POLSKI SYSTEM OŚWIATOWY – RYS HISTORYCZNY
Początki oświaty na ziemiach polskich
XI-XII w – szkoły katedralne w siedzibach biskupich w Krakowie, Poznaniu, Włocławku, Julinie, Płocku, Sandomierzu, Wiślicy Łęczycy, Głogowie, Legnicy i Wrocławiu – pierwsze instytucje oświatowe, kształciły one kandydatów do stanu duchownego
2 poł. XII w. – szkoły parafialne i kolegiackie – zapoczątkowały one rozwój oświaty
1364r. – Uniwersytet w Krakowie – założony został przez Kazimierza Wielkiego, odnowiony przez Władysława Jagiełłę, przyciągnął studentów z wielu krajów, w VI w. Stał się ośrodkiem opozycji przeciwko prądom odrodzenia i reformacji
1519r. – gimnazjum akademickie w Poznaniu – ufundowane przez biskupa Jana Lubrańskiego, ośrodek studiów humanistycznych
2 poł. VI w. – szkoły ariańskie i protestanckie (luterańskie, kalwińskie, braci czeskich):
F 1535r. – Elbląskie Gimnazjum Akademickie
F 1551r. – Gimnazjum w Pińczowie
F 1558r. – Gdańskie Gimnazjum Akademickie
F 1568r. – Toruńskie Gimnazjum Akademickie
F 1602r. – ariańska Akademia Rakowska
Polska oświata od czasów nowożytnych do I wojny światowej
XVII w. – szkoły jezuickie – cechowały je bezpłatność nauki, dbałość o budynki szkolne i ich wyposażenie w pomoce dydaktyczne ora bardzo dobre przygotowanie nauczycieli
XVII w. – szkoły pijarskie – początkowo bezpłatne szkoły elementarne, później jako szkoły średnie o wysokim poziomie kształcenia
XVII / 1 poł. XVIII w. – początek reformy szkolnej
1737r. – Collegium Varsaviense w Warszawie – nowoczesna akademia rycerska dla synów szlacheckich
1744r. – Collegium Nobilium w Warszawie – akademia dla synów magnaterii oraz bogatej szlachty kształcąca w duchu uczciwości i świadomości obywatelskiej
1765r. – wojskowa i świecka Szkoła Rycerska – założona przez Stanisława Augusta Poniatowskiego, oparta na programie wychowania narodowego oraz kształcąca oficerów
14. X 1773r. – Komisja Edukacji Narodowej Korony Polskiej I Wielkiego Księstwa Litewskiego – powołana przez Sejm Rzeczypospolitej w celu przeprowadzenia reformy oświaty; pod jej kontrolą znalazły się szkoły powiatowe i wojewódzkie; upowszechniła nauczanie elementarne i wprowadziła nowoczesne programy i metody nauczania; jej członkami lub współpracownikami byli: Joachim Chreptowicz, Adam Czartoryski, Michał Poniatowski, Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj
okres zaborów – oświatowa stagnacja:
F w zaborze rosyjskim rosła liczba szkół średnich, rozwinął się Uniwersytet Wileński, w 1913r. powstał Uniwersytet Warszewski, jednak po upadku powstania listopadowego zaczęto likwidować ośrodki nauki polskiej
F w zaborach pruskim i austriackim poddano bezwzględnej germanizacji szkolnictwo elementarne i średnie; dopiero w okresie autonomii sejm galicyjski powołał Radę Szkolną Krajową, za sprawą której:
Ø dokonano Repolonizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego i Lwowskiego
Ø w 1872r. w Krakowie utworzono Akademię Umiejętności
Ø w 1877r. we Lwowie założono pierwszą w Polsce politechnikę
Oświata polska w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej
7. II 1919r. – na mocy dekretu przywrócono 7–letni obowiązek szkolny, dopuszczono jednak prawo tworzenia szkół o ograniczonym do 4–5 lat procesie kształcenia
1932r. – jędrzejewiczowska reforma ustrojowa oświaty polskiej, która wprowadziła:
Ä nową strukturę systemu szkolnego:
F przedszkola
F 7–letnie szkoły podstawowe
F 6–letnie szkoły średnie:
Ø 4–letnie gimnazja
Ø 2–letnie licea ogólnokształcące
Ä nowe rodzaje szkół zawodowych:
F niższe, 4–letnie, kończące się egzaminem czeladniczym
F średnie, nadające po 4–5 latach tytuł technika
F wyższe, 3–3,5 letnie, ponadpodstawowe bez praw akademickich, kończące się tytułem technologa
Ä szkoły średnie pozostały nadal trudnodostępne dla uboższych warstw społeczeństwa ze względu na wysokie czesne i dużą dostępność na wsi szkół powszechnych pierwszego stopnia
Po odzyskaniu niepodległości utworzono:
F w 1917r. – Uniwersytet Warszawski
F w 1918r. – Katolicki Uniwersytet Lubelski
F w 1919r. – Uniwersytet Stefana Batorego w Wilnie
F w 1919r. – Uniwersytet Poznański
Oświata w czasie II wojny światowej
W okresie okupacji hitlerowskiej i sowieckiej:
ý doszło do upadku polskiego systemu oświatowego
ý przestało istnieć szkolnictwo podstawowe, średnie i wyższe
ý zlikwidowano Polską Akademię Umiejętności
ý aresztowano wielu nauczycieli i oświatowców polskich
Organizowano tajne nauczanie na wszystkich szczeblach kształcenia!
Wkład w oświatę i ciągłość szkolnictwa wniosły:
þ polski ruch oporu
þ Związek Nauczycielstwa Polskiego (Tajna Organizacja Nauczycielska)
þ Departament Oświaty i Kultury
Oświata w PRL
lata powojenne – wymagały odbudowy infrastruktury szkolnej oraz pozyskania nowych kadr nauczycielskich. W 1946r. brakowało około 13 tyś. nauczycieli, natomiast liczbę analfabetów szacowano na około 3 mln
rok 1948/49 – utworzono 11–letnią szkołę ogólnokształcącą stopnia podstawowego oraz licealnego. Zmodernizowano kształcenie zawodowe oraz kształcenie nauczycieli.
lata 1948 – 1952 – wprowadzona przez władze sowietyzacja miała wpływ na fałszowanie w podręcznikach historii powszechnej i dziejów narodu polskiego i kształtowanie wśród uczniów światopoglądu naukowego
2 poł. lat ’80:
F upaństwowienie instytucji kształcenia, ich centralizacja oraz biurokratyzacja,
F usunięcie przez Urząd Cenzury z lektur szkolnych pewnych dzieł i twórców
F pominięcie w reformowaniu oświaty właściwej drogi prawnej
F weryfikowanie kadr nauczycielskich w oparciu o kryteria polityczne
F ograniczenie wykształcenia ogólnego i limitu przyjęć w szkołach wyższych
F prowadzenie selekcji szkolnej w oparciu o kryteria klasowe i ideologiczne
1961r. – Ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania – wprowadzenie 8–letniego obowiązku nauki w szkole podstawowej i nauki zawodu młodzieży do 16 r.ż.
1971r. – Komitet Ekspertów powołany przez Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego przygotował propozycję reformy; rząd jednak nie czekając na debatę i uchwałę sejmową przeprowadził w latach 1972 – 1978 restrukturyzację:
Ä wprowadzono system 10–letniej szkoły średniej
Ä zlikwidowano małe szkoły wiejskie dowożąc dzieci do szkół gminnych
Ä w 1980r. utworzono punkty filialne dla najmłodszych uczniów
v finansowanie oświaty w Polsce Ludowej utrzymywało się na poziomie niższym niż 4% dochodu narodowego bruttu, czyli poniżej progi śmierci oświatowej
v wykształcenie nie sprzyjało awansowi społecznemu, gdyż płace absolwentów szkół średnich i wyższych
ela.r