flash_cs3_pl_multimedialny_trener_fcs3mt.pdf

(2010 KB) Pobierz
Flash CS3 PL. Multimedialny trener
Flash CS3 PL.
Multimedialny trener
Autor: Fred Gerantabee, AGI Creative Team
T³umaczenie: Aleksander Lam¿a
ISBN: 978-83-246-1461-5
Format: 170x230, stron: 456
Trening czyni mistrza — poznaj mo¿liwoœci programu Flash CS3
z pomoc¹ swojego osobistego instruktora
• Jak tworzyæ i przekszta³caæ grafikê, aby wykorzystaæ j¹ do animacji?
• Jak rozmieœciæ animacje na wielu warstwach?
• Jak dodawaæ dŸwiêk do filmu?
Flash CS3 Professional jest najbardziej zaawansowanym œrodowiskiem do tworzenia
rozbudowanych i interaktywnych filmów na potrzeby stron WWW. Jeœli kiedykolwiek
pomyœla³eœ o stworzeniu choæby najprostszej animacji, teraz nadszed³ w³aœciwy moment.
Flash CS3 oferuje Ci bowiem przemyœlany zestaw narzêdzi rysowniczych, a w nim
zaprojektowane od nowa narzêdzie Pióro, teraz ³atwiejsze w obs³udze i bardziej elastyczne.
Dziêki tej zmianie praca w programie sta³a siê znacznie prostsza, a przy tym bardziej
profesjonalna. Ponadto masz teraz do dyspozycji swojego osobistego multimedialnego
trenera, z którym nauka tego programu bêdzie przyjemna i naprawdê szybka!
Oto Twój indywidualny kurs — „Flash CS3 PL. Multimedialny trener”. Dziêki jego
pomocy naukê mo¿esz dostosowaæ do swoich wymagañ i mo¿liwoœci. Twój osobisty
instruktor poprowadzi Ciê przez kolejne lekcje, a Ty z ³atwoœci¹ zdobêdziesz nowe
umiejêtnoœci i opanujesz fascynuj¹ce mo¿liwoœci Flasha. Szczegó³owe instrukcje,
przygotowane przez profesjonalistów, pozwol¹ Ci bez trudu wykonywaæ wszystkie
æwiczenia. Korzystaj¹c z ksi¹¿ki oraz do³¹czonych do niej materia³ów wideo, nauczysz
siê m.in. pos³ugiwaæ narzêdziami rysowniczymi, tworzyæ i modyfikowaæ grafikê,
przygotowywaæ pliki dŸwiêkowe i — co najwa¿niejsze — wykorzystaæ to wszystko
do stworzenia w³asnej, profesjonalnej animacji.
• Nowoœci w programie Adobe Flash CS3
• Praca z narzêdziami rysowniczymi
• Modyfikowanie i przekszta³canie grafiki
• Symbole i biblioteka
• Tworzenie animacji
• Personalizowanie Flasha
• Praca z importowanymi plikami
• Podstawy jêzyka ActionScript
• Tworzenie symboli przycisków
• Dodawanie dŸwiêku do filmów
• Publikowanie filmu Flasha
Ujarzmij fascynuj¹ce mo¿liwoœci Flasha CS3,
trenuj¹c u boku osobistego, multimedialnego trenera!
565799886.016.png 565799886.017.png
Spis treści
Wstęp
Seria „Multimedialny trener” ................................................................. 15
Warunki wstępne .................................................................................. 15
Wymagania systemowe .................................................................. 15
Wymagania systemowe dla programu Adobe Flash CS3 Professional ... 15
Uruchamianie programu Adobe Flash CS3 Professional ........................ 16
Czcionki ................................................................................................ 17
Przywracanie domyślnej przestrzeni roboczej Flasha ............................ 17
Kopiowanie plików z lekcjami ............................................................... 17
Filmy instruktażowe .............................................................................. 18
Przygotowania do oglądania ilmów ............................................... 18
Odtwarzanie ilmów instruktażowych ............................................. 19
Dodatkowe źródła wiedzy ..................................................................... 20
Obrazy i animacje wykorzystane w książce ........................................... 20
Lekcja 1. Co nowego w programie Adobe Flash CS3?
Przygotowania do lekcji ........................................................................ 21
Usprawnione narzędzia rysownicze ...................................................... 22
Kopiowanie i wklejanie ruchu ............................................................... 23
Kopiowanie i wklejanie ruchu jako skryptu ActionScript 3.0 ............ 24
Nowe możliwości importowania z programów Illustrator i Photoshop ... 25
Większe możliwości importowania i eksportowania ilmów wideo ...... 26
Język ActionScript 3.0 i Flash Player 9 .............................................. 27
Program Adobe Device Central .............................................................. 29
Wspólny interfejs pakietu Adobe Creative Suite 3 ................................. 29
Do dzieła! ........................................................................................ 30
Lekcja 2. Szybki start we Flashu CS3
Przygotowania do lekcji ........................................................................ 31
Czym jest Flash? .................................................................................... 32
Odtwarzacz Flash Player .................................................................. 34
Typy plików Flasha ................................................................................ 35
Tworzenie nowego dokumentu ............................................................. 36
Ustawianie właściwości nowego dokumentu .................................. 37
Zapisywanie dokumentu Flasha ...................................................... 38
Otwieranie dokumentów ................................................................. 40
Spis treści
3
565799886.018.png 565799886.019.png 565799886.001.png 565799886.002.png 565799886.003.png 565799886.004.png
Spis treści
Przestrzeń robocza Flasha ..................................................................... 41
Stół montażowy i obszar roboczy .................................................... 41
Panel Narzędzia ............................................................................... 42
Panel Inspektor właściwości ............................................................ 44
Panele i grupy paneli ....................................................................... 47
Oś czasu ........................................................................................... 49
Posługiwanie się narzędziami Flasha .................................................... 52
Korzystanie z narzędzi zaznaczania i rysowniczych ......................... 52
Korzystanie z narzędzi związanych z kolorami i gradientami ........... 56
Tworzenie animacji .......................................................................... 58
Kopiowanie i wklejanie ruchu .......................................................... 60
Korzystanie z pomocy ........................................................................... 62
Fora internetowe ............................................................................. 62
Co dalej? ............................................................................................... 63
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania .............................................. 63
Sprawdzian ........................................................................................... 63
Lekcja 3. Praca z narzędziami rysowniczymi
Przygotowania do lekcji ........................................................................ 65
Rysowanie we Flashu ............................................................................ 66
Korzystanie z trybu scalania ............................................................ 66
Otwieranie gotowego pliku ............................................................. 66
Rysowanie kształtów ............................................................................ 67
Usuwanie zbędnych obrysów .......................................................... 69
Korzystanie z narzędzia Owal pierwotny ............................................... 71
Klonowanie kształtu ............................................................................. 74
Zamiana rysunku na symbol ................................................................. 74
Tworzenie automatycznej animacji ruchu ............................................. 75
Korzystanie z trybu rysowania obiektów .............................................. 77
Narzędzie Gwiazda-Wielokąt ........................................................... 77
Rysowanie prostokątnych kształtów ................................................ 78
Zmiana kolejności wyświetlania obiektów ............................................ 81
Edytowanie obiektu rysunkowego ........................................................ 81
Umieszczanie tekstu ............................................................................. 83
Dodawanie obrysu do tekstu ................................................................ 85
Różnice między graiką wektorową a rastrową ..................................... 88
Tworzenie graiki na bazie zaimportowanego obrazu ........................... 88
Importowanie graiki rastrowej ............................................................ 88
4
Flash CS3 PL. Multimedialny trener
565799886.005.png 565799886.006.png 565799886.007.png
Spis treści
Rysowanie za pomocą narzędzi Ołówek, Linia i Pióro ............................ 90
Korzystanie z narzędzia Ołówek ....................................................... 90
Dostosowywanie ustawień rysowania .................................................. 92
Korzystanie z narzędzia Linia ................................................................ 95
Korzystanie z narzędzia Pióro ................................................................ 97
Ćwiczenia z krzywymi ........................................................................... 98
Tworzenie krzywych za pomocą narzędzia Pióro ................................... 99
Tworzenie krzywych z wierzchołkami ................................................. 100
Rysowanie żaglówki ........................................................................... 102
Tworzenie kształtów żagla .................................................................. 105
Deiniowanie własnych kolorów ......................................................... 105
Wypełnianie kształtów kolorem .................................................... 107
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................ 107
Sprawdzian ......................................................................................... 108
Lekcja 4. Modyikowanie i przekształcanie graiki
Przygotowania do lekcji ...................................................................... 109
Projekt ........................................................................................... 110
Grupowanie i układanie elementów graicznych ................................ 110
Grupowanie i rozdzielanie grup ..................................................... 110
Układanie zgrupowanych elementów ........................................... 112
Przekształcanie graiki ........................................................................ 114
Narzędzie Przekształcenie swobodne ............................................ 114
Podmenu Przekształć ..................................................................... 116
Panel Przekształć ........................................................................... 118
Modyikowanie koloru wypełnienia i obrysu ...................................... 120
Praca z gradientami ....................................................................... 120
Przekształcanie gradientów ........................................................... 123
Tworzenie złożonych gradientów ................................................... 125
Modyikowanie kolorów gradientu ................................................ 126
Dodawanie i modyikowanie stylów oraz kolorów obrysu ............. 129
Pobieranie kolorów i stylów za pomocą narzędzia Kroplomierz .......... 130
Ujednolicanie kolorów i stylów graiki oraz tekstu ......................... 130
Zaawansowane zaznaczanie ............................................................... 131
Narzędzie Lasso ............................................................................. 131
Ostatnie poprawki ......................................................................... 132
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................ 135
Sprawdzian ......................................................................................... 135
Spis treści
5
565799886.008.png 565799886.009.png 565799886.010.png
Spis treści
Lekcja 5. Symbole i biblioteka
Przygotowania do lekcji ...................................................................... 137
Projekt ........................................................................................... 138
Czym są symbole? ............................................................................... 138
Rzut oka na panel Biblioteka ............................................................... 139
Tworzenie symboli .............................................................................. 140
Konwertowanie graiki na symbol ................................................. 140
Tworzenie pustych symboli ............................................................ 145
Tworzenie ilustracji z wykorzystaniem instancji .................................. 147
Rozmieszczanie i przyciąganie instancji symboli ........................... 147
Edytowanie i powielanie symboli .................................................. 150
Edytowanie symboli w panelu Biblioteka ...................................... 150
Edytowanie symboli bezpośrednio na stole montażowym ............ 152
Modyikowanie pojedynczych instancji symbolu ........................... 153
Modyikowanie koloru instancji ..................................................... 154
Urozmaicanie tła ............................................................................ 155
Powielanie symboli ....................................................................... 156
Dodawanie do banera graiki i tekstu .................................................. 158
Zamiana symboli ................................................................................ 161
Zarządzanie biblioteką ........................................................................ 163
Umieszczanie symboli w folderach ................................................ 165
Polecenie Przenieś do nowego folderu .......................................... 166
Usuwanie elementów z biblioteki .................................................. 168
Wybór widoku biblioteki ............................................................... 169
Podsumowanie ................................................................................... 170
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................ 170
Sprawdzian ......................................................................................... 170
Lekcja 6. Tworzenie prostych animacji
Przygotowania do lekcji ...................................................................... 171
Projekt ........................................................................................... 172
Rzut oka na oś czasu ........................................................................... 172
Importowanie biblioteki ..................................................................... 174
Tworzenie animacji poklatkowej ......................................................... 175
Dostosowywanie panelu Oś czasu ................................................. 175
Pierwszy krok animacji — umieszczanie elementów ................... 176
Zwykłe klatki i klatki kluczowe ...................................................... 177
Klatki kluczowe .............................................................................. 179
Zmiana dynamiki i obrót ................................................................ 180
6
Flash CS3 PL. Multimedialny trener
565799886.011.png 565799886.012.png 565799886.013.png 565799886.014.png 565799886.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin