polNP_068_ac.pdf

(1092 KB) Pobierz
Aby dokonać oceny/podsumowania
projektu, zadania swojego i dzieci,
możesz skopiować skalę ocen.
W końcu to same dzieci uczą się, jak organizować
pracę, wychodzić z własnymi inicjatywami
i wywiązywać się z obowiązków.
Cele dydaktyczne podejmowane
w trakcie projektu
J Poznanie cyklu życia biedronek i jego relacji
z porami roku.
J Zaznajomienie się z morfologią biedronki.
J Wykorzystanie zmysłów do obserwacji biedronki:
wzrok, dotyk…
J Zrozumienie, jak duże znaczenie ma szukanie
informacji w celu poznania tematyki projektu.
J Aktywne słuchanie kolegów i koleżanek.
J Podnoszenie ręki, aby zabrać głos, szanując
ustaloną kolejność mówienia.
J Komentowanie różnych doświadczeń
odnoszących się do tematu.
J Wspólne tworzenie zgadywanek, rymowanek,
gier językowych, których tematem są biedronki.
J Wykorzystanie różnych technik ekspresji
plastycznej, aby tworzyć produkcje artystyczne
powiązane z tematem.
J Poznanie owalu i owalnego kształtu biedronki.
J Szanowanie własnej pracy i innych.
J Branie na siebie odpowiedzialności oraz
dzielenie się zadaniami indywidualnymi
i grupowymi.
J Cieszenie się ze wspólnie wykonanych ćwiczeń.
J Poznawanie zasad zachowania pozwalających
na właściwe współżycie w grupie.
J Przestrzenie sali i zespoły pracy z ich
obowiązkami
Przestrzenie sali będą wygodne i udekorowane
produkcjami samych dzieci, aby odczuły je jako swoje.
Dużo miejsca zajmować będzie tam kącik,
przeznaczony na zebrania i analizę postępów
w realizacji projektu, z tablicą korkową lub tablicą
interaktywną, pozwalającą na objaśnienia graiczne.
Biblioteka może zamienić się w ogromny ekspozytor,
na którym wystawisz prace odnoszące się do tematu,
a także zebrane książki i broszury informacyjne.
Zespoły pracy liczyć będą pięcioro do sześciorga dzieci
(przy czym poziom tych zespołów ma być wyrównany).
Zmieniaj je co tydzień (jeśli projekt się przedłuży,
można poczekać kilka dni), tak samo jak i ich obowiązki
grupowe.
J Czas: graik dnia zawierający codzienne,
rutynowe czynności, stosownie do wytycznych
projektu.
Wychodzić będziemy od ogólnych, rutynowych
czynności wykonywanych przez dzieci.
Część dnia przeznaczymy na pracę grupową
(piosenki, wybór dyżurnego dnia i prac, ćwiczenia
matematyczne, ćwiczenie języka mówionego…),
zaś resztę na pracę w zespole (indywidualne
i zbiorowe ćwiczenia).
Ocena/podsumowanie projektu
Aby ocenić, możemy wziąć pod uwagę:
J Rejestr obserwacji, które poczyniliśmy odnośnie
dzieci w trakcie przebiegu projektu.
J Stopień uczestnictwa dzieci w projekcie, czy
wyraziły swoje pomysły i opinie, wykazując się przy
tym inicjatywą.
J Poziom zrozumienia słownictwa tematycznego.
J Stopień motywacji i trudności ćwiczenia w trakcie
realizacji projektu.
J Fotograie i narzędzia, takie jak „skala ocen”.
J Opcjonalnie: releksja dotycząca codziennej pracy,
spisana w „Książce-pamiętniku biedronek”, gdzie
zbierzesz codzienne postępy, uwagi odnośnie badań
etc.
Metodologia
Kiedy pracujemy metodą projektu, na tym etapie
stosujemy jeden z najbardziej podstawowych
fundamentów w edukacji przedszkolnej:
globalizację. Możemy wypracowywać wszystkie
obszary programowe, o ile tylko dzieci przejawiają
wyraźne zainteresowanie. Maluchy cieszą się
wszystkimi nowymi rzeczami i odkryciami, jakie się
pojawiają. Są tym tak pochłonięte, że nawet nie
zdają sobie sprawy z procesu internalizacji, jaki
ma miejsce, z całego mnóstwa idei i pojęć, które
przyswajają, ani nawet z tego, jak przebiega ich
własny proces nauki.
Zastosowanie tej metodologii sprzyja zarówno
nauce kooperatywnej jak i budowaniu szacunku
(będącego jedną z wysoko cenionych wartości)
oraz relacjom społecznym i koegzystencji.
1
802643751.051.png 802643751.055.png 802643751.056.png 802643751.057.png 802643751.001.png 802643751.002.png
WO: W trakci e osiągani a
CO: Częściowo osiągnięte
O: Osiągnięte
WO
CO
O
DZIECKO
Przygląda się biedronce i jest w stanie opisać ją własnymi słowami.
Dostrzega szczegóły biedronki i odzwierciedla je w swoich rysunkach.
Uważnie słucha opowiadań i wiadomości o biedronkach.
Aktywnie uczestniczy w zaplanowanych pracach manualnych
tematycznie związanych z biedronkami.
Wypowiada się na temat historii opowiedzianych przez nauczycielkę.
Dzieli się ze swoimi kolegami i koleżankami różnymi przyborami
i materiałami niezbędnymi do realizacji prac grupowych.
Maluje jaja biedronek na odpowiedni kolor, stosownie do poleceń
nauczycielki.
Umieszcza biedronki na wspólnie opracowanym plakacie dotyczącym
ich środowiska życia.
Werbalizuje cechy charakterystyczne biedronek.
Uwagi/Dodatkowe Notatki
2
802643751.003.png 802643751.004.png 802643751.005.png 802643751.006.png 802643751.007.png 802643751.008.png 802643751.009.png 802643751.010.png 802643751.011.png 802643751.012.png 802643751.013.png 802643751.014.png 802643751.015.png 802643751.016.png 802643751.017.png 802643751.018.png 802643751.019.png 802643751.020.png 802643751.021.png 802643751.022.png
WO: W trakci e osiągani a
CO: Częściowo osiągnięte
O: Osiągnięte
WO
CO
O
NAUCZYCIELKA
Właściwie zmotywowałam dzieci.
W sposób poprawny zebrałam pomysły i dokonałam planowania,
aby przeprowadzić ćwiczenia.
Przyczyniłam się do stworzenia partycypacyjnego środowiska, które
wzmacnia więzi interpersonalne.
W odpowiednim czasie i właściwej formie udało mi się skompletować
zaplanowany harmonogram.
Jestem zadowolona z przebiegu zrealizowanego projektu, jego
zakończenia i podsumowania.
Uwagi/Dodatkowe Notatki
PROJEKT: BIEDRONKI
WO
CO
O
Motywacja była właściwa i stosowna.
Niezbędne do jego realizacji dane były dostępne i łatwe do zdobycia.
Ustanowiona struktura przebiegu ćwiczeń była właściwa.
Wykonane zadania przyczyniły się do rozwoju umiejętności twórczych.
Ustanowione cele zostały osiągnięte.
Poruszone zostały wszystkie tematy zawarte w ramach projektu.
Wykorzystane materiały zostały wybrane poprawnie.
Ćwiczenia trwały odpowiednią ilość czasu.
Środowisko rodzinne dzieci odegrało pewną rolę w realizacji projektu.
Uwagi/Dodatkowe Notatki
3
802643751.023.png 802643751.024.png 802643751.025.png 802643751.026.png 802643751.027.png 802643751.028.png 802643751.029.png 802643751.030.png 802643751.031.png 802643751.032.png 802643751.033.png 802643751.034.png 802643751.035.png 802643751.036.png 802643751.037.png 802643751.038.png 802643751.039.png 802643751.040.png 802643751.041.png 802643751.042.png 802643751.043.png 802643751.044.png 802643751.045.png 802643751.046.png 802643751.047.png 802643751.048.png 802643751.049.png 802643751.050.png 802643751.052.png
4
802643751.053.png
5
802643751.054.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin