PSD 6.pdf

(7176 KB) Pobierz
8880979 UNPDF
KURS SELEKCJI I MASKOWANIA
JĘZYKOWEJ
NR 01/2005 (6) CENA 29, jD PLN VAT 0%
MAGAZYN
PROGRAMU AD
PHO
sztuka łączenia war
modelowanie Dosraci
wyścig z czasem
recenzja filtró
dwuto
na obra
9 771732 220011
\ \ \
8880979.002.png
GRUDZIEŃ
FOTOMONTAŻ
Od redakcji
Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia,
w centrach handlowych już od miesiąca można oglądać
dekoracje świąteczne, zabieg ten ma skłonić potencjalnych
klientów do wcześniejszego kupowania prezentów dla naj-
bliższych. My również przygotowaliśmy dla Was prezent
- drugą część multimedialnego kursu programu Adobe
Photoshop, którego tematem przewodnim jest selekcja
i maskowanie. Na konkretnych przykładach starałam się
pokazać Warn, jak w praktyce wykorzystać narzędzia,
za pomocą których można wykonać selekcję wybranych
fragmentów zdjęć.
W planach mamy wydawanie kolejnych części tego kur-
su, ale chcielibyśmy poznać Wasze opinie na jego temat,
czego chcielibyście się nauczyć, jakie problemy powinny
być omawiane. To jest kurs dla Was i dlatego chcemy zrobić
produkt, który Warn się przyda. Wszelkie sugestie proszę
przesyłać na mój adres, który podany jest na końcu.
Wracając do Świąt, jak wszystkim wiadomo, to okres
w którym należałoby wysłać kartki świąteczne do rodziny,
czy znajomych. Coraz bardziej popularne stały się e-kart-
ki - wystarczy wejść na stronę WWW jakiegoś serwisu
oferującego kartki wybrać jedną i wysłać. Jednak nic nie
dorówna tej wykonanej samodzielnie, dlatego też w jednym
z artykułów zamieściliśmy tutorial, jak wykonać taką kartkę
- nie jest to skomplikowana praca, a może dać dużo sa-
tysfakcji - zarówno osobie która ją wykonuje, jak i osobie
która ją otrzyma.
W każdym numerze staramy się poświęcić więcej uwagi
jednemu tematowi - tym razem jest to fotomontaż. Czasami
nawet nie zdajemy sobie sprawy, że zdjęcia, które kiedyś
wykonaliśmy podczas spaceru, wycieczki, czy wakacji
można wykorzystać do stworzenia niepowtarzalnych foto-
montaży. Na początku należy poznać techniki, jakie można
wykorzystać przy ich tworzeniu, a potem wystarczy odro-
bina fantazji i można tworzyć tak śmieszne stworki, jak np.
ten który znalazł się na okładce tego numeru (oczywiście
tutorial do tego znajduje się w piśmie), bądź poważniejsze
kompozycje, jak np. z artykułu pt. „Plakat ze snu". Zachę-
camy Was do tworzenia własnych fotomontaży, możecie
pochwalić się swoimi pracami przysyłając je na adres re-
dakcji, a my najlepsze nagrodzimy książkami o grafice.
Ten numer różni się trochę od pozostałych tym, że jest
w nim mniej tutoriali, a więcej artykułów. Chcielibyśmy, żeby
Ci z Was, którzy nie mają czasu na wykonywanie tutoriali
też znaleźli coś dla siebie. Mamy nadzieję, że przypadną
Warn do gustu materiały, które przygotowaliśmy do tego
numeru. Kilku znanych artystów postanowiło zdradzić nam
tajemnice tworzenia swoich grafik lub opisać jak wygląda
ich dzień pracy. Może to być szczególnie przydatne dla
osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z grafiką.
Na koniec roku postanowiliśmy zmienić wygląd naszej
strony WWW. Powstało kilka nowych działów - m.in. Po-
rada dnia, w którym codziennie będziemy zamieszczać
przydatną informację, jak usprawnić pracę w Photosho-
pie. Kolejną nowością jest dział ze zdjęciami Royalty
Free, w którym będziemy zamieszczać zdjęcia w wysokiej
rozdzielczości do wykorzystania we własnych pracach. To
oczywiście nie wszystkie nowości na stronie, sami przeko-
najcie się wchodząc na stronę www.psdmag.org.
Papryczkozwierz
JOANNA CYMKIEWICZ
Wesołych Świąt
świątecznej
MAGDALENA TOMCZYK
projekt kartki
Plakat ze snu
TOMASZ SARNA
Efekty pod kontrolą
JOANNA CYMKIEWICZ
Cyber pasikonik
DARIUSZ KOCUREK
FAQ
MAGDALENA CYRCZAK
Wisienki - smakowita grafika
PIEBE DE JONG
Triki w Photoshopie
MAGDALENA CYRCZAK
Cyfrowa modelka - modelowanie
postaci
PATRYK PIEŚCIŃSKI
Agnieszka Wawrzyniecka
agaw@5Oftware.com.pl
Nowości
DOMINIK MACIASZEK
Xenofex 2 - Photoshop na dopalaczu
SŁAWOMIR KUCZKOWSK!
?
grudzień/styczeń 2005
8880979.003.png
Dzień z życia rysownika -
wyścig z czasem
ŁUKASZ CIACIUCH
jest wydawany przez
Software-Wydawnictwo Sp. z o.o.
Tryby mieszania
MAGDALENA CYRCZAK
Redaktor naczelna:
Agnieszka Wawrzyniecka
agaw@software. com.pl
Od pomysłu do grafiki
JOLA KUDELA
Gwiazdka - zabłyśnij pomysłem
MICHAŁ PARTYKA
Redaktorzy:
Joanna Cymkiewicz
joanna.cymkiewicz@software.com.pl
Mariusz Dubielecki
mariusz@software.com.pl
Ikonografia współczesnych
czasów
BOGUSŁAWA MIKŁA
Producent:
Marta Kurpiewska
marta@software.com.pl
Graffiti
KAMIL TUŁPATOWICZ
Opracowanie CD:
Joanna Cymkiewicz
joanna.cymkiewicz@software.com.pl
Mariusz Dubielecki
mariusz@software. com.pl
Kropkomania
BEATA STOLARCZYK
Opracowanie DVD:
Bartek Wróblewski
bartek@software. com.pl
Skład:
Agnieszka Wawrzyniecka
agaw@software.com.pl
Projekt graficzny okładki:
Joanna Cymkiewicz
Joanna. cymkiewicz@software. com.pl
Dział reklamy:
Kalina Babecka
adv@software.com.pl
tel.: (22) 860 17 42
g|] Photoshop vs Gimp
ADAM BROŻYŃSKI
Prenumerata:
Marzena Dmowska
pren@software. com.pl
tel.: (22) 860 17 67
Adres korespondencyjny:
Software-Wydawnictwo Sp. z o. o.,
00-190 Warszawa, ul. Lewartowskiego 6
e-mail: psd@software.com.pl,
www.psdmag.org
tel. (22) 860-17-42, fax (22) 860-17-71
Wyprodukowano w Polsce
Druk: Kengraf
Nakład; 6000 egz.
[JE Czym dla Ciebie jest Photoshop?
JACEK KRASODOMSKI
[jg Obrazy dwutonowe
ARTUR KUBIENIEC
Redakcja dokłada wszelkich starań, by publikowane w piśmie i na
towarzyszących mu nośnikach Wormacje i programy były poprawne,
jednakże nie bierze odpowiedzialności za efekty wykorzystania ich;
nie gwarancje także poprawnego działania programów Shareware,
freeware i public dotnarn. Uszkodzone podczas wysyłki płyty
wymienia redakcja.
Wszystkie znaki firnowe zawarte w piśmie są własnością odpo-
wiednich firm i zostały użyte wyłącznie w celacłi informacyjnych.
Deklarowana wysokość nakładu obejmuje również dodruki.
Redakcja nie udziela pomocy technicznej w instalowaniu
i użytkowaniu programów zamieszczonych na płycie CD
dostarczonej z pismem.
M Sylwetka: Agata Janus
E Konkursy
Płytę CD dołączoną do magazynu przetestowano programem
AnbWenKit firmy G DATA Software Sp. z o.o
Sprzedaż aktualnych lub archiwalnych numerów pisma po innej
cenie niz wydrukowana na okładce - bez zgody wydawcy -jest
działaniem na jego szkodę i skutkuje odpowiedzialnością sądową.
grudzień/styczeń 2005
8880979.004.png
PROJEKT OKŁADKA
60 min
Papryczkozwierz
film
Joanna Cymkiewicz
pliki
W poniższym ćwiczeniu pokażemy jak ze zwykłego zdjęcia papryki można
stworzyć nowy gatunek zwierzęcia (stworzenia z pogranicza fantastyki v
popularnonaukowej). Wystarczy trochę twórczej wyobraźni, kilka
dodatkowych fotografii i niezawodne narzędzia Photoshopa.
Będzie to również bardzo dobra okazja, aby dowiedzieć się,
w jaki sposób oraz w jakim celu można wykorzystać maskę
warstwy, która notabene bardzo często jest używana we
wszelkiego rodzaju fotomontażach.
Zarys postaci
Pierwszym etapem naszego ćwiczenia będzie przygotowanie za-
rysu postaci. Tworzymy nowy dokument formatu A4 w rozdzielczo-
ści 300 dpi. Z plików źródłowych dołączonych do płyty wybieramy
zdjęcie o nazwie paprika.jpg i przenosimy je do naszego właściwe-
go dokumentu.
Następnie aktywujemy [Cfr/]+[7] i powiększamy zdjęcie tak, żeby
odstęp pomiędzy bokami dokumentu, a krańcami papryki wynosił
ok. 3,5 cm. W wykonaniu tej operacji pomogą nam miarki [Cfr/]+[R],
za pomocą których łatwiej nam będzie odmierzyć wyżej wspomnia-
ną odległość,
Z menu wybieramy polecenie Warstwa>Dodaj maskę warstwy>Od-
kryj wszystko (Layer>Add Layer Mask>Reveal Alf) i przy pomocy
twardego pędzla (kolor narzędzia ustawiamy na czarny) zakrywa-
my tło fotografii - łącznie z niepotrzebnym cieniem pod papryką.
Oczywiście zabieg ten można przeprowadzić także przy pomocy
Gumki (Eraser Tool), ale maska daje nam możliwość dokonania
ewentualnych poprawek i modyfikacji w dowolnym momencie.
Liście też mogą się przydać
-^•£&
Gdy już uporaliśmy się z tłem, możemy zacząć dodawać kolejne
elementy do naszego obrazka. Na początek użyjemy liści. W tym
celu otwieramy plik leaf.jpg i za pomocą Różdżki usuwamy z niego
białe tło. Narzędziem Lasso (Lasso Tool) zaznaczamy wybrany liść
(nie musimy tego robić bardzo dokładnie ze względu na brak tła) i po
kliknięciu prawym klawiszem myszy wybieramy polecenie Warstwa
przez kopiowanie {Layer via Copy). Utworzoną warstwę z pojedyn-
czym liściem przeciągamy na nasz plik roboczy Analogicznie postę-
pujemy z pozostałymi liśćmi - w naszym przypadku skorzystaliśmy
zaledwie z kilku z nich. Tak skopiowane i przeniesione liście układa-
my na samym końcu papryki tuż przy zielonym ogonku.
grudzień/styczeń 2005
8880979.005.png
A co z ananasem?
Po ułożeniu liści zauważalna jest nieestetyczna pustka pod nimi,
którą należałoby czymś wypełnić - zrobimy to korzystając z frag-
mentu zdjęcia pineapple.jpg. Zanim umieścimy zdjęcie na pliku ro-
boczym należy je odpowiednio wykadrować (jak na rysunku obok).
Następnie przeciągamy je na plik roboczy umieszczając tuż nad
warstwą z papryką i z menu wybieramy polecenie Warstwa>Dodaj
maskę warstwy>Odkryj wszystko (Layer>Add Layer Mask>Reveal
Ali). Teraz wystarczy ukryć niepotrzebne fragmenty warstwy tak,
aby nadać jej efekt wtopienia. Najlepszym do tego narzędziem bę-
dzie miękki Pędzel (Brush Toof) - zamalowujemy nim obrzeża war-
stwy tak, aby uzyskać jak najlepszy efekt wtopienia w warstwę z pa-
pryką. Następnie tworzymy duplikat tej warstwy i zmieniamy nie-
co jej położenie wypełniając resztę pustego miejsca. Dzięki temu
zabiegowi mamy wrażenie, że liście „wyrastają" z podłoża o nie-
regularnej fakturze - kolorystycznie dopasowanej zarówno do liści
jak i korpusu postaci.
Pożyteczny pies, czyii jak dorobić uszy
Naszym kolejnym krokiem będzie stworzenie uszu, które muszą
być proporcjonalne do korpusu postaci. W poszukiwaniu fotografii
do fotomontażu należy zwrócić uwagę na charakter zdjęcia oraz to,
w jakim celu ma być wykorzystane. Jeśli zdjęcia mają posłużyć jako
fragmenty jakichś postaci, to warto jest sprawdzić czy na przykład
perspektywa wykorzystywanych przez nas fotografii pokrywa się ze
sobą. Ułatwi nam to potem nakładanie zdjęć na plik roboczy i oczy-
wiście efekt końcowy będzie znacznie bardziej interesujący.
Nam udało się znaleźć fotografię spełniającą wszystkie te wyma-
gania. Otwieramy plik dog.jpg i przenosimy go na nasz plik robo-
czy. Przy pomocy skrótu klawiaturowego [Ctrl]+[T\ uaktywniamy po-
lecenie Swobodnie przekształć (Free Transform), następnie klikamy
prawym klawiszem myszy i wybieramy opcję Odbij poziomo (Flip
Horizontal). Po obróceniu warstwy nadajemy jej maskę wybierając
z menu polecenie Warstwa>Dodaj maskę warstwy>Odkryj wszyst-
ko (Layer>Add Layer Mask>Reveal Ali) - kolor aktywny automa-
tycznie powinien zmienić się na czarny. Z palety Narzędzia (Tools)
wybieramy miękki Pędzel (Brush Tool) i ukrywamy nim niepotrzeb-
ne fragmenty zdjęcia pozostawiając jedynie uszy.
Teraz ucharakteryzujemy warstwę z uszami tak, aby sprawiały wra-
żenie, iż wyrastają z papryki. Z palety Narzędzia (Tools) wybiera-
my narzędzie Lasso (Lasso Tool) i zaznaczamy nim uszy, może-
my to zrobić nawet z kilkupikselowym marginesem błędu. Z ak-
tywnym zaznaczeniem wybieramy polecenie Warstwa>Nowa
warstwa dopasowania>Barwa/Nasycenie (Layer>New Adjustment
Layer>Hue/Saturation), w oknie właściwości zaznaczamy opcję
Koloruj (Colorize), a suwaki przesuwamy na następujące wartości:
Barwa (Hue): 0; Nasycenie (Saturation): 87; Jasność (Lightness): 8.
Maska uzyskała odcień zbliżony do koloru papryki. Miękkim pędz-
lem ukrywamy część maski Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) tak,
aby nie zajmowała całego ucha, a jedynie jego dolną część.
Dziób Tukana
Teraz przystąpimy do uformowania „twarzy" naszemu stworowi.
Otwieramy plik toucan.jpg i przy pomocy Lassa magnetycznego
(Magnetic Lasso Tool) zaznaczamy dziób ptaka. Gdy zaznaczenie
jest już gotowe klikamy na nie prawym klawiszem myszy i wybiera-
grudzień/styczeń 2005
8880979.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin