Opel Astra F, G, H, J ver.0.7.pdf

(3582 KB) Pobierz
477846245 UNPDF
OPEL
Wszystkie generacje
Źródło: Sam naprawiam samochód, wikipedia, internet
zebrał: Marcin
marzec 2011
477846245.007.png
Opel Astra
Spis treści
1. OPEL ASTRA F (I)...............................................................................................3
1.1. Oznaczenie silnika..............................................................................................................3
1.2. Charakterystyka techniczna silników..................................................................................3
1.3. Dane techniczne silników...................................................................................................5
1.4. Układ zapłonowy................................................................................................................6
1.5. Osiągi silników, zużycie paliwa, masa pojazdu i wymiary nadwozia..................................7
2. OPEL ASTRA G (II).............................................................................................8
2.1. Numer identyfikacyjny nadwozia........................................................................................8
2.2. Oznaczenie silnika..............................................................................................................9
2.3. Charakterystyka techniczna silników..................................................................................9
2.4. Dane techniczne silników.................................................................................................12
2.5. Układ zapłonowy..............................................................................................................13
3. OPEL ASTRA H (III)..........................................................................................14
3.1. Numer identyfikacyjny nadwozia......................................................................................14
3.2. Oznaczenie silnika............................................................................................................15
3.3. Charakterystyka techniczna silników................................................................................15
3.4. Dane techniczne silników.................................................................................................21
3.5. Wymiary nadwozia, pojemność bagażnika, masa pojazdu................................................22
3.6. Środek przeciw zamarzaniu cieczy chłodzącej..................................................................23
4. OPEL ASTRA J (IV)...........................................................................................24
4.1. Charakterystyka techniczna silników................................................................................24
4.1.1. Silniki benzynowe....................................................................................................24
4.1.2. Silniki wysokoprężne...............................................................................................26
4.2. Numer identyfikacyjny nadwozia......................................................................................29
4.3. Dane techniczne silników.................................................................................................30
4.4. Zużycie paliwa i osiągi silników.......................................................................................31
4.5. Wymiary nadwozia i bagażnika........................................................................................31
4.6. Masa pojazdu...................................................................................................................32
4.7. Lakier...............................................................................................................................32
4.8. Test ASTRA IV 1.4 Turbo 140 KM....................................................................................33
strona 2 / 35
477846245.008.png
Opel Astra
1. OPEL ASTRA F (I)
Fot. EGS / Wikipedia
1.1. Oznaczenie silnika
X 16 S Z R
X 17 D T L
     
Klasa czystości spalin : C — katalizator z sondą lambda; E — norma europejska, X
euro 2,
Pojemność skokowa: 16 – 1.6 dm 3
Stopień sprężania: G – poniżej 8.5; L – 8.5-9.0; S – 9.5-10.0; X – 10.5-11.5; Y ponad
11.5; w przypadku silnika diesla stopień sprężania w oznaczeniu nie jest podawany
Sposób tworzenia mieszanki: Z – jednopunktowy wtrysk paliwa; E – wielopunktowy
wtrysk mieszanki paliwa; D – wtrysk oleju napędowego
Odmiana: wykonanie: R – podwyższona moc; L – zmniejszona moc; T
turbodoładowanie; V – silnik niedoładowany; 1 – rodzina silników I. Oznaczenia R i L
oznaczają modyfikację silnika względem modelu silnika podstawowego. Rodzina
silników 1 oznacza, że podstawowa budowa kadłuba silnika odpowiada silnikom 1,4m 3
i 1,6dm 3 .
1.2. Charakterystyka techniczna silników
Samochody Opel Astra są wyposażone w silniki o różnej konstrukcji: silnik typu OHC z
jednym wałkiem rozrządu lub silnik typu DOHC z dwoma wałkami rozrządu i czterema
zaworami na cylinder. Silnik jest chłodzony cieczą i ustawiony poprzecznie do kierunku
jazdy. Cylindry są wykonane bezpośrednio w żeliwnym kadłubie. W przypadku zużycia lub
porysowania gładzi można cylindry szlifować na wymiar naprawczy i zamontować tłoki nad
wymiarowe. W silniku wysokoprężnym 1,7 wolnossącym (57 i 60 KM) można montować
strona 3 / 35
477846245.009.png 477846245.010.png 477846245.001.png
Opel Astra
suche tuleje cylindrów, co umożliwia stosowanie tych samych tłoków lub nowych
nominalnych. W dolnej części kadłuba znajduje się wał korbowy podparty na pięciu
łożyskach. Obracające się na panewkach korbowody łączą wał korbowy z tłokami. Spód
silnika stanowi miska olejowa, w której zbiera się olej potrzebny do smarowania i chłodzenia.
Od góry do kadłuba jest przykręcona głowica odlana ze stopu lekkiego, mająca wciśnięte
gniazda zaworów i stalowe prowadnice. Użyty na głowicę stop aluminium odznacza się
lepszą niż żeliwo zdolnością odprowadzania ciepła i niższym ciężarem właściwym.
W konstrukcji komory spalania zastosowano tzw. poprzeczny przepływ gazów. Oznacza to,
że z jednej strony głowicy napływa świeża mieszanka paliwowo-powietrzna, natomiast
spaliny są wypychane na przeciwległą stronę głowicy. Poprzeczny przepływ zapewnia
szybszą wymianę gazów. W głowicy znajduje się jeden lub dwa wałki rozrządu. Wałek
rozrządu jest napędzany wałem korbowym poprzez pasek zębaty. Silnik typu OHC
(OHC = Over head camshaft): wałek rozrządu znajduje się w głowicy i uruchamia pionowo
ustawione zawory poprzez dźwignie zaworów. Hydrauliczne kompensatory luzów
samoczynnie kasują jakikolwiek luz między dźwigniami a trzonkami zaworów. Tylko
w silniku wysokoprężnym 60 kW / 82 KM zastosowano tradycyjne popychacze zaworów.
W silnikach tych należy w ramach przeglądów okresowych sprawdzać i w razie potrzeby
regulować luz zaworów. Silnik typu DOHC (Double over head camshaft): silnik
16 - zaworowy ma dwa wałki rozrządu w głowicy, z których jeden steruje zaworami
dolotowymi, a drugi zaworami wylotowymi. Oba wałki są napędzane wspólnym paskiem
zębatym. Krzywki wałków wywierają naciski na skośnie ustawione zawory poprzez
popychacze hydrauliczne. Smarowanie silnika zapewnia pompa oleju, umieszczona z przodu
kadłuba i napędzana od wału korbowego. Zasysany z miski olej jest dostarczany otworami
i kanałami do łożysk wału korbowego i wałka rozrządu oraz na ścianki cylindrów. Pompa
cieczy chłodzącej znajduje się z przodu w kadłubie silnika i jest napędzana paskiem zębatym.
Przygotowaniem zdolnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej zajmuje się bez
obsługowy układ wtryskowy.
Iskra na świecach zapłonowych powstaje w bez obsługowym, elektronicznym
układzie zapłonowym, pracującym według zaprogramowanej wcześniej charakterystyki. Nie
jest już wymagane regulowanie wyprzedzenia zapłonu w ramach okresowej obsługi silnika.
Numer identyfikacyjny samochodu jest wybity na podłodze, między prawymi przednimi
drzwiami a prawym fotelem oraz powtórzony na tabliczce znamionowej w przedziale silnika.
strona 4 / 35
477846245.002.png
Opel Astra
1.3. Dane techniczne silników
ASTRA F (I) Silnik, model 1.4i 1.4i 1.4i 1.4i – 16V 1.6i 1.6Si
Okres produkcji od – do IX 91 - VIII 96 III 92 – III 96 II 94 IV 96 – III 98 IX 91 – VIII 94 II 93 – VIII 94
Oznaczenie silnika C14NZ C14SE X14NZ X14XE C16NZ C16SE
1388 1388 1388 1388 1598 1598
Moc KW przy obr/min 44/5200 60/5600 44/5200 66/6000 55/5200 74/5800
KM przy obr/min
60/5200 82/5600 60/5200 90/6000 75/5200 100/5800
Moment obrotowy N m przy obr/min
103/2800 113/3400 103/2800 125/4000 125/2800 135/3400
Średnica cylindra mm
77,6
77,6
77,6
77,6
79,0
79,0
Skok tłoka mm
73,4
73,4
73,4
73,4
81,5
81,5
Stopień sprężania
9,4
9,8
9,4
9,4
9,2
9,8
Liczba cylindrów / zaworów w cylindrze
4/2
4/2
4/2
4/4
4/2
4/2
Układ wtryskowy
Układ zapłonowy
Multec
Multec-M
Multec Multec-S(F) Multec
Multec-M
EZF-h
MHSV lub DIS
Multec
Multec-S
EZF-i
DIS
Kolejność zapłonu
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
Paliwo bezołowiowe min. LO
95
95
95
95
95
95
Katalizator
X
X
X
X
X
X
Układ chłodzenia i ogrzewania: mechaniczna skrzynia biegów
5.8
5.8
5.8
5.6
Układ chłodzenia i ogrzewania: automatyczna skrzynia biegów
5.7
5.7
6.3
Olej silnikowy z wymianą filtra
3.5
3.5
3.5
3.5
Zbiornik spryskiwacza szyb
2.3
2.3
2.3
2.3
Zbiornik spryskiwacza reflektorów
4.8
4.8
bd
4.8
ASTRA F (I) Silnik, model 1.6i 1.6i 1.6i – 16V 1.8i 1.8i – 16V 1.8i – 16V 1.8i – 16V
Okres produkcji od – do II 94 – I 96 II 96 II 94 IX 91 – VIII 94 II 94 – VIII 94 IX94 – I 96 II 96 – III 98
Oznaczenie silnika X16SZ X16SZR X16XEL C18NZ C18XE C18XEL X18XE
1598 1598 1598 1796 1799 1799 1799
Moc KW przy obr/min 52/5000 55/5200 74/6200 66/5400 92/5600 85/5400 85/5400
KM przy obr/min
71/5000 75/5200 100/6200 90/5400 125/5600 115/5400 115/5400
Moment obrotowy N m przy obr/min
128/2800 128/2600 150/3200 145/3000 168/4800 168/4800 168/4800
Średnica cylindra mm
79,0
79,0
79,0
84,8
81,6
81,6
81,6
Skok tłoka mm
81,5
81,5
81,5
79,5
86,0
86,0
86,0
Stopień sprężania
10
9,6
10,5
9,2
10,8
10,8
10,8
Liczba cylindrów / zaworów w cylindrze
4/2
4/2
4/4
4/2
4/4
4/4
4/4
Układ wtryskowy
Układ zapłonowy
Multec
Multec-F Multec-S
Multec
Simtec
Simtec
Simtec
DIS
DIS
DIS
EZF-i
DIS
DIS
DIS
Kolejność zapłonu
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
Paliwo bezołowiowe min. LO
95
95
95
95
95
95
95
Katalizator
X
X
X
X
X
X
X
Układ chłodzenia: mechaniczna skrzynia biegów
5.6
5.6
6.0
Układ chłodzenia: automatyczna skrzynia biegów
5.5
5.9
Olej silnikowy z wymianą filtra
3.5
3.5
3.5
Zbiornik spryskiwacza szyb
2.3
2.3
2.3
Zbiornik spryskiwacza reflektorów
4.8
bd
4.8
ASTRA F (I) Silnik, model 2.0i 2.0i – 16V 2.0i – 16V 1.7 D 1.7 D 1.7 D 1.7 TD
Okres produkcji od – do IX 91 – VIII 94 III 95 – III 98 IX 91 – VII 96 XII 91 – VIII 92 IX 92 – CIII 94 IX 94 – II 98 XII 91 – III 98
Oznaczenie silnika C20NE X20XEV C20XE 17YD 17DR X17DTL TC4EE1
1998 1998 1998 1699 1699 1699 1686
Moc KW przy obr/min 85/5200 100/5600 110/6000 42/4600 44/4600 50/4500 60/4400
KM przy obr/min
115/5200 136/5600 150/6000 57/4600 60/4600 68/4500 82/4400
Moment obrotowy N m przy obr/min
170/2600 188/3200 196/4800 105/2400 105/2400 132/3400 168/2400
Średnica cylindra mm
86,0
86,0
86,0
82,5
82,5
82,5
79,0
Skok tłoka mm
86,0
86,0
86,0
79,5
79,5
79,5
86,0
Stopień sprężania
9,2
10,8
10,5
23,0
23,0
22,0
22,0
Liczba cylindrów / zaworów w cylindrze
4/2
4/4
4/4
4/2
4/2
4/2
4/2
Układ wtryskowy
Motronic M 1.5 Simtec Motronic M 2.8
EZF-i
VE 4
VE 4
VE 4
VE 4
Układ zapłonowy
DIS
DIS
-
-
-
-
Kolejność zapłonu
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
1-3-4-2
Paliwo bezołowiowe min. LO
95
95
95
95
95
95
95
Katalizator
X
X
X
X
X
X
X
Układ chłodzenia: mechaniczna skrzynia biegów
6.7
6.8
Układ chłodzenia: automatyczna skrzynia biegów
6.6
-
strona 5 / 35
Olej silnikowy z wymianą filtra
4.0
5.0
Zbiornik spryskiwacza szyb
2.3
2.3
Zbiornik spryskiwacza reflektorów
4.8
4.8
Pojemność skokowa cm 3
Pojemność skokowa cm 3
Pojemność skokowa cm 3
477846245.003.png 477846245.004.png 477846245.005.png 477846245.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin