atm_06_2007.pdf

(15851 KB) Pobierz
290351242 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 6 (592) czerwiec 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
MECHANIZMY RÓ¯NICOWE
JAK TO DZIA£A?
WYœCIgÓWKI
MA£E
I MALUTKIE
KuZYNI
FORD FOCUS ST
I MAZDA 3 MPS
ROCZNICê
MITSUBISHI
OUTLANDER
WARSZTATOWA 51
NA
AUTO TECHNIKA
290351242.006.png 290351242.007.png
290351242.008.png
jest silniejsze
cja przemysłu samochodowego doprowadzi do utworzenia, i to
w krótkim czasie, pięciu do siedmiu gigantycznych koncernów,
a pozostali albo zostaną wchłonięci, albo upadną. Wizja ta wydawała
się tyleż rozsądna, co nieuchronna. Tyle tylko, że się nie sprawdza.
Niedawna informacja o deinitywnym rozwodzie Daimlera (Mer-
cedesa) z Chryslerem wydaje się dowodzić, że w tej branży między-
kontynentalne połączenia należy traktować ostrożnie. Na początku była
euforia – olbrzymi potencjał, możliwości Amerykanów i wiedza oraz
solidność Niemców... Okazało się jednak, że Amerykanie nie mają nic
do zaoferowania Europie (nie powstał żaden Mercedes korzystający
z technologii Chryslera i powiązanych marek), a z kolei technologie
Mercedesa są za dobre (innymi słowy za drogie) dla Amerykanów,
żeby je wprowadzać do produkcji seryjnej. Opracowano kilka modeli,
ale na bazie rozwiązań wychodzących z obiegu w Europie. A gdy po-
trzebny był diesel do Calibera/Compassa, skorzystano z usług VW!
Poza tym różnice mentalności – one chyba zadecydowały. Okazało
się, że z jednej strony to co duże (amerykańskie), nie musi wcale
być mądrzejsze, a z drugiej strony, co dobrze rozumiemy, praca pod
niemieckim dyktatem nie każdemu musi się podobać. W rezultacie
Chrysler przetrwał kolejne parę lat niewiele poza tym zyskując, zaś
akcjonariusze obu irm (szczególnie Daimlera) oraz sama niemiecka
irma, stracili dużo pieniędzy. Teraz obydwa koncerny widzą świetla-
ną przyszłość w samodzielnym rozwoju oraz w luźnej współpracy.
I chyba tu jest pies pogrzebany. Teoria o łączeniu w wielkie koncerny
poszła za daleko, a może odwrotnie, za blisko. W tej chwili każdy
może współpracować z każdym, np. irma A, konstruując samochód
X kupi silnik u „konkurenta” C, skrzynię u D, fotele zamówi u do-
stawcy irmy E, a w ogóle całe auto będzie sprzedawać pod markami
F, G oraz H. I po co tu łączyć się kapitałowo? Przykładem takiego
podejścia jest Fiat, który zrezygnował z powiązania z GM, decydując
się na współpracę techniczną na wybranych polach z Amerykanami,
ale też z Suzuki, PSA i kim tylko się da – w zależności od potrzeb.
Nie bez powodu przypominam tu Fiata – nie każdy wie, że siedem
lat temu Fiata Auto chciał przejąć Daimler. Wtedy przejęcie warte
12 miliardów euro zablokował, z przyczyn „nostalgicznych”, Giovanni
Agnelli. Czy teraz obie irmy powrócą do rozmów? Wątpię. Czy będą
współpracować? Bardzo możliwe. Nie każdemu udaje się dokonać tak
„miękkiego” i korzystnego powiązania jak Renault z Nissanem.
A teoria o przejmowaniu słabszych przez silniejszych nie wytrzyma-
ła próby czasu. Bo zresztą, która irma jest słabsza a która silniejsza?
Wielki Ford sprzedaje małego, ale dochodowego Astona, żeby zyskać
trochę gotówki. Niezależne BMW stoi na nogach pewniej niż ktokol-
wiek inny, z wyjątkiem... mikroskopijnego Porsche. I to, że w niektórych
911 są japońskie skrzynie biegów (bo okazały się najlepsze) zupełnie nie
przeszkadza, by irma produkująca
rocznie zaledwie kilkadziesiąt tysię-
cy aut przejmowała powoli kontrolę
nad gigantycznym Volkswagenem.
Oby wtedy nie upadła!
Jerzy Dyszy
Małe
K i l k a n a ś c i e l a t t e m u t w i e r d z o n o , że konsolida-
290351242.009.png 290351242.001.png 290351242.002.png
w czerwcowym numerze
Nowości
4 BMW zgarnia nagrody
5 Rozwód za porozumieniem stron
6 Siedmiobiegowy DSC
7 Nieterenowy Jeep?
8 Teoria i praktyka
Technika
mechnizmów
różnicowych
> Pod lup¹ ATM <
8 To tylko izyka. Teoria i praktyka
mechanizmów różnicowych
Prezentacje
14 Na miarę czasów – Mitsubishi Outlander
18 To samo, ale inaczej, czyli Ford ST
i Mazda 3 MPS
14
Sport
26 Nowa formuła wyścigów
– Formuła X Sport
34 Peugeot 908 HDi FAP
Prezentacja
Mitsubishi Outlander
18 Ford Focus ST i Mazda 3 MPS
Ciekawostki
30 Inna skala – modele wyczynowe
Prezentacja
Bezpieczeństwo
36 Bezpieczny karawaning,
czyli jazda z przyczepą
Publicystyka
42 W gąszczu homologacji
Historia motoryzacji
46 90 lat Mitsubishi
48 Prenumerata
Formuła
X Sport
26
49 W następnym numerze
Ciekawy patent
50 Doładowanie dla każdego
Technika
warsztatowa
50 Ciekawy patent
Superball
Nowości
52 Premio pod Warszawą
53 W poszukiwaniu jakości
54 Nowy tester usterek Bosch
55 Technika na targach
Polecamy
Bezpieczeństwo
56 Jak w kokonie
– foteliki samochodowe
Eksploatacja
60 Widzieć, gdy jest widno
– rzecz na temat świateł dziennych
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290351242.003.png 290351242.004.png
290351242.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin