Rusini Karpaccy.pdf

(774 KB) Pobierz
188102432 UNPDF
Herb widoczny na okładce—czerwony niedźwiedź w
prawej części tarczy zwrócony ku złoto-niebieskim
pasom w lewej części tarczy—po raz pierwszy był
przyjęty jako oficjalny emblemat czechosłowackiej
prowincji Rusi Podkarpackiej 30-go marca 1920 r.
Przestał być używany po roku 1938, lecz w grudniu
1990 r. został przyjęty jako oficjalny symbol
Zakarpackiego Rejonu Ukrainy. Potem został również
przyjęty przez światowy Kongres Rusinów i przez
większość
Rusini Karpaccy
światowych
organizacji
karpackorusińskich.
Publikacja tej broszury była możliwa dzięki dotacji Julii,
Stefana, Olgi i Marty Czepów dla uczczenia pamięci ich
rodziców-emigrantów:
Wasyla Czepy (1902-1963) z Małego Bereżnego
Marii Pyrcz (1905-1990) z Uścia Ruskiego (obecnie
Uścia Gorlickiego)
Szczyćcie się swymi korzeniami,
Przyjmucie to, co najlepsze,
Każda kultura posiada niepowtarzalną
Głębię i piękno
Cenne dla całej ludzkości.
Zdobądźcie je, a otrzymacie nagrodę od świata.
Rusini Karpaccy żyją w samym sercu
Europy zamieszkując pomocne i
południowe zbocza Karpat. Ich
ojczyzna, zwana Rusią Karpacka, jest
usytuowana na styku granic Ukrainy,
Słowacji i Polski. Poza tymi krajami
niewielka liczba Rusinów Karpackich
mieszka też w Rumunii, na
Węgrzech, w Jugosławii i w
Czechach. W żadnym kraju Rusini
Karpaccy nie maja administracyjnie
wydzielonego terytorium.
Cheppa Corporation
Toronto, Canada
Tekst: Paul Robert Magocsi
Tłumaczenie z języka angielskiego: Helena Duć-Fajfer
Wydawca: Carpatho-Rusyn Research Center, Inc.
© 1996
188102432.002.png
GEOGRAFIA I EKONOMIA
KRAJ
DANE
OFICJALNE
LICZBA
SZACUNKOWA
740 000
Trzy czwarte Rusinów Karpackich w Europie znajduje
się w obrębie granic Ukrainy, głównie w regionie
Zakarpacia (historyczna Ruś Podkarpacka). W Słowacji
Rusini Karpaccy mieszkają w północno-wschodniej części
kraju, popularnie zwanej Preszowszczyzną. Jeśli chodzi o
północne zbocza Karpat, to dawniej mieszkali oni w Polsce
południowo-wschodniej na terytorium zwanym
Łemkowszczyzna. Po II wojnie światowej
Łemkowie/Rusini zostali wysiedleni z ich karpackiej
ojczyzny. Spośród tych, którzy pozostali w Polsce, kilku
tysiącom udało się powrócić w Karpaty, jednakże
większość mieszka w rozproszeniu w zachodnich (Śląsk)
i północnych regionach kraju. Poza tym kilka
karpackorusińskich wsi znajduje się na południe od rzeki
Cisy w regionie Maramuresz w północno-środkowej
Rumunii. Kilka rozproszonych osad jest też w
północno-wschodnich Węgrzech.
Poza karpacką ojczyzną Rusini Karpaccy mieszkają
również jako emigranci w sąsiednich krajach. Najstarsza
społeczność emigracyjna, sięgająca korzeniami polowy
wieku XVIII, znajduje się na terenie Wojwodiny
(historyczna Baczka) i Sremu w byłej Jugosławii. Obecnie
jest to północna Serbia i wschodnie krańce Chorwacji. W
Czechach Rusini Karpaccy mieszkają przeważnie na
północnych Morawach i w stołecznej Pradze, dokąd
większość emigrowała już po II wojnie światowej. Poza
Karpatami największa społeczność rusińska zamieszkuje
Stany Zjednoczone, dokąd od lat 8O-tych XIX w. do roku
1914 przybyło około 225 000 Rusinów Karpackich. Osiedlali
się oni przeważnie w przemysłowych regionach
północno-wschodnich i północno-środkowych stanów,
gdzie do tej pory mieszka większość ich potomków.
Mniejsza liczba Rusinów Karpackich emigrowała do
Kanady i Argentyny w latach 20-tych oraz do Australii w
latach 70-tych i 80-tych naszego wieku.
Rusini Karpaccy nie maja własnego państwa. W
najlepszym przypadku funkcjonują oni jako legalnie
uznana mniejszość narodowa. Jest tak w niektórych, ale nie
we wszystkich, krajach europejskich. Podobnie jak to było
w przypadku wielu innych bezpaństwowych mniejszości,
Rusini Karpaccy nie zawsze określali się etnicznie lub po
prostu nie byli rejestrowani jako odrębna grupa przez
władzę krajów, w których mieszkali. Dlatego w żadnym
kraju niemożliwe jest precyzyjne ustalenie liczby Rusinów
Karpackich. Szacunkowe obliczenia ustalają ich liczbę na
świecie na ok. 1,6 miliona osób.
UKRAINA
Zakarpacka obłast' (650 000)
Łemkowie/Rusini przesiedleni
(90 000)
SŁOWACJA
POLSKA
JUGOSŁAWIA
RUMUNIA
CZECHY
CHORWACJA
WĘGRY
STANY ZJEDNOCZONE
KANADA
AUSTRALIA
49 000
_
19 000
1 000
1 700
3 500
-
12 500
-
130 000
60 000
25 000
20 000
12 000
5000
3000
620 000
20 000
2 500
OGÓŁEM
1 637 500
Do roku 1945 ogromna większość Rusinów w Karpatach
mieszkała w około 1000 małych wsi o przeciętnej
wielkości od 600 do 800 mieszkańców. Poza Rusinami
Karpackimi w każdej wsi znajdował się niewielki odsetek
(zwykłe 5-15%) ludności należącej do innych grup
narodowych. Najczęściej było to kilka rodzin żydowskich
(zarówno właścicieli małych sklepików i karczm, jak i
rolników), grupka Romów/Cyganów, którzy często
mieszkali na obrzeżach wsi. Mieszkało też kilku
węgierskich, polskich, słowackich, czy czeskich
urzędników (policjant, pisarz gminny, nauczyciel).
Rusini Karpaccy trudnili się przeważnie rolnictwem,
hodowla bydła (zwłaszcza owiec) i pracami związanymi z
gospodarka leśna. Charakterystyczne dla Rusi Karpackiej
górzyste ukształtowanie terenu nie pozwalało na szerokie
rozwinięcie produkcji rolnej. Dlatego biedniejsi Rusini
Karpaccy często, by utrzymać się przy życiu , zmuszeni
byli szukać pracy w sąsiednich krajach lub do emigrowania
za granicę, w szczególności do Stanów Zjednoczonych.
Po II wojnie światowej w Karpatach lub ich pobliżu
powstały przedsiębiorstwa przemysłowe i wielu Rusinów
przeprowadziło się do pobliskich miast. Takie miasta, jak
Użhorod, Mukaczewo, Preszów, Humenne, Koszyce,
Michałowce, Sanok, Nowy Sącz, Gorlice czy Nowy Sad
były najczęściej usytuowane poza karpackorusińskim
terytorium etno-lingwistycznym. W efekcie wielu Rusinów,
którzy migrowali do miast, zawierało małżeństwa
mieszane, uczęszczało do szkół z państwowym językiem
nauczania i w końcu zatracało swe karpackorusińskie
poczucie tożsamości.
188102432.003.png
JĘZYK, TOŻSAMOŚĆ I KULTURA
miejscowej, ale również zaczęli używać języka rosyjskiego
i ukraińskiego jako języka literackiego. Tak zwana
"kwestia językowa" zawsze była ściśle związana z
problemem tożsamości narodowej.
Już od XIX wieku liderzy karpackorusińscy prowadzili
spory o swoja tożsamość narodowa. Jedni uważali, że
Rusini są odgałęzieniem Rosjan, inni, że Ukraińców,
jeszcze inni, że tworzą oni odrębny środkowoeuropejski
naród karpackorusiński. Każda orientacja używała innego
języka: rosyjskiego, ukraińskiego, czy też
karpackorusińskiego jako oznaki własnej tożsamości.
Obecnie istnieją dwie orientacje narodowe: rusińska i
ukraińska. Orientacja ukraińska dowodzi, że Rusini są
odgałęzieniem Ukraińców i że odrębna narodowość
karpackorusińska nie może i nie powinna istnieć.
Po rewolucji 1989 r. we wszystkich krajach, gdzie
mieszkają Rusini rozpoczęło się odrodzenie
karpackorusińskie i zostały podjęte próby, szczególnie na
Słowacji i w Polsce, stworzenia skodyfikowanego
karpackorusińskiego języka literackiego do użytku w
publikacjach i szkołach. Rusini w jugosławiańskiej
Wojwodinie mają język literacki, którego używają w
publikacjach i szkołach od pierwszych dziesięcioleci XX
w.
Rusini Karpaccy mają odrębną tradycję literacka, która
sięga wieku siedemnastego. Niezależnie od tego, jakim
językiem posługiwali się pisarze (rusińskim,
cerkiewno-słowiańskim, rosyjskim, ukraińskim) ich prace
literackie wyrażały istotę życia Rusinów i ich mentalność.
Dominującymi tematami były: uwielbienie piękna Karpat
i charakterystyka Rusinów Karpackich jako ludzi
bogobojnych i stoickich skazanych na zależność od sil
natury i obcych rządów, na które jednostka nie ma
wpływu. Każdy karpackorusiński region ma swojego
własnego wieszcza: Aleksandra Duchnowycza (1803-1865)
i Aleksandra Pawłowycza (1819-1900) na
Preszowszczyźnie i Rusi Podkarpackiej, Władymira
Chylaka (1843-1893) na Łemkowszczyźnie i Gabora
Kostelnika (1886-1948) w Wojwodinie.
W każdym kraju, gdzie żyją Rusini Karpaccy obecnie
wydawane są karpackorusiriskie gazety, dzienniki i książki.
Utwory dramatyczne wystawiane są przez profesjonalny
Teatr im. Aleksandra Duchnowycza w Preszowie na
Słowacji, pół-profesjonalny Teatr "Djadja" w Ruskim
Keresturze i Nowym Sadzie w Jugosławii i przez amatorski
Teatr Stowarzyszenia Łemków w Legnicy w Polsce.
Najbardziej znanymi współczesnymi pisarzami
rusińskojęzycznymi są: na Ukrainie—Wołodymyr
Fedynyszyneć, Dmytro Keszela, Iwan Petrowcij i Wasyl
Petrowaj; na Słowacji—Anna Halgaszowa, Mykołaj
Rusini Karpaccy należą do słowiańskiej gałęzi narodów
indoeuropejskich. Ich dialekty zaliczają się do grupy
wschodniosłowiańskiej i są ściśle spokrewnione z
dialektami ukraińskimi. Ponieważ Rusini Karpaccy
mieszkają w regionie pogranicznym ich dialekty poddane
są silnym wpływom leksyki polskiej, słowackiej i
węgierskiej. Wpływy te, zarówno ze wschodu jak i z
zachodu, w połączeniu z licznymi terminami z
cerkiewno-słowiańskiego jezyka liturgicznego i słowami
dialektycznymi wyłącznymi dla Rusinów Karpackich, są
tym, co wyróżnia ich język mówiony od innych języków
wschodniosłowiańskich, np. od ukraińskiego.
W odróżnieniu od ich zachodniosłowiańskich (polskich
i słowackich), węgierskich i rumuńskich sąsiadów, Rusini
Karpaccy używają alfabetu popularnie zwanego cyrylica.
Nazwa narodowa—Rusin (wymawiana także jako Rusyn)
łączy ich ze wschodem i jest pozostałością po nazwie,
która określano mieszkańców wielkiego państwa
średniowiecznego z centrum w Kijowie. Liczne nazwy,
którymi Rusini Karpaccy określają się lub są określani
przez innych: Karpatorosy, Ukraińcy Karpaccy, Rusnacy,
Ruteni, Ugro-Rusini, odnoszą się do ich tradycyjnych
powiązań ze wschodniosłowiańskim światem Rusi.
Pomimo tego zamieszania nazewniczego najbardziej
odpowiednim określeniem jest Rusin Karpacki lub po
prostu Rusin. Jest to nazwa użyta przez
dziewiętnastowiecznego wieszcza narodowego Aleksandra
Duchnowycza w strofach poetyckich, które stały się
narodowym credo: "Ja Rusyn był, jesm' i budu" (Rusinem
byłem, jestem i będę). Jest to również nazwa, której użył
on w pierwszym wersie hymnu narodowego: "Podkarpatsky
Rusyny, ostawte hłubokyj son" (Rusini Podkarpaccy,
przebudźcie się z głębokiego snu). Rusin Karpacki i Rusin
są również nazwami używanymi przez większość nowych
organizacji kulturalnych i w publikacjach, które pojawiły
się w Europie po rewolucji 1989 r. W Polsce w XX wieku
dla określenia Rusinów Karpackich przyjęła się nazwa
Łemko. Jednakże współczesne publikacje i organizacje
łemkowskie pamiętając o swych korzeniach, często
używają dla samookreślenia terminu Łemko/Rusin.
Kiedy w XVII wieku Rusini Karpaccy zaczęli
publikować książki, były one pisane zarówno w
miejscowej rusińskiej mowie, jak i w
cerkiewno-słowiańskim języku liturgicznym (pełniącym tę
samą funkcję co łacina) używanym przez Słowian
południowych i wschodnich, którzy wyznawali
chrześcijaństwo wschodnie, W XIX i XX wieku pisarze
karpackorusińscy nadal
rusińskiej
mowy
używali
188102432.004.png
Kseniak, Marija Malcowska i Sztefan Suchyj; w
Polsce—Ołena Duć-Fajfer, Wołodysław Graban, Stefania
Trochanowska i Petro Murianka (Trochanowskij); w
Jugosławii—Natalia Dudasz, Irina Hardi-Kowaczewicz i
Djura
na
Węgrzech—Gabriel
Zjednoczone). Również wielu uczonych na świecie
specjalizuje się w problematyce karpackorusińskiej, w tym
Aleksander Duliczenko (Estonia), Sven Gustavsson
(Szwecja), Paul Robert Magocsi (Kanada) i Iwan Pop
(Czechy).
Hattinger- Klebaszko.
Oprócz różnych form twórczości ludowej takich, jak haft,
pisanki, muzyka i taniec ludowy, wykonywanych przez
zespoły profesjonalne z Preszowa i Użhorodu oraz przez
liczne zespoły amatorskie z wielu innych miejscowości,
Rusini Karpaccy są najbardziej znani z oryginalnych form
architektury narodowej - drewnianych cerkwii. Większość
z zachowanych obecnie cerkwii, wzniesiona była w XVIII
i na początku XIX wieku.
W pierwszej połowie XX wieku Rusini Karpaccy
stworzyli również jedyna w swoim rodzaju szkołę
malarstwa, tzw. "Podkarpacki Barbizon". Czołowymi jej
postaciami byli Josyf Bokszaj, Adalbert Erdeli, Fedir
Manajlo i Ernest Kondratowycz. W tym samym czasie
życie Rusinów na Łemkowszczyźnie zostało uchwycone w
obrazach światowej sławy malarza prymitywisty, Nikifora
Drowniaka. Bardziej współcześni malarze tacy, jak Anton
Kaszszaj, Andrzej Kocka, Wołodymyr Mykyta i rzeźbiarze
Mychajlo Bełeń i Iwan Brodij na Zakarpaciu, podobnie jak
malarze Orest Dubaj, Sztefan Hapak, Deziderij Millyj oraz
satyryk polityczny Fedir Vico na Słowacji, stworzyli szereg
prac o tematyce zdominowanej przez życie Rusinów
Karpackich i ich środowisko.
Istnieje kilka muzeów ze stałymi wystawami
karpackorusińskiej sztuki ludowej, ikon i obrazów.
Najważniejsze, światowej klasy kolekcje znajdują się w
Świdniku i Użhorodzie. Bardziej wyspecjalizowane muzea
są w Bar dejowie (ikony), Medzilaborcach (sztuka
współczesna). Nowym Sączu (ikony), Sanoku (ikony) i
Zyndranowej (kultura Łemków). W Świdniku i Użhorodzie
utworzono muzea etnograficzne na wolnym powietrzu
(skanseny) z tradycyjną karpackorusińską architektura
zagrodowa. Podobne muzea w Bardejowskych Kupelach,
Humennem, Sanoku i Nowym Sączu również zgromadziły
przykłady karpackorusińskiej kultury materialnej.
Wielu naukowców zajmuje się badaniem historii, języka,
literatury, etnografii, sztuki i muzyki Rusinów Karpackich.
Niektórzy z nich związani są z instytucjami naukowymi
takimi, jak Instytut Badań Karpackich na Uniwersytecie w
Użhorodzie (Ukraina), Instytut Kultury i Języka
Rusińskiego (Słowacja), Katedra Filologii Ukraińskiej i
Rusińskiej w Instytucie Pedagogicznym im. Beszeneia
(Węgry), Katedra Literatury i Języka Rusińskiego na
Uniwersytecie w Nowym Sadzie (Jugosławia) i
Karpackorusińskie
RELIGIA
Centrum
Badawcze
(Stany
Podobnie jak język i kultura. Kościoły karpackorusińskie
czerpią elementy zarówno ze wschodniego (Slavia
Orthodoxa), jak i zachodniego (SIavia Romana) świata
chrześcijańskiego. Religia pozostała dla Rusinów
Karpackich, gdziekolwiek są, jednym z najistotniejszych
aspektów ich życia. Często się zdarza, że w powszechnej
opinii karpackorusińska kultura i tożsamość postrzegane są
jako synonimiczne z jednym z tradycyjnych
karpackorusińskich Kościołów wschodniochrześcijańskich.
Najwcześniejsi przodkowie Rusinów Karpackich,
podobnie jak i inni Słowianie, wyznawali politeizm,
związany z siłami natury. Najpotężniejszym spośród bogów
pogańskich, którego imię zachowało się do naszych czasów
w języku Rusinów Karpackich w formie przekleństwa, był
Perun. Chrześcijaństwo po raz pierwszy pojawiło się w
Karpatach w drugiej połowie IX wieku. W potocznym
mniemaniu, popartym przez niektóre publikacje naukowe,
uważa się, że Rusini Karpaccy przyjęli chrześcijaństwo na
początku lat 60-tych IX wieku od "Apostołów
Słowiańszczyzny", Cyryla i Metodego—dwóch mnichów
z Cesarstwa Bizantyńskiego. Podobnie jak w przypadku
całego świata słowiańskiego, pewne pogańskie zwyczaje
praktykowane przez Rusinów zostały przejęte przez
obyczajowość chrześcijańską. Tak więc obchodzone w
środku zimy święto kolady zostało połączone z Bożym
Narodzeniem i świętem Jordanu; święto wiosny ze
Zmartwychwstaniem, a święto letniego przesilenia dnia z
nocą—noc Kupały, ze świętem Jana Chrzciciela.
Cyryl i Metody, jak również ich uczniowie, pochodzili
z Cesarstwa Bizantyńskiego. Zatem, kiedy Kościół
chrześcijański po roku 1054 uległ podziałowi, Rusini
Karpaccy pozostali w obrębie chrześcijaństwa
wschodniego, nominalnie pod zwierzchnością
ekumenicznego patriarchy Konstantynopola. Przynależność
religijna pomagała Rusinom Karpackim w wyodrębnieniu
się od ich słowackich, węgierskich i polskich sąsiadów,
którzy byli rzymskimi katolikami lub protestantami. Jako
wschodni chrześcijanie, Rusini Karpaccy używali w
nabożeństwach języka cerkiewno-słowiańskiego zamiast
łaciny; przyjęli liturgię św. Jana Chryzostoma; przyjmowali
komunię pod dwiema postaciami (zakwaszany chleb i
wino); posługiwali się kalendarzem juliańskim, wg którego
Papharhaji;
188102432.005.png
święta stale takie, jak Boże Narodzenie przypadają w
naszym stuleciu o 13 dni później niż w zachodnim
kalendarzu gregoriańskim, ich księża mogli się żenić.
Rusini Karpaccy różnili się również od wyznawców
chrześcijaństwa wschodniego (Ukraińców, Białorusinów,
Rosjan) pewnymi praktykami i rytuałami zapożyczonymi
od łacińsko-obrzędowych sąsiadów, a w szczególności swa
muzyka liturgiczna. Muzyka ta, używana do chwili
obecnej, zawiera przede wszystkim pieśni wykonywane
przez cała wspólnotę wiernych. Organy i inne instrumenty
są niedopuszczalne. Bazująca na tradycyjnych pieśniach
wschodniosłowiańskich i znajdująca się pod wpływem
ludowych melodii lokalnych, jest ona znana jako karpackie
prostopinje.
Na fali reformacji (która oddziałała na sąsiednich
Węgrów, Słowaków i Polaków) i katolickiej
kontrreformacji pod koniec wieku XVI, rząd i miejscowa
arystokracja próbowały zbliżyć prawosławnych Rusinów
Karpackich do oficjalnej rzymskokatolickiej religii
państwowej dwu państw, w jakich oni wówczas żyli—
Królewstwa Węgierskiego i Rzeczpospolitej
Polsko-Litewskiej. Rezultatem tego było utworzenie
między 1596 a 1646 rokiem Kościoła unickiego, tj.
Kościoła wschodniochrześcijańskiego połączonego unią z
Rzymem. Unitom pozwolono na zachowanie ich
wschodniego obrządku i tradycji, lecz musieli oni uznać
papieża, a nie ekumenicznego patriarchę Konstantynopola
jako najwyższego zwierzchnika ich Kościoła. Stąd od XVII
wieku Rusini Karpaccy byli zarówno prawosławnymi, jak
i unitami. W 1772 r. unici przyjęli nazwę grekokatolików,
zaś w Stanach Zjednoczonych zaczęli oni być później
nazywani bizantyńskimi katolikami (Byzantine Catholics).
Chociaż w praktyce nie ma dużej różnicy między liturgia
(Służba Boża) prawosławna i greckokatolicka, to od XVII
wieku do chwili obecnej ścierają się poglądy pomiędzy
wyznawcami obu Kościołów zarówno w Europie, jak i w
Stanach Zjednoczonych. Sytuację pogorszyła interwencja
europejskich władz świeckich , które w pewnych okresach
prześladowały, a nawet całkowicie pozbawiały praw bądź
Kościół prawosławny, bądź greckokatolicki.
Obecnie w wielu karpackorusińskich wsiach są obydwie
cerkwie: greckokatolicka i prawosławna. Również w
każdym kraju, gdzie mieszkają Rusini jest co najmniej
jeden greckokatolicki i jeden prawosławny biskup. Ogólnie
mówiąc, wśród Rusinów Karpackich na świecie jest
obecnie mniej więcej jednakowa liczba wyznawców
grekokatolicyzmu i prawosławia. Na ukraińskim
Zakarpaciu, regionie o najwyższej liczbie Rusinów
Karpackich, sytuacja jest bardziej złożona. Spośród 1210
parafii zarejestrowanych w roku 1993 38% stanowią
parafie prawosławne, a 17% greckokatolickie. Pozostałe to:
rzymskokatolickie (5%) i ewangelickie reformowane
(7,5%) - w obu przypadkach skupiające głównie Węgrów,
a także wzrastająca liczba parafii świadków Jehowy (17%),
grup ewangelicznych (6,6%) i baptystów (4%), z których
wszystkie zaczęły się rozwijać szeroko wśród Rusinów
Karpackich, szczególnie w ostatnim dziesięcioleciu.
Jeżeli chodzi o jurysdykcję kościelna, to biskupstwa
greckokatolickie w Mukaczewie (Ukraina), Preszowie
(Słowacja), Przemyślu (Polska), Hajdudorogu (Węgry) i
Kriżewcach (była Jugosławia), jak również
archidiecezja/metropolia w Pittsburghu (Stany
Zjednoczone) cieszą się niezależnością jurysdykcyjna i
podlegają bezpośrednio Watykanowi. Prawosławne
biskupstwo mukaczewsko-użhorodzkie jest częścią
Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego (nie
autokefalicznego); biskupstwo w Preszowie działa w
obrębie Czechosłowackiego Prawosławnego Kościoła
Autokefalicznego, a biskupstwa przemysko-nowosadeckie
i wrocławsko-szczecińskie należą do Polskiego
Prawosławnego Kościoła Autokefalicznego. W Stanach
Zjednoczonych prawosławni funkcjonują zarówno w
obrębie niezależnego (autokefalicznego) Kościoła
Prawosławnego Ameryki, jak też Amerykańskiego
Karpackoruskiego Prawosławnego Kościoła
Greckokatolickiego (American Carpatho-Russian Orthodox
Greek Catholic Church) pod zwierzchnictwem
ekumenicznego patriarchy Konstantynopola.
Polityka
Rusini Karpaccy nigdy nie mieli własnego niepodległego
państwa. Od XII stulecia po rok 1918 ziemie rusińskie po
południowej stronie Karpat—Ruś Podkarpacka i
Preszowszczyzna—były częścią Królewstwa Węgierskiego.
Łemkowszczyzna, w północnej części Karpat, do połowy
XIV wieku była podzielona pomiędzy Ruś
Halicko-Włodzimierska i Królewstwo Polskie. Od lat
czterdziestych XIV wieku do roku 1772 była ona w całości
w obrębie Polski, następnie od roku 1772 do roku 1918 w
obrębie austriackiej części państwa po północnej stronie
Karpat,
potem
stało
się Cesarstwem
Austro-Węgierskim.
Po zakończeniu I wojny światowej, pod koniec 1918
roku terytorium karpackorusińskie zostało podzielone
pomiędzy kilka krajów. Preszowszczyzna i Ruś
Podkarpacka, stały się częścią Czechosłowacji, z
wyjątkiem około piętnastu wsi na południe od Cisy
włączonych do Rumunii. Łemkowszczyzna wróciła do
Polski. Natomiast kilka rusińskich osad w rejonie
które
188102432.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin