
kształty
VII
• czytanie i wspólne powtarzanie frag­
mentów wiersza M. Strzałkowskiej Po­
rządna zima
Zabawy teatralne
• recytuje wiersze indywidualnie i zespołowo oraz
z podziałem na role
XIV 2
XIII 3
• wykonanie ćwiczenia 2 z KP2 33
Percepcja wzrokowa
• zauważa, jakie nastąpiły zmiany we wcześniej oglą­
danym układzie elementów
Liczenie
• posługuje się prawidłowo liczebnikami porządkowy­
mi w znanym sobie zakresie
IV 3
12
• zabawy badawcze „Z górki..."
• prezentacja 2 pochylni o różnym stop­
niu nachylenia oraz różnych przedmio­
tów
• eksperymenty z pochylnią
• zabawa ruchowa „Saneczki"
Przewidywanie efektów działań i łączenie przyczyny
ze skutkiem
• zauważa związek między podejmowaną czynnością
a jej skutkiem
• wykorzystuje posiadaną wiedzę, aby przewidzieć na­
stępstwa określonych czynności
• umie na podstawie wcześniejszych doświadczeń usta­
lić charakter obserwowanych zmian
Kontakty i postawy społeczne
• przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabaw
i gier zespołowych
- spokojnie przyjmuje porażkę i uczestniczy w grze
do końca rozgrywki
994892603.036.png 994892603.037.png 994892603.038.png 994892603.039.png 994892603.040.png 994892603.041.png 994892603.042.png 994892603.043.png 994892603.044.png 994892603.045.png 994892603.046.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin